Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Libelle Café
  4. Mens durf te leven

Dit onderwerp heeft 2606 reacties, en bestaat uit 105 pagina's. U bent momenteel op pagina 97 van 105.
De laatste reactie is geplaatst op 20-05-2012 15:02.

Mens durf te leven

Ga naar een onderdeel
  1. werkende mama
    Afbeelding van werkende mama

Leuk Beekje dat je wat van je laat horen, en fijn dat het beter met je gaat!

Wij zijn terug van een weekendje Centerparcs in het koudste weekend van het jaar, we zijn vrijdagmiddag met een sneeuwbui vertrokken, maar reden gelukkig de bui uit, en tegen de tijd dat we er waren ging het weer sneeuwen, gelukkig geen last van file's en ellende gehad, wel koude nachten, de kinderkamer was wel lekker warm, maar de ouderslaapkamer in het bungalowtje was bitter koud, met grote enkelglazen ramen, en dan uitstekend, zelfs de muren waren koud, heb mijn joggingpak in bed aangehad, park was prachtig wit, en er was veel te doen voor de kinderen, ze hadden ook een schaatsbaan (hebben ze heel de winter). Morgen de kinderen maar lopend naar school met die sneeuw, zou zonde zijn, als de nieuwe fietsen gelijk kapot gaan. Dikke kleding aan, sjaal, handschoenen en winterlaarzen, vannacht beloofd ook weer koud te worden maar dan heerlijk in ons eigen warm huis. Harrie vind de sneeuw geweldig, al hou ik wel in de gaten dat hij het niet te koud krijgt, hij heeft nog niet veel haar op zijn buik, en zijn voetzooltjes worden donkerroze na lang buiten zijn..

De rayonhoofden komen morgen bij elkaar Morgana de Friezen beginnen echt nerveus te worden.

2. morgana
    Afbeelding van morgana

Beekje, leuk dat je weer even wat van je laat horen. Bijlezen is inderdaad geen doen, daarvoor wordt er teveel geschreven. Maar het is ook niet nodig, je kan er zo weer in vallen.

Wat een weer is het in NL. Ik v ind het leuk om alle sneeuwfoto's te zien, op facebook en wat mensen me mailen. Ik kan me bijna niet meer herinneren hoe het is om in de sneeuw te lopen en om die hele erge kou te voelen.
    Zou wel leuk zijn, een elfstedentocht. Ik heb het 2 keer meegemaakt, in 1985 en 86 volgens mij. Vond het erg gezellig, alle mensen die in de kou de straat op gaan, ook 's avonds in het donker langs de grachten nog allemaal mensen. Ik denk niet dat ik het ooit weer mee zal maken. Ik zie mezelf niet in de winter naar NL gaan.

WM, dan moeten jullie het wel heel koud gehad hebben, joggingpak aan in bed en ook nog een stuk of wat dekens zeker?

Hier scheen de zon de afgelopen 2 dagen. Dat was een verademing na alle regen. Gister zijn mijn man en ik samen de hele dag naar het strand geweest. We hadden de kajak mee natuurlijk. Ik kan niet peddelen ( zere elleboog), dus ik zat gewoon te niksen, was wel lekker makkelijk :lol: . We zijn ongeveer 2 km de oceaan opgevaren en daar hebben we ons rond laten dobberen. Heerlijk was dat, in de verte konden we Sydney zien. We hoorden helemaal niks, geen auto's, geen motorboten. Alleen de golven. Ik keek wel of ik ook een vin van een haai zag, maar niks gezien. Alleen een paar keer een omhoogspringende vis.

Squireltje het klinkt alsof je een inbraak hebt voorkomen. Tenminste op dat moment. Ik zag ooit een keer 2 jongens in de tuin van de buren, die op dat moment op vakantie waren. Toen ik ze aansprak over het hek, verdwenen ze snel. Ik vertelde het later wel aan de buurvrouw, die belde alsnog de politie. Die kwam ook bij mij aan de deur om me wat dingen te vragen. Het bleek dat ze de kinderen al aangehouden hadden en ze hadden een hele reeks van inbraken gepleegd, 11 en 13 jaar oud waren ze!!
    Jammer voor je schoondochter dat ze nu niet kan schaatsen.

