- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 983 reacties, en bestaat uit 40 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 40.
De laatste reactie is geplaatst op 28-01-2012 22:22.
Meisje van 13 over de wereldzee
- Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 21:54TjaavanGS
Stelling :: Heeft de kinderbescherming het recht en /of plicht om een proces te beginnen tegen de ouders ,zodat ze hun gezag gedeeltelijk kwijt raken .
En daarmee kunnen beletten dat het meisje ( 13 jaar ) alleen in een zeilboot een wereld reis gaat maken
Persoonlijk vind ik dit een goede zet van de kinderbescherming
Het meisje drijft haar zinnen door omdat ze graag als jongste wereldreiziger in de boeken wil komen te staan
Een emotionele en egostrelende beslissing van een 13 jarig meisje die gelet op haar verhaal in een droom wereld leeft
De kinderbescherming is er om kinderen te beschermen , dit vind ik zo een geval .....
Ja of nee ???
hieronder de link waar het meisje word geintervieuwd en haar beweegreden en verhaal verteld
Laura WereldreisTjaavanGS wijzigde dit bericht op 22-08-2009 23:15 met 6%Wie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 22:01ellon
Het meisje moet tegen zichzelf beschermd worden en omdat de ouders het niet doen, vind ik het goed dat de kinderbescherming zich ermee bemoeit. Behalve dat ze 2 jaar school mist en haar examen onderweg (?) moet doen, is een 13-jarig meisje geestelijk nog niet volgroeid en zal ze bij een aaneenschakeling van problemen waarschijnlijk niet meer adequaat kunnen reageren. Dat is voor de meeste volwassenen al een hele toer. Heeft ook niets met haar, misschien wel perfecte, zeiltechniek te maken.
Dus ja, voor mij heeft de kinderbescherming het recht en de plicht om in te grijpen.ellon wijzigde dit bericht op 22-08-2009 22:36 met 0%: 12 moest 13 zijnDe natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 22:18Willemijn23
Het is natuurlijk een tamelijk bizar verhaal. Ik vind het wel een bijzonder kind. Hoewel ik me totaal niet kan voorstellen dat een meisje van die leeftijd zo'n onderneming begint ,begrijp ik wel dat juist zij er moeite mee heeft dat de kinderbescherming nog helemaal niet met haar heeft gepraat. Als je zo enorm zelfstandig bent dan is het moeilijk te verkroppen dat volwassenen niet eens de moeite nemen om je in ieder geval te horen.
Voor westerse begrippen is zij nog lang niet volwassen. Maar vergeet niet dat in andere culturen, en vroeger ook bij ons, kinderen al veel eerder een volwassen leven leid(d)en. Mijn opa was als negenjarige verantwoordelijk voor twee jongere broers en een zusje ( een baby!) , toen zijn moeder in het kraambed stierf en zijn vader als visser de hele week van huis was! Hij had een heel andere visie op volwassenheid en verantwoordelijkheden dan wij.
Ik vind ook dat de kinderbescherming moet ingrijpen, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar haar verhaal.Willemijn23 wijzigde dit bericht op 22-08-2009 23:22 met 0%Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 22:19eendje
Het meisje is 13, ik denk zelfs bijna 14..... en zouden haar ouders niet in staat zijn om hierover een goede beslissing te nemen? Zijn haar ouders zo stom om een kind op wereldreis te sturen in haar eentje en zelf niet weten wat er kan gebeuren? Ik kan het mij niet voorstellen.
Mijns insziens zullen zij als goede achterwacht de zeilrace goed begeleiden.
Wat school betreft: het leven is nog altijd de beste leerschool. Haar diploma kan ze ook over twee jaar halen. Ze bewijst over voldoende mentaliteit en doorzettingsvermogen te beschikken door een pittige, niet zonder gevaar zijnde zeiltocht te willen ondernemen.
