- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 983 reacties, en bestaat uit 40 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 40.
De laatste reactie is geplaatst op 28-01-2012 22:22.
Meisje van 13 over de wereldzee
- Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 13:02morgana
Volgende maand vertrekt er vanuit Australia een 16 jarig meisje wat in 8 maanden rond de wereld wil zeilen. ( Jessica Watson heet ze, voor wie het op wil zoeken ). Haar vind ik al erg jong, maar dat gaat nog. Een meisje van 13 is echt veel te jong. Nog gewoon een kind.
Eerder zeilde een 17 jarige australische jongen solo rond de wereld. Dat is een enorm verschil, 17 of 13. Wanneer ze tieners zijn maken die paar jaar leeftijdsverchil heel veel uit.
Het zal mij benieuwen of dit nederlandse meisje ook echt gaat vertrekken, ze lijkt vastbesloten genoeg. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 13:11beekje
In het interview komt duidelijk naar voren dat het het kind vooral om het record gaat. Echt verdiept in de mogelijke problemen die haar pad zullen kruisen heeft ze zich niet. En een "losbandig" leven trekt haar, zoals iemand hier al aanhaalt. Ik zie niet wat er losbandig is aan het in je eentje zitten op een zeilboot in het midden van een oceaan. Integendeel, je zult een ijzeren discipline moeten bezitten om dat te overleven. Overigens zijn niet alleen mogelijke haaien gevaren die in de zee zelf leven. Tania Aebi (boek "Solo") die een dergelijke reis op jonge leeftijd heeft gemaakt (ze was 18 toen ze haar reis begon) is bijvoorbeeld een keer heel erg ziek geweest door de beet van een kwal. En dat heeft ze alleen maar overleefd omdat ze op dat moment bij een kust was en er iemand in haar omgeving precies wist wat ie moest doen. In haar eentje zou ze dat niet hebben overleefd. Verder wordt alles aan boord meer dan eens door- en doornat. Die email-verbinding kan ze dus wel vergeten, omdat haar laptop oid niet tegen water zal kunnen. Hoe eet ze elke dag, kookt ze zelf of eet ze alles uit kant-en-klare pakjes? En wat als alles drijfnat is geworden of erger nog, overboord is geslagen?
Ik kan hier onmogelijk alle mogelijke risico's neerzetten, maar als je het boek Solo leest dan begrijp je meteen dat een kind van 13 iets dergelijks niet zal kunnen volbrengen. Zelfs de 18-jarige Tania heeft meer geluk dan wijsheid gehad.beekje wijzigde dit bericht op 23-08-2009 13:22 met 7%Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland) - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 13:19beekje
quote:Izaline schreef op 23 augustus 2009 @ 01:13:
Ik vraag me af waarom Laura en haar ouders al zo vroeg de publiciteit hebben gezocht. Hadden ze die meid gewoon laten gaan, dan had er geen haan naar gekraaid...
Voor zo ver ik uit de berichtgeving kan opmaken zijn noch haar ouders noch zijzelf zo dom of naïef dat ze al die heisa niet hebben kunnen voorzien. Zou het kunnen dat de ouders moeite hadden hun rebelse dochter in de hand te houden en dit bewust naar buiten hebben gebracht, in de hoop dat ze haar met steun van 'de publieke opinie' en de Kinderbescherming tegen kunnen houden?
Misschien heb je wel gelijk hiermee. De leerplichtambtenaar had echter wel aan de bel getrokken als ze niet op school zou zijn verschenen. De ouders zouden daar zwaar voor hebben moeten boeten, letterlijk door het opleggen van (uiteindelijk) torenhoge boetes, zeker als het een boete per gemiste schooldag gaat worden. Dit kan ook een reden zijn om het naar buiten te brengen, misschien hoopten de ouders dat er een uitzondering op de leerplichtwet gemaakt zou worden voor dit kind.
Aan de andere kant, als je een record wil verbreken c.q. vestigen, dan heb je wel aandacht nodig. Stel je voor dat je een dergelijke reis onderneemt zonder media-aandacht. Dan kun je misschien (ik denk het niet, want ik vrees dat dit niet goed gaat, maar dat is mijn opinie) een record vestigen, maar niemand heeft het dan "gezien".Daar heb je toch niets aan?Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland) - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 14:56account verwijderdNiet in jouw optiek en ook niet in de mijne, maar duidelijk wel in die van hen. Voor hen is het belangrijk.Account verwijderd
- Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 17:25marijke1
Er zullen echt wel heel zelfstandige dertienjarigen bestaan (net als heel onzelfstandige achttienjarigen) maar een dergelijke onderneming is voor een ervaren zeezeiler al een behoorlijke opgave, er gaan maanden van voorbereiding aan vooraf. Misschien kan ze de hele reis zelfstandig voorbereiden, dat lijkt me een goede leerschool.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 17:51TrulyMequote:Willemijn23 schreef op 23 augustus 2009 @ 12:28:
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik er eigenlijk van overtuigd raak dat dit een grote grap is waar we met zijn allen mooi zijn ingetuind.