Het mooie weer is hier al weer afgelopen, het is nu koud en bewolkt. Maar wel een geluk voor ons dat het net in het weekend was. Pech voor oudste dochter die gister de hele dag moest werken.

Lakota, het is niet zo dat ik geen regels heb, die heb ik wel. Omdat jongste dochter niet werkt moet ze me wel helpen met van alles. Helemaal nu, nu ik met mijn elleboog zit. Gelukkig gaat ze wel weer verder met een opleiding, wat dat betreft heb ik haar om kunnen praten. Het begint deze week, 2 hele dagen van 8 uren. Hopelijk kan ze via school aan een plek komen waar ze werkervaring op kan doen. Als het zonder betaling is maakt niet uit, het gaat er om dat ze dingen leert. Eisen stellen komt later wel. Veel later.
    En op zich had ik natuurlijk ook liever gehad dat ze haar high school had afgemaakt, maar het ging echt totaal niet meer. Ze werd eigenlijk constant gepest. Haar hele schooltijd is dit zo doorgegaan. We hebben van alles geprobeert, de scholen waren hier meestal erg goed in, wat hulp betreft. Maar uiteindelijk kan je gedrag van kinderen niet bepalen. Ongeveer twee jaar geleden escaleerde er iets, mijn dochter had een paar dagen gescheld en gepest ondergaan. Toen kwam het tot een confrontatie tussen een groep van 7 meisjes, en mijn dochter en een toenmalige vriendin. Ze gebruikten geweld, mijn dochter het meest van allemaal. Maar het waren 7 tegen 2. Mijn dochter heeft een meisje wat al op de grond lag tegen haar hoofd geschopt. Dit had natuurlijk hele vervelende gevolgend kunnen hebben, maar gelukkig heeft het meisje er geen schade aan over gehouden. Van die 7 meisjes zijn er een paar 1 dag van school gestuurd, mijn dochter en haar vriendin werden 5 dagen van school gestuurd. Toen is er iets in mijn dochter geknapt denk ik. Vanaf toen haatte ze school nog meer dan ze al deed, ze deed helemaal geen huiswerk meer, maakte geen aantekeningen. Was erg depressief. Een jaar later is ze van school gegaan. Met dit in mijn achterhoofd en de ruzies die we eind vorig jaar gehad hebben, laat ik het eerst maar. In ieder geval werkt haar vriend. Zij gaat nu ook weer wat doen. Wanneer hij klaar is met zijn leerlingen tijd willen ze op zichzelf wonen. Dat is goed, dan kan ik me nergens meer aan ergeren.

Laats hadden we het hier met een neef van mijn man over. Hij moest lachen, hij zei dat het wel goed komt. Zelf had hij na high school geen zin om te werken en ging hele dagen surfen, dit heeft hij 5 jaar volgehouden, tot grote ergernis van zijn ouders. Maar ineens had hij er genoeg van, zocht werk, kreeg een vriendin, nog weer later, kinderen. ... Dus ja, ik blijft gewoon maar hopen dat het allemaal wel goed komt.

3. werkende mama

Squireltje hoe is het nu met je schoondochter wat kun je vervelend terecht komen, maar goed dat de oma's standby zijn!

Morgana, je hebt toen over het pesten verteld, is toch naar de achtergrond geraakt bij mij, kan me goed voorstellen dat je dochter er de brui aan gaf op high school, hoop dat ze binnekort gaat zien wat ze wil gaan doen, in ieder geval gaat ze weer naar school, dat is al iets.

Heerlijk zo dobberen op de oceaan, zonnetje warmte en stilte, zou inderdaad alert blijven op vinnen om mij heen, misschien een weekje ruilen Morgana? Mag je de sneeuw in, schaatsen, vorst, kou meemaken, misschien een elfstedentocht?

