Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Relatie & Opvoeding
  4. Libelle brief - Nog één keer in de hoofdrol

Dit onderwerp heeft 12 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 08-03-2010 12:57.

Libelle brief - Nog één keer in de hoofdrol

Ga naar een onderdeel
Tags:
alzheimer
  1. internetredactie
    Afbeelding van internetredactie

In Libelle 10 stond de volgende brief:

Toen mijn man 54 jaar was, werd bij hem de ziekte van Alzheimer geconstateerd. Voor iedereen in onze omgeving was dit een grote schok. Maar voor mij werd een gevoel dat al langer leefde, bevestigd. Mijn man is altijd een sociaal mens geweest en vond het heerlijk om met iedereen een praatje te maken. Dat hij daardoor wel eens de tijd vergat, was eigenlijk niet vreemd voor ons. Maar steeds vaker sprak hij zomaar mensen aan. Thuis stelde hij aan tafel wel tien keer dezelfde vraag aan de kinderen, die daar niet altijd goed op reageerden. Na een paar jaar dagbehandeling in een verpleegcentrum, besloot ik hem thuis te gaan verzorgen. Dit doe ik nu al jaren en ik moet zeggen dat het me best goed afgaat. Natuurlijk is mijn man veranderd, maar tegelijkertijd is hij nog steeds even lief en babbelt hij er flink op los. Meestal begrijpen we niets van wat hij zegt, maar ik weet zeker dat hij zich veilig voelt. Hij leeft in zijn eigen wereldje en daarin speel ik allerlei verschillende rollen. Hij ziet mij namelijk de ene keer als aardige mevrouw, dan weer als moeder, oma of verzorgster. Maar ik zou zo graag willen dat hij me weer zou zien als zijn vrouw. Ik blijf erop hopen nog een keer te schitteren in die hoofdrol.
    Y.M. Westerkamp-da Graca

U kunt hieronder reageren op deze brief.

2. Maartje 44
    Afbeelding van Maartje 44

Dag mevr Y Westerkamp...!?

Ik vind U verhaal een aplausje waard..dat u de liefde en kracht vind om zover mee tegaan in de leefwereld van u man.
    Liefde overwint veel..maar de menselijke factor blijft aanwezig..
    Als partner verwisselt je plek binnen de relatie e-norm!
    Ik begrijp daarom ook zo goed Uw wens..maar vrees dat het niet meer mogelijk zal zijn.
    Sterkte..Kracht..en een dikke knuffel..
    Liefs Maartje

3. mennolito
    Afbeelding van mennolito

Het bovenstaande stuk is geschreven door mijn moeder. En ik kan alleen maar bevestigen wat zij schrijft en voelt. Als blijk van waardering voor al haar liefde en zorg voor mijn vader, heb ik een paar maanden geleden een korte film voor mijn ouders gemaakt. Het resultaat kunt u terugvinden op de onderstaande link.

http://www.youtube.com/user/mennolito1#p/u

Ik wil er alleen nog het volgende aan toevoegen: Ik las in dit zelfde blad een stuk over speldjes en helden. Persoonlijk vind ik dat zij absoluut in aanmerking zou moeten komen voor deze speld!

4. nita
    Afbeelding van nita

wat heb je een mooie film er van gemaakt,ik zit met kippenvel en bewondering te kijken naar het filmpje en de brief te lezen.

iedere dag een lach

5. Izaline
    Afbeelding van Izaline

Prachtig filmpje Mennolito, mede door de goed gekozen muziek erbij! Duidelijk vol liefde en respect voor je ouders gemaakt.
    Het is triest wat er met je vader gebeurt, maar ik proef uit de brief van je moeder en uit jouw filmpje zó veel warmte! Wat mij betreft gaat zo'n Heldspeld inderdaad naar je moeder, én naar jullie als gezin!

6. otillie
    Afbeelding van otillie

@ Mennolito, met ontroering heb ik het filmpje bekeken en heb een diep respect voor jullie gezin, vooral voor jouw moeder.Wat een prachtige vrouw.

Niets is voor altijd. Het is nooit te laat. Het leven bestaat uit keuzes te maken.

7. melle
    Afbeelding van melle

Mevrouw Westerkamp en Mennolito
    Ik moest even mijn bril schoonmaken nadat ik het filmpje heb gekeken.
    Mooi!
    Wat een warmte en liefde spreekt er uit.
    Ik kan zien dat uw man, jouw vader zich veilig voelt bij jullie.
    Dat zou ik iedere Alzheimerpatient gunnen. Want wat moet het angstig zijn als het ineens allemaal niet meer klopt. Als de mensen om je heen vreemden zijn en je de ruimtes waar je in rondloopt niet meer herkent. Als je merkt dat alles je ontglipt en je de meest eenvoudige dingen niet meer kunt.

Voor jullie zal het niet makkelijk zijn.
    Ik weet dan ook niet of het de juiste woorden zijn maar toch: ik hoop dat u nog lang de hoofdrol in het leven van uw man mag spelen...

8. zeemeisje
    Afbeelding van zeemeisje

Lieve mevrouw

ik zou u graag het heldenspeldje willen overhandigen.wat u doet uit liefde voor uw man,doe ik als beroep.ik wil van af deze plaats een diepe buiging voor u maken.

En mijn ervaring met dementerende mensen is dat ze op hun stervbed ontzettend helder kunnen reageren.Dat is wat ik u toe wens ook al is het dan een moment van erg veel verdriet,het zou kunnen dat u dan de hoofdrol krijgt.maar toch ....ook al brabbelt u man nu of denkt hij dat u de buurvrouw bent ergens diep van binnen weet u man dat u zijn liefde bent.Dikke kus Caroline

9. zeemeisje
    Afbeelding van zeemeisje

Lieve familie

Ik heb de film met rollende tranen bekeken.Ik ben stil,hier zijn geen woorden op zijn plaats.caroline

10. anoniem1
    Afbeelding van anoniem1

ik heb hier vreselijk om moeten huilen. wat roerend en lief en wat een warmte en liefde voor jullie moeder en vader. prachtig! dit is ware liefde.

Never a dull moment in my life...

11. Manji 48
    Afbeelding van Manji 48

Ook bij mij rolde de tranen over de wangen terwijl ik het filmpje bekeek. Mevr.Westerkamp ik heb een diep respect voor U,maar ook voor de rest van de familie. Mijn moeder had ook Alzheimer,dus ik weet als geen ander,hoe zwaar dit voor jullie moet zijn. Maar uit het filmpje spreekt heel veel liefde en warmte naar elkaar toe. Heel veel sterkte en een dikke kus van mij.
    Manji.

Manji 48 wijzigde dit bericht op 07-03-2010 18:55 met 0%

12. lakota
    Afbeelding van lakota

Je hebt gelijk Menno.Ze komt daarvoor in aanmerking en jijzelf kan haar dat geven!
    Wat een fantastisch liefdevol gezin groei jij op.

13. missmarple
    Afbeelding van missmarple

Whoowwww wat geweldig van deze vrouw!! Wat triest voor beiden. Gelukkig kan deze man thuis bij zijn vrouw blijven, want soms is dat geen optie, bv. wanneer de patient agressief word door dementie.

Petje af!!

x
duurt nog: 24:00:00
€189.95
€89.95
x x