- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 63 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 16-09-2010 09:16.
Leesclub (9): P.Giordano-De eenzaamheid van de priemgetallen
- Geplaatst op zondag 25 oktober 2009 08:25annebeth59

Ik ben dan ook geen ploeteraar zoals Mattia en Alice. Een heel uitzichtloos gebeuren is het leven zoals zij dat leiden. Ik vraag me dan altijd af, onwil of onvermogen??quote:pake_rinse schreef op 20 oktober 2009 @ 20:48:
Annebeth? er is geen uitzicht op verbetering.........<-> vandaag is een mooie dag...vandaag is een mooie dag - Geplaatst op zondag 25 oktober 2009 23:42sueann
Annebeth, waarom denk je aan onwil als mogelijkheid en waarom aan onvermogen?
quote Pake:
Een opgelaten mattia die zn vlinderende zusje kalmeert had zonder haar te verliezen ook die in zichzelf gekeerde man kunnen worden, maar dan zonder zo’n ‘geheim’ op de achtergrond.
Nou... als hij een vlindertje kan hanteren is hij niet helemaal autistisch denk ik, want ik denk dat je daar inlevensvermogen voor nodig hebt en enige flexibiliteit, al zal een deel best door autisten gedaan kunnen worden (weten onder welke omstandigheden wat gedaan moet worden). We weten ( ik in elk geval) tot op de helft van het boek) niets van zijn startwaardes, van de aangeboren afwijkingen. Wel dat hij steeds met dat zusje opgescheept zit, iets wat in Italië nog zwaarder tellen zal dan het hier al doet. Hij zit dus al zijn vrije tijd tegen debiliteit aan te kijken en het kán zijn dat hij daardoor nogal eenzijdig zijn intelligentie ontwikkelde (bv. via filosofische gedachten), maar het kán zijn dat hij door het blok aan het been in het niks wegzakte omdat alles hopeloos is en er kan nog veel meer bedacht worden, maar dat is dan eigen invulling en niet een van de gegevens van het boek. In elk geval was dat zusje een rem in zijn sociale ontwikkeling en dus ook in zijn gevoelsontwikkeling.
quote Pake:
Met de anorexia kan ik me in het geheel niet identificeren dus mss raakt dat mij daardoor minder, haar mankheid lijkt me slechts een detail.
Ik kan me bijna nooit met hoofdpersonen identificeren. Vaak wel eraan: wat ik zou ik doen dan (vooropgesteld dat ik dat alles zou kunnen doen) en waarom.
[quote Pake:
Ik zie denis overigens niet als specifieke scheiding tussen dit paar priemgetallen, mattia is belangrijk voor hem, omgekeerd veel minder, net als de galante dokter bij alice. Priemgetallen komen niet alleen in paren voor, de paren zijn juist weer de uitzonderingen bij de priemgetallen. Mattia heeft toch zelf ergens die theorie over hen als priemgetallen?[/i]
Ongeveer tot vlak voor waar ik gekomen ben, is hij bezig zich in de kijkerd te werken (proberen zich ook te snijden). Maar aan jouw reactie te zien, leidt het er allemaal nergens toe, ook al is hij een van de weinigen met wie Mattia een soort contact heeft.
Ik ben nog niet zo ver dat ik Mattia over hun relatie in het kader van de priemgetallen heb zien denken. Wel zag ik over zijn kennismaking met de bijzonderheden van priemgetallen, w.o. die tweeling en het gegeven dat dat dan geen echte tweeling is, omdat er ook dan altijd één getal tussen staat. Het is geen getallenpaar dat bij elkaar hoort. En dat zag ik een beetje als een sleuteltekst. Bij hun staan er trouwens twéé getallen tussen, ze brengen er elk een in.
Ik vind het als tweeling opgroeien voor Mattia juist erg significant, omdat hij door zijn moeder gedwongen wordt om zoveel mogelijk als siamese tweeling te leven, terwijl ze al van verschillend geslacht zijn (dus tweeëiig) en bovendien onontkoombare verschillende ontwikkelingstypes zijn. Zijn moeder legt hem zo de ontwikkelingsstilstand van het zusje op en dit levert het meisje ook helemaal niet op - ze is een blok aan het been dat meegezeuld wordt en nergens aansluiting zal kunnen vinden zodat die versneld achterblijft.