En als het mijn kind was zou ik misschien zeggen: wacht maar even, als je dit echt wilt kan het over een paar jaar ook nog. Al kom je dan niet in het Worldrecordbook
Naschrift na het zien van de tv-uitzending:
Ze is 13 en een half, een schrikkelkind. Maar ze heeft nog even de tijd om de jongste te zijn.... nu staat het record bij een 17 jarig meisje.
In haar argumentatie vind ik haar een 12-jarige. Op grond daarvan vraag ik mij inderdaad af of het een verstandige beslissing is als ze gaat.eendje wijzigde dit bericht op 22-08-2009 22:31 met 17% - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 22:40werkende mama
Als ik hier lees dat het record staat op naam van een 17 jarig meisje, dan heeft ze nog wel even de tijd, zal als ik haar was versneld de middelbare school halen, zodat ze na het behalen van haar diploma kan gaan zeilen, dan is ze ook ouder en wijzer, en zal de kinderbescherming er ook geen moeite mee hebben. Als mijn kind deze plannen zou hebben, kreeg het van mij geen toestemming om dit op 13 jarige leeftijd aan deze solo zeiltocht te beginnen, eerst een diploma halen en dan de wereld rondzeilen dan maar geen record breken. - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 22:56beekje
Quote Eendje:
"Ze bewijst over voldoende mentaliteit en doorzettingsvermogen te beschikken door een pittige, niet zonder gevaar zijnde zeiltocht te willen ondernemen."
Unquote.
Doorzettingsvermogen? Je kunt het ook koppigheid, arrogantie en naïviteit noemen.
Ik vind het een goed initiatief van de Raad v.d. Kinderbescherming. Een kind van 13 is en blijft een kind en dat kan de gevaren die ze onderweg tegenkomt echt nog niet overzien. Het enige dat de Raad hoeft te weten is dat het kind pas 13 jaar is, daarvoor hoeven ze niet met haar persoonlijk gesproken te hebben. Een gesprek zal niets aan haar leeftijd veranderen.
Nog afgezien van het feit dat ze in dit land nu eenmaal nog leerplichtig is. Daarvoor kan men geen uitzonderingen maken, want als de een het mag, mag een ander het ook. Zal althans vinden dat hij of zij minstens een even goede reden heeft om (tijdelijk) geen school te volgen.beekje wijzigde dit bericht op 22-08-2009 22:58 met 0%Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland) - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 23:08RellebelNee, dat vind ik niet.
Laat haar maar lekker gaan, mijn zegen heeft ze.
Een kranige meid.
Al die bemoeienissen......De een zijn dood is een ander zijn brood. - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 23:11TjaavanGS
Bij mij kwam ze over als een kind die altijd haar zin heeft gehad en ook haar zin heeft willen hebben
Beetje verwend dus , dus niet echt met de wereld zaken die ze nu wil gaan ondernemen mee bezig
Waarbij je woorden arrogantie en koppigheid regelmatig in haar houding de kop opsteekt
Hoe lieflijk en zachtjes ze het ook voor de camera zegt , maar nonverbaal eigenlijk wat anders wilt zeggen
Misschien hebben haar ouders toestemming gegeven om twee jaar van der gezeur af te zijn
Wie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 23:12beekje
Ik heb toch maar even het interview bekeken en vind Laura toch behoorlijk jong overkomen. Ze denkt trouwens dat ze de school middels zelfstudie en emailen wel af kan maken. Maar heeft ze dan niet in de gaten dat het op de oceaan niet mogelijk is om welk mailtje dan ook te ontvangen of te sturen, dat ze lang niet overal ontvangst zal hebben en dat haar laptop niet waterschadevrij opgeborgen zal kunnen worden? Dat ze bovendien wel iets anders aan haar hoofd/handen zal hebben? Het in bedwang houden van de boot bij slecht weer bijvoorbeeld. Het onderhouden van de boot (er gaat van alles kapot en mis gedurende zo'n reis) en slapen op momenten dat dat mogelijk is? Eén stormpje en ze slaapt dagenlang niet, ik roep maar iets. En dat is wellicht nog het minste van de risico's die ze loopt bij zo'n onderneming.Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland) - Geplaatst op zaterdag 22 augustus 2009 23:35marijke1
Ik denk niet dat een meisje van dertien een periode van twee jaar waarin ze moet zeilen, navigeren, contact houden met de wal, huiswerk maken, eten, slapen, ongesteld worden, eenzaamheid, noodsituaties, slecht weer, extreme hitte, haaien, overboord vallen of ergens over struikelen, ongeschonden doorkomt.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 00:19benthe
quote:(Beekje: ) ..Dat ze bovendien wel iets anders aan haar hoofd/handen zal hebben? Het in bedwang houden van de boot bij slecht weer bijvoorbeeld. Het onderhouden van de boot (er gaat van alles kapot en mis gedurende zo'n reis) en slapen op momenten dat dat mogelijk is? Eén stormpje en ze slaapt dagenlang niet, ik roep maar iets..
