Hai, ik heb het ook, het gaat nu al een hele tijd goed gelukkig! Het begon bij mij toen ik in verwachting was van onze oudste, nu alweer10 jaar geleden hoor. Toen wist de huisarts niet wat het was en na een tijdje ging het ook weer over. Af en toe had ik dan eens een aanval, maar in 2008 begon het opnieuw, ik dacht dat ik gek werd. En idd, hoe meer je aan je ademhaling denkt, hoe erger het wordt! Dus maar weer naar de huisarts. Ik had nek/schouder en rugklachten, volgens hem had ik een verkeerde houding! Dus dat moest ik maar veranderen! Maar het hielp allemaal niks, het werd juist alleen maar erger. Ik dacht ook dat er iets ergs aan de hand was, had steeds steken in mijn hart! Ik was heel bang! Dus maar weer naar de huisarts, heeft me helemaal onderzocht, maar kon niks vinden. Hij heeft me toen naar een fysiotherapeut gestuurd voor mijn nek/schouders en rug. En die zei dus meteen dat het hyperventilatie was! Ik haalde gewoon helemaal verkeerd adem en daarom had ik die klachten. Hele goede gesprekken met die man gehad. Over mijn leven en de dingen waar ik mij mee bezighield. En dat was het keerpunt, ik kwam er nl. achter dat ik alles voor een ander doe en weinig voor mezelf! Ik moest dus leuke dingen voor mezelf gaan doen, een hobby zoeken. En me niet alleen maar met de kids en het huishouden bezighouden. En dat heb ik gedaan, plus de oefeningen die ik van de fysio meekreeg. Ik ben een maar maanden bij hem geweest om mijn nek/schouders en rug weer los te krijgen en daarna ging het beter. Ik heb dit boekje gekocht

en kon daar echt wat mee. Nu gaat het goed, af en toe heb ik nog last, maar dan ga ik iets doen en gaat het weer weg. Dus afleiding zoeken helpt het beste! En dus ook hardop zingen of lezen, rustig door de buik ademhalen! Sterkte!