- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 58 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 22-01-2012 14:36.
Hollandse pot voor ons avondje
- Geplaatst op zondag 08 november 2009 17:22kriezel
Lieve mensen, op 16 december nodig ik mijn acht Nederlandse vriendinnen van ons cluppie hier in Zuid-Duitsland ook dit jaar weer uit om bij mij het Groot Dictee der Nederlandse Taal te komen doen. Dat is altijd erg leuk en gezellig; zij komen om 7 uur, en na een hapje en drankje zitten wij om half negen voor de tv. Uiteraard maken we ontiegelijk veel fouten, maar de pret is er niet minder om.
Dit jaar wil ik echte Hollandse pot maken, en zit te denken aan bijv. drie soorten stamppot: hutspot, boerenkool- en zuurkoolstamppot. Als toetje wellicht (zelfgemaakte) chocoladepudding met slagroom. Bitterkoekjespudding zou leuk zijn, maar de koekjes zijn hier niet te krijgen. Het voorafje, daar ben ik nog niet uit. Natuurlijk is het allemaal errug machtig en dus niet goed voor de slanke lijn, maar het belangrijkste is op zo'n avond het "Nederland"-gevoel.
Heeft iemand nog andere ideetjes misschien?
Vanaf morgen ben ik een weekje op reis, op 17 november kan ik op jullie - hopelijk talrijke - berichtjes reageren.
Bij voorbaat bedankt! - Geplaatst op maandag 09 november 2009 09:21sharkyafrance
Hoi Kriezel, als ik lees: drie soorten stamppot dan zou ik er niet te veel meer bijmaken. Maar een advokaatje met slagroom mischien? Wij hebben laatst een apèro (borrel) voor buurtbewoners gegeven en o a bitterballen en stukjes fricandel gepresenteerd. Was een groot sucses! - Geplaatst op maandag 09 november 2009 09:55marijke1
Wat dacht je van een captains' diner? Daar heb ik altijd heel veel succes mee bij gasten uit het buitenland (behalve wanneer zij Moslim zijn want dan maak ik geen eten waar spek bij zit).
De ingrediënten zijn capucijners, gebakken aardappeltjes, uitgebakken spekblokjes, krokant gebakken speklapjes, gebakken uienringen, fijngehakte rauwe uien, piccalilly, verschillende soorten tafelzuur en rauwkost. Je kunt het allemaal van te voren klaarmaken en kort voor het eten de capucijners, voorgebakken piepers en spek even doorwarmen.Moderator1 wijzigde dit bericht op 09-11-2009 13:20 met 0%Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 09 november 2009 17:09Izaline
Klinkt heerlijk, dat Captain's Dinner! Ga ik ook eens maken binnenkort...
Echt Hollands is natuurlijk aardappelen, groenten, vlees. Dus je kan beginnen met een tomatensoep, en vervolgens gekookte aardappelen, spruitjes en een gehaktbal. En als toetje een vlaflip.
Meer inspiratie vind je trouwens op http://www.smulweb.nl/zoeken/recepten/keuken/nederlands.
Eet smakelijk alvast!Moderator1 wijzigde dit bericht op 10-11-2009 16:52 met 0% - Geplaatst op donderdag 12 november 2009 18:10hortensia
Ik krijg ook het gevoel dat de toetjes te machtig/zwaar zijn voor na zo'n zwaar eten. Ik zou geen dessert doen of hooguit een leuke yoghurt. Alleen een kopje koffie is ook goed.
Bitterkoekjes smaken naar Amaretto, misschien zou je een scheutje Amaretto door vanillevla heen kunnen doen?Moderator1 wijzigde dit bericht op 14-11-2009 14:27 met 0%Er zullen veel mensen in en uit je leven wandelen, maar alleen echte vrienden laten voetafdrukken achter in je hart! - Geplaatst op maandag 16 november 2009 12:23Mevr T
Wat dacht je van hutspot met haché?Moderator1 wijzigde dit bericht op 17-11-2009 13:59 met 0%MISSCHIEN IS DEZE AARDE WEL DE HEL VAN EEN ANDERE PLANEET - Geplaatst op vrijdag 20 november 2009 17:08sharkyafrance
zal Kriezel al weer thuis zijn? Alles goed? - Geplaatst op zondag 22 november 2009 16:30kriezel
Hoi allemaal, inmiddels ben ik weer thuis. Was zoals gezegd een weekje in Rome met mijn twee vriendinnen uit Nederland. Helaas miste ik mijn vlucht op maandag - zelfmoordenaar op het traject van Rome naar de luchthaven - en kwam een dagje later thuis dan gepland. Ondanks deze treurige gebeurtenis - het beetje ongemak dat je zelf hebt door drie uur in de rij staan voor een nieuw ticket, plus een extra overnachting in het luchthavenhotel, valt immers in het niet bij de ellende die deze man deed besluiten een einde aan zijn leven te maken - hebben wij een heerlijke week gehad met ons drietjes. Prettig hotel met parkachtige tuin in een rustige, groene buurt, veel moois in en om de stad gezien, heerlijk weertje gehad. En met deze twee meiden is het altijd genieten. :-)) Maar door de gemiste dag kon ik niet meteen hier kijken c.q. reageren.
