Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Boekenclub
  4. Een miljoen dromen!

Dit onderwerp heeft 21 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 10-05-2010 19:45.

Een miljoen dromen!

Ga naar een onderdeel
  1. wieke
    Afbeelding van wieke

Libelle besteedt deze maand aandacht aan schrijvers. Zo staan er interviews in het blad met onder andere John Irving en Carlos Ruiz Zafon en zijn er mooie boeken te winnen. Ook columnisten Wieke en Merel schrijven hier op de site 4x over schrijven. Voel je vrij om te reageren! Wieke en Merel zullen niet op alles reageren, maar mengen zich graag af en toe in het gesprek.

Eén miljoen dromen!

Nederland telt een miljoen hobbyschrijvers. Uitgevers worden overstelpt met manuscripten, waarvan ongeveer 98% de eindstreep (de boekentafels in de winkel) niet bereikt.

Voor Elizabeth Gilbert, die deze week in Libelle staat met een interview, ging een jaar op reis en schreef een boek over haar ervaringen met een gebroken hart. Waarna haar boek met miljoenen over de toonbank vloog. Dat willen we allemaal wel.
    Zij zegt: ”Schrijvers willen hun stem laten horen, hun gedachten delen. Dat is dé reden waarom je gaat schrijven”. De ‘goddelijke vonk’ noemt mijn redacteur bij ‘mijn’ uitgeverij dat. Het heilige moeten. Het gevoel dat het ondenkbaar is dat je niet zou schrijven.

Heb je talent? Ja? Fijn. Maar daarmee ben je nog lang geen schrijver. Dat vereist zitvlees kweken, discipline, lezen, lezen en nog eens lezen. Oefenen. Schrappen. Opnieuw beginnen. Nooit denken: ik ben een genie. Je dient je eigen grootste criticus te zijn. Geen talent? Jammer, maar het is niet te leren zonder wat aanleg, aldus Jan Brokken in zijn boek De wil en de weg.

Als jouw ‘vonk’ heeft geleid tot boek, waarover jij enthousiast bent, hoe speel je het dan in de kijker van een uitgever? Dat is moeilijk, maar wel te doen. Eerst wat factoren waarmee je rekening moet houden.

Boekhandels kopen zeer voorzichtig in. Uitgevers zijn kritischer dan ooit bij het lezen van aangeboden manuscripten. Zij houden liever schrijfwedstrijden in de gaten, zoals bij voorbeeld ‘nightwriters’ (www.nightwriters.nl). Maar ook bij de enorme stapel manuscripten kan ‘goud’ zitten. Al is dat in 98% van de gevallen niet aan de orde.

Het E-book rukt op. Schrijver Leon de Winter opent binnenkort een website, waar hij auteurs de gelegenheid biedt om hun boeken daar als E-book te verkopen. Er zal een nieuwe markt ontstaan, verwacht hij.
    Lees ter info dit stukje op de website van de Volkskrant.

Er zijn legio mogelijkheden om je boek in eigen beheer uit te geven. Google op internet en je vindt veel adressen. Bedenk wel dat er vrijwel nooit een redacteur overheen gaat. Dat komt de kwaliteit van je werk niet ten goede.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de klant die een boekwinkel inloopt, vaak geen idee heeft wat hij daar gaat doen. Hij zoekt niet speciaal iets. Het is dus zaak dat je boek op tafel ligt en niet in de kasten terecht komt. Een ‘gemiddeld’ boek zal het moeten hebben van de korte tijd dat er aandacht aan wordt besteed in de media. Over een paar weken schrijf ik over de heersende ‘bestsellercultuur’.

Ik noem twee boeken die ik waardevol vind voor iedereen die met zijn werk de boer op wil en niet weet hoe hij dat moet aanpakken.
    Sander van Vlerken schreef de inleiding in het Handboek voor Schrijvers. Hij besluit met deze woorden: ‘Schrijven is ook: in contact treden met lezers, met collega-schrijvers, gelezen of gehoord worden.’ “Wat kan ik met mijn werk doen?”, is een vraag die schrijvers altijd stellen. Dit Handboek voor Schrijvers is daar een antwoord op. Alles wat met het schrijven van een boek samenhangt, van manuscript tot in de winkel, staat erin. Evenals een uitgebreide lijst met adressen van uitgeverijen in Nederland en België.

Maar je wilt ook met een product komen dat staat als een huis. Toch? Lees dan De wil en de weg, van Jan Brokken. Voor in het boek staat een lange lijst boeken over schrijven. De techniek van het schrijven wordt er breed in behandeld, op een aansprekende manier. Koop dat boek maar, als je van schrijven houdt. Je krijgt er geen spijt van!

