- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 58 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 22-01-2012 14:36.
Hollandse pot voor ons avondje
- Geplaatst op vrijdag 14 oktober 2011 22:30clineke
Voor mijn (van geboorte Canadese) man en (Amerikaanse) dochter is er maar EEN Nederlands dessert: VLA!! Daar doen ze een moord voor."To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op zaterdag 15 oktober 2011 14:35marijke1
In Frankrijk hebben ze zoveel toetjes dat je bijna letterlijk duizelig wordt bij de schappen maar vla? Het enige wat ze kennen is crème Anglaise, een heel dunne vanillevla die bij fruit wordt geserveerd en iles flottante.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zaterdag 15 oktober 2011 19:49Vogelblij
Als kind heb ik ooit per ongeluk vla gemaakt van kookpudding. Wij vonden hem warm lekker maar er kwam zo snel een vel op. Toen heb ik de hele tijd geklopt met mijn vork om dat tegen te gaan. Had ik een bord luchtige vla. Ik weet niet of dat nog steeds lukt. Meestal kregen we wel de afgekoelde versie. Volgens mij kun je dat ook gewoon zelf maken van kookpudding. Net als griesmeelpap en dan iets minder dik maken. Dat vind ik lekkerder zelf gemaakt dan kant en klaar. Ja, de klontjes is wel even opletten dat het goed oplost. Voor de rest is dat niet zo moeilijk, dacht ik.Vogelblij wijzigde dit bericht op 15-10-2011 19:51 met 1%Pimpelmeesje - Geplaatst op zaterdag 15 oktober 2011 19:56twinmom_67
Jan in de zak
Bitterkoekjespudding
Arretjes cake schijnt ook als toetje gegeten te kunnen worden al vind ik het erg zwaar op de maag.
Ik weet niet of het typisch hollands is,maar je ziet wel is toetjes met lange vingers en die zijn volgens mij wel NL.
Hier wat suggesties
Rijstepap
lammetjespap
Hihi volgens mij heb je straks een heel toetjes buffet
twinmom_67 wijzigde dit bericht op 15-10-2011 20:06 met 87%Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. ! - Geplaatst op zondag 16 oktober 2011 13:09Mik1
Ik kan me jouw topic van vorig jaar nog herinneren. Een paar jaar geleden had je een stampottenbuffet. Ook erg geslaagd.
Het volgende recept kan je met gemak van te voren maken en volgens mij is het gemakkelijk vervoeren betreft de ingrediënten.
Speculaastaart:
- 4 eieren
- 250 gr zachte boter
- 125 gr suiker
- 75 gr gezeefde bloem
- 125 gr gezeefde poedersuiker
- 25 gr gezeefde aardappelmeel
- 150 gr speculaasjes
- 4 eetlepels amandellikeur
- 3 eetlepels geroosterde en geschaafde amandelen
Roer met een garde de eieren, de suiker en het zout tot een romige massa. spatel de bloem en het aardappelmeel zo luchtig mogelijk in gedeeltes erbij. Vul de beboterde en met 25 gram poedersuiker bestoven vorm met het deeg. Strijk de bovenzijde met de bolle kant van een lepel zo glad mogelijk af. Zet de vorm op het ovenrooster, dat iets onder het midden in de tot 175 graden C voorverwarmde oven is geplaatst. Bak de taart in 40 tot 45 minuten goudbruin en gaar. Laat de vorm nadat ze uit de oven is genomen 8 tot 10 minuten staan. Neem daarna de wand en de bodem van de vorm weg. Laat de taart op een rooster koud worden. Breek de speculaasjes in stukjes en leg ze in de mengkom van de foodprocessor. Maal de speculaas grof. Houd de helft ervan apart. Maal de rest nog iets fijner. Leg de boter in de kom en voeg 200 gram gezeefde poedersuiker, likeur, 3 eetlepels warm water en het kruim van de speculaas toe. Blijf zo lang roeren tot een vrij egaal mengsel is verkregen. Snijd de taart horizontaal in 3 plakken. Bestrijk de onderste 2 plakken zo gelijkmatig mogelijk met ruim 1/3 deel van de speculaasboter. Leg alle plakken, zoveel mogelijk in het oorspronkelijke model op elkaar. Bestrijk de rand en de bovenzijde van de taart met de rest van de speculaasboter. Schep de grof gemalen speculaas en de geschaafde amandelen door elkaar. Wentel de zijkant van de taart door het mengsel. Bestrooi de bovenzijde met de rest van het mengsel. Laat de taart op een koele plek (liever niet in de koelkast) ten minste 1 uur opstijven.When I saw you the first time, I knew right away that you and I were connected in a way - Geplaatst op zondag 16 oktober 2011 16:26Muquet
Wat een leuke speculaastaart Mik deze ga ik printen en opbergen.
