Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Reizen & Vrije Tijd
  4. Breien

Dit onderwerp heeft 462 reacties, en bestaat uit 19 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 19.
De laatste reactie is geplaatst op 25-04-2012 12:12.

Breien

Ga naar een onderdeel
  1. 1Astrid
    Afbeelding van 1Astrid

quote:
    marijke1 schreef op 08 november 2009 @ 08:47:
    [...]

Moet dat dan? Ik koop gewoon een shawl. Breien vind ik nou eenmaal rampzalig, het doet me denken aan de traumatische ervaringen met de handwerkjuf op de lagere school, sokken breien met vier naalden, het werden plankjes.
    Marijke, dat doet mij denken aan mijn breiwerkjes op de lagere school. Ik nam het stiekem mee naar huis en mijn moeder – die goed kon breien – maakte het voor mij af. Ik zei dan: “Doe het niet zo netjes.” Toch zag die ouwe tut het. Mijn moeder is diverse keren ter verantwoording geroepen op school.

Moderator1 wijzigde dit bericht op 09-11-2009 13:14 met 0%

2. auk
    Afbeelding van auk

quote:
    1Astrid schreef op 08 november 2009 @ 09:56:
    [...] Toch zag die ouwe tut het. Mijn moeder is diverse keren ter verantwoording geroepen op school.

't Ja kennis van zaken hè? Maar volgens mij heb je er nooit straf of zo voor gekregen. Zo heb ik op het voortgezet onderwijs in 4 jaar tijds een zakdoekje afgekregen. Thuis maakte ik het ene mooie textielwerk na het andere, maar het cijfer op school was beneden pijl. Ouderwetse juffrouw die totaal niet openstond voor kinderen en hun "echte" interesses.
    Breien heb ik enorm veel gedaan, had vaak in twee dagen een trui af op de hand -moest ik wel doorbreien en natuurlijk op grote pennen en grovere wol - Nu niet meer hoor maar breien kan wel heel "meditatief" aanvoelen.

3. twinmom_67
    Afbeelding van twinmom_67

quote:
    [...]

Marijke, dat doet mij denken aan mijn breiwerkjes op de lagere school. Ik nam het stiekem mee naar huis en mijn moeder – die goed kon breien – maakte het voor mij af. Ik zei dan: “Doe het niet zo netjes.” Toch zag die ouwe tut het. Mijn moeder is diverse keren ter verantwoording geroepen op school.

Hihihi herkenbaar op school zat ik maar te prutsen naald en draad en ik das geen goeie combinatie.
    Dus mee naar huis na uren ploeteren op school en mijn moeder maaktte het af wel slordig dat het niet te veel opviel ;) vreselijk vond ik dat textiele werkvormen blegh.
    Heel lang ooit gedaan over eea merklap met diverse steken echt dat lukt mij gewoon niet.
    Of haken en dan met eea raffia spul een tasje maken afschuwelijk.
    Breien nou ja meer broddelen bij mij ik kan het gewoon niet ja beetje recht maar verloor wel steken,kon mijn moeder het weer oplossen.Met veel pijn en moeite en bloed zweet en tranen is een baby truitje gebreit nou ja geprobeerd en met hulp leek het nog wat ;).
    Denk je van die ellende af te zijn textiele werkvormen krijg je die ellende ook op de vervolgopleiding van zo'n juf uit jaar kruiken tijd aarggggggg kon ik weer broddelen,het is niet mijn ding en het zal ook nooit mijn ding worden.Een knoop valt er binnen no time weer af als ik die al is aan zet na tig keer in mijn vingers geprikt te hebben of een eeuwigheid als ik de draad in de naald krijg.

Bovenal heb ik een hekel aan gebreid spul vroeger van die kriebeltruien gehad of zo gebreide trui jurk was toen in,maar brrr het is niet mijn ding.Ik zal zoiets dus ook nooit kopen iets van wol.

Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. !

4. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    [...]

Idem, of oma. We moesten ooit een mooi vierkant lapje breien, recht en averecht. Was dat verd*** lapje eindelijk klaar, knipte die muts er een enorm gat in dat moest dan worden dichtgemaasd. Gelukkig hield het handwerken na de eerste klas van de middelbare definitief op, het was verder een heerlijk spijbeluurtje want het was aan het eind van de dag of het laatste uur van de middagpauze, dat weet ik niet meer precies.