Bij Alice is de rol van de vader overheersend, ik kan die rol niet over het hoofd zien, hij is de doorslaggevende reden van veel van haar keuzes en komt dan dominant in beeld.
quote Benthe:
eetstoornis versus autisme? Vertelt dit misschien iets? Weet ik niet, ga ik even over nadenken.
Tegenstellingen? De een neemt wraak op haar vader annex kwelt zichzelf doordat ze niet tegen haar vader op kan. De ander snijdt zich omdat hij niet met de schuld overweg kan en misschien omdat hij al manifest autistisch was en met de bijkomende gevoelens niet uit de voeten kan.
De een ziet zich als slachtoffer, de ander ziet zich als dader.
Zou dit bijdragen aan het priemgetal-effect, van de twee die elkaar nooit zullen bereiken omdat ze als twee tegengestelde polen elkaar afstoten?
Melle, dichtgetimmerde boeken zijn meesal òf kinderboeken òf niet te verteren boeken. - Geplaatst op maandag 26 oktober 2009 23:06Willemijn23
Wat leuk dat er al zoveel over het boek is geschreven. Ik weet niet of ik veel nieuws toevoeg.
Ik vond het een ongelooflijk knap geschreven boek. Het greep me ook letterlijk naar de strot, de trieste eenzaamheid van de hoofdpersonen is zo goed neergezet dat ik het kon voelen.
Wat ik er nog uithaalde is dat naast de fascinatie voor cijfers van Mattia ( iets wat mensen met een autistische stoornis vaak hebben. Wiskunde kun je nl. begrijpen, relaties, lichaamstaal niet.) Alice een soort equivalent vindt in de fotografie. Ik vind dat vergelijkbaar. Beide "hobby's" vereisen een scherpe analytische blik. Het lijkt me dat het voor beiden een manier is om de werkelijkheid te "vangen", te beheersen.
Verder vraag ik me af of het vermeende autisme van Mattia werkelijk een klassiek autisme is, of een onbewuste vlucht ( een mechanisme van de geest) om om te gaan met de traumatische gebeurtenis, het schuldgevoel.
Tot slot wil ik nog opmerken dat ik het einde niet zo triest vind. Het is het enig mogelijk, denkbare einde. Een happy end zou ongeloofwaardig zijn. De hoofdpersonen hebben min of meer vrede met het leven zoals zij dat leven, uiteindelijk. Tenminste, dat lees ik erin.Willemijn23 wijzigde dit bericht op 26-10-2009 23:07 met 0%Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 26 oktober 2009 23:32annebeth59
sueann, jij vroeg me waarom ik onwil of onvermogen noemde. Het is de uitzichtloosheid van hun beperkingen. Mattia, die nog steeds verse wonden in zijn handen maakt, en Alice, die nog steeds niet wil eten. En daar word ik zo mismoedig van, willen ze niet of kunnen ze niet.vandaag is een mooie dag - Geplaatst op dinsdag 27 oktober 2009 00:37sueann
Maar welke argumenten horen nu bij niet willen en welke bij niet kunnen? - Geplaatst op dinsdag 27 oktober 2009 07:16melle

Maakt dat veel uit, of het niet willen of niet kunnen is?quote:annebeth59 schreef op 26 oktober 2009 @ 23:32:
sueann, jij vroeg me waarom ik onwil of onvermogen noemde. Het is de uitzichtloosheid van hun beperkingen. Mattia, die nog steeds verse wonden in zijn handen maakt, en Alice, die nog steeds niet wil eten. En daar word ik zo mismoedig van, willen ze niet of kunnen ze niet.
Als je jezelf beschadigt omdat je dat 'wilt', dan is er iets helemaal mis met de manier waarop je naar jezelf kijkt. Alsof je er niet mag zijn.
Ik denk dat er minder verschil is tussen 'niet willen' en 'niet kunnen' dan je denkt. - Geplaatst op dinsdag 27 oktober 2009 08:37annebeth59

Dat is nou eigenlijk het punt, dat geeft het boek niet aan. Ze zitten helemaal opgesloten in hun eigen eenzaamheid. Dat is dus ook waar het boek over gaat, maar ik verlang tijdens het lezen naar een omslag, die er dus niet is.quote:sueann schreef op 27 oktober 2009 @ 00:37:
Maar welke argumenten horen nu bij niet willen en welke bij niet kunnen?vandaag is een mooie dag - Geplaatst op dinsdag 27 oktober 2009 22:21pake_rinse
Huh, best leuk zo’n boekbespreking.
