Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Gezondheid & Psychologie
  4. Automutilatie (2)

Dit onderwerp heeft 784 reacties, en bestaat uit 32 pagina's. U bent momenteel op pagina 30 van 32.
De laatste reactie is geplaatst op 21-05-2012 14:47.

Automutilatie (2)

Ga naar een onderdeel
  1. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

Even snel een berichtje vanuit het huis van mijn vriend, hij is nog werken maar ik moet nog douchen en mijn tas inpakken want ik ga zometeen helaas weer naar huis. Ben lekker 3 dagen hier geweest en heb genoten!

Gelukkigezeeuw, hoe is het nu? Heeft het gesprek nog wat positiefs opgeleverd? Ik hoor graag van je hoe het nu is met jou en je dochter..
    Sterkte!

Bedankt voor de nieuwjaarswensen. Ik wens jullie ook alleemaal een topjaar waarin jullie dromen uit mogen komen ;-)
    Ik heb een voornemen: MIjn diploma halen.

Hoop dat het gaat lukken ;-) Fijne dag allemaal... Ik ga snel onder de douche dan ben ik klaar als hij thuis komt.

xx

2. anderling
    Afbeelding van anderling

Ha, ik wilde ook even iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen. Hopelijk is iedereen gezellig en blij door de feestdagen gerold :duim:

Gelukkigezeeuw, ik ben ook wel benieuwd wat je nu hebt besloten. Laat je het nog een keer weten?

Ik kom net terug van een -informeel- gesprek met mijn hoofdbehandelaar uit de 3daagse therapie. Ik wilde gewoon even vertellen hoe het nu gaat (goed! Raar!) en waar ik nu mee bezig ben. Ze vond het onwijs leuk om het verschil te zien tussen nu en een paar maanden geleden. Veel mensen, waaronder zij, zien aan hoe mijn ogen staan hoe ik me voel, soms nog voor ik het zelf in de gaten heb.
    Ik keek volgens haar helderder dan ik de afgelopen anderhalf jaar heb gedaan.

Het was gewoon even gezellig daar, maar ook raar om er weer door de gang te lopen en in de wachtkamer te zitten, nu ik er -strikt genomen- niets meer te zoeken heb.

Nu ga ik vlug wat eten, na de lunch krijgen we visite. Drukke visite (waaronder 3 kleine kindjes), maar wel leuk. Dag allemaal :byebye:

Oh, PS: Sanne ik heb er alle vertrouwen in dat jij je diploma haalt, dit jaar. Je bent een kanjer en slim genoeg. Succes! En wel thuis, maak het een beetje gezellig voor jezelf, ok?

anderling wijzigde dit bericht op 06-01-2012 12:09 met 8%

3. anderling
    Afbeelding van anderling

Gisteren was leuk. Die drie kindjes (9,5 en 3 jaar) zijn zo leuk. Ik had ze pas twee x gezien, en nu zaten ze al wekenlang aan mama's kop te zeuren wanneer ze weer naar Anderling gingen.

De jongste is om den drommel niet bang terwijl hij ons niet meer kon kennen (laatste x was bijna 2 jaar geleden), maar hij kwam binnen met een grote lach, bijna handenwrijvend, van "Wat gaan we doen"?

Die lach is de hele dag niet weggeweest. Wat een cadeautje.

De andere twee zijn trouwens ook erg leuk. Ik vind heus niet alle kleintjes leuk en moest in het begin zelfs erg aan mijn bloedeigen (stief-)kleinzoon wennen, maar dit trio is geweldig. Daar krijg ik energie van, terwijl het vaak andersom is als ik de hele dag 3 kinderen om me heen heb.

Vanavond ga ik naar mams, maandag gaan we samen op onze jaarlijkse wintertrip naar een vakantiepark. Ik denk dat ik pas weer na de 17e hier post.
    Ik heb overwogen mesjes mee te nemen, maar het niet gedaan!!!!
    Koffertje zit nu dicht, en ik maak 'm niet meer open. Bewust Bekwaam, zou mijn peut zeggen
    :duim:

Tot gauw en liefs!

anderling wijzigde dit bericht op 07-01-2012 17:06 met 0%

4. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Anderling, lieverd, een heel goed en gelukkig 2012, je bent een kanjer, je bent sterk, veel sterker dan je ooit had gedacht.