Op het bovenstaande berust copyright©

5. auk
    Afbeelding van auk

Heerlijk, met textiel werken. Vilten, punchen breien, naaien, kom maar op. Ben zelf docente, maar mensen hebben zelf inspraak. Soms doe ik een techniekje voor...... bevalt het niet, andere techiek. Gewoon blijven lachen.... Tegenwoordig bezig met "kumihimo" en "mad weaving".

6. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    auk schreef op 09 november 2009 @ 14:59:
    Heerlijk, met textiel werken. Vilten, punchen breien, naaien, kom maar op. Ben zelf docente, maar mensen hebben zelf inspraak. Soms doe ik een techniekje voor...... bevalt het niet, andere techiek. Gewoon blijven lachen.... Tegenwoordig bezig met "kumihimo" en "mad weaving".
    Heb jij net zo'n grijs knotje als mijn vroegere handwerkjuf? Soms stak ze er haar haaknaald of breinaalden in. Brilletje met een gebarsten glas, zelf gebreide enorme grijze shawl om haar knokige schouders, degelijke orthopedisch verantwoorde schoenen, zelfs haar naam weet ik nog maar die zet ik hier niet neer, ook al denk ik niet dat ze nog leeft, ze zou dan tussen de 100 en 105 jaar oud zijn.

7. twinmom_67

quote:
    marijke1 schreef op 09 november 2009 @ 15:47:
    [...]

Heb jij net zo'n grijs knotje als mijn vroegere handwerkjuf? Soms stak ze er haar haaknaald of breinaalden in. Brilletje met een gebarsten glas, zelf gebreide enorme grijze shawl om haar knokige schouders, degelijke orthopedisch verantwoorde schoenen, zelfs haar naam weet ik nog maar die zet ik hier niet neer, ook al denk ik niet dat ze nog leeft, ze zou dan tussen de 100 en 105 jaar oud zijn.
    Volgens mij zijn die handwerk juffen allemaal zo stoffig die ik had ook pffffffff vooral die laatste.Een was een echte geitewollensokkentype ;) zal ze vast zelf gebreid hebben ;) kon ook geen orde in de klas houden dus de bollen wol vlogen door de klas. :lol:

twinmom_67 wijzigde dit bericht op 09-11-2009 16:33 met 2%
    Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. !

8. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Bij ons ook. Juffrouw M begon dan te stampvoeten van woede. Laatst vond ik tussen mijn schoolparafernalia nog een gesmokte babydoll, een roze Brabants ruitje.Een kapmanteltje heb ik ook nog. Best veel gedaan in dat ene jaar na de lagere school, zeker gezien mijn handwerktempo. Op de lagere school moesten we katoenen sokken breien met vier naalden, we kregen toen handwerkles van de vrouw van het hoofd van de school, echt een kreng. Ik had ooit een enorme blaar op mijn wijsvinger (in een pannetje met niet afgekoelde borstplaat gestoken) maar ik moest en zou zoveel toeren breien van dat loeder. Dat ging natuurlijk niet, het bloed kwam er op een gegeven moment uit. Ik moest nablijven en toen kwam paps me halen. Is nog een hele toestand geweest maar daarna heb ik nooit meer hoeven breien, de anderen wel. Ik mocht haken, dat is het enige handwerkje waarvoor ik wel geduld heb ook al kom ik niet veel verder dan mutsen en pannelappen.

9. twinmom_67

Kom je al verder dan ik ik kan dat ook niet eens :lol:
    Heb je het allemaal bewaard? Ik niet eens was niet de moeite waard .

10. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Nou, ik heb niet alles bewaard, alleen de dingen die eruitzien alsof ze ook gelukt zijn. Ik geloof dat we in de derde klas van de lagere school begonnen met dat uurtje handwerkles per week, het eerste wat we moesten doen herinner ik me nog, allerlei borduursteekjes te beginnen met de rijgsteek, daarna de stiksteek, daar zaten nog andere steken bij en uiteindelijk het kruissteekje. In de loop der jaren hebben we ook nog allerlei naainaadjes geoefend, knoopsgaten moeten maken, zelfs patroontekenen. Wat had ik graag meegedaan met de jongens, ik kan zelfs zonder die handenarbeidlessen heel wat beter timmeren en zagen dan prutsen en priegelen met naald en draad.

11. auk
    Afbeelding van auk

quote:
    marijke1 schreef op 09 november 2009 @ 15:47:
    [...]