@willemijn, die trieste eenzaamheid wordt door mattia dan weer minofmeer gevuld met zn fascinatie voor getallen, daar haalt hij zn vreugde uit. Dat wiskunde beter te begrijpen is durf ik te betwijfelen, er zijn er nogal wat mensen die het vooral lastig en onbegrijpelijk vinden. Het mooie van wiskunde is wel dat als een probleem ooit is opgelost, er dus een bewijs voor een stelling of vermoeden is geleverd, dit voor altijd is. De stelling van pythagoras is nu nog net zo waar als 2000jr geleden en geldt ook buiten de 3dimensies die wij kennen en hij toen kende, de wereldbeschrijving van aristoteles met de 4elementen bleek niet geheel te kloppen, die zoektocht loopt nog steeds. *hmmm gaat binnenkort eens een autisme-zelftest op internet zoeken*
Ik vond het einde ook allesbehalve triest, ze leven hun leven zoals het hen past, dat lijkt misschien kaal en koud maar zij zien dat waarschijnlijk niet zo.
@SA, wow moest je mij hebben?
Als hij dat vlindertje ziet als deel van zichzelf ipv een volstrekt zelfstandig individu (het zijn wel tweelingen he, ik heb een paar van die onvolledige individuen in mn familie) hoeft dat niks te zeggen over zn houding to de rest vd wereld. Dat hij er al buiten ligt blijkt wel want hij werd niet eerder voor een feestje uitgenodigd, door hemzelf of zn zusje? Idd het boek geeft geen uitsluitsel. Is ze voor hem een sociale rem of toch ook het schild/excuus waar hij zich achter verbergen kan. Aan de lezer om in te vullen.
Nee ik kan me ook nooit geheel met hoofd- of bij personen identificeren, wel met delen ervan, een James Bond met zn immer heldhaftige optreden bv heel vergaand, mattia met zn puzzelhoofd enigszins, hongerende alice dus nagenoeg niet, haar dokter bv raakt me ook niet.
Ik geloof dat mattia het hooguit gedoogt dat denis zn vriend wordt, het idd wel een van de weinige ‘draadjes’ die mattia heeft met de buitenwereld, er wordt zelfs iig 1x een probleem telefonisch besproken/gemeld. Volgens mij bedenkt/berekent mattia die priemgetallen ergens voor hem en alice, hij bedenkt eens een heel groot getal en slaat dan aan het rekenen of het een tweeling is, dat zijn dan hun nummers. Dokter, fotograaf en denis zijn (grotere) bijzaak. Alice laat zich binden door de dokter, mattia niet door denis. Tweelinggetallen of ‘gewone’ getallenparen bestaan niet echt volgens mij, er moet iets bijzonders, onderscheidends aan zijn. Tweelinggrassprieten bestaan toch ook niet, klavertjes4 zijn dan wel soortgelijke uitzonderingen, zoiets.
@annebeth, de hoofdrolspelers zullen zichzelf ook niet als ploeteraars zien, ze hebben alleen afwijkende interesses dan de meerderheid. Iig mattia realiseert zich dat hij geen vreugde haalt uit gewone dingen, zijn cijferfascinatie is anders, niet minder, voor de omgeving mss wel maar niet voor hem. Ik denk dat onwil en onvermogen redelijk uitwisselbaar zijn bij zoiets. Mattia’s mooie dag heeft dan bv eerder met cijfers en puzzelen te maken, niet met een liefdevolle omhelzing en een goed gesprek. Dat is dan voor een ander even onbegrijpelijk als omgekeerd voor hem.
De beperkingen die ze hebben, automutilatie en anorexia, hoeven ze zelf niet zo te ervaren, de buitenwereld die deze afwijkingen niet accepteert is dan het probleem. Dat ze opgesloten zitten is het beeld van een ander, normaal persoon, ws is hun wereld voor henzelf evengroot als hun capaciteit om er mee om te gaan. Voor een blinde/dove/andersbeperkte kan het leven toch ook zeer de moeite waard zijn zonder ook maar enige kans op zo’n omslag?