Ik heb absoluut geen zee-zeil-ervaring en kakel het Volkskrantartikel van vandaag maar een beetje na:
Storm schijn niet zo'n dreiging te zijn, wel de windstiltes. Dan kan het gebeuren dat zo'n bootje dagenlang dobbert en dobbert en dobbert. De kapitein zou in deze situaties knettergek kunnen worden (hallucinaties). Zeeziek worden kan ook nog, zelfs bij ervaren zeilers en na drie dagen kotsen ben je mentaal kennelijk ook weg.
Een meisje van pakweg 13 jaar heeft een sociale dagelijkse omgeving nodig waaraan zij zich kan identificeren. Zo'n lange reis in eenzaamheid zou haar sociale ontwikkeling kunnen verstoren. Voor zover die al niet verstoord is, want ik begreep dat het gezin al vele jaren in eenzaamheid (in isolatie) dobberend in een bootje heeft doorgebracht.
Hoe dan ook, een uniek exemplaar dit kind en ik ben nieuwsgierig naar het vervolg, c.q. de uitspraak.
Oh ja, er schiet me nog iets te binnen: zou het meisje al menstrueren en voldoende hulpmiddelen aan boord hebben? Ach, misschien maken wij ons veel te druk en wordt ze elke seconde van de dag gevolgd via de satelieten en zo. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 00:45benthe
Zojuist heb ik het jeugdjournaalfragment bekeken: ach, gun zo'n meisje toch wat. Vanaf haar tiende droomt ze hierover, ze is rijp voor een 'losbandig' leven (haar woorden) en ze is ook zelfstandig genoeg. Die Havo doet ze simpelweg middels e-mail. Waar maken wij ons druk om, deze kleine lellebel redt het wel of niet. Laten gaan. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 01:07TjaavanGS
ben ook razend nieuwsgierig hoe de rechter gaat reagerenWie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 01:13Izaline
Ik vraag me af waarom Laura en haar ouders al zo vroeg de publiciteit hebben gezocht. Hadden ze die meid gewoon laten gaan, dan had er geen haan naar gekraaid...