Nou Marijke. Jij maakt het breien wel echt tot een probleem.
    Natuuurlijk heb ik een mottig knotje; brilletje met bijna gebarsten glas, rokken tot op mijn kuiten en wanneer ik knokige schouders had (helaas) had ik een sjaal daarom. Nu heb ik een sjaal (zelfgepuncht) om mijn gevulde schouders, nog niet gekweekte wratten op mijn neus en kraakstem vanwege mijn ouderdom. En maar breien............. Wat kun je met fictie toch leuke verzinsels bedenken.
    Overigens heb ik net een vogel gemaakt samen met mijn kleinzoon van fietsband en ik timmer('t ja, om tentjes van mijn breisels te maken hè) en soldeer ook volop als het moet. :idee: :lol:

12. auk
    Afbeelding van auk

Doggylover, ben jij er eigenlijk nog, of ben je hard aan het breien. Misschien is die sjaal wel af inmiddels.

13. 1Astrid
    Afbeelding van 1Astrid

Auk. Toch leuk, dat je docente bent. Straf heb ik nooit gekregen. Wel had dat mens de pik op me. Toen ik in de 4e klas zat ging ze met pensioen. Aan haar opvolgster heb ik ook geen goede herinneringen. Het is nooit echt goed gekomen met mij. Dat ouwe rot wijf heeft er wel voor gezorgd, dat ik niet handig ben met naald en draad en een hekel heb aan handwerken.

Twinmom. Knopen aanzetten vind ik ook een ramp. Ik heb babysokjes gebreid, waarvan de ene groter was dan de andere. Nog steeds snap ik niet hoe dat kan.

Marijke. Wij hadden een washandje gebreid waar gaten in geknipt werden en het daarna moesten mazen.
    Zoals jij je handwerkjuf beschrijft, zou het de mijne kunnen zijn. Maar dat zal wel niet, de mijne woonde en werkte in Amsterdam. Haar naam weet ik niet meer, die heb ik verdrongen.

Ik heb verschillende merklappen, die mijn moeder in haar schooltijd had gemaakt en daar ben ik heel zuinig op. Mijn merklap heb ik niet afgekregen. Ik heb niets bewaard. Het was zo bedroevend weinig, daar wil je toch niet aan herinnerd worden. http://i36.tinypic.com/10xzqf4.jpg

14. auk
    Afbeelding van auk

Ja, en ik hoorde laatst ook nog iemand zeggen: "Wat zie jij er altijd origineel uit" en Janna en Allemanna frutselen altijd aan mijn kleren alsof ze willen voelen hoe het gemaakt is.
    Ik maak wel eens wat grapjes aan mijn kleding. Humor dus.
    En ik had ook geen leuke juffrouw, ik heb wel eens spinnen gevangen en die losgelaten in de klas tijdens het handwerken. Dat was niet best!! Straf dus. Ik heb tijdens die lessen geen ene r............. uitgevoerd, alleen thuis met stofjes gespeeld en gewerkt.

15. doggylover
    Afbeelding van doggylover

quote:
    auk schreef op 09 november 2009 @ 17:44:
    Doggylover, ben jij er eigenlijk nog, of ben je hard aan het breien. Misschien is die sjaal wel af inmiddels.

Ja Auk ik ben er nog en moet lachen om jullie herinneringen, heel herkenbaar allemaal. Ik heb ook weinig geleerd op school. Dat we altijd allemaal hetzelfde moesten maken vond ik vreselijk. We hebben eens zo'n gehaakte helmmuts moeten maken, er was alleen maar zwarte wol beschikbaar. Liep de hele klas met hetzelfde ding op het hoofd. Later kreeg ik er aardigheid in om dingen te maken en ben ik aan het handwerken geslagen. Borduren, kleding naaien, breien etc.
    De laatste jaren eigenlijk niet meer, maar nu ik twee kleinkinderen heb ben ik weer begonnen.
    De sjaal is klaar, moet alleen de draden nog afwerken. Ik heb het patroon van Melle gebruikt en hij is mooi geworden.

16. twinmom_67

quote:
    marijke1 schreef op 09 november 2009 @ 17:04:
    Nou, ik heb niet alles bewaard, alleen de dingen die eruitzien alsof ze ook gelukt zijn. Ik geloof dat we in de derde klas van de lagere school begonnen met dat uurtje handwerkles per week, het eerste wat we moesten doen herinner ik me nog, allerlei borduursteekjes te beginnen met de rijgsteek, daarna de stiksteek, daar zaten nog andere steken bij en uiteindelijk het kruissteekje. In de loop der jaren hebben we ook nog allerlei naainaadjes geoefend, knoopsgaten moeten maken, zelfs patroontekenen. Wat had ik graag meegedaan met de jongens, ik kan zelfs zonder die handenarbeidlessen heel wat beter timmeren en zagen dan prutsen en priegelen met naald en draad.

