Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Werk & Studie
  4. Libelle brief - 22 en ingeruild voor een jonger exemplaar

Dit onderwerp heeft 8 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 28-10-2009 19:32.

Libelle brief - 22 en ingeruild voor een jonger exemplaar

Ga naar een onderdeel
Tags:
dochter jonger kassa leeftijd ontslagen oud werken winkel
  1. internetredactie
    Afbeelding van internetredactie

De volgende brief stond in Libelle 44.

Toen mijn dochter vijftien jaar was, begon ze als weekendhulp bij een huishoudwinkel in onze woonplaats en vanaf haar zestiende mocht ze ook achter de kassa. Ze was de koning te rijk, ze vond het fantastisch en ze was altijd bereid te werken: op koopavonden, koopzondagen, in de vakanties. Niets was haar te veel. Inmiddels zijn we bijna zeven jaar verder en kort geleden kreeg ze te horen dat ze nog twee zaterdagen kan komen werken en dat ze daarna niet meer wordt ingepland. Ze heeft een nul-urencontract, dus protesteren helpt niet. Haar werk heeft ze altijd met veel plezier en enthousiasme gedaan. Maar nu wordt ze zomaar aan de kant gezet. Daar is ze heel verdrietig over. En de reden? Met haar 22 jaar vinden ze haar te oud.

Judith Zanderink

U kunt hier op deze brief reageren.

2. iones
    Afbeelding van iones

Te oud? Te duur zou je bedoelen! Ik vind het discriminatie en vraag me af of dit mag. Ik vraag me ook af of ze dit kan aantonen.
    Maar dit is echt een supermarkt ding, heeft een paar maanden terug zelfs nog in de krant gestaan. Terwijl klanten het fijner vinden natuurlijk om door een ouder iemand geholpen te worden die wegwijs is! Maar goed, daar wordt ook geen rekening mee gehouden. Ik vind het belachelijk en ik hoop dat je dochter elders een hele leuke baan kan krijgen.

3. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Ja, mijn buurmeisje van 18 wilde als bijbaantje bij de supermarkt gaan werken en die kreeg al te horen dat ze liever iemand van 16 hadden. Dit probleem speelt volgens mij al jaren bij de supermarkten. Jammer voor je dochter als ze zich al 7 jaar zo heeft ingezet.

4. JJ-21
    Afbeelding van JJ-21

Ik ben net 21 geworden en al sinds mijn 18e heb ik met ''te oud, te duur'' te maken. Ik werkte in een woonwarenhuis en daar moest ik weg omdat ik 18 jaar werd en dus te duur. Als ik nu in die winkel kom staan er alleen maar jongens en meisjes van een jaar of 16 die niet weten wat er in de winkel te koop is.
    Ik heb nu een baan als oproepkracht en hier word ik zo weinig mogelijk ingepland omdat ik te duur ben. Ik heb nog steeds geen vaste baan gevonden. Als ik reageer op een vacature ''personeel gezocht vanaf 16 jaar'' dan krijg ik standaard te horen dat ik te oud ben.
    Dit zou eigenlijk niet mogen kunnen. Er staat nergens in een vacature dat er een maximale leeftijd aan gebonden zit.
    Het komt niet alleen in supermarkten voor, maar overal. Ik zie het ook bij vrienden zo. Die zijn blij als ze hun baan mogen behouden als ze 18 zijn geworden.

Ik hoop dat hier ooit nog eens verandering in komt en dat ik een vaste baan vind.

5. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Het is toch van de zotte dat je al op je 18de 'te oud' gevonden wordt? :kater:

Moderator1 wijzigde dit bericht op 23-10-2009 02:02 met 0%

6. pippoo
    Afbeelding van pippoo

Joh, hou toch op met die onzin, als je wilt werken kán dat!!!
    Misschien een andere opleiding volgen? Er zijn zoveel
    mensen (vrouwen) die in de veertig zijn en nog werk vinden,
    het is maar nét waar jij je prioriteiten legt, maar met 18 jr.
    te oud???? Sorry, maar dat geloof ik niet!

Moderator1 wijzigde dit bericht op 27-10-2009 14:36 met 0%
    maak iemand blij met een lach.

7. Ynez
    Afbeelding van Ynez

Toch zijn er bij de Appie bij mij in de buurt heel wat 30 plussers aan het werk.
    Maar erg vervelend als je dit als 20 jarige te horen krijgt. Probeer een opleiding te vinden waarbij je ook kunt werken.

8. linda1234
    Afbeelding van linda1234

ik denk niet dat ze zomaar ontslagen kan worden.
    als je al jaren een nul urencontract hebt, dan heb je wel bepaalde rechten. google maar eens op 'nul uren contract', dan vind je wel uitleg hierover. Laat je niet zomaar afschepen, succes!

9. fransje113
    Afbeelding van fransje113

Dag Judith, wij werken heel veel met oproepkrachten. Als je dochter als oproepkracht een "vast" rooster heeft gedraaid d.w.z. iedere maand nagenoeg hetzelfde aantal uren dan kan de werkgever dit zo maar niet terugdraaien. Ik zou er werk van maken.
    Succes
    Fransje

Moderator1 wijzigde dit bericht op 01-11-2009 16:19 met 0%