@melle, ja het is een redelijk vrij in te vullen verhaal met meer dan genoeg ruimte voor de lezer om in te vullen, dat doet ieder dan op zn eigen manier. Zelfs de landen, omgevingen en cultuur worden nauwelijks beschreven, erg on-italiaans volgens mij.
@benthe, ja maar of mattia nu meer of minder een autistische stoornis heeft maakt toch niet uit, we kijken mee in zijn leven. Hij functioneert professioneel op zn minst redelijk en de rest van zn leven zal ie als ieder ander naar zn mogelijkheden en kansen leven.Iedereen is uniek, behalve ik. - Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 10:19sueann
Van boven naar beneden (in standaardvolgorde), te beginnen bij Willemijn 26-10 23:06
quote Willemijn:
Ik vond het een ongelooflijk knap geschreven boek. Het greep me ook letterlijk naar de strot, de trieste eenzaamheid van de hoofdpersonen is zo goed neergezet dat ik het kon voelen.
Iets dergelijks zei de flaptekst ook en dat laatste was wel even dubben of ik hieraan beginnen zou. Ook omdat ik er bij brokjes en beetjes in lees en dus de vaart mis en het gelezene moeilijk onthou, dan moet je iedere keer opnieuw de tobberijen oppakken.
quote Melle 27-10 07:16
n.a.v. Annebeth "En daar word ik zo mismoedig van, willen ze niet of kunnen ze niet.":
Maakt dat veel uit, of het niet willen of niet kunnen is?
Als je jezelf beschadigt omdat je dat 'wilt', dan is er iets helemaal mis met de manier waarop je naar jezelf kijkt. Alsof je er niet mag zijn.
Ik denk dat er minder verschil is tussen 'niet willen' en 'niet kunnen' dan je denkt. /quote
In een automutilatie-topic werd nogal dwingend gesteld dat er gesneden werd om tenminste iets te kunnen voelen. Want de persoon in kwestie voelde helemaal niets meer, niet mentaal en niet fysiek (behalve toen ik daar nader op in ging, maar dat was blijkbaar een ander verhaal).
Ik heb ook gevraagd naar deze opmerking, was er nogal verbaasd over. Het boek staat vanaf de eerste pagina in het teken van machteloosheid en onvermogen met als gevolg automutilatie.
Jij denkt dat er niet zo veel verschil is tussen "niet willen" en "niet kunnen"? Ik denk dat het niet willen geen kwestie van willen is, maar van geen geschikte keuzemogelijkheden hebben. Dat dat daardoor elke optie negatief is, hetzij door een mentale gevangenis, hetzij door de omgeving.
quote Annebeth 27-10 08:37
Dat is nou eigenlijk het punt, dat geeft het boek niet aan. Ze zitten helemaal opgesloten in hun eigen eenzaamheid. Dat is dus ook waar het boek over gaat, maar ik verlang tijdens het lezen naar een omslag, die er dus niet is.
Ik krijg hierdoor de indruk dat je niets van autisme weet. Daar kan je echt niet op een omslag van "en toen leefden ze lang en gelukkig" zitten wachten. Hoogstens "en toen besloten ze om samen moeizaam verder te gaan.
Er zijn allerlei topics over partners/familie met een persoonlijkheidsstoornis. Dat is niet makkelijk, omdat de gewone logica en het gewone begrip niet werken. Met twee speciale partners lijkt het me nog moeilijker, alleen al omdat er dan de brugfunctie naar de maatschappij ontbreekt.
En daar is Pake weer, met een lekkere lange lap
quote: Ik vond het einde ook allesbehalve triest, ze leven hun leven zoals het hen past, dat lijkt misschien kaal en koud maar zij zien dat waarschijnlijk niet zo.
Het einde is voor mij nog ver weg, maar ik ben dus niet verbaasd. Wat jij zegt over kaal & koud, doet me denken aan gesprekken bv. over tv-programma's, waarin men zich aan voorspellingen waagt. Als je dan vraagt waarom de hoofdpersoon die keuze zal doen, is het antwoord al gauw: "dat lijkt me een logische stap om te doen, dus ik denk dat hij dat zal kiezen. Ik zou het tenminste zo doen."
Als je voor iemand gaat zitten denken en zijn keuzes wil voorspellen, moet je wel uitgaan van zijn context en zijn gedragspatronen.
