- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 21 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 10-04-2010 09:04.
Mislukken van bavarois
- Geplaatst op zaterdag 06 maart 2010 15:47sharkyafrance
hallo, ik maak tegenwoordig regelmatig toetjes zelf wat ik erg leuk vind.Vaak bavarois. wat ik nu zo vreemd vind is dat het de ene keer heel goed is en de andere keer niet. Nou heb ik al meerdere recepten gemaakt, zoals advokaat, witte chocola, sinasappel, het zijn verschillende recepten, maar de ene keer lukt het wel, en de andere keer niet. terwijl ik altijd hetzelfde te werk ga. Er is dan iets mis met de gelei. Voorbeeld: van de week gemaakt, sinasappelmouse, ik heb me aan het recept gehouden met drie blaadjes gelei, alles leek goed te gaan maar toen ik de toetjes uit de koelkast haalde zat onderin de glazen een soort sinasappelgom (dik) en daarboven lag de slagroom in een rare samenstelling. Ook had ik een keer mouse van advokaat gemaakt, de eerste keer heerlijk, en de andere keer lag het ware als een dikke gom op de bodem. Met de zachte room als een vla erboven op. Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Zelf eten we minder toetjes, maar als we eters krijgen vind ik het zo gezellig... - Geplaatst op zondag 07 maart 2010 14:26Liseth1
Beste Sharky,
Ik mak een bavarois in ieder geval en dag eerder, zodat de gelatine meer tijd heeft om te stollen. Dan gebruik ik minstens 4 blaadjes en doe dat eerst door de sap. Vervolgens zet ik de bak met sap in de koelkast tot het lobbig is een uurtje later. Daarna roer ik er pas de slagroom door. Gaat altijd goed. Nooit mengen met kiwi natuurlijk.
groeten,
Liseth - Geplaatst op zondag 07 maart 2010 14:54lievejulia
is de schaal schoon,er hoef maar iets vuil aan tehangen en dat kan al genoeg zijn - Geplaatst op maandag 08 maart 2010 09:22Liseth1
O ja, Sharky. Ik mix de boel wel met de mixer door elkaar. En natuurlijk los ik de voorgeweekte blaadjes eerts in wat lauw water op.
Trouwens als ik weinig tijd heb gebruik ik gewoon een pak jus d' orange
dat gaat net zo goe en die versie vinden de mensen altijd heerlijk fris.
succes
Liseth - Geplaatst op maandag 08 maart 2010 09:33sharkyafrance
Bedankt voor de antwoorden, tja, ik snap er niks van. Mischien de volgende keer ook eens met de mixer proberen. Verder heb ik me aan het recept gehouden, en dan zakt het meeste`gelei naar beneden, lijkt wel een gombal. - Geplaatst op maandag 08 maart 2010 10:06annebeth59
Heel belangrijk dat de substantie lobbig genoeg is voor de slagroom erdoor gaat!
Lieve Julia, dat van die schaal waar niets aan mag zitten is vooral als je met opgeklopte eiwitten werkt, maar dan heb je geen gelatine nodig.....
En natuurlijk spreekt het vanzelf dat je met schoon materiaal werkt!vandaag is een mooie dag - Geplaatst op maandag 08 maart 2010 16:53sharkyafrance
hoi annebeth, met lobbig genoeg bedoel je toch de opgeloste gelei in de ene substantie die je later met de slagroom vermengt? Ja zo doe ik het dus volgens mij. - Geplaatst op maandag 08 maart 2010 17:09chester
Bij een mouse (bijv. chocolademouse) gebruik ik nooit gelantine. Bij een bavarois wel. - Geplaatst op dinsdag 09 maart 2010 09:06sharkyafrance
chester, mischien haal ik de namen mouse en bavarois door elkaar, maar ik maak te toetjes van bestaande recepten, en daar wordt gelei in gebruikt. - Geplaatst op dinsdag 09 maart 2010 09:22valkenoog

Het zou wel eens aan de temperatuur kunnen liggen. Dat het de ene keer warmer is dan de andere keer.quote:Liseth1 schreef op 07 maart 2010 @ 14:26:
Beste Sharky,
Ik mak een bavarois in ieder geval en dag eerder, zodat de gelatine meer tijd heeft om te stollen. Dan gebruik ik minstens 4 blaadjes en doe dat eerst door de sap. Vervolgens zet ik de bak met sap in de koelkast tot het lobbig is een uurtje later. Daarna roer ik er pas de slagroom door. Gaat altijd goed. Nooit mengen met kiwi natuurlijk.
groeten,
HLiseth - Geplaatst op dinsdag 09 maart 2010 09:31chester