Wieke Biesheuvel

internetredactie wijzigde dit bericht op 02-03-2010 14:04 met 0%

2. Roses
    Afbeelding van Roses

Schrijven is net als topsport. Je investeert zonder vooraf te weten of je ooit beloond zal worden voor je inspanningen. De meeste wannabe schrijvers denken er met één verhaal in één versie te zijn. Ze hebben toch zo hard geploeterd, waarom breken ze dan niet door?
    De meeste succesvolle schrijvers schrijven een verhaal, gooien het verhaal weg, beginnen opnieuw, schrappen, herlezen, herschrijven, gooien ook die versie weer weg, etc.. totdat hun meesterwerk klaar was. Het verhaal en de personages ontstaan niet na één nacht brainstormen, maar kunnen jaren in beslag nemen. Als schrijver leer je die personage kennen, je communiceert ermee, je verplaatst je in die persoon,etc.. Deze zaken kosten tijd en zijn niet te managen. Daarom dragen de producten van deze schrijvers vaak de naam "literaire roman/ teksten". Zij doorstaan de tijd en blijven na jaren nog van waarde vanwege het verhaal, het taalgebruik, de constructie van de zinnen, stijlgebruik, etc..
    Zo is het ook met schilderen. Je hebt mooie werken en je hebt meesterwerken. Deze laatste zitten zo mooi in elkaar dat het lijkt alsof het binnen ieders handbereik ligt om dat te maken. Ze inspireren de nakomers.
    Geduld, passie, doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen heb je nodig om door te breken als schrijver. Krijg je al zin om te schrijven?

Roses wijzigde dit bericht op 01-03-2010 23:14 met 31%

3. benthe
    Afbeelding van benthe

Leon de Winter aan het bijbeunen? :lol:
    Maar zonder flauwekul: wat jammer van zijn tijd. Die kan hij beter besteden.

4. wieke
    Afbeelding van wieke

Benthe:

Ik ga niet over de tijd van Leon de Winter :)

5. Roses
    Afbeelding van Roses

Wordt er in het kader van de schrijfweken ook een (online) schrijfworkshop georganiseerd? Lijkt mij gaaf.

6. wieke
    Afbeelding van wieke

Roses:

Misschien praat ik mijn mond al voorbij, maar tijdens de Libelle Zomerweek gaan Tineke en ik een workshop columns schrijven geven. Daarover staat t.z.t. op deze site meer te lezen en ook in het blad.

En over je suggestie ga ik nadenken. Eens kijken of we dat kunnen uitvoeren. Dat is vast heel leuk.

7. karinb
    Afbeelding van karinb

Wat ik me afvraag is hoeveel schrijvers er zijn zonder het doel te hebben ooit een boek uit te geven. In mijn kast, goed geordend op een plank, ligt een stapel schriftjes. Toen ik mijn dochtertje destijds inschreef op het kinderdagverblijf werd me gevraagd of ik in een schriftje wilde schrijven wat zij zoal thuis beleefde. Een vorm van in gesprek zijn met elkaar, maar dan op een eigen gekozen moment van de dag. De stapel schriftjes in mijn kast laat zien dat we veel gedeeld hebben met elkaar. Zojuist heb ik weer eens stukjes gelezen van datgene wat ik destijds geschreven heb. Hele teksten, de tijd van toen is weer even terug. Wat zat ik vol van alles wat wij gezamenlijk beleefden. Nu zit diezelfde jongedame van toen al in de examenklas van de middelbare school. Schriften vol zou ik weer kunnen schrijven, voor mij met het doel om te herinneren en te her-inneren, te delen met haar over wie al die teksten gaan. Een boek uitgeven, een droom die wellicht ooit uit zal komen. Waarschijnlijk ben ik op dit moment nog te eigenwijs om teksten te laten redigeren, ik heb gemerkt dat het dan niet meer voelt als mijn tekst. Ik vind teksten juist zo mooi als hierin de persoon herkenbaar blijft, fouten vind ik dan eerder roerend dan onacceptabel. Ik weet dat dit misschien een vreemd uitgangspunt is, maar dit ben ik...liever puur met daarbij wat vergissingen, dan bewerkt en wat verder weg van de bron. Waarschijnlijk omdat ik tot nog toe niet de woorden geschreven heb die ik graag gepubliceerd zou zien, anders zou ik me daar waarschijnlijk gemakkelijker in laten regisseren.