Op het bovenstaande berust copyright©

5. squireltje
    Afbeelding van squireltje

Heb jij geen traject begeleiding, Anderling????
    Ik heb nu nog drie keer per week therapie ,als dit is afgelopen nog een traject na behandeling,ook in de groep en individueel.
    Heel goed gedaan,hoor, zo bewust het besluit nemen en ook de koffer dicht laten.

Sannetjee. je doet het heel goed. !

squireltje wijzigde dit bericht op 07-01-2012 19:32 met 25%
    Ik ben ik en niemand anders

6. gelukkigezeeuw
    Afbeelding van gelukkigezeeuw

hallo allemaal. allen het allerbeste toegewenst voor dit verse jaar!!
    mijn dochter heeft het zelf verteld aan haar psychologe. wat daar verder uitgekomen is, liet zij niet zo los. iig moet ze precies opschrijven van situaties wat haar gevoelens daarin zijn en hoe ze dat zou kunnen veranderen, door er een positieve gedachte aan te koppelen.
    ik merk echt dat ze er in principe aan toe is om op zichzelf te wonen. ze gaat helemaal haar eigen gang en schijnt het moeilijk te vinden rekening met mij te houden. maar ja.
    ze is nu gestopt met haar medicatie, omdat zij geen verschil merktte. ze moet het natuurlijk wel aangeven als het weer slechter zou gaan...
    dank voor jullie medeleven!

vergeet gisteren, leef vandaag en zie uit naar morgen!!

7. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

Ik weet niet welke medicatie je dochter gebruikte maar niet alle medicatie merk je snel verschil he. Ik heb zelf anti depressiva gekregen toen het niet goed ging en wilde daar ook mee stoppen omdat ik verder niets merkte behalve afzwakking van mijn emoties. mocht daar echter ook niet meteen mee stoppen, evenals de slaapmedicatie.
    Goed van je dochter dat ze het zelf verteld heeft.
    Je zegt dat je merkt dat je dochter er aan toe is om op zichzelf te gaan wonen. Ik weet niet in hoeverre je dochter momenteel geestelijk stabiel is maar ik zou het niet onderschatten. Ik ben ook op mijzelf gegaan omdat ik het thuis niet meer hield en heb daar een stuk rust gevonden. Maar er kwam ook veel op mij af dat ik moeilijk kon overzien waardoor het een tijd nog slechter met mij is gegaan., Er was immers niemand die op mij lette.

Staat ze al ingeschreven bij de woningbouw? De wachttijd is momenteel 1,5 jaar he... houd daar rekening mee ;-)

Squirel bedankt voor je oppepper..Momenteel gaat het even niet goed en ben ik erg geneigd om naar het mes te grijpen...

8. squireltje
    Afbeelding van squireltje

Sannetjee,probeer dan iets anders te zoeken inplaats van een mes.
    Zorg goed voor jouw lichaam, hou er van .

Ik ben ik en niemand anders

9. anderling
    Afbeelding van anderling

Over een uurtje vertrekken we maar ik wil jou nog even sterkte wensen, Sanne. Er gebeurt zoveel in je leven, ik begrijp dat het af en toe teveel wordt. Toch klink je ng steeds anders dan een tijd terug!!!

Als je het toch doet, zorg daarna dan goed voor jezelf en verwen jezelf een beetje. Soms is het onvermijdelijk, maar ook jij snijdt niet voor de lol.

Gelukkige Zeeuw: goed van je dochter dat ze het verteld heeft. Dat ze er thuis weinig over kwijt wil, snap ik. Ze weet dat jij je machteloos en gekwetst voelt, en daar voelt ze zich rot over.

Hou haar in de gaten nu ze met de medicatie gestopt is. Toen ik dat eens zonder overleg en afbouwen deed, kreeg ik meteen een terugval.

Squirel: ik heb nog 1x per 2 weken een gesprek en iedere week beeldende therapie. Ik denk dat ik over een half jaartje wel genoeg gesprekken heb gehad, beeldend wil ik wel blijven doen, dat onspant me.

