- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 462 reacties, en bestaat uit 19 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 19.
De laatste reactie is geplaatst op 25-04-2012 12:12.
Breien
- Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 16:52doggyloverBreiprobleem
Misschien weet iemand raad voor mijn probleem. Ik ben een sjaal aan het breien, maar hij gaat erg in elkaar zitten, zodat de sjaal de helft smaller lijkt als hij in werkelijkheid is. Mijn patroon is 2 recht, 4 av., 4 re. eindigend op 2 recht. Weet iemand ook een patroon waar de sjaal de oorspronkelijke breedte behoudt?Moderator1 wijzigde dit bericht op 04-11-2010 16:34 met 3%: Oorspronkelijke topictitel toegevoegd - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 17:08liesje
alles recht breien - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 17:15melle
Liesjes oplossing werkt. En het breit nog makkelijk ook.
Ik brei momenteel een trui met steeds één naald recht, de 2e naald 2 re 2av. Dit is minder rekbaar. En het geeft een leuk effect. - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 17:26doggyloverrechtbreien is een optie, maar dat vind ik niet zo leuk voor een jongenssjaal.
- Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 17:27Dela
Een gerstekorrel geeft ook een leuk effect en trekt niet in elkaar!~Mensen zijn niet lastig, mensen zijn verschillend. En dat is best lastig.~ - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 20:35auk
quote:doggylover schreef op 06 november 2009 @ 16:52:
Misschien weet iemand raad voor mijn probleem. Ik ben een sjaal aan het breien, maar hij gaat erg in elkaar zitten, zodat de sjaal de helft smaller lijkt als hij in werkelijkheid is. Mijn patroon is 2 recht, 4 av., 4 re. eindigend op 2 recht. Weet iemand ook een patroon waar de sjaal de oorspronkelijke breedte behoudt?
Hoe ver ben ja al? Het is bekend dat dit soort patronen in elkaar gaan zitten; het is daarom ook een boordsteek. Het is dan ook de bedoeling dat er een elastisch effect ontstaat. Je kunt als je al erg ver bent proberen een deel onder een natte doek te leggen en beoordelen of het een andere wijdte krijgt. Natuurlijk kun je hem ook persen onder een strijkijzer, dan wordt het wijder, maar ook minder interessant omdat dat niet de bedoeling is om zo met breisels om te gaan. De suggesties die je al van de anderen hebt gehad zijn ook een oplossing.
Eigenlijk moet je altijd even een proeflapje breien om te kijken wat het breisel doet en hoeveel steken je nodig hebt bij een bepaald soort garen en breipennen.
Zelf heb ik twee breimachines, in een uur een sjaal...........

- Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 20:41marijke1
Het dubbele aantal steken opzetten (zegt iemand die een gruwelijke hekel aan breien heeft).Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:17auk

Marijke dit is niet echt een stimulerende opmerking....................quote:marijke1 schreef op 06 november 2009 @ 20:41:
Het dubbele aantal steken opzetten (zegt iemand die een gruwelijke hekel aan breien heeft).
- Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:27stormie
DE 2E NAALD RECHT BREIEN
HET IS AL VERMELD
WAT JIJ BREIT
IS EEN BOORDSTEEK
SUCCESHet is een slechte gewoonte zich te bemoeien met de gewoonte van iemand anders - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:28lievejulia
je,kan ook vragen,of er een lieve oude dame tijd heeft voor je sjaal
ik haal ook garen,patroon en breng het naar me schoonmoeder, met een foto van de voor - achterkant komt het helemaal goed - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:29Jussttina
Wat is dat ? Breien? - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:36tiety
Mij kleinzoon vroeg juist om een recht gebreide sjaal. "Cool", zei hij.Wie in strijd is met een ander, is niet in vrede met zichzelf. - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:40twinmom_67

Iets wat ik ook niet kan.
Mission imposible bij mij.
En ik heb een hekel aan gebreide truien etcc brrr kriebelen zo vroeger maaktte mijn moeder die altijd gruwel
twinmom_67 wijzigde dit bericht op 06-11-2009 21:43 met 28%Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. ! - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:49annebeth59

Een smalle sjaal is ook heel hip hoor!vandaag is een mooie dag - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 21:51annebeth59

vandaag is een mooie dag - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 22:09doggyloverquote:lievejulia schreef op 06 november 2009 @ 21:28:
je,kan ook vragen,of er een lieve oude dame tijd heeft voor je sjaal
ik haal ook garen,patroon en breng het naar me schoonmoeder, met een foto van de voor - achterkant komt het helemaal goed
mss ben ik zelf wel een oude dame
Het breien is niet het probleem maar het in elkaar gaan zitten. - Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 22:11doggylover
Dat kan ik zelf ook bedenken Marijke, maar dan heb ik ook het dubbele aantal bolletjes wol nodig, waardoor het wel wat prijzig wordtquote:marijke1 schreef op 06 november 2009 @ 20:41:
Het dubbele aantal steken opzetten (zegt iemand die een gruwelijke hekel aan breien heeft).
- Geplaatst op vrijdag 06 november 2009 22:13doggyloverquote:melle schreef op 06 november 2009 @ 17:15:
Liesjes oplossing werkt. En het breit nog makkelijk ook.
Ik brei momenteel een trui met steeds één naald recht, de 2e naald 2 re 2av. Dit is minder rekbaar. En het geeft een leuk effect.
Dankjewel Melle, ik ben hier nu mee begonnen, heb inmiddels dertig cm. en het krimpt nauwelijks in. De voorkant is alleen niet gelijk aan de achterkant, maar je kan niet alles hebben
Bedankt allemaal voor het meedenken.Moderator1 wijzigde dit bericht op 06-11-2009 22:48 met 0% - Geplaatst op zaterdag 07 november 2009 01:25Izaline