Hihi zelfs timmeren kan ik niet whaha en solderen weet nog dat we 2 x per week naar de lts moesten jakkk stinken als de neten daar omdat er recht tegenover de Bolsfabriek stond hikkkkkk en dan timmeren :hamer: solderen etcc ja solderen en dan tegelijkertijd het ijzer vast houden auwwwwww.
    De jongens moesten toen 2 dgn per week :lol: leren koken en textiele werkvormen :lol:

Zal maar niet zeggen hoe we die ene twv juf noemde die geitenwollensok;) nou ja die van de vervolgopleiding was echt zo'n Gristelijk typetje uit het stenen tijdperk nog erger.

17. ienepien
    Afbeelding van ienepien

Heb hier even zitten lezen en als vanzelf poppen de gruwelijke herinneringen aan mijn handwerkjuf en haar opdrachten op. Een vis breien op 4 naalden met wit katoen: piepende naalden door mijn zweethandjes, een kromme grijzige vis als eindresultaat... Mijn breisels hielden ook hun vorm niet, dus als mijn sjaal te smal dreigde te worden ging ik 'meerderen'. Ik stak mijn breinaald dwars door een steek heen, beproefde methode om van 1 steek 2 te maken. :D

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

18. sueann
    Afbeelding van sueann

Handwerken was vooral saai, met van die domme werkstukjes, helemaal niet inspirerend en het werd ook niet gewaardeerd dat je je best deed. Maar wat ik hier voorbij zag gaan, is mij bespaard gebleven. Ik vraag me af of ik wel met 4 naalden gebreid heb op school. Dat washandje hoefde ik namelijk niet te breien, mijn zussen wel. Ik ben van de overgangsgeneratie. Van gaten dichtmazen spijt nog steeds dat ik het niet geleerd heb. Breiwerk overmazen kan ik ook niet - weet hoe het moet, maar het ziet er niet uit. Als ik het op eigen houtje probeer gaten te mazen, wordt het echt helemaal niets en ik kan niet zien waarop het fout gaat (afgezien dan van die onhandige vingers). Op de huishoudschool/vormingsklas werd het allemaal wat zinniger. We moesten bv een rok naaien, maar mochten zelf het patroon kiezen, de stof en voor wie - er werd zelfs toegewerkt naar leuke kleren maken (was toen ook een leuke modetijd, eind jaren '60 begon het! Dus niet de eenheidsworst. Patroontekenen hebben we in dat ene jaar niet geleerd, maar wel patroon veranderen en daar heb ik veel plezier van gehad. Handwerken/handarbeiden was veel creatiever maar met het saaie ulo-verleden (en thuis was het ook a-creatief) kwam ik veel te laat op gang. Die uitwisseling met de technische school kwam pas later. Meisjes klusten nog niet. Er schijnen nu wel middelbare scholen te zijn waar je leert klussen, maar ik vraag me af of ze ook iets leren over materieel, materiaal, wanneer welk materiaal/gereedschap en vooral netjes & veilig werken.

Ik ben later nog een paar keer op naailes geweest, maar de eerste twee waren knoeiers. Pas de laatste was goed en gemotiveerd. Je kon ook veel op steken door te kijken hoe ze het deed, dus de kneepjes zien - waar ze voelt of trekt of duwt en waarom. Daar ben ik nog begonnen aan de coupeuseleergang (omdat je dan de technieken goed leert) en zag toen dat ik het op de huishoudschool goed geleerd had. Zo voelde dat toentertijd niet aan, maar dat komt natuurlijk ook doordat je het idee hebt dat breien & naaien ingewikkeld en moeilijk is terwijl het op school erg eenvoudig toeging (afgezien dan van dat omslachtige doorslaan, knippen, rijgen, passen, rijgwerk gedeeltelijk uit elkaar halen en in gedeelten alles in elkaar naaien. Kraagjes hadden we de pest aan door dat vele werk. Maar we moesten bv alle patronen controleren en evt. aanpassen. Een van de knoeisters deed het zo: je moet het precies volgens het patroon knippen (ook als je wist dat het patroon niet goed zat) en in elkaar rijgen en dan werd het op het lijf passend gespeld. Zo krijg je scheve kleren! Ik ben voortijdig gestopt, omdat de avondhavo in beeld kwam en het programma te vol werd.