Als dit bericht in het jeugdjournaal van 1 April aan de orde gekomen zou zijn zou ik zeggen; "Goeie grap!" en "Stel je voor dat het echt waar was?"
Nu vind ik het (bijna) niet eens de moeite waard om een discussie over te houden. Het is zooo fout! Van de ouders! Heel goed als deze mensen een beetje hulp gaan krijgen over de beslissingen die ze nemen aangaande hun kroost! - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 11:06tootsie2008
Het komt vandaag voor de rechter (volgens het radio-nieuws) en als de ouders pech hebben, kunnen hun het gezag over hun kind worden ontzegd...Dochterlief vind het een reuze onzin, al die ophef. Maar de kinderbescherming denkt er anders over...Ik lig vast goed in de markt, waarom zou iemand anders een speciale weblog aan me wijden? - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 11:19valkenoog
Wat een geluk voor die mensen dat ze in een regio wonen waar blijkbaar helemaal geen wachtlijsten voor jeugdzorg en zo zijn. - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 12:39beekje
Valkenoog, ik denk niet dat wachtlijsten hier iets mee te maken hebben. Bovendien komt het voor de rechter, zoiets kan altijd op heel korte termijn wanneer dat nodig is. Dat het nodig is blijkt uit het feit dat het kind op 1 september zou willen vertrekken.Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland) - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 12:49marijke1
Dan hebben ze nog net een week maar zo'n procedure kan inderdaad snel gaan, net als wanneer ouders bijvoorbeeld bij een kind een bepaalde levensreddende handeling weigeren omdat hun geloof daaraan in de weg staat of omdat het kind door god geroepen is voor een hogere missie.
Ik heb daarnet even het filmpje van het jeugdjournaal (op de site van het AD) bekeken, je hoort daar echt een kind praten dat denkt dat zo'n reis een fluitje van een cent is.marijke1 wijzigde dit bericht op 24-08-2009 13:17 met 25%Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 13:35melisaVanmorgen in *de Gelderlander* een interview met vader en dochter. Zie de website van *de Gelderlander*.
- Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 14:26account verwijderd
- Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 15:08TjaavanGS
heb het stukje gelezen en de Vader voert als argumentatie aan dat zij dat ook hebben gedaan ( 7 jaar lang een wereldreis0
waar die vader niet aan denkt is dat hij en zijn , zoals ik begrijp inmiddels ex volwassen waren
Daar zit zo groot verschil in , ook al ken je de gevaren
Uithuisplaatsing waarde vader bang voor is gaat mij te ver en is niet nodig
Maar laten vertrekken , nee
vandaag is de uitspraak , dus uiterlijk morgen zal dit wel in de kranten staan
vroeg naar bed dus vanavond des te eerder is het morgen wan t ben wel benieuwd wat de rechter beslist
Hoewel die negen van de tien keer het advies van de raad overneemt
Wie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 15:21marijke1
In zeven jaar kan iedereen een wereldreis maken (mits hij of zij over voldoende financiële middelen beschikt).Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 15:26TjaavanGS
Ja en dit meisje wil het gaan doen in twee jaar , das eigenlijk constant op het water zitten , gezellig zeg
En waarom , omdat je in het guiness book wil ? , nou boeien zegWie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 15:27account verwijderdErg veel geld hebben kán een reden zijn van een zekere arrogantie en zelfoverschatting, denk ik.Account verwijderd
- Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 15:47marijke1

Veel geld wil nog niet zeggen dat je jezelf kunt redden, het kan zelfs een ernstige handicap zijn (ontvoering). Sommige mensen denken dat met geld alles te koop is maar bij zo'n onderneming heb je nog iets anders nodig dan geld.quote:Kattekop59 schreef op 24 augustus 2009 @ 15:27:
Erg veel geld hebben kán een reden zijn van een zekere arrogantie en zelfoverschatting, denk ik.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 17:04iones
Ik vind dit eigenlijk een "volwassenen ding'. Ze is nog schoolgaand en ik denk dat dit nu even eerste prioriteit zou moeten hebben. Ze wordt van zelf ouder, de zee loopt niet weg en er zullen altijd zeilboten zijn.