Je kan ook, als de sjaal bijna lang genoeg is, weer overstappen op boordsteek. Dan heb je de 2 uiteinden geribbeld en het middenstuk glad...quote:doggylover schreef op 06 november 2009 @ 22:13:
Dankjewel Melle, ik ben hier nu mee begonnen, heb inmiddels dertig cm. en het krimpt nauwelijks in. De voorkant is alleen niet gelijk aan de achterkant, maar je kan niet alles hebben
Bedankt allemaal voor het meedenken. - Geplaatst op zaterdag 07 november 2009 08:27melle
Ik vind het breien haast nog wel leuker dan het dragen van het kledingstuk. Er gaat iets onnoemelijk rustgevends uit van het getik van die naalden. Pure onthaasting. Daarom voor mij zeker geen breimachine
Op die manier kan ik zelfs de meest oninteressante voetbalwedstrijden die mijn man graag wil zien, verdragen.
I-podje op mijn hoofd met de nieuwe Mika, goed boek bij de hand voor als-ik-even-iets-anders-wil, kopje koffie met een speculaasje (2 mag ook) en mijn avond is OK!
Moderator1 wijzigde dit bericht op 07-11-2009 17:30 met 0% - Geplaatst op zaterdag 07 november 2009 20:20B i b i
*B i b i wijzigde dit bericht op 28-01-2012 22:59 met 100% - Geplaatst op zaterdag 07 november 2009 21:22sueann
Als je een steek recht een steek averecht breit, ziet het er aan beide kanten uit als rechtgebreid. Ja, bijna dubbele hoeveelheid breigaren als bij platgebreid, maar bij 2re-2av trekt hij ook in al is dat iets minder. Je verbruikt dan niet 2x zoveel als je nu doet. Bovendien trekt hij bij 1re-1av mooi plat in. Het is ook de sterkste, meest slijtvaste methode.
Aan de ene kant recht breien en aan de andere kant averecht breien is het platst, maar te dun en te slap voor een sjaal. Het trekt niet in, maar krult aan onder- en bovenkant om en lubbert aan de zijkanten. Daar moet je dan een oplossing voor kiezen, zoals boordsteek aan de vier buitenranden (het platte deel gaat dan bol staan) of een stuk gerstekorrel (gevoelig voor pilling) aan de vier buitenranden of om de zoveel centimeter een paar centimeter in ribbelsteek.
Ja Melle, mijn moeder was vroeger een fanatiek breister, met van die regelmatig, snel tikkerende naalden. Ik vind het breien zelf ook erg ontspannend, maar als je iets anders breit dan een sjaal in boordsteek moet je op het patroon letten en waarschijnlijk ook op linkerhelfen en rechterhelften die gespiegeld precies hetzelfde moeten worden. En daar was ik altijd nogal slecht in. Als afmakertje nog het gedoe om alles netjes aan elkaar te naaien en talloze naalden af te hechten. Maar het breien op zich is heerlijk ontspannend, dat vind ik nog steeds. - Geplaatst op zaterdag 07 november 2009 21:44job
Kijk hier eens Bibi,heel veel leuke patronen.
- Geplaatst op zondag 08 november 2009 08:43melle
Of deze .
Hier bij ons in het dorp kun je geen garen meer kopen. Ik heb de laatste tijd dus vaak garen via internet besteld. Dat is iedere keer nog heel goed uitgevallen.
Nadeel blijft natuurlijk dat je het niet kunt zien of voelen. Tot nu toe heb ik er geen spijt van gehad.melle wijzigde dit bericht op 08-11-2009 08:44 met 17% - Geplaatst op zondag 08 november 2009 08:47marijke1

Moet dat dan? Ik koop gewoon een shawl. Breien vind ik nou eenmaal rampzalig, het doet me denken aan de traumatische ervaringen met de handwerkjuf op de lagere school, sokken breien met vier naalden, het werden plankjes.quote:auk schreef op 06 november 2009 @ 21:17:
[...]
Marijke dit is niet echt een stimulerende opmerking....................
Op het bovenstaande berust copyright©
Dit onderwerp heeft 462 reacties, en bestaat uit 19 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 19.
De laatste reactie is geplaatst op 25-04-2012 12:12.
Breien