4. squireltje
    Afbeelding van squireltje

Heerlijk,om zo te dobberen op de golven,samen in je kajak.
    Een fijne time-out van het dagelijks leven,een rustmomentje.
    Wat dat betreft zitten jullie daar wel goed,Morgana.
    Ik kan mij nog herinneren dat je schreef,hoe jouw dochter werd gepest op school en dat ze niet meer terug wilde.
    Het heeft je veel tijd gekost om haar nu ook om te praten om toch verder te gaan met de opleiding van nu?
    Maar wat een zorgen en ellende kun je hebben als je kind niet wil luisteren naar goede raad van hun ouders.
    Dan kun je mooi praten. lelijk praten,bidden, smeken, een tiener houd de kop stijf en je praat tegen een muur, geen doorkomen aan.
    Of het goed komt zoals jouw neef zegt, ik kan daar niets over zeggen,laten we hopen van wel, tegenwoordig ligt het werk niet voor het oprapen en je moet heel goed zijn om een baan te vinden maar helemaal om het ook vast te houden.
    De werknemers blijven zitten waar ze zitten, ze hebben werk en weten niet hoe het bij een andere werkgever gaat, jaarcontract wordt al niet meer gedaan, voor een half jaar een contract of anders via een uitzendbureau.
    Mijn schoonzoon werkt via een uitzendbureau en mijn dochter heeft twee werkgevers, waar ze werkt,zodat ze samen kunnen rondkomen.

Ik weet niet of ik een eventuele inbraak heb voorkomen, maar de buurt is allert op figuren die rond lopen, er zjin redelijk veel autobranden bij ons geweest.
    Niemand wil dat er weer een auto gaat branden, het afgodje van de maatschappij.

Elfstedentocht, het zal maar weer gebeuren,hebben we toch nog minstens een week vorst nodig,en de temp gaat iets omhoog de komende dagen.
    Hebben we wel een elfstedentocht,dan ga ik naar Leeuwarden, naar de dokkumervaart om de schaatsers in te halen.
    De sfeer is zo ontzettend goed tussen de mensen en de toeschouwers, ik ben er in 1997 geweest en het was grandioos.

Mijn schoondochter zal voorlopig op krukken rond hobbelen, er zit geen schaatsen voor haar in de komende weken.
    IK vind het erg jammer voor haar, ze is sportief, oa skeeleren, schaatsen,fietsen....
    De beide oma`s staan standby.

WM, je bent al net zo bezig als ik ook met de honden, ik houd lady ook in de gaten, niet stil laten staan en zitten, dan bibbert ze, niet meer de hele lange routes van normaal,maar korteren rondjes en dan maar wat vaker lopen.
    Vanochtend wilde ze amper haar warme nestje uit komen,ik moest weg, anders had ik haar laten liggen.
    Het was nu ook, lopen naar het grasveldje 100 meter verder op, zitten,plassen, stukje verder weer even zitten voor de rest en dan zo snel mogelijk terug naar huis.
    Ik heb geprobeerd om haar haar jasje aan te doen, maar dat wil ze niet, ze bijt het kapot en verzet geen poot. :nee:

Mijn jongste broer werkt zich een slag in het rond,vertelde hij door de telefoon en heeft nu een baan waarbij hij door iedereen met open armen wordt ontvangen, repareert kapotte de bevroren leidingen en de cv `s.
    Hij rijdt van hot naar her, de afgelopen dagen, maar heeft er ook ontzettend veel plezier in zijn job.Ik hoop dat hij een contract gaat krijgen.

Ik ga tv kijken,wat ik wel en niet kan dragen,waar ik om moet denken met kleding aanschaffen, heerlijk zo`n tvprogramma.
    Ik steek er altijd wel wat van op.

squireltje wijzigde dit bericht op 07-02-2012 07:40 met 0%
    Ik ben ik en niemand anders

5. morgana
    Afbeelding van morgana

WM, klinkt wel leuk een weekje ruilen. :lol: Lekker makkelijk, alleen maar 2 kinderen. Alleen vrees ik dat jij je baan kwijt bent bij terugkomst, als ik dat ook voor jou zou moeten doen :tong:
    Het zou jou hier wel tegenvallen nu. We hadden een mooi weekend dat wel, maar nu regent het weer. Het is echt niet normaal, de hoeveelheid regen die we gehad hebben de laatste maanden.