Ja, nu ben ik benieuwd hoe dat boek loopt en hoop het over een paar weken van vorenaf aan helemaal door te kunnen lezen om te zien wat hun wegen zijn.
quote:
Als hij dat vlindertje ziet als deel van zichzelf ipv een volstrekt zelfstandig individu (het zijn wel tweelingen he,
Het is geen vlinder, maar een traag debiel meisje waar niets mee te beginnen is. Dat zou al vervelend zijn als het een broertje was, waarmee hij jongensdingen zou kunnen proberen. Maar een meisje? In Italië? In mijn herinnering heeft hij haar altijd als een opgedrongen last ervaren en beslist niet als een deel van zichzelf. Ook omgekeerd heb ik geen samenhorigheid gezien.
Dat hij er al buiten ligt blijkt wel want hij werd niet eerder voor een feestje uitgenodigd, door hemzelf of zn zusje?
Tot gisteren dacht ik: door dat hij niet kan gaan doen wat gewone jongetjes doen. Maar nu weet ik dat ik eerst het boek weer moet gaan lezen voor ik hierover verder kan praten. Over hém dus.
Pas was er nog een vraag bij Beatrijs Ritsema in de Trouw over een jongetje dat altijd zijn veel kleinere broertje mee moet nemen als hij ergens gaat spelen. Dat is onmogelijk! Die kleine broertjes en zusjes spelen op een heel ander niveau en zitten al gauw te drenzen. Men was het er over eens: praten met die moeder, want dit kan niet. Niet om een extra gast niet zou kunnen, maar omdat hij niet met de grote kinderen meespelen kan en blijkbaar ook niet zichzelf kan bezighouden. Dat zusje zal dus wel afschrikken.
Identificatie
Ik vond die dokter een glibber, maar heb nog niet veel van hem gezien. Heeft hij later laten blijken meteen gezien te hebben dat ze het anorexiatype is?
O, ik kan me nog vaag iets van dat priemgetal berekenen herinneren. Alleen dat het plaatsvond, niet meer wat.
Hihi, je weet de zaken vaak zo'n leuke kant te geven. Bij tweelinggetallen denk je eerder aan getallen als 33 of desnoods 7878. Bij tweelingpriemgetallen had ik me niets voor kunnen stellen en met eentje ertussen, denk ik eerder aan een tweeëiige drieling. De gloxinia die mijn moeder een keer gekocht heeft, had wel een tweelingbloem hoor! Ik denk dat een schermbloem een meerling is en dat de afrollend verder uitgroeiende tomatentros een keurig serieel gezinnetje vormt met aan het uiteinde de nieuwe bloemknopjes en aan het begin de eerste rode tomaatjes.
quote:
De beperkingen die ze hebben, automutilatie en anorexia, hoeven ze zelf niet zo te ervaren, de buitenwereld die deze afwijkingen niet accepteert is dan het probleem. Dat ze opgesloten zitten is het beeld van een ander, normaal persoon, ws is hun wereld voor henzelf evengroot als hun capaciteit om er mee om te gaan. Voor een blinde/dove/andersbeperkte kan het leven toch ook zeer de moeite waard zijn zonder ook maar enige kans op zo’n omslag?
Het wachten op een omslag wordt natuurlijk in de hand gewerkt doordat er sprake is van het beginnen van min of meer een relatie.
De capaciteit om ermee om te gaan, maar ook de ruimte die ze krijgen, dat telt echt wel mee: moeten ze stiekem doen? Zich in alle bochten wringen? Stiekem doen is wel een deel van anorexia en daar heeft Alice ruime ervaring in. Mattia ook, want hij snijdt meestal niet en plein public. En ze hebben er best wel last van.
quote:
@benthe, ja maar of mattia nu meer of minder een autistische stoornis heeft maakt toch niet uit, we kijken mee in zijn leven. Hij functioneert professioneel op zn minst redelijk en de rest van zn leven zal ie als ieder ander naar zn mogelijkheden en kansen leven.
ja, maar nu ga ik ook zitten wensdromen, tenslotte zijn de schijnwerpers nu op ze gericht. Ik hoop dat zij voldoende capaciteiten blijken te hebben om een bevredigend leven te leiden dat inpasbaar is in de maatschappij. - Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 19:19annebeth59
Tjonge, ik geloof echt dat dit boek voor mij te hoog gegrepen is. Ik heb in de familie een paar autisten, maar die hebben vooral een kort lontje als het niet gaat zoals ze verwachten. Anorexia en auto-mutilatie zijn voor mij echt moeilijk te bevatten aandoeningen. En de zwaarmoedigheid van het boek in het algemeen, maken het er niet beter op.