Ik heb altijd veel success met een bitterkoekjespudding die ik in een cakevorm maak, plakken van snij en dan het bordje versier met dotjes slagroom met wat amandelaroma erdoor of/en wat amandellikeur zodat de cake erin ligt.. - Geplaatst op maandag 17 oktober 2011 17:46sharkyafrance

@ Marijke, er bestaan blikken vanille en chocolade vla. Ik neem ze altijd mee voor de kleinkinderen, die vinden ze heel erg lekker.quote:marijke1 schreef op 15 oktober 2011 @ 14:35:
In Frankrijk hebben ze zoveel toetjes dat je bijna letterlijk duizelig wordt bij de schappen maar vla? Het enige wat ze kennen is crème Anglaise, een heel dunne vanillevla die bij fruit wordt geserveerd en iles flottante. - Geplaatst op donderdag 10 november 2011 12:04kriezel
Zo, inmiddels ben ik weer terug uit Nederland. Bitterkoekjes heb ik in ieder geval meegebracht, pudding behoort dus tot de mogelijkheden. Ik heb naar krentjebrij gezocht, maar kon hem niet vinden; zou er vermoedelijk ook geen kofferruimte meer voor hebben gehad.
Nu ga ik verder met vragen: ik vond toevallig een pot met plakken leverworst in het zuur, een ouderwetse lekkernij. Die wil ik graag als voorafje geven. Maar zo zonder iets erbij is het een tikkeltje kaal; heeft iemand suggesties voor de "aankleding"? - Geplaatst op donderdag 10 november 2011 13:24Vogelblij
Bij een goedgevulde erwtensoep wordt vaak roggebrood geserveerd. Bij wordt lijkt me dat altijd goed te kunnen.
Maar hebben ze daarna dan nog wel honger? Ik weet ook niet of ze dat in Duitsland verkopen. Hier in de supermarkt wordt anders wel van dat Duitse brood verkocht en dan dat wat langer houdbaar is. Ik geloof dat roggebrood tot dezelfde soort kunt rekenen, maar dan bruiner en donkerder.Vogelblij wijzigde dit bericht op 10-11-2011 13:25 met 6%Pimpelmeesje - Geplaatst op donderdag 10 november 2011 13:54Muquet
Heerlijk zure leverworst, ik ga het snel ook weer eens kopen of maken. Is ook simpel plakken leverworst met half azijn/half water en wat laurierblaadjes en peperkrorrels laten marineren in de koelkast..
Trouwens ik hou ook van gebakken leverworst op brood! Bakken met wat paneermeel eromheen niet teveel.
Voor mij graag geserveerd met augurkjes en scherpe mosterd.
Of bedoel je andere hapjes die erbij kunnen, dan zou ik voor osseworst gaan in Duitslans heb ik ook wel eens iets gekocht wat erop leek op gewone verse worst maar dan zo bewerkt dat het het "rauw" kon eten. De stand stond bij de ingang van Kaufland en je kon proeven. - Geplaatst op donderdag 10 november 2011 15:36kriezel
Hoi Vogelblij en Muquet, ik ga het allebei doen: roggebrood en augurkjes. Dat roggebrood komt zelfs heel goed uit, want hier in Duitsland kun je rollen met sneetjes rond roggebrood, "Pumpernickel", krijgen, die volgens mij zo ongeveer hetzelfde formaat hebben als de plakken leverworst. Dat gaat er dus prima uitzien
en vult bovendien niet zo heel erg. Ik kan de porties van het hoofdgerecht gewoon wat kleiner maken, toch?