Nu moet ik weg! Sanne hou vol! Liefs

10. gelukkigezeeuw

sannetjee. ze gebruikte .... eh, iets met een moeilijke naam, weet het even niet meer...
    ze staat idd ingeschreven voor een huisje. tegen de tijd dat ze aan de beurt is zijn we minimaal een jaar verder. ze wil dan gaan samenwonen met haar vriend en/of haar zusje..

11. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

Vandaag ben ik 21 geworden, alweer een jaar erbij. Dit jaar wordt anders dan andere jaren, ik neem het me telkens weer voor. Maar nu is het echt anders. Op de vooravond van mijn verjaardag heb ik besloten te stoppen met mijn stage... weg afstuderen, weg zekerheid. Maar hallo gevoel, hallo Sanne en vooral hallo rust. Niet afstuderen betekent namelijk nu even de rust. Ik ben de hele week vrij rustig en sinds ik gisteren de knoop heb doorgehakt voelt het alsof ik 100 kg lichter ben. Natuurlijk moet er nog een hoop gebeuren maar ik heb de stapgezet. De stap om voor het eerst sinds 21 jaar ECHT naar mijn gevoel te luisteren en niet naar mijn verstand. Want of het de slimste beslissing is om nu te stoppen met stage weet ik niet, maar het is wel mijn beslissing en ik sta erachter. Ik heb al geregeld dat ik fulltime aan de slag kan bij mijn werk en ik ga lekker even tot september er tussenuit. Even verstand op 0 en wat dingen op een rij zetten..
    Het word pittig maar het voelt alsof ik de juiste keuze heb gemaakt, eentje die uit mijn hart komt.. Ik zeg: Hallo nieuw jaar!

Nu nog zaterdag een knalfeest geven met veel cadeaus ;-)

12. lana
    Afbeelding van lana

Sannetjee, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Je bent nog zo jong, een 'switch" die je een goed gevoel geeft, daar kan niks mis mee zijn.
    Ik wens je een prachtig nieuw levensjaar.
    En veel kadoo's natuurlijk.................

13. gelukkigezeeuw

sannetjee, gefeliciteerd!!! fijne avond nog!!
    je bent (bijna precies) 20 jaar jonger dan ik! heel goed dat je keuzes maakt vanuit je hart! zo is míjn dochter gestopt met haar opleiding. tuurlijk zijn er dan ook mensen die dat dom vinden, ed. maar het is háár keuze geweest....
    het gaat ietsje beter met haar, ik zeg het heel voorzichtig. want vaak gaat het op en neer..
    iedereen sterkte!!

14. anderling
    Afbeelding van anderling

Lieve Sanne,

Wat ben ik blij met jouw laatste bericht en wat ben ik trots op je (beetje een grote zus-gevoel, haha!). Nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Het scheelt zoveel als je jezelf wat meer rust gunt.

Ik heb door een enorm pestverleden en andere privédingen die ook niet hielpen nooit doorgeleerd. Het kon niet, financieel, praktisch en psychisch gezien.
    Tot ongeveer een paar maanden geleden jutte ik mezelf op:" Ik heb de hersens om te gaan studeren, dus die kans mag ik niet voorbij laten gaan. Ik heb tijd zat en alle baantjes die ik tot nog toe heb gehad zijn allesbehalve bevredigend". Ik was dus nooit ontspannen en schaamde me soms zelfs een beetje om ongeschoold werk te doen, ik dacht alleen maar "Ooit wordt 't beter", om daar vervolgens weer niks mee te doen wegens faalangst...

Ik ben nog steeds van mening dat een opleiding héél belangrijk is om later werk te kunnen doen wat je leuk vindt, en ik heb nog steeds een soort bitterzoete heimwee naar hoe het had moeten en kunnen zijn.

Maar ik ben nu 37! Ik wil de schoolbanken niet meer in, ik wil gewoon nu en dan werk doen dat ik leuk vind, ook zonder opleiding. Doe ik een paar dagen betaald, oorverdovend saai werk, maar waarin ik wel leuk contact heb met collega's dan vind ik dat voorlopig óók goed.
    Dat was typisch, om dat te ontdekken bij mezelf. IKZELF kan de druk van de ketel halen, daar heb ik een ander niet voor nodig. Ik zie nu veel beter waar mijn prioriteiten liggen.