Het werk ligt inderdaad niet voor het oprapen. Mijn man's contract loopt eind maart af. Net zo als de contracten van 2 collega's. Ze krijgen pas eind van deze maand te horen hoe en wat. Dus pas 4 weken van te voren. Spannende weken dus. 2 collega's wiens contract in januari afliep konden beiden gaan. Maar dit waren wel mensen die de kantjes ervan af liepen, laat beginnen, vroeg weggaan, slordig werk afleveren. Ik wou wel dat we 3 weken verder waren en wisten hoe en wat.

Squireltje het koste me helemaal geen moeite om mijn dochter om te praten. Eigenlijk was het een misverstand, zij dacht dat haar voorlopleiding niet goed was en met het idee 'ik kan toch helemaal niks' wilde ze niet meer en sloot zich weer hele dagen in haar kamer op. Ik zei dat ze die opleiding moest bellen om zekerheid te krijgen, dat heeft ze gedaan en nu blijkt haar voorlopleiding wel goed. Ze heeft een year 10 certificate, zoiets als mavo 4. En ze heeft een jaar grafische vormgeving gedaan en dat met hele goede cijfers afgemaakt. Ze gaat nu verder in die richting.
    Als ik alles over kon doen en wist wat ik nu weet zou ik denk ik geen kinderen willen. Zelf ben ik regelmatig depressief en ik heb 2 kinderen die het ook zijn, de middelste 2. Gister liep oudste zoon ook weer tegen dingen te schoppen en had de tranen in zijn ogen. Hij wil mij nooit vertellen wat er dan is. Hij praat op school wel met een counceller, dus dat is goed. Maar ik hou mijn hart vast voor deze 2 kinderen.

6. werkende mama

Als we alles van te voren wisten, maakten we allemaal andere keuze's Morgana, mensen die zeggen van niet, liegen in mijn ogen, ik hoef geen twee keer te voelen dat vuur heet is bij wijze van spreken, fijn dat je dochter weer licht ziet in haar opleiding, zelf depressief zijn, en twee kinderen die het hebben, misschien heb ik mijn kinderen wel met mijn rug opgezadeld, lastig wat je ongewild doorgeeft, genen kwestie, aan de andere kant jij weet wat het is, en kan daar misschien mee omgaan! Misschien vind jij mijn baan wel heel leuk, en een weekje moet lukken hoor! Heb het idee Squireltje dat het bij ons in het zuiden harder fietste onze binnenschelde tocht gaat zeer waarschijnlijk door zaterdag. Spannend gun de Friezen hun elfstedentocht, klant van mij is al in training, lever hem volgende week nu geen tijd, hij moet schaatsen, geweldig! Heb een neef die in Leeuwarden een huis heeft, (hij vaart zijn vrouw en kind zitten aan de wal) misschien dat we hem dan een bezoekje brengen ;)
    Squireltje hier wil Sofie ook niet, en heb ook een jasje geprobeerd, jasje zou het niet overleven, Harrie vind het allemaal leuk die sneeuw, die vermaakt zich wel, maar hou het goed in de gaten dat hij het niet koud krijgt, is nog maar een pup he', stapte vanmorgen in de auto gaf die toch -12 als buitentemperatuur aan, en een koude wind dat er bij stond, brrr! Wat akelig dat je dochter twee banen moet hebben, en je schoonzoon via het uitzendbureau, in het noorden schijnt het met werk nog moeilijker te zijn.. Hoop dat het snel beter gaat met de economie.
    Spannend Morgana zo weken moeten wachten op verlenging van je mans contract, maar waar ben je wel zeker?