Nadat ik met succes eigen kleren ging naaien, hield ik het gauw gezien met die omslachtige degelijkheid. Patronen werden op de stof gelegd en nagetrokken met de balpen (dus alleen aan de achterkant zichtbaar. Rijgen? Alleen in bijzondere gevallen. Jaren later kwamen ze er bij Burde achter dat je ook met snelpatronen kon werken en al dat omslachtige werk weglaten.

Als m'n conditie en concentratie eindelijk wat beter worden, bv. volgend jaar halverwege de zomer, dan ga ik weer proberen te hobbyen met stof, papier, aquarelverf en kaarten maken.

19. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    ienepien schreef op 09 november 2009 @ 21:10:
    Heb hier even zitten lezen en als vanzelf poppen de gruwelijke herinneringen aan mijn handwerkjuf en haar opdrachten op. Een vis breien op 4 naalden met wit katoen: piepende naalden door mijn zweethandjes, een kromme grijzige vis als eindresultaat... Mijn breisels hielden ook hun vorm niet, dus als mijn sjaal te smal dreigde te worden ging ik 'meerderen'. Ik stak mijn breinaald dwars door een steek heen, beproefde methode om van 1 steek 2 te maken. :D

En de juf zag dat onmiddellijk met haar al dan niet bebrilde geoefende handwerkoog.
    In een vlaag van waanzin heb ik ooit geprobeerd een telpatroontje uit te werken, hoe ik aan het ding kwam weet ik niet, ik weet alleen zeker dat ik het nooit zelf heb gekocht. Het ringetje dat eromheen moest was in ieder geval nog bruikbaar als handdoekring nadat ik de handdoek in de ring had gegooid. Het slingert nog ergens in mijn badkamerkast. Wat er met dat lapje is gebeurd weet ik niet, ik vermoed dat ik het na een stuk of vijf verkeerde steken ter aarde heb besteld. Als ik nu de aandrang voel tot handwerken ga ik in een rustig hoekje zitten wachten tot die bui voorbij is getrokken.

20. twinmom_67

Aaarg een rokje moesten we ook maken weet nog dat ik roze stof had gekozen idd eea patroon na tekenen abacadabra en dan knippen en aanelkaar trachten te maken,(thnxxx mammie ;) ) die dat wel in de vingers had die maaktte kleding etcc als of het niets was en ik 2 linker handen op gebied van naald en draad, of een schort met patchwork er op brrrrrr.Zit je met kartonnetjes te klooien daar weer stukjes stof om doen etcc brrr omzoomen en dan dat schort in elkaar flansen en dat patchwork ding er op borduren of rijgen whatever.
    Of eea soort kussen met een sterrenbeeld en dan in diverse lagen pffftttttttttt.In begin die ellendige jute rotlap met al die steken rijgsteek festonsteek of zoiets etcc en echt ik baktte er niks van behalve in mijn vingers prikken en klooien,maanden aan zitten prutsen.
    Of eea lap gebleekt katoen waar je stukjes stof eea tafereel op moest naaien vaak gedacht waar is de fles lijm ;).
    Men hoe kwamen ze aan die mutsige opdrachten.

Hihihi er is wat los gemaakt met het breien jeugdtrauma's over textiele werkvormen op school. :lol:

twinmom_67 wijzigde dit bericht op 09-11-2009 23:03 met 16%

21. auk
    Afbeelding van auk

Marijke: :D :D :D :bye: en 't rusten

22. auk
    Afbeelding van auk

Twinmom: misschien komt het nog wel eens goed met je. Je hebt er psychologen voor toch???? :? :?

23. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    twinmom_67 schreef op 09 november 2009 @ 22:57:

Hihihi er is wat los gemaakt met het breien jeugdtrauma's over textiele werkvormen op school. :lol:
    Textiele werkvormen, wat een prachtig eufemisme voor klooien met lappies. Ik ben zelfs nog te beroerd om een knoop aan te zetten, dat doet manlief. Met superlijm lukt het helaas niet.

24. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Intussen is de TO een middagje de stad in geweest om een shawl te kopen.

25. twinmom_67

quote:
    marijke1 schreef op 09 november 2009 @ 23:10:
    [...]

Textiele werkvormen, wat een prachtig eufemisme voor klooien met lappies. Ik ben zelfs nog te beroerd om een knoop aan te zetten, dat doet manlief. Met superlijm lukt het helaas niet.

Of dat plakvlieseline of hoe dat heet en daar een zoom mee maken in je broek.Alles om geen draad en naald te gebruiken whaha plakband helpt niet :lol:

Ach aukje heb het overleefd hoor whahaha. :lol:

x
duurt nog: 24:00:00
€189.95
€89.95
x x