8. wieke
    Afbeelding van wieke

quote:
    karinb schreef op 02 maart 2010 @ 15:25:
    Wat ik me afvraag is hoeveel schrijvers er zijn zonder het doel te hebben ooit een boek uit te geven. .
    Karin, dit stuk is bedoeld voor mensen die hun werk graag zouden willen uitgeven. Natuurlijk zijn er ook veel mensen, zoals jij, die deze behoefte niet hebben. Ik heb net als jij ook vroeger alles bijgehouden over de kinderen. Toch had ik altijd in mijn hoofd: óóit, veel later, wil ik nog eens een boek schrijven! En veel schrijven heeft geholpen om die droom te verwezenlijken. Ik schrijf altijd. Elke dag. Al zien lang niet al die letters een boek van binnen.

9. karinb
    Afbeelding van karinb

Wieke, er is nog veel te leren voor mij. Ik begon hier te schrijven terwijl ik nog aan het nadenken was. Na het schrijven heb ik mijn bericht direct verstuurd. Wat onhandig verwoord, waardoor je juist een zin citeert die niet aansluit bij mijn boodschap. Daar vraag ik dan wel weer zelf om door niet eerst te denken en dan pas te schrijven.
    Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik moet wennen aan teksten die door een ander gewijzigd worden, soms is het een woord waardoor juist een nadruk elders ligt. Ik vind het belangrijk dat de schrijver het gevoel blijft houden; dit zijn mijn woorden die vertellen wat ik wil zeggen. Ik heb veel teksten geschreven, mijn nederlands is zeker niet foutloos dus ik laat officiële teksten nakijken. Wat ik belangrijk vind is dat de persoon die de fouten corrigeert woorden gebruikt die ik ook zou gebruiken. Ik heb wel de behoefte om ooit werk uit te geven, maar ik weet dat ik daarvoor nog lessen te leren heb. Ook ik schrijf veel, zonder mezelf overigens met jou te willen vergelijken.
    Dank je voor jouw reactie, mijn boodschap was niet handig verwoord.

10. marg
    Afbeelding van marg

Er is dus nog steeds hoop? Een jaar of twee geleden was ik door omstandigheden meer aan huis gebonden. Wel had ik de zomer daarvoor een workshop gehad. Heel erg leuk, en heel erg leerzaam.
    Het hanteren van een rood potlood was de beste les. Vooral voor mij. Ik leerde daar te lezen wat ik opschreef. Er werd later een verhalenwedstrijd gehouden, en we rolden er met zijn drieen uit, een gezamenlijke eerste prijs. Maar een boek, dat is iets anders dan een verhaal! Maar ik was toch thuis, dus waarom niet proberen?
    Het verhaal van het eventuele boek zat in mijn hoofd, maar ik haalde het aantal pagina's niet! Daarna kwam de deadline eerder als ik dacht! Kwestie van verkeerde planning, etc.
    Gisteren had ik het in mijn handen, na deze verhuizing heb ik weer een sorteer bevlieging. "Weg, of houden"....
    Het is helemaal niet slecht, maar het moet gewoon op punten herschreven worden. Het is dus op de stapel gekomen van "behouden" . Tijd brengt raad, en tijdgebrek is het eerste probleem wat opgelost moet worden. En natuurlijk blijf ik open staan voor tips ....dus mijn dank is groot! Dit gaan leuke en leerzame weken worden...

11. ienepien
    Afbeelding van ienepien

quote:
    [b]wieke schreef op 02 maart 2010 @ 14:40:[/

En over je suggestie ga ik nadenken. Eens kijken of we dat kunnen uitvoeren. Dat is vast heel leuk.
    Dit idee bestond al een tijdje... :muziek:

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

12. wilmat80
    Afbeelding van wilmat80

Leuk dat jullie aandacht aan amateurschrijvers besteden. Alleen heel jammer dan, als ik een mail naar jullie stuur in december 2009 over het eerste boek dat ik geschreven heb, dat ik daar totaal geen antwoord op krijg? Als ik vraag om tenminste een bevestiging van de ontvangst van mijn mail, krijg ik een kort en beetje sarcastisch antwoord.
    Het is uitgegeven, maar wel door een pod uitgever en die promoten het verder niet. Gelukkig heb ik wel goeie reacties van lezers ontvangen maar dat blijft beperkt tot een kleine club.
    Misschien is het een idee dat jullie amateurschrijvers een kans bieden om, met bijvoorbeeld korte scenes uit hun boek, lezers ermee te laten kennismaken en dan door hen een beoordeling te laten geven?