Dus mensen, ik heb mijn best gedaan, maar ik haak af wat betreft deze boekbespreking!
Tot ziens bij een volgend boek.
Annebeth.vandaag is een mooie dag - Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 19:37Willemijn23
Annebeth, ik respecteer je beslissing, maar ben het er niet mee eens. Iedereen haalt uit een boek wat- ie er zelf in ziet. Dat is niet "de " waarheid of "de " juiste manier van interpreteren. Feitelijk zijn het vragen de we onszelf stellen. Het leuke vind ik juist dat een ander eruit leest, wat ik niet, of anders, heb gezien. Jouw bijdrage vind ik dus heel waardevol, net als die van een ander.
Ik denk dat zelfs de auteur misschien van zijn stoel rolt als hij ziet hoe zijn boek wordt uitgelegd. Mooi toch? Alleen daarom al is dit boek de moeite waard om te lezen.
Zelf ken ik autisme vanuit mijn werk, maar niet de "zware gevallen", de diep-autisten of de autisten met een ernstige verstandelijke beperking.
Automutilisme ken ik uit mijn directe omgeving, anorexia via een collega die eraan leed. Echt bevatten kun je het allemaal nooit, volgens mij. Je kunt hooguit aanvaarden dat het zo is. Vervolgens laat je je dan door zo'n boek meenemen in die voor jou onbekende wereld. Volgens mij heeft de auteur zelf ook een aan autisme verwante stoornis (tenminste ik dacht dat ergens te hebben gelezen, weet iemand dit?). Dat maakt het boeiend. het werpt een blik op een onbekende wereld. Ik begrijp echt ook niet alles, maar dat geeft niet. Het raakt me, dat is genoeg.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 20:07AstonAIk heb het boek gisteren en vandaag gelezen. Het heeft me van het begin tot het eind geboeid.
Het is mooi verwoord en geschreven maar wat een drama’s en onvermogen.
Ik vraag me af of de schrijver zelf ervaring met deze problematiek heeft of er in zijn omgeving mee te maken heeft.
Hij laat veel open.
Ik zou ook graag geweten hebben hoe Alice is gevonden. Of wat er met Michela is gebeurd. Beide zaken moeten een drama voor de ouders zijn geweest. Maar daar lees je amper wat over.
Of wat de reactie op de bedorven trouwfotoreportage is geweest. De wraak op Viola.
Alicia heeft jarenlang anorexia. Dat moet haar ouders toch opgevallen zijn. Ik kan me niet herinneren daar iets over gelezen te hebben. Ook Fabio schijnt het de eerste jaren niet opgevallen te zijn. Verder eet ze (blijkbaar) tot na de breuk met Fabio net genoeg om niet in een levensbedreigende situatie te raken.
Het zusje van Mattia heeft niet leren praten. Op school wiebelde ze en fladderde ze met haar armen. Op blz. 234 wordt iets beschreven wat een epileptische aanval zou kunnen zijn.
40% tot 50% van de mensen met autisme functioneert op het niveau van een verstandelijk gehandicapte.
Ondanks dat het woord autisme niet genoemd wordt zouden Michela en Mattia beide een ASS stoornis kunnen hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat de schrijver al deze dingen zonder reden vermeld. - Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 22:54melle
@ AstonA
Mattia: ASS, oké. Michela's beperking las ik eigenlijk niet als autisme, zeker niet als Asperger. Ik dicht haar een verstandelijke beperking en epilepsie toe. - Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 23:15benthe
Ik heb, met sommigen hier, kennelijk wat raakvlakken: ook ik werk met autisten. In mijn situatie wél met de 'zware' gevallen: kinderen met een (ernstige) verstandelijke beperking en ernstige ASS-stoornissen.
Het 'korte lontje' waarover Annebeth schrijft, herken ik. Zodra dingen afwijken van het verwachte, het gangbare, dan kan de boel behoorlijk escaleren.
Sueann schreef ergens over 'klassiek autisme'. Dat herken ik niet in Mattia. En eigenlijk ken ik ook geen autisten zoals Mattia. Van Asperger wordt gezegd dat het om hoog niveau gaat. Zelfs dit betwijfel ik. Aspergers functioneren, over het algemeen, redelijk in de maatschappij en in hun werk. Vaak zijn ze door hun obsessies in staat om zich op enkele, gekaderde, terreinen te ontwikkelen. Het zou kunnen, de priemgetallen en de wiskunde van Mattia.