7. lakota
    Afbeelding van lakota

Leuk idee ruilen van woning.
    WM, zelf denk ik, dat hoe moeilijk het ook geweest is,ik niet veel anders zou doen.
    Wie weet krijgen we weer een kans,na dit leven,kunnen we het anders doen.
    Ik krijg altijd het idee, dat mijn leven een puzzel is, en alle stukjes gaan langzaam op de plaats staan.Ik kan nu terug gaan kijken en zien dat het allemaal aardig paste.
    De pijn, het verdriet,de eenzaamheid,alles had een doel en alles hoorde erbij om van te kunnen leren.Soms gebeurde dat leren vaak niet,daar moest eerst bewust zijn bijhoren.
    Vandaag is een mooie zonnige dag.Overdag is het rond de 18 graden,dus te doen.De bergen in de verte hebben een mooie blauwe tint,de hondje liggen in de zon.
    Ik heb mijn laptop en wat wil je dan nog meer?!
    Dochter zit in het drukke seizoen.
    Jammer voor haar...ze wil vooruit, en bewijzen voor haarzelf, dat ze het kan.
    Dat vereist dus lange uren.
    Gisteravond weer een avondje tot heel laat,tegen 12 uur kwam ze thuis.
    Er zijn dagen dat ik haar niet zie.
    Vreemd...
    Acupunctuur gaat lekker.Nog steeds drie dagen per week.I k had dat thuis niet kunnen doen.De prijzen zijn heel laag,omdat het een school is.
    De wereld toestand is droef,soms kan ik het nieuws op CNN gewoon even niet zien.
    Syria waar mensen letterlijk afgeslacht worden en in de straat gegooid,familie die alleen in de nacht de lijken op durven halen.
    En snel en stiekem hun kinderen in ondiepe graven leggen.Vandaag alleen al 1341 mensen dood.Ik denk dat weer Amerika er achter zal gaan om te helpen.Ik hoop dat iedereen mee gaat helpen.Turkije in ieder geval wel al.
    Je snapt het allemaal niet.

8. morgana
    Afbeelding van morgana

Lakota, jij bent al weer een stukje verder in je leven. Je kinderen zijn ruim volwassen en hebben hun weg al gevonden. Wie weet denk ik over 15 jaar ook wel heel anders over dingen als nu. Maar nu zit ik midden in de pubertijd van kinderen. Oudste is dan wel volwassen, maar ze woont nog hier en heeft nog steeds niet bedacht wat ze nu wil. Ze wil eerst reizen, dan studeren. Ze is nu aan het sparen om te kunnen reizen. Wat ze wil studeren weet ze nog niet. Ze vind het verzorgende werk erg leuk, in het begin moest ze wennen en vond ze mensen verschonen zo erg dat ze haar hele baan erg vond. Maar nu 'vergeet' ze dat en heeft ze het altijd over het contact wat ze met de bejaarden heeft en dat vindt ze leuk. Gelukkig is het hier nog zo dat ze wel praatjes met de mensen kunnen maken. Tweede dochter zit nu ook veel beter in haar vel als een paar jaar geleden. Alleen werkt ze ( nog) niet, maar hopelijk komt dat ook. Ze helpt me goed, in tegenstelling tot oudste die in de ochtend snel weggaat ( gym, vriendinnen en 4 uren werken) en pas in de avond terug komt. Maar dan oudste zoon, hij heeft het zo moeilijk. Slaat af en toe zijn handen kapot op de stenen muur, is kwaad op alles en iedereen. Hij heeft me een paar maanden geleden verteld dat hij vroeger op de lagere school opgewacht werd door een groepje jongens en die hebben diverse keren zijn korte broek en onderbroek uitgetrokken. Een van die jongens gaat naar dezelfde high school en iedere keer als hij die jongen ziet komt alles weer boven. Dit is slechts een van de dingen, hij wordt ook gepest, soms doordat kinderen dingen tegen hem zeggen. Maar vooral door kinderen die hem negeren. Als hij iets zegt zegt een ander niks terug. Ik heb gevraagd of hij naar een andere school wil, maar dat wil hij absoluut niet. Hij heeft zijn zus verteld dat hij soms zo kwaad is dat hij iemand dood wil maken. Ik heb deze week uitgebreid met hem gepraat, een aantal keren meer als een uur. Hij verteld mij natuurlijk lang niet alles. Aan het eind van vorig jaar praate hij op school met de counseller, maar dat wil hij nu niet. Ik ben hem aan het overhalen dat hij dat wel gaat doen, het is volgens mij nodig. Als hij volgende week nog steeds niet wil, bel ik school en dan vraag ik daar wat ik nu moet doen. Hij heeft het er denk ik ook moeilijk mee dat zijn jongere broer zo mateloos populair is. Als jongste langs loopt gaan er allemaal meiden gillen. Hij ziet er goed uit, is goed in sport, heeft altijd gevatte opmerkingen. Het is zelfs zo erg dat een meisje jongste geld heeft gegeven zodat hij een roos voor haar kan kopen met valentijns dag. Het lijkt alsof bij jongste alles aan komt waaien.
    Ik vind het erg moeilijk, kinderen opvoeden. Tenminste, wanneer het niet zo goed gaat. Vandaar dat ik zei, als ik alles van te voren wist had ik nu gezegd, ik wil geen kinderen. Maar Lakota ik hoop dat ik over 15 jaar ook kan zeggen dat de puzzelstukjes langzaam op hun plaats zijn gevallen.