13. ienepien
    Afbeelding van ienepien

Ik heb dit stuk nu al drie keer gelezen en kom steeds tot dezelfde conclusie; wil Wieke soms de Nederlandse Oprah worden? Sander van Vlerken en /of Jan Brokken in het zadel helpen? Ik denk dat kwaliteit hoe dan ook boven komt drijven! Welk onderzoek heeft precies uitgewezen dat de klant geen idee heeft wat hij/zij die een boekhandel binneloopt daar eigenlijk komt doen? Als ik worteltjes wil kopen ga ik toch zeker ook niet naar de slager?

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

14. wieke
    Afbeelding van wieke

Wilma:

Er komen per week tientallen nieuwe boeken binnen op de redactie. We hebben 52 nummers van Libelle. Dus het is niet te doen om al die boeken aandacht te geven in het blad. Er is per maand een boekenpagina, dat brengt de mogelijkheid terug tot 12 keer per jaar.

Ook is het zo, dat er eerst naar de nieuwe uitgaven van uitgeverijen wordt gekeken. Uitgeverijen die al meerdere succesvolle auteurs hebben voortgebracht.

Dat jij een sarcastisch briefje hebt gekregen vind ik vervelend voor je, maar ik heb geen idee wie dat heeft gedaan. Ik zie die nieuwe boeken nooit, omdat ik niet op de redactie werk maar thuis. Wel is het zo, dat afwijzingen incasseren er helaas bij hoort. Een vriendin van me die al sinds haar 19e journalist is, columnist was bij een groot dagblad, werd door drie uitgeverijen afgewezen en nu is het eindelijk raak. Dit zeg ik om te illustreren hoe moeilijk het is om aandacht voor je werk te krijgen. En het gevecht om media aandacht begint weer opnieuw na publicatie van een boek. Net als met een nieuwe baan: je hebt hem en je moet hem zien te houden.

Ik vind je idee leuk, ik ga het ook zeker doorgeven, maar ik kan je niets garanderen of beloven over de uitvoering er van! Er zijn wekelijks maar een beperkt aantal pagina's beschikbaar voor human interest en het aantal plannen is vele malen groter dan die pagina's.

15. wieke
    Afbeelding van wieke

quote:
    ienepien schreef op 05 maart 2010 @ 00:47:
    Ik heb dit stuk nu al drie keer gelezen en kom steeds tot dezelfde conclusie; wil Wieke soms de Nederlandse Oprah worden? Sander van Vlerken en /of Jan Brokken in het zadel helpen? Ik denk dat kwaliteit hoe dan ook boven komt drijven! Welk onderzoek heeft precies uitgewezen dat de klant geen idee heeft wat hij/zij die een boekhandel binneloopt daar eigenlijk komt doen? Als ik worteltjes wil kopen ga ik toch zeker ook niet naar de slager?

Ienepien: Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om Oprah te willen worden.

Jan Brokken en Sander Vlerken hoef ik niet in het zadel te helpen, want daar zitten ze al jaren hoog en droog. Ik noem die boeken, omdat ze amateurschrijvers goed op weg kunnen helpen. Ik noem ze niet zomaar, het zijn boeken met kwaliteit en met goede informatie. Het zijn de twee boeken die voor mij boven drijven in de zee van boeken over schrijven. In het boek van Jan staat een hele lijst. Dus die titels ga ik hier niet noemen, dat zou het stuk nog langer zijn geworden.

Uitgeverijen laten regelmatig onderzoeken uitvoeren naar het koopgedrag van de klant en als er uit komt dat veel klanten zonder plan de winkel inlopen, verzin ik dat niet. Het is voor een uitgever belangrijk om te weten hoe het brein van een klant werkt. Uiteraard geldt het niet voor iedereen. Jij en ik weten misschien wel wat we in een boekhandel gaan doen, maar er is een grote groep die dat niet weet.

Voorbeeld: ik liep een maand een boekwinkel in om kaarten te kopen en dacht: nog even kijken wat de pot schaft. Zonder plan dus. Wel de winkel uit met een boek van een mij onbekende schrijver dat ik heb uitgelezen, maar vervolgens vol walging heb weg gelegd.

Mensen zijn geneigd om werk van bekende schrijvers te kopen. Dat is veilig, dan weet je dat je waar voor je geld mag verwachten. Het is die bestsellercultuur waar ook uitgeverijen meer en meer mee te maken krijgen. Dat verzin ik al weer niet, dat spéélt bij uitgevers. Heel jammer, want onbekende schrijvers kunnen weergaloos mooie boeken schrijven, die toch nooit de top-zestig halen. Zij blijven eeuwig steken op een aantal van een paar duizend verkochte boeken. Over die bestsellercultuur meer, over een paar weken.