Het zusje van Mattia: ik kreeg juist de indruk dat zij eerder in aanmerking komt voor 'klassiek autisme'.
'Eenzaamheid' blijft voor mij het thema van dit boek. Eenzaam zijn en dwangmatig handelen, dat zie ik steeds terugkomen. - Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 16:32AstonAOp Internet zijn verschillende recensies over dit boek te vinden. Sommigen noemen dat dit boek over autisme gaat. Anderen niet.
Doet het er toe of je het boek wel of niet met dat idee leest?
Michela zou bijv. als Tom of als Benjamin geweest kunnen zijn.
http://www.tvopjepc.nl/programma/127
“Vinger aan de pols.”
9-juni-2009 Paul Haarhuis
Over Tom het zoontje (met klassiek autisme) van Paul (de tennisser) en Anja Haarhuis.
http://www.vpro.nl/progra ... en/afleveringen/39689723/
5 juni 2008
“Over vaders en zonen”, programma van Hugo Borst die zelf ook een zoon met ASS heeft.
Gesprekken met Jaap van Zweden (bekend violist en dirigent) en zijn zoon Benjamin die autisme heeft & zijn zonen Daniel en Alexander.
Benjamin (18) is de middelste zoon van dirigent Jaap van Zweden (47). Een jongen die zich lange tijd voor de buitenwereld gesloten heeft gehouden. Benjamin is autistisch. Samen met het hele gezin onderneemt Jaap een zoektocht naar zijn zoon. Een tocht die hem niet alleen naar zijn zoon zou brengen, maar die hem ook zichzelf deed vinden.
Hoe leggen jullie deze laatste zin uit?
http://www.eo.nl/programm ... al/episode.esp;jsessionid=E679E71E608F6C946AA4C828849F63E0.mmbase01?episode=10588437i]
13 oktober 2009
Sigrid Landman, diagnose Asperger Syndroom, getrouwd met Kees (klassiek autisme) en dochter Kim (klassiek autisme) in het Elfde uur over haar boek: Moederen met autisme.
[i]Bij vrouwen wordt ASS nogal eens over het hoofd gezien omdat zij van nature socialer zijn. In “Mijn geheim” van afgelopen dinsdag staat een uitgebreid artikel over haar boek.
Al deze programma’s laten zien hoe het kan zijn om ASS te hebben.
Mattia kan zonder problemen colleges geven. Hij zal een gewaardeerd wetenschapper zijn. De kans is groot dat hij probemen op het werk krijgt als men hem een management taak geeft, als hij met meer mensen moet samenwerken en overleggen.
Al zijn contacten, met zijn ouders, op school, met "vrienden", met vrouwen enz. gaan moeizaam.
Of hij eenzaam is? Een deel van de mensen met ASS heeft maar beperkt behoefte aan contact.
De automutulatie van Mattia is een extra probleem.AstonA wijzigde dit bericht op 29-10-2009 16:34 met 0% - Geplaatst op donderdag 21 januari 2010 13:47valkenoog

Eerlijk gezegd had ik ook deze gedachten bij dat boek. En Alice neemt met haar anorexia wraak op haar vader. Maar hoe ze gevonden was en hoe de reactie van haar vader daarop was had ik wel willen lezen.quote:melle schreef op 28 oktober 2009 @ 22:54:
@ AstonA
Mattia: ASS, oké. Michela's beperking las ik eigenlijk niet als autisme, zeker niet als Asperger. Ik dicht haar een verstandelijke beperking en epilepsie toe. - Geplaatst op donderdag 21 januari 2010 15:08sannelotte2
HALLO
Ook ik heb het boek gelezen, en vond het een prachtig boek.
Ik zou het best leuk vinden mee te doen met de boekbespreking.
Dus mijn vraag kan dit nog?
groetjes sannelotte - Geplaatst op donderdag 21 januari 2010 15:10sannelotte2
HOI
Ach ik las net dat het al , allemaal oude berichten zijn.
Volgende keer beter.
groetjes - Geplaatst op donderdag 21 januari 2010 16:28melle
Al is het even geleden, dat betekent niet dat wij niet geinteresseerd zijn in jouw mening over dit boek Sannelotte!