Sanne ik hoop dat jouw beslissing je veel rust geeft. Geef niet op; je kunt het zo leuk hebben als je niet in een diepe put zit.

Verder heb ik nagedacht (en een beetje teruggelezen) over het hoe en waarom van het snijden. Ik heb in het verleden goeie tips gekregen (sambal eten, elastiekje op pols laten knappen, hand in bak met ijsklontjes), maar die niet geprobeerd.
    Want na lang piekeren kwam ik erachter dat ik helemaal niet snijd om fysieke pijn te voelen (en geestelijke pijn daarmee te verlichten, ik had juist te wéinig geestelijke pijn, ik blokkeerde alle gevoel), sterker nog: ik voel er bijna niets van, zeker niet met nieuwe mesjes. Het gaat om het focussen. Het continu doordenderen van negatieve gedachten stilzetten. Ik moet opletten waar ik mee bezig ben, wil ik niet op de eerste hulp terechtkomen.

Sinds ik een hele coole schildercursus volg waar je ook volledige concentratie bij moet inzetten, heb ik het snijden minder nodig. Focus, focus. En het levert ook nog leuke schilderijtjes op.

Kortom, het gaat bij vlagen heel goed, maar af en toe ook heel erg fout. Toch weet ik in mijn achterhoofd best dat ik trots mag zijn op mijn veerkracht, en dat geldt ook voor alle anderen die hier posten.

15. anderling
    Afbeelding van anderling

Mijn vorige posting is wel erg lang; sorry daarvoor!

16. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

Hoi Anderling!
    Bedankt voor je lieve reactie. Ik heb alles geregeld en vrijdagmiddag is mijn laatste dienst op stage. Ze waren verbaasd dat ik toch niet voor de volle 100% inzet ging tonen die ik eerder beloofde.. Ja dat deed ik, ik wilde er voor gaan om aan de buitenwereld te laten zien dat Sanne niet zou falen. Maar diep van binnen wist ik al dat ik dit niet kon. En nu ik de knoop het doorgehakt voelt het rustiger. Mijn familie vond het lastig; dit kennen ze niet van mij. Bij Sanne gaat altijd alles voor de wind, haalt de hoogste cijfers, word overal en altijd aangenomen en zal niet falen op school. Nu is het anders en dat is omschakelen. Voor hun maar ook voor mij. Want hoe belangrijk was hun mening voor mij, hoeveel heb ik me geschikt naar die mening en in hoeverre zijn die meningen nu mijn eigen denkbeelde geworden. veel! TE veel..
    En nu is het anders. Ik heb mijn gevoel gevolgd en soms heb ik het daar moeilijk mee. Want het voelt soms als tekortschieten maar aan de andere kant voelt het als een bevrijding.
    Ik ga over twee weken lekker fulltime aan de slag bij mijn baantje dat ik nu al heb. En ik blijf mijn vakken op school volgen, alleen volgend jaar zal ik een nieuwe stageplaats zoeken en een nieuwe scriptie schrijven..

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt over het waarom van het snijden. Zo heb ik jou ook 'gelezen' en leren 'kennen' vanuit je berichten. Dat is ook de reden dat die andere dingen niet hielpen of dat je ze niet probeerde.. Ik denk dat je diep van binnen wel wist hoe het zat.
    Ik snijd omdat ik teveel voel. Er is een praktische kant en een emotionele kant bij mij (bij iedereen overigens haha) maar de praktische kant is veel meer ontwikkeld. Ik kon altijd feilloos aanvoelen hoe anderen zich voelde en nog steeds. Vroeger maakte ik van hun gevoel mijn gevoel, nu kan ikhet beter scheiden. Maar doordat ik alles feilloos aanvoelde en mezelf daar niet voor kon afsluiten werd het meer. Ik heb daarom die praktische kant meer ontwikkeld en mijn emotionele kant meer geblokkeerd. Ik voel mn eigen gevoel niet maar wel dat van anderen.. En er is gewoon een hoop gebeurd waar ik gewoon boos om ben.. Want boosheid heb ik wel en ook niet echt gedoseerd :P

De schildercursus is goed voor je Anderling! Lekker blijven schilderen.. Wel met vrolijke kleuren he ;-)))

Komt er niet ooit een meeting vanaf deze site.. Dan kom je zeker ook wel Anderling.. dan kunnen we met zn allen zeggen dat we ook heel trots op jou zijn! En dan zul je zien dat we het echt menen..