sharkyafrance, ik dacht al dat je ze van bestaande recepten maakt, maar ik maak chocolade-mouse altijd volgens recept van mijn moeder en daar doe ik nooit gelantine in en die lukt altijd, vandaar dat ik dat zei. Ik vind het altijd lastig om met gelantine te werken. Mocht je soms mijn recept van de chocolade~mouse willen dan zeg je het maar, ik schrijf het hier dan wel neer. Je kan het dan proberen.quote:sharkyafrance schreef op 09 maart 2010 @ 09:06:
chester, mischien haal ik de namen mouse en bavarois door elkaar, maar ik maak te toetjes van bestaande recepten, en daar wordt gelei in gebruikt. - Geplaatst op dinsdag 09 maart 2010 13:18Boekenwurm
Het is belangrijk om de gelatine goed op te lossen in een warm product; vervolgens goed laten afkoelen tot het wat dikkig (lobbig) begint te worden, en DAN pas door de slagroom te spatelen.
kijk ook eens hier - Geplaatst op woensdag 10 maart 2010 08:40Liseth1
Hallo Sharky,
Nu snap ik waarom het misgaat bij je. Je weet niet wat lobbig is. Dat betekent dat de vruchtensap zo dik is geworden als behangsellijm, dus het drilt al, maar is nog net niet stijf. Op dat moment mag pas de slagroom erdoor. Wanneer je het eerder doet zakt de sap naar beneden.
Probeer maar, zo kan het echt niet mislukken.
eet smakelijk
Liseth - Geplaatst op woensdag 10 maart 2010 08:41sharkyafrance
Bedankt Boekenwurm voor je reactie, de volgende keer doe ik het anders, eerst in de koelkast tot het olbbig is.
chester, graag... een lekker recept is nooit weg
- Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 22:05chester
quote:
Chocolade Mouse: 4 personen.
2 eidooiers
2 eiwitten
100 gram puur chocola
2½ dl slagroom
wat suiker.
eventueel wat slagroom voor garnering
Bereiding:
Breek de chocoladereep in stukjes en smelt deze aubain-marie.
Klop de slagroom met wat suiker stijf en zet die dan even in de koelkast.
Klop dan de eiwitten stijf (in een vetvrije kom) en daarna in een andere kom de eidooiers met een schepje suiker schuimig kloppen.
Voeg dan de schuimige eigeel bij de eiwit en goed doorscheppen. Voeg dan de gesmolte chocola bij het eiwit/eigeel mengsel ook goed doorscheppen, voeg als laatste de stijfgeslagen slagroom toe en ook weer goed doorscheppen.
Daarna de chocolade~mouse overscheppen in een grote of meerdere kleine schaaltjes en zet deze een uurtje of 2 in de koelkast voordat je het serveert.
Wil je extra maken dan neem je alle ingrediënten dubbel. Doe ik meestal omdat ze het hier veel te lekker vinden.
Je kan het ook proberen met wit of melk chocola, maar ik heb dat nog nooit gedaan.
groetjes en smakelijk.
- Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 17:47sharkyafrance
Chester, lekker recept! Mischien ga ik hem met twee chocolade's maken bijvb wit en puur, en dan in laagjes in een glas schenken. SUPER!! - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 21:32chester
En dan begin je in 1 glas met wit en eindig je met puur en dan garneer je op de puur chocola wat geraspte wit chocola en bij de ander weer andersom....Snap je het nog...
Of wat gehakte hazelnoten erdoorheen over er op.....lekker.....
chester wijzigde dit bericht op 12-03-2010 21:32 met 0% - Geplaatst op zondag 14 maart 2010 09:00sharkyafrance

- Geplaatst op zondag 14 maart 2010 15:04Boekenwurm

- Geplaatst op maandag 15 maart 2010 17:44sharkyafrance
B'wurm...Pourqoi????
- Geplaatst op maandag 15 maart 2010 21:24Boekenwurm

Vanwege ditquote:chester schreef op 12 maart 2010 @ 21:32:
En dan begin je in 1 glas met wit en eindig je met puur en dan garneer je op de puur chocola wat geraspte wit chocola en bij de ander weer andersom....Snap je het nog...
Moderator1 wijzigde dit bericht op 04-04-2010 13:47 met 0% - Geplaatst op zaterdag 10 april 2010 09:04sharkyafrance
Ha, mijn advokaat bavarois was gelukt! Heb het gedaan zoals er hier geschreven werd, ene mengsel met gelei in de koelkast tot het lobbig is, en dan pas mengen. Volgende keer ga ik het toetje van Chester maken.Moderator1 wijzigde dit bericht op 29-04-2010 16:09 met 0%
Dit onderwerp heeft 21 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 10-04-2010 09:04.
Mislukken van bavarois