16. Wilma Hollander
    Afbeelding van Wilma Hollander

Hallo Wieke, ik ben een van die mensen voor wie de droom werkelijkheid is geworden. Waardoor tevens een andere droom werkelijkheid kon worden: ik schrijf mijn boeken en verhalen nu op een met druivenranken overdekt Grieks balkonnetje.
    Een schrijversbestaan waar velen alleen maar van kunnen dromen, dat realiseer ik me heel goed. Was (en is) het makkelijk? Nee! De droom werd alleen bereikt door stug vol te houden. En ja, mijn incasseringsvermogen is er met sprongen op vooruit gegaan. Mijn week is tegenwoordig gevuld met minimaal zes dagen zeer gedisciplineerd achter de computer zitten. Of ik er rijk van word? Nee! Ik denk dat dat is voorbehouden aan de weinigen onder ons die op de bestsellerslijsten terechtkomen. Helaas heb ik mijn naam daar nog niet op kunnen ontdekken. Ben ik gelukkig? Ja, dat wel!!! Het is heerlijk om je hart te volgen en je droom waar te maken, hoe hard je daar ook voor moet werken.
    Dat er gerenommeerde schrijvers zijn die beginnende schrijvers een helpende hand toesteken, kan ik persoonlijk alleen maar toejuichen. De weg naar publicatie wordt beslist een stuk makkelijker als er mensen zijn die je daarbij een beetje sturen en feedback geven. Een ware schrijver is nooit uitgeleerd. Ik zal je blogs over dit onderwerp dan ook met veel interesse volgen!
    Eén ding weet ik inmiddels zeker: dromen zijn beslist niet altijd bedrog!

:bye: Groetjes van een Hollandse schrijfster in Pilion

Wilma Hollander wijzigde dit bericht op 05-03-2010 14:32 met 0%
    Leven in Pilion

17. wieke
    Afbeelding van wieke

Wilma Hollander:

Klopt, niemand is ooit uitgeleerd. Totdat je aan de rand van je graf staat kan er altijd nog wat bij!

Vandaag een lollig artikel in Trouw, pagina 7: 'Beleggen in een hobbyschrijver' : Website TenPages.com biedt aandelen aan in boeken van nieuwe auteurs.

(Wilma80, dat zal jou ook aanspreken!)

18. xScorpio
    Afbeelding van xScorpio

Binnen enkele maanden, verschijnt mijn derde boek

xScorpio wijzigde dit bericht op 11-11-2010 03:23 met 94%

19. SusanneRorijs1977
    Afbeelding van SusanneRorijs1977

Goedenavond Wieke,
    Ik ben een nieuw online libelle-lid, dus hoop dat dit ik dit op de goede plek doe...
    Ik las in je column in de Libelle las ik over de workshop column schrijven.
    Ik ben geen professionele schrijver en heb voor het eerst geprobeerd een column te schrijven. Leek me leuk om eens te proberen.
    Maar ik kan nergens een mailadres vinden om dit door te mailen. Of is het de bedoeling dat men tijdens de workshop wat schrijft en wat mogelijk wordt geplaatst?
    Nou ik hoop dat het gewoon ingestuurd kan worden, want door fysieke klachten is het maar de vraag of ik zover kan reizen... vanuit Rotterdam namelijk.... Ik hoop dat je antwoord kan geven op mijn vragen,
    alvast bedankt voor de moeite,

Groetjes Susanne

20. biene
    Afbeelding van biene

biene 2010-05-09 00:15:33

Vandaag viel mijn boek , waraan ik heel lang gewerkt heb , in de bus en ik ben buitengewoon tevreden .
    Het is niet voor het grote publiek , maar voor mij is het een uniek boek . Het is een bijzondere geschiedenis die nu op papier staat en die mijn kinderen en kleinkinderen anders nooit te weten waren gekomen .
    Ik heb het in eigen beheer uitgegeven , veel werk dus . Ook de omslagillustratie heb ik zelf gemaakt . Het was het allemaal waard.

Ik zou tegen iedereen willen zeggen , geef niet op .Ooit komt het goed als je maar blijf volhouden .

Lieve groeten van Biene

( sorry , maar ik weet niet of het nu op het goede topic taat )

Wie niet gelukkig is waar hij is , zal het ook niet zijn waarheen hij gaat .

21. jothea
    Afbeelding van jothea

gefeliciteerd lieve biene, geweldig, daar mag je met recht trots op zijn!

http://i42.tinypic.com/2zdy87k.jpg

een vriendelijk woord kost niets en doet meer dan het duurste geschenk.

22. biene
    Afbeelding van biene

Dank je wel Jothea.

Wie niet gelukkig is waar hij is , zal het ook niet zijn waarheen hij gaat .

x
duurt nog: 24:00:00
€189.95
€89.95
x x