Je bent goed bezig !

17. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

oehhh over lange postings gesproken.....

18. anderling
    Afbeelding van anderling

Wat herkenbaar, Sanne. Ik voel ook meer van anderen dan me vaak lief is. Heb zelfs een keer bij de psychiater gezeten om te vragen hoe het met hém ging, haha! Ik voelde al een maand dat hij anders was dan normaal. Hij ging er uiteraard niet diep op in, maar het klopte wel dat hij die maand inderdaad niet lekker in zijn vel zat.

Als ik dat al voel bij iemand die ik eens per maand een kwartier spreek, lijkt het me duidelijk wat ik van groepsgenoten en vrienden/ familie "mee naar huis nam".
    Ik probeer me af te sluiten voor alle vibes om me heen, maar het gaat heel moeilijk. Ik voel 't tóch, maar ga dan bewust bij mezelf na of dit iets is wat van mij is, of van die ander.

Ik deed ook altijd meer met mijn logische, redenerende kant. Ben heel erg van het analyseren. Ik vind het soms zelfs moeilijk te onderscheiden, gevoelens of gedachten. Maar dat is natuurlijk ook precies waarom ik vast liep.

Gister heb ik trouwens weer gesneden. Ik had een hypere dag, veel schoongemaakt, gesport, boodschappen en koken en een boel achterstallige mailtjes verstuurd. Toen ik in bad ging en daarna boven een film ging kijken, ging het fout. Mijn hoofd bleef maar ratelen, ik moest dit nog, ik wilde dát nog, ik had geen zin in zus en kon ik niet beter zó......
    Vriend weet 't nog niet. Ik vind het zo moeilijk om dit te bespreken, hij begrijpt er niets van, is zelf zo stoïcijns als maar enigszins kan, dit kwetst hem. Ik duik dus de komende tijd eerder of later in bed dan hij, dan ziet hij 't niet...
    Donderdag heb ik beeldende therapie, dan vertel ik 't daar wel. Balen.

Een meeting, haha! Dat lijkt me aan de ene kant geweldig, want hier schrijven hele toffe mensen, maar aan de andere kant...ik zou als de dood zijn. Wat als ik te verlegen ben? Of juist te aanwezig? Wat als ik moodswings krijg en onmiddellijk weg wil? Zie, ik sla alweer aan het tobben, haha!
    Morgen ga ik weer schilderen, fijn.

Prettige avond :byebye:

19. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

zou tof zijn een meeting :) bordje op met je forumnaam haha.
    Ik zou ook echt super bang zijn hoor, maar het zou wel tof zijn..

Vriendlief en ik zitten in een dip.. dus voel me kut.. schrijf later wel verder

With Love,

20. anderling
    Afbeelding van anderling

Ik vind 't rot voor jou, Sanne, dat jullie een dip hebben. Ik neem aan dat die van voorbijgaande aard is...Ik had zo het idee dat hij heel goed met je meeleefde en dat jullie een fijne relatie hebben.

De mijne (vriend) was vandaag de hort op, had een afspraak ergens ver weg. Ik had beeldende therapie, daar heeft ie me naartoe gebracht, maar ik kwam dus thuis in een leeg huis.

Heb NIET weer gesneden. Maar na de therapie heb ik wel erg nagedacht over het hoe en waarom. Ik heb uitgebeeld dat ik me erg eenzaam voel waar het snijden betreft.
    Ik had een tijd terug een gesprek met mijn moeder en een therapeute, toen riep mijn moeder vol overtuiging: "Ik snáp natuurlijk wel waarom je snijdt; om de geestelijke pijn te verminderen door de lichamelijke pijn te verhogen".
    Ik werd zó boos, en ik word, merk ik, nu wéér boos. Dat ís de reden helemaal niet, en waarom krijg ik dat niet aan haar verstand gepeuterd?