Voor zo ver ik uit de berichtgeving kan opmaken zijn noch haar ouders noch zijzelf zo dom of naïef dat ze al die heisa niet hebben kunnen voorzien. Zou het kunnen dat de ouders moeite hadden hun rebelse dochter in de hand te houden en dit bewust naar buiten hebben gebracht, in de hoop dat ze haar met steun van 'de publieke opinie' en de Kinderbescherming tegen kunnen houden? - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 02:53minoesepoes

Kan best dat die ouders "toestemming "gegeven hebben, maar wel onder het mom van: als je vrijstelling krijgt van de leerplicht ambtenaar, met in hun achterhoofd wetende dat die toestemming nooit zou komen,soms krijg je je kinderen niet voor rede vantbaar en probeer je het op die manier op te lossen.quote:TjaavanGS schreef op 22 augustus 2009 @ 23:11:
Bij mij kwam ze over als een kind die altijd haar zin heeft gehad en ook haar zin heeft willen hebben
Beetje verwend dus , dus niet echt met de wereld zaken die ze nu wil gaan ondernemen mee bezig
Waarbij je woorden arrogantie en koppigheid regelmatig in haar houding de kop opsteekt
Hoe lieflijk en zachtjes ze het ook voor de camera zegt , maar nonverbaal eigenlijk wat anders wilt zeggen
Misschien hebben haar ouders toestemming gegeven om twee jaar van der gezeur af te zijn
- Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 08:34karinenmarc1
Ik hoop voor haarzelf dat de rechter ingrijpt en haar thuis houdt.Het losbandig leventje ( wat haar woorden zijn) is eerder eenzaam, moeilijk, niet te overzien als er iets onderweg gebeurd.Dat zal ze nog vies tegenvallen.Haar ouders zijn al op wereld reis geweest, dezelfde route en weten wat er kan gebeuren. Die reis is waarschijnlijk goed verlopen maar wat er kan gaan gebeuren met een meisje van 13 alleen op de oceaan is natuurlijk heel wat anders als twee volwassenen.De hersens van een 13-jarige werkt nu eenmaal anders dan bij volwassenen.Kijk maar naar jezelf terug.Ik dacht toen ik 20 was dat ik alles wel wist en aan kon,echter als je terug kijkt dan was je nog een kind.Ik vind dat ze terug gefloten moet worden.Zeker als ouder van twee kinderen waarvan eentje een vroege puber moet ik er toch niet aan denken dat ze alleen de wereld rondgaat.Ze mag nog niet eens gaan stappen,laat staan in een zeilbootje de wereld rond.De ouders vind ik of onveranwoordelijk of ze zijn blij dat ze twee jaar van haar verlost zijn.Meer kan ik er niet van maken.
Karin - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 09:43pakezel
Als je destijds de verslagen keek, las en hoorde van Henk de Velde die ook alleen de wereld rond ging, en hoe zwaar dat was, dan denk ik dat een kind van 13 dit niet aankan. Ze wil ook de Havo doen. Laat haar dan idd eerst versneld de Havo afmaken en dan alsnog een poging wagen. Ze zal misschien heel aardig kunnen zeilen maar als ik het filmpje zie krijg het het idee dat ze zich niet bewust is van alle gevaren die ze kan tegenkomen. En je hebt je gewoon te houden aan de leerplicht. Zo werkt dat nu eenmaal in Nederland.
Ik ben niet thuis in de zeilwereld maar je hebt toch ook diverse zeilraces over een oceaan? Laat haar zoiets eerst eens uitproberen. Dan ben je tenminste beter voorbereid. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 09:49fleuropEen kind van 13 jaar alleen over de wereld laten zeilen!
Nee dat is niet goed en komt waarschijn lijk ook niet goed.
Beekje helemaal met jou eens,we weten al zeilers dat ze de meest vreselijke stormen mee maken dagen en nachten niet aan slaap toekomen.
In een zeilbootje over de oceaan,een kind van 13 welke ervaring heeft ze alleen zeilen met mooi weer en s'avonds weer thuis bij de ouders.
Ze hoort eerst haar school af te maken en een beetje meer volwassen te worden! - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 09:49AlexandratRDit zelfde meisje zeilde toen ze zes was in haar eentje over de Friese meren. Solozeilen op zee doet ze ook al jaren. Daardoor weet je in ieder geval drie dingen zeker: ze kan fantastisch zeilen, ze kan een tijdje voor zichzelf zorgen en haar ouders hebben haar altijd al een vrijheid gegeven die een kind van mij nooit, maar dan ook nooit zou krijgen. En die, mijns inziens, geen enkel kind zou moeten krijgen. Want hoe vroegwijs of verantwoordelijk ze ook mag zijn, het is nog een kind. En kinderen horen geen twee jaar zonder toezicht, begeleiding en zorg van volwassenen te zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de leerplicht. En dan haar eigen argument: mijn ouders hebben toch al die tijd goed voor me gezorgd. Tja. Daar kun je ook over van mening verschillen. Je kunt het ook pure mazzel noemen dat ze niet als zesjarige op haar eerste solotocht al is verdronken.