WM, ik zou mss jou baan wel heel erg leuk vinden. Maar ik dacht meer van, ik kom er op een maandag, wordt meteen in het diepe gegooid, moet doen wat jij altijd doet en dan gaat het helemaal verkeerd :lol: . Er was een paar jaar geleden een programma op de tv over vrouwen die van gezin ruilden, daar keken de kinderen altijd naar, die vonden dat prachtig. Ik heb het ook wel eens gezien en daar moest ik aan denken toen jij zei, ruilen.

Lakota kan je vanaf je dochters huis bergen zien? Dat is dan een mooi uitzicht. Wordt jou huis wel in de gaten gehouden? Je bent er nu zo lang niet.
    Het nieuws, al de akelige berichten sla ik ook regelmatig over. Tegenwoordig staat er ook van alles en nog wat filmpjes op het internet. Zo is er vorige week een vrouw in de overstromingen in Queensland verdronken. Omstanders filmden haar terwijl ze weggespoeld werd. Er waren maar een paar mensen die probeerden te helpen, haar zoontje is gered, maar zij niet. Hoe triest is dat, dat mensen gewoon gaan staan filmen en niet helpen.

9. werkende mama

Lakota waarschijnlijk verschillen wij doordat jij over veel meer levenservaring beschikt ;) ik hoop er over twintig jaar ook anders in te staan, loop wat achter Morgana aan, mijn oudste begint nu te puberen. Morgana wat vreselijk moeilijk voor jou en je oudste zoon, een broertje hebben die alles lijkt aan te komen waaien, en je oudste zoon zo verschrikkelijk gepest en vernederd te zijn, en nog te worden, niets terugzeggen is ook vernederend in mijn ogen. Kind van mijn vriendin wordt op dit moment ook zo vreselijk gepest, wordt daar verdrietig en boos om. Mijn oudste zit ook in zo;n akelige klas echt gepest wordt hij niet maar gezellig is het ook niet, afspraken worden niet nagekomen, en het lijkt wel dat elkaar afkraken de maat is. :sad: Hoop zo dat het straks op zijn nieuwe school een stuk gezelliger wordt. Dochter is daar minder gevoelig voor, die bijt genoeg en fel van zich af (ondanks dat ze de jongste van de klas is..).

Opvoeden is lastig en moeilijk, en dan komt de zwaarste periode er voor ons nog aan..

Heerlijk lakota 18 graden zonnetje uitzicht op de bergen , hier -4 sneeuw gladdigheid, en geen Elfstedentocht.