Jullie tips voor ons avondje ga ik zeker meenemen in mijn overwegingen. Inmiddels ben ook ik aan het twijfelen geslagen of mijn plannen niet wat al te machtig zijn allemaal. Izaline, op de door jou genoemde site ga ik ook nog kijken.
Bedankt allemaal! - Geplaatst op zondag 22 november 2009 20:03account verwijderdModerator1 wijzigde dit bericht op 27-11-2009 19:33 met 0%Account verwijderd
- Geplaatst op zondag 27 december 2009 17:31kriezel
Hoi mensen, bedankt voor al jullie tips. We hebben het ontzettend leuk gehad bij het Groot Dictee op 16 december, en de pot schafte:
- veldsla met rucola, geroosterde zonnebloempitten en granaatappelpitten
- hachee met getruffelde aardappelpuree, rode kool, boontjes en appelmoes
- chocoladepudding met slagroom, kerstkrans
Wel hadden we zoals gebruikelijk bij het dictee ontiegelijk veel fouten, maar dat mocht de pret niet drukken.kriezel wijzigde dit bericht op 27-12-2009 17:32 met 17% - Geplaatst op zondag 27 december 2009 19:10Izaline
Leuk dat je nog even vertelt hoe het geweest is, Kriezel. Heerlijk dat jullie zo veel plezier hebben gehad!Moderator1 wijzigde dit bericht op 05-01-2010 21:32 met 0% - Geplaatst op zondag 17 januari 2010 23:47kriezel
Marijke, jouw idee met het captain's dinner hou ik zeker voor volgend jaar in mijn hoofd. Wel moet ik dan eerst uit Nederland capucijners meebrengen, die zijn hier niet te krijgen.
Een captain's dinner is echt heel lekker; wij hebben ooit met vrienden een weekend gezeild op een historisch zeilschip op het IJsselmeer, en ik had het captain's dinner voor onze gasten besteld. Het was overheerlijk, en vooral onze Duitse gasten konden er niet over uit, zij kenden zoiets immers nog niet. Het enige nadeel was dat de lucht rondom de toiletten onder dek de volgende dag flink "getuigenis aflegde" van de maaltijd van de volgende avond..... ;-)) - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 00:09marijke1
Zijn capucijners dan zo uitgesproken Nederlands? Nooit geweten. Wel jonge capucijners nemen of, als ze er zijn, verse maar dan moet je ze invriezen, ze zijn er in het voorjaar en dan is het meestal geen weer voor een captains dinner.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 00:57clineke
Capucijners werden getuind door de Capucijnse broeders in Nederland. Hier heten ze "Purple Capucijner Peas" maar je ziet ze echt nergens te koop en ik denk niet dat er veel mensen zijn die ze kennen."To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 06:13marijke1
O. Ik zag deze gelovigen en erwtjes altijd los van elkaar, weer iets geleerd. Niet iedereen is er dol op, oudere mensen worden er ook door aan de oorlog herinnerd (net als door bruine bonen).Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 11:07kriezel
Verse capucijners? Ik dacht dat ze alleen gedroogd verkrijgbaar waren, ongeveer net zoals bruine bonen. Maar ik ga het op mijn boodschappenlijstje zetten, ben ik april resp. mei in Nederland en dan kan ik ze meenemen. Het captain's dinner gaat in december plaatsvinden, als het Groot Dictee weer wordt uitgezonden. - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 11:20job
Juni/juli is de tijd en neem dan maar een dikke portemonnee mee want voor 8 personen mag je toch wel wat hebben. - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 11:32marijke1
quote:job schreef op 18 januari 2010 @ 11:20:
Juni/juli is de tijd en neem dan maar een dikke portemonnee mee want voor 8 personen mag je toch wel wat hebben.