Ik vind het zo moeilijk dat ik nu een ander, veel minder vanzelfsprekend contact heb met mijn moeder. En dan heb ik ook nog een handjevol forummoeders ;) aan wie ik heel veel denk.

Sanne ik hoop dat je deze dip weer overleeft. Ik weet hoe het voelt (overbodige uitspraak natuurlijk). Hou je sterk en zorg goed voor jezelf.
    Ik ga straks in bad, ik hoop dat dat helpt tegen al die stuiterende gedachtenvoelens in mijn hoofd....

21. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

het is uit....
    Hij kan er niet meer tegen, hij kan niet meer omgaan met de bezorgdheid die ik oproep bij hem. Hij kan er niet meer tegen dat ik mezelf pijn doet en hij kan er niet meer tegen dat ik mezelf in gevaar breng. Wat voel ik mezelf ellendig. Aan de ene kant weet ik dat dit misschien het beste is maar ik wil nog tegen hem aankruipen als ik bang ben, zijn armen om me heen voelen en hem zachtjes horen zeggen: het komt wel goed meisje, stil maar.. Ik wil niet dat het uit is. Natuurlijk zijn er ergere dingen maar momenteel is alles even naar de klote voor mij.
    Mijn stage is gestopt, ik heb mijn supervisie niet gehaald, mijn scriptie mag ik niet meer afmaken, het enigste vak wat iknog kon volgen kanik ookniet meer volgen, het is uit en ik zit zelf niet lekker in mijn vel. Ik word gek van mijzelf..het ging al die tijd zo goed en nu staat alles op zijn kop. Het voelt alsof ik niets meer heb. Ik ben zo moe, ik wil het bijltje erbij neergooien, ermee stoppen, alles kapot maken en vooral niet meer wakker worden.. ik word gek van mijzelf...

22. anderling
    Afbeelding van anderling

Oh jezus lieve Sanne...Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ja, wel, ik wil zeggen: kom maar naar mij toe.
    Als je wilt, kun je bij mij even een tijdje tot jezelf komen, maar ik moet dat natuurlijk wel even overleggen met mijn vriend. Laat even weten in mijn inbox of je komen wilt, dan zal ik dat kortsluiten met "Gijs".

(hou er wel rekening mee dat hij kan zeggen dat ie het niet ziet zitten)

Je geeft nu een hele opsomming van dingen die in jouw ogen mis zijn, vergeet nou niet dat je juist de laatste tijd onwijs sterk bent geweest, en voor jezelf hebt gekozen.
    Ik weet zo goed hoe je je voelt, ik voel alles nu keihard met je mee.

Hou vol lieve meid, alles is nu verrot, maar je bent zo sterk. En je gaat vast in de fout, maar Zorg Goed Voor Jezelf, sprak oma Anderling. Vitamine E-crème, betadine, en algeheel lief zijn voor jezelf.

23. anderling
    Afbeelding van anderling

En ja, die vermoeidheid....Dat ken ik ook. Niet moe van sporten, studeren, werken of gewoon slaap, dat je je ogen even niet open kunt houden, maar echt MOE.

Het helpt mij om af en toe dingen te doen (hoezeer ik er ook tegenop zie) waar ik energie van krijg, i.p.v. dat het energie zuigt. Ik heb een stel goede vrienden die weten hoe ik ben. Met hun afspreken is ook een grote drempel, maar ik kom altijd blijer thuis dan hoe ik vertrok.

Nogmaals meis, inbox mij als je wilt en we zoeken naar een oplossing. Je moet je niet zo alleen voelen. Dikke kus!

24. Sannetjee
    Afbeelding van Sannetjee

Anderling?

25. anderling
    Afbeelding van anderling

Sanne, ik maak me zorgen over jou. Ik heb je vanavond ook gemaild. Geef je alsjeblieft een teken van leven?

x
duurt nog: 24:00:00
€189.95
€89.95
x x