Laat horen/lezen!! - Geplaatst op vrijdag 22 januari 2010 16:43sannelotte2
Hoi
Ik vond het een schitterd boek, zo puur geschreven, dat ik het best kan geloven dat ook de schrijver een vorm van autisme heeft.
Het feit dat hij veel dingen openlaat vind ik geen afbreuk doen, dat maakt juist dit boek zo uniek.
Matia, is een jongen die duidelijk een vorm van autisme heeft, hij weet niet wat de mensen om hem heen met hem voor hebben, hij begrijpt ze gewoon niet. Dit staat los van het feit dat hij een tweelingzusje heeft die een erge verstandelijke beperking heeft.
Als hij uitgenodigd wordt voor een verjaardagsfeestje, heeft hij niet het vermogen om zijn moeder uit te leggen dat hij liever zonder haar gaat, en dus zoekt hij op z,n eigen manier een oplossing.
Dat zij misschien niet daar op dat bankje op hem blijft wachten, is voor hem onvoorstelbaar, hij zelf had het waarschijnlijk zelf wel gedaan.
Alice, is een meisje dat zich onbegrepen voelt, ik heb niet het isee dat zij een vorm van autisme heeft.
Ik denk meer dat zij zich erg minderwaardig voelt, doordat er al op jonge leeftijd erg veel van haar wordt verwacht.
Hierdoor raakt zij beschadigd, en zal ze haar leven lang heel erg bezig zijn met zichzelf.
Ik denk dat de schrijver dit dan ook wou vertellen, en er daarom geen heel verhaal aan ging besteden over hoe ze gevonden werd na haar ongeluk, dat deed niet ter zake.
Matia gaat zich beschadigen, dit komt volgens mij voort uit het feit dat hij zich zijn leven lang toch schuldig blijft voelen dat hij zijn zusje heeft verloren.
Dat deze jonge mensen elkaar later leren kennen , aansluiting vinden komt omdat ze niet echt iets van elkaar verwachten.
Later gaan ze ieder hun eigen weg, dit is volgens mij heel goed geweest voor hun ontwikkeling,
Ik vind ze ook niet zielig, uiteindelijk denk ik komt het goed met ze .
Ze zullen bij het ouder worden steeds meer hun eigen leven leven waarbij ze zich goed voelen. - Geplaatst op vrijdag 22 januari 2010 17:35melle
Mooi verwoord Sannelotte. Bedankt voor je bijdrage! - Geplaatst op zondag 24 januari 2010 17:19benthe
Heejj .. leuk dat dit topic nog steeds actief is. @Sannelotte2, tnx. - Geplaatst op dinsdag 14 september 2010 22:58Coby Poelman-Duisterwinkel
De eenzaamheid van de priemgetallen
Onder het gaas
schuilt een ragfijn
viooltje
dat eerder krimpt
dan groeien wil
een gebroken
spiegelstukje,
dragend
zijn eigen wonden
doorsneed
de tere bloem
liefde
leek ontoereikend
voor wie zijn geschonden
gebrokenheid is
wat hen heeft
verbonden.
Coby Poelman-Duisterwinkel
Geschreven bij het gelijknamige boek van Paolo Giordano.Coby Poelman-Duisterwinkel wijzigde dit bericht op 14-09-2010 22:59 met 0% - Geplaatst op donderdag 16 september 2010 01:07benthe
@Coby Poelman, is dit gedicht van eigen hand? Zo ja, leuk/mooi dat je gedichten schrijft. Wil je jouw posting toelichten, gerelateerd aan het boek? Dit topic is een boekbespreking. - Geplaatst op donderdag 16 september 2010 09:16Coby Poelman-Duisterwinkel
Dag Benthe,
Ja, het gedicht is van eigen hand. Ik zit op een leeskring van Passage en schrijf bij boeken die mij erg aanspreken gedichten. Toen ik op dit forum kwam leek het me aardig het gedicht dat ik bij dit boek schreef hier te plaatsen. Ik vond het een fantastisch boek en heb het bijna in een adem uitgelezen.
Hartelijke groet van Coby Poelman.
Dit onderwerp heeft 63 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 16-09-2010 09:16.
Leesclub (9): P.Giordano-De eenzaamheid van de priemgetallen