Ik had ze vorig jaar eind mei, om en nabij 3 Euro per kilo want de groenteman raakte ze niet kwijt. Een potje is een stuk voordeliger. Er zijn ook potjes waarop staat "jonge velderwtjes" (zijn gewoon jonge capucijners), die zijn ook erg lekker maar er gaat niets boven vers.
Voor acht personen is het inderdaad een beetje prijzig tenzij je ook een koopman vindt die de helft van de prijs afdoet maar wat dacht je van het doppen? Als je dat zonder die andere zeven personen moet doen ben je wel even bezig, ook al gaat het vrij makkelijk.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 13:31Mevr T
Hallo Kriezel
Ik weet niet waar je woont en of je een tuin hebt, anders zou ik zeggen neem een doosje poot kapucijners mee en verbouw ze zelf. Ze zijn niet bewerkelijk en groeien van zelf en bloeien ook nog eens erg mooi.MISSCHIEN IS DEZE AARDE WEL DE HEL VAN EEN ANDERE PLANEET - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 15:28kriezel
Kijk eens aan, wat een ideetjes allemaal. Ik ga er het volgende mee doen:
1. Ik volg de suggestie van mevr T en ga de kapucijners in mijn tuintje planten. Het klimaat hier (Zuid-Beieren, 500 m boven de zeespiegel) is wat ruwer dan in Nederland, maar volgens mij moet het met zo'n eenjarige plant gaan lukken.
2. Als ik in september nog niet heb kunnen oogsten, volgt plan B: ik breng de raasdonders mee uit Nederland (dan ben ik er namelijk weer).
Deze gaan we zelf opeten. Want voor mijn avondje gaat dit niet lukken, omdat ik aanneem dat je de verse kapucijners niet zelf kunt drogen, en tot december zullen ze niet houdbaar zijn. :-) Het zal dus toch wel een potje of zakje worden. - Geplaatst op maandag 18 januari 2010 15:40job
De potjes van Hak zijn lekker Kriezel,ik eet ze vandaag weer:)Moderator1 wijzigde dit bericht op 28-01-2010 13:44 met 0% - Geplaatst op donderdag 13 oktober 2011 17:22kriezel
Hollandse pot voor Nederlandse club op dictee-avond
Hoi mensen,
Elk jaar komen de meiden van mijn vriendinnenclub hier in Zuid-Beieren bij mij voor het Groot Dictee, dit jaar op woensdag 14 december. Dat is altijd ontzettend gezellig en ik maak er graag wat werk van, het liefst met vaderlandse kost.
Enige tijd geleden heb ik jullie al eens gevraagd mee te denken over het "menu" (nou ja, da's wel een groot woord).
Uiteindelijk heb ik toen hachee met rode kool, appelmoes en aardappelpuree gemaakt. Als toetje, geloof ik, chocoladepudding met slagroom. Men was er heel blij mee.
Dit jaar heb ik een ovenschotel in de planning, met flink wat kaas gegratineerd.
Alleen het toetje, daar ben ik nog niet uit. Heeft iemand ideetjes? Het liefst iets wat goed voor te bereiden is.
Alle tips zijn welkom.ModLibelle wijzigde dit bericht op 14-01-2012 21:07 met 3%: Dit is een verplaatst bericht | Oorspronkelijke topictitel toegevoegd - Geplaatst op donderdag 13 oktober 2011 17:24twinmom_67
Vla flip,hopjes vla ,stroopwafel ijs.
Hollandser kan niettwinmom_67 wijzigde dit bericht op 13-10-2011 17:25 met 17%Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. ! - Geplaatst op donderdag 13 oktober 2011 17:28marijke1
Warme chocoladepudding met advocaat en slagroom? Slagroom met suiker, dat zijn ze in Duitsland niet zo gewend. Je kunt er ook nog twee halve warme peren naastleggen, even smoren met een klein beetje whisky of cognac en een beetje kaneel.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op donderdag 13 oktober 2011 17:39lizan
Griesmeelpudding? Rijstebrij? Koffie met zoetigheid als speculaas, borstplaat?Het beste dat je aan je kinderen kunt geven, is het geschenk van je tijd
Dit onderwerp heeft 58 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 22-01-2012 14:36.
Hollandse pot voor ons avondje