Zelf zure leverworst maken is helaas geen optie, Muquet. Wat hier als "leverworst" wordt verkocht, is smeerbaar, dus zo'n beetje onze leverpastei. Snijdbare leverworst is onbekend. Maar dat geeft niks, ik heb immers al een pot. - Geplaatst op donderdag 10 november 2011 15:50Vogelblij
Ik eet geen vlees, maar heb onthouden dat ze op dat roggebrood dan een soort van katenspek of misschien is het ook een soort van ham op doen. Wel heel dun gesneden anders is het niet lekker. Zou je er los bij kunnen serveren of zelf samen te stellen als pakketje. Vond dat toen wel lekker. Ik weet niet of ze er dan ook nog los senf en sauerkraut bij doen.
(Ik denk dat ik straks zuurkool ga eten.
)Vogelblij wijzigde dit bericht op 10-11-2011 15:54 met 20%Pimpelmeesje - Geplaatst op zaterdag 12 november 2011 16:45Mik1
Vogelblij, katenspek is erg lekker.
Op een feestje heb ik het een keer gegeten, in vierkante plakjes geserveerd met een potje grove mosterd (om te dippen).
When I saw you the first time, I knew right away that you and I were connected in a way - Geplaatst op woensdag 23 november 2011 14:16Vogelblij
Kan het niet laten om toch even klik hier het recept voor erwtensoep te plaatsen. Zo maak ik hem zelf niet, maar is volgens mij wel een goed recept.Pimpelmeesje - Geplaatst op woensdag 23 november 2011 15:11starrynight1
Waar ik nieuwsgierig naar ben is: Komt er ook nog wat van dat (h)dictee terecht na al dat eten??? Vooral de toetjes met alcohol lijken me niet bijdetijdbevorderend te werken!!
starrynight1 wijzigde dit bericht op 23-11-2011 15:11 met 0% - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 16:11kriezel
Lekker erwtensoeprecept, dankjewel Vogelblij. De volgende keer dat ik in Nederland ben, moet ik spliterwten zien te bemachtigen.
Tja, Starrynight, dat zal inderdaad niet meevallen. Vooral ikzelf ben de klos, want ik drink heel zelden alcohol, dus zullen mijn prestaties vermoedelijk beneden peil zijn.
Heb ik overigens verteld dat ik bij Lidl in Kroatië (jawel!) droplikeur heb gekocht? Zuivere laurierdrop in vloeibare vorm, bij wijze van spreken - heerlijk! En wel elf flessen; drie ervan deed ik cadeau, twee heb ik inmiddels zelf bijna soldaat gemaakt en de overige zes zijn bedoeld als cadeautje voor de deelneemsters; uiteraard nadat zij ervan bij/na het toetje hebben geproefd, en alleen voor wie het goedje lekker vindt. Stiekem hoop ik dat dit bij sommigen niet het geval zal zijn... - Geplaatst op donderdag 15 december 2011 17:33kriezel
Hallo allemaal, ons etentje ter gelegenheid van het dictee viel in de smaak. Dit is wat de pot schafte:
voorafje: twee sneetjes pompernikkel met daartussen een plak zure leverworst met mosterd, op een blaadje sla met wat granaatappelpitten;
hoofdgerecht: ovenschotel met de ene helft aardappels/spekjes/spruitjes, de andere helft met venkel i.p.v. spruitjes, gegratineerd met ei, zure room en oude kaas;
toetje: bitterkoekjespudding, chocoladecupjes gevuld met advocaat en een toefje slagroom
digestief: droplikeur - die vonden de dames buitengewoon lekker, zij namen elk een flesje mee
Bedankt voor al jullie tips, ik heb er mijn voordeel mee gedaan.
Ik vond het dictee trouwens dit jaar een stuk makkelijker dan in vorige jaren. Heeft er iemand meegedaan? - Geplaatst op dinsdag 03 januari 2012 17:59bond_jamesbond
Hé kriezel, je etentje klinkt goed!
Ik heb zelf niet meegedaan aan 't dictee (hier in CH via BVN) want viel er halverwege pas "in". Heb dus wel de verbeteringen meegekregen. Ik vond het idd niet verschrikkelijk moeilijk, maar ik denk dat ik toch wel rond de 8-9 fouten zou hebben gemaakt... niet zozeer de spelling maar meer de verbindingsstreepjes e.d.
Hoeveel fouten had jij? - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 16:22kriezel
Bondje, ik had zes fouten. Aan elkaar resp. juist niet aan elkaar schrijven, was een belangrijke oorzaak. Over het Jip en Janneke gebeuren ben ik gestruikeld. En van een "natiestaat" had ik nog nooit gehoord, daar zat dus ook een fout in; apart geschreven.