10. lakota
    Afbeelding van lakota

Ik loop inderdaad een beetje voor op jullie twee,Morgana en WM.
    Een ding weet ik zeker opvoeden is een van de moeilijkste banen die je ooit zult hebben.
    Vooral als er met een kind iets verkeerd gaat.
    Ik had mijn kinderen op verschillende scholen.
    Dus veel van de ellende die zoon heeft gehad ,heeft dochter nooit gezien.
    Morgana ik zou de school bellen .Hier gebeuren vaak , steeds vaker nare dingen met jongeren.
    Zelfmoord en moord.
    WEES NIET BANG OM TE BELLEN.BETER SAFE THEN SORRY!
    Misschien kan hij gewoon binnen geroepen worden.
    Het is moeilijk om naast je populaire broertje op te groeien.Je zelf beeld zal toch wel een flinke knauw krijgen.
    Vaak als ze van school gaan en hun eerste baantje krijgen, gaat het beter.
    Ik kan alleen maar zeggen, dat op een dag het opeens anders lijkt.
    Dan zie je weer een normaal mens naast je zitten.
    Het zijn net vlinders in hun cocons, opgepropt jaren lang en dan opeens zien ze de buitenwereld.Word de wereld ruim en groot en zijn er opeens overal kansen.
    Al jullie kinderen zijn "normaal".Misschien een genetische bepaling tot depressie,maar daar let je op.
    Ik ken dat goed.
    Eigenlijk is het jammer dat hij niet naar een andere school wil...denk je dat het zou helpen weg te zijn , van grote broer,of denk je dat zijn broer een soort bescherming biedt?
    In al hun onzekerheid, zoeken tieners de zwakke uit ,zodat niemand kan zien hoe zwak ze zelf nog zijn.
    Toen zoon jonger was,was ik vaak op school zodat ze me kenden.
    De kans op pesten word minder.
    Je hart bloed als dit gebeurd met je kind.
    Voor vele jongeren is "Highschool ",de rotste periode in hun leven.
    Wist je trouwens dat met "Home Schooling", je vaak maar een paar uur per dag echt werkt aan academische dingen?
    Veel tijd op school wordt verdaan met onnodige zaken.
    Misschien een mogelijkheid?
    Als alles lekker gaat, zou ik het niet doen,maar heb je een kind met serieuze emotionele trauma,dan zou ik geen moment twijfelen.
    Het uitzicht hier is een miljoen waard.
    Elke morgen als ik opsta ga ik naar buiten.Soms met de koffie soms niet, dan heeft het gesneeuwd en is het te koud .Maar zodra de dag begint warmt het op. Het zijn de toppen die besneeuw zijn.
    Nu zit ik in de keuken en de gloed van een prachtige zonsondergang kleurt de bergen rood.
    De avonden zijn altijd koel.
    Het zijn de Santa Anna Mountains.Je kunt het vast Googlen.
    thuis zorgt mijn X voor dingen.Hij haalt de post op en rijd mijn auto eens per week.
    Misschien kan ik ergens een foto zetten,ik ben daar niet zo'n ster in...

11. morgana
    Afbeelding van morgana

Lakota, ik wacht nog een paar dagen, maar als hij volgende week nog telkens zo depressief is bel ik school. Hij is nu op een punt dat hij denkt dat niemand hem aardig vindt en dat dit zo blijft. Hij doet bijv martial arts, gaat er 3 avonden per week samen met mijn man naar toe. Maar op vrijdagmiddag is er in een dorp hier 15 km vandaan een training waarbij voornamelijk tieners komen, daar wil hij niet naar toe, omdat hij bang is dat daar ook niemand tegen hem praat. Als hij zo uit school is zal ik het nog wel eens voorstellen, hij kan er met de trein naar toe. Wie weet treft hij daar wel mensen van zijn leeftijd met wie hij het goed kan vinden. Maar hij is zo bang om afgewezen te worden dat hij het niet eens wil proberen.
    Net kreeg ik een bericht van een vriendin van me, die haar zoon sinds vandaag op dezelfde high school als onze kids heeft gedaan. Vroeger waren onze zonen bevriend, maar toen ging zij scheiden, zoon ging bij de vader wonen. Maar woont nu weer bij haar. Zij zegt dat haar zoon zal proberen mijn zoon meer in dingen te betrekken. Hopelijk werkt dat.
    Home schooling zou ik pas in het uiterste geval willen doen, mijn zoon wil juist meer vrienden en met home schooling bereik je dat niet. Een kennis van me geeft haar kleinzoon thuis les, zij zijn maar een paar uur per dag bezig en het kind heeft hele hoge cijfers.

Ik heb via google plaatjes van de santa Ana Mountains opgezocht, ziet er heel erg mooi uit.