Ik zou het ook nooit aandurven als het mijn kind was geweest. Als was ze de beste zeiler ter wereld. - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 17:09marijke1
Het gaat er alleen om dat ze de jongste wil zijn die zo'n zeiltocht maakt, kennelijk is dat nu voor haar van levensbelang. Het brein van een puber werkt toch anders dan dat van een volwassene.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 17:49beekje
Ik heb dat stuk in de Gelderlander even gelezen, maar ik stuit op een paar zaken die in tegenspraak zijn met eerder geplaatste informatie over dit kind.
Er staat onder andere dat ze bijna 14is. Ik meen toch te hebben gelezen dat ze verjaart in december, dat maakt haar dus nog niet echt "bijna 14".
Ze zou op haar elfde 7 weken alleen op de wereldzeeën hebben gezeild? Ik meen toch echt te hebben gelezen dat haar vader, op het moment dat Laura haar voornemen kenbaar maakte, zou hebben gezegd dat ze eerst maar eens Het Kanaal naar Engeland over zou moeten steken om te laten zien wat ze kon. Dat heeft ze vervolgens gedaan. Het Kanaal naar Engeland kan ik niet zien als een "wereldzee". Het is een redelijk kort stuk en niet bepaald een oceaan. Verder heb ik tot nu toe gelezen dat ze 6 weken aan één stuk alleen op de Friese meren zou hebben gezeild. Evenmin wereldzeeën dus.
Andere tieners ter wereld zouden vergevorderde plannen hebben. Dat zal best, maar wat ik tot nu toe heb gelezen is de jongste van degenen die plannen hebben, op dit moment 16 jaar oud en is een jongen. Iets dat wellicht toch ietsje anders ligt, zonder dat ik dit rolbevestigend wil laten overkomen. Maar "kwaadwillenden" (waar dan ook ter wereld) zullen eerder denken aan verkrachting als zo'n kind een meisje is dan wanneer het kind van het mannelijke geslacht zou zijn.
Bovendien kan ze op haar 16e, als ze de mavo zou hebben afgerond, altijd nog een wereldreis ondernemen. Iets dat haar wellicht niet het record van "de jongste" zal opleveren, maar misschien nog wel die van "het jongste meisje".
Ik begrijp wel dat het niet allemaal waar hoeft te zijn wat je in de bladen leest. Maar ik begrijp ook dat het niet allemaal waar hoeft te zijn wat de vader op dit moment uitkraamt. Als hij zou willen dat zijn dochter dit doet of wanneer hij sterk achter haar eigenhandig genomen besluit staat, dan is het niet ondenkbaar dat hij bepaalde "feiten" wellicht iets aan zou dikken (zoals de Friese meren wereldzeeën noemen oid).
In mijn ogen is het blijft het onverantwoord!Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland) - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 18:35account verwijderdWe moeten in elk geval tot vrijdagmorgen na 10.00 uur wachten op de uitspraak van de rechter.Account verwijderd
- Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 19:14ellon
En dan is ze er ook nog eens twee jaar tussenuit in een periode van ontwikkeling van kind naar volwassenheid. Heeft twee jaar lang geen contact met leeftijdsgenoten en dat alles om een vermelding in een boek te krijgen dat niemand leest. Weet iemand hier een naam te noemen van iemand die met een uitzonderlijke prestatie in dat boek vermeld staat? Nou, ik niet.
Het is net wat Tjaa zegt: boeiuhhhh...De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 19:28fajah
Als het toegestaan wordt dan is dit werkelijk zeer, zeer onverantwoordelijk. Dat weet een rechter ook wel neem ik aan?
Als er dan iets met dat meisje zou gebeuren is de schuldige...... juist ja.
Grtz
fajah wijzigde dit bericht op 24-08-2009 19:28 met 1%Blijf niet hangen in het verleden, droom niet van de toekomst, maar concentreer je geest op het huidige moment. -BOEDDHA - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 19:37TjaavanGS
quote:Kattekop59 schreef op 24 augustus 2009 @ 18:35:
We moeten in elk geval tot vrijdagmorgen na 10.00 uur wachten op de uitspraak van de rechter.
Ooh dat is jammer , had begrepen dat vandaag al de uitspraak was
Nou dat word dan een week niet slapen
Wie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 19:39account verwijderdAaaahhhhh gossie toch....
Account verwijderd
Dit onderwerp heeft 983 reacties, en bestaat uit 40 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 40.
De laatste reactie is geplaatst op 28-01-2012 22:22.
Meisje van 13 over de wereldzee