Ik ben alweer aan het plannen voor volgend, pardon, dit jaar. Het is altijd een enorm gezellige avond. Ik ben voornemens mosterdsoep, drie soorten stamppot en een toetje met iets van boerenjongens of krentjebrij op tafel te zetten. - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 17:08starrynight1
Lijkt me erg leuk om te doen. Ben nogal kritisch (critisch?) op taal, dus goede spelling is wel aan mij besteed.
Zijn jullie trouwens geabonneerd op de nieuwsbrief van 'Onze Taal'? - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 17:17bond_jamesbond
Ha starry, ik ben al 100 jaar geabonneerd op Onze Taal... - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 23:55kriezel
Starry, vroeger had ik een abonnement op het blad (nou ja, blaadje) De Taalbrief Van Van Dale, dat eens per maand uitkwam. Het was niet al te dik en bovendien luchtig geschreven, zodat het prettig te lezen was. Helaas is al jaren ter ziele. Maar de nieuwsbrief van Onze Taal heb ik volgens mij nog niet aangevraagd sinds mijn computer laatst de geest gaf. Ga ik meteen weer doen, bedankt voor de tip!
James Bond, ontvang jij behalve BVN ook andere Nederlandse tv-zenders? Zo niet, ben je dan op de hoogte van de site "Uitzending gemist"? Ik heb daar veel plezier van.
Enne, een vriendin attendeerde mij laatst op de "Wereldkrant", die je elke dag gratis per e-mail gestuurd krijgt. Niet al te best geschreven, maar soms aardig te lezen. - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 23:20ModLibelle
Beste kriezel en andere forumbezoekers,
Dit topic wordt binnenkort toegevoegd aan het topic Hollandse pot voor ons avondje, eveneens door kriezel geopend.
Met vriendelijke groet,
Forumteam Libelle.nlAlgemeneVoorwaarden | Forum@Libelle.nl - Geplaatst op maandag 09 januari 2012 12:20kriezel
Goed hoor. Ik was vergeten dat ik dat topic had geopend. - Geplaatst op zondag 22 januari 2012 14:36Vogelblij
Naast het dictee is er ook een IQ-test van BNN. Doen jullie daar ook aan mee?
Niet om een vervelende discussie te openen, maar ben ik nu de enige die het niveau van de door BNN bedachte IQ-test zo bedroevend laag vond? Als je gebruiker van facebook bent en veel schunnige taal kent dan scoor je hoog. Er zat weinig van de Nederlandse taal in verwerkt.
Het ging dan ook over de jongens tegen de meisjes.
Ik vind zoiets altijd wel grappig als het op een speelse manier is (zoals bij RTL4.) Maar is dat dan toch te oubollig?
Heb zelf eerder wel eens meegedaan en ik vond vooral de plaatjes soms heel onduidelijk. Logica leek ook meer gericht op het vaardig kunnen verdraaien en uit het verband trekken van gangbare woorden die al eeuwen in gebruik zijn. Dat vond ik toch eigenlijk best wel erg gek worden.
Heb ook officiële testen gedaan en daar wordt volgens mij meer aandacht gegeven aan normaal taalgebruik en rekenkundige vaardigheden. Zulke waarbij je kunt berekenen wat er nodig is.
EDIT: Ik ga niet communiceren over dit onderwerp. Maar ben wel benieuwd of ik de enige ben die dit is gaan vinden.
EDIT2: Dat ik hier toevoeg is vanwege het Nederlandse dictee. Volgens een kennis die beroepsmatig met selectie van personeel belast was en zodoende ook met intelligentietesten is taal een essentieel onderdeel voor het meten van de intelligentie.
Als ik zie hoe weinig volle zinnen er gemaakt worden... en een van de spelers uit Oh Oh Cherso als heel intelligent uit die test naar voren is gekomen, ga ik namelijk ernstig twijfelen. Of is er zoiets als een BNN intelligentie? Ze nemen het ook niet zo nauw met de waarheid. Serieus nemen doe ik ze toch al niet meer. Bart de Graaf was tenminste nog inventief en creatief. Die deed het net even anders en daardoor was het vaker dan wel leuk.Vogelblij wijzigde dit bericht op 23-01-2012 13:09 met 28%Pimpelmeesje
Dit onderwerp heeft 58 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 22-01-2012 14:36.
Hollandse pot voor ons avondje