12. lakota
    Afbeelding van lakota

Jammer hoor, dat het zo moet gaan met jongeren.Ik hoop echt dat hij vrienden kan vinden op de sportschool.Laat het niet te lang dieren allemaal. Vaak weten we niet echt, hoe diep depressie kan zitten, bij een tiener.
    Je hebt gewoon leuke binken,maar als ze dat zelf niet vinden...
    Ik was zelf ook heel depte op die leeftijd.Hoorde nergens bij ,eenzaam.
    Terwijl ik NU weet, dat ik echt wel gezien mocht worden.Je weet nooit wat kinderen met elkaar doen,om een ander kind zich zo te laten voelen.
    Maar uiteindelijk gaat het om hoe het kind zich voelt.

13. werkende mama

Dat zou mooi zijn Morgana als haar zoon, jouw zoon een beetje op sleeptouw neemt, en hem in de groep kan laten aansluiten, en trainen in die jongerengroep zal hij heel eng vinden, maar als het lukt fleurt hij enorm op, misschien contact zoeken met de trainer van die groep, als die goed is, komt het goed. Maar vind het verschrikkelijk dat zoveel kinderen een nare schooltijd hebben puur door pestgedrag. De school waar mijn zoon naar toe wil hebben, hebben een pestbeleid hoorde ik van een leerling uit het vierde jaar, ze moeten een contract tekenen, houden ze zich hier niet aan volgen er direct sanctie's, zij zegt dat het werkt, ik hoop het, en die school is er in ieder geval mee bezig.

werkende mama wijzigde dit bericht op 12-02-2012 13:02 met 0%

14. squireltje

Eigenlijk sta je aan de kant, als een kind depressief is en niets meer wil doen of eerder kan doen.
    Je kan dan eigenlijk zeggen wat je wilt,maar of het binnen komt ??
    Het zal fijn zijn als de zoon van jouw vriendin jouw zoon mee wil nemen,dan hopen dat hij toch aansluiting vind.
    Je schreef dat hij vaker van deze perioden heeft, is het mogelijk dat er meer achter zit, dan geen geen contacten meer te hebben met de andere jongeren.
    Moeilijk,hoor om dat uit een kind te moeten vissen,de redenen te zoeken wat de oorzaak kan zijn, als er een oorzaak is.

Pesten op school,de school, voor mijn huis,is het bijna dagelijks wel het geval,vooral in het speelkwartier.
    Ook het vervolgonderwijs jeugd doet er nog stevig aan mee, ik kom bijna dagelijks een puber tegen, zware schooltas achter op de fiets,
    die rijdt helmaal buiten om over de zandlaan om een pester te vermijden, echt triest,vind ik het.

Dat was ook een goede oplossing,lakota, veel je laten zien op de school waar jouw kind op zat.
    Het heeft mijn zoon niet geholpen,ik hoop ook zo dat het min kleinzoon niet overkomt, wat betreft zijnkarakter lijkt hij veel op zijn vader en oma.
    Alsof het door de generaties heen trekt, walgelijk is het gewoon.

Schoondochter mag nu heel voorzichtig haar been belasten,loopt wel met krukken door het huis heen.
    Ik bof,want ik mag nu s`middags naar de kleuterschool, kleinkind halen,zo gezellig , dat kleine handje in de mijne, verhalen horen over zijn belevenissen.

De sneeuw dwarrelde vandaag telkens naar beneden, niet veel, net genoeg om de werled anders te laten lijken.

Ik heb nu eindelijk poppenpatronen terug gevonden, nu nog kijken hoe maak ik een poppenjasje met kapuchon,want die heb ik dus niet meer,spoorloos verdwenen.
    Kleinzoon vroeg of ik een jasje wilde maken, zijn babypop heeft het koud.
    Vraag ik welke kleur jasje moet de pop hebben, wordt ik aan gekeken door hem met een paar ogen,die mij zeggen weet jij mijn lievelingskleur nu nog niet ?????
    Moeilijk,hoor,om een warm stofje te vinden in het oranje,hahah.

15. morgana
    Afbeelding van morgana

Net moest ik ook wel lachen om mijn zoon, hij kocht in het weekend een muts met zo'n propellor erop. Met dat ding op is hij vanmorgen