Ik heb er geen enkele twijfel over dat de rechter dit gaat tegenhouden. Ben alleen wel benieuwd hoe hij of zij dat gaat doen zonder de ouders meteen helemaal uit de ouderlijke macht te ontzetten.Everything will be alright in the end And if it's not alright, it's not the end - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 10:12marijke1
Je kunt de Friese meren niet echt vergelijken met de Atlantische oceaan, de Noordzee en het Kanaal evenmin ook al kan het daar aardig spoken. Ik denk dat dit meisje zichzelf behoorlijk overschat en dat haar ouders haar daarin steunen. Dat je je kind zelfvertrouwen meegeeft is prima maar dit is een tikkeltje overdreven.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 11:07fleuropMet mooi weer zeilen op de friese meren,staat in geen verhouding met zeilen in slecht weer daar!
Met mooi weer kleine zeiltochtjes maken op een oceaan en dan weer aan land ,staat ook in geen verhouding met een zeilreis over de wereld!
Deze ouders die dit toestaan moeten terecht uit de ouderlijke macht worden gezet! - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 11:15account verwijderdDat laatste vind ik nogal overdreven. Ik denk dat de ouders dit meisje wel fantastisch hebben opgevoed dat ze nu al zo zelfstandig en verstandig is. Bovendien weet ze inderdaad aardig van wanten, omdat ze vroeger met haar ouders de wereld is rond gezeild. Desondanks vind ook ik het onverantwoord. Meisjes zijn hier wel gelijk aan jongens, maar dat is lang niet overal in de wereld en zoals in een eerder topic door iemand al werd gezegd: er zwerven nogal wat piraten zo links en rechts over de wereldzeeën. Met de huidige communicatiemiddelen weten die al heel snel dat er een jong meisje alleen over de oceanen zeilt. Elke waarschuwing via de radio van haar naar welke hulp instantie dan ook zal dan altijd te laat zijn. Ze kan m.i. zomaar verdwijnen van de aardbol en ergens gevangen gehouden worden. Ik vond het destijds van die Engelse zeezeilster al kantje boord en ook van die jongens. Je bent moederziel alleen met alleen een videocamera en e-mail verkeer en een radio aan boord. Naast de boven vermelde piraten zijn er gebieden waar het vaak enorm stormt. Zo'n klein jachtje kan zomaar ineens onder een gold verdwijnen in de diepte. Ik vind de gedachte dat ze moederziel alleen is eigenlijk doodeng en zal vast wel emotioneel reageren nu.Account verwijderd
- Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 12:03Willemijn23
Ja, mijn verbazing geldt dan ook niet zozeer dat meisje. Zelfoverschatting en het onjuist inschatten van gevaar hoort nu eenmaal bij pubers, net als stoere plannen. Maar die ouders.... Als ik me bedenk dat ik nachten wakker heb gelegen van mijn "stappende" dochters, die toen toch al wat jaren ouder waren dat dit meisje... hoe ga je daar als ouder mee om? Ik begijp het gewoon niet. Als mijn bijna dertig jarige dochter een dergelijk plan zou hebben zou ik al geen oog meer dichtdoen. Ik ben ook altijd zo blij als ze weer veilig van vakantie terug zijn, hoewel ik verstandelijk ook wel weet dat ze ook een ongeluk kunnen krijgen op weg naar hun werk of zelfs in huis.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 12:08tootsie2008
Ik zou hier als ouder ook beslist geen toestemming voor geven, gezien alle gevaren alleen al. Het is te gek voor woorden...Ik lig vast goed in de markt, waarom zou iemand anders een speciale weblog aan me wijden? - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 12:28Willemijn23
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik er eigenlijk van overtuigd raak dat dit een grote grap is waar we met zijn allen mooi zijn ingetuind.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.
Dit onderwerp heeft 983 reacties, en bestaat uit 40 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 40.
De laatste reactie is geplaatst op 28-01-2012 22:22.
Meisje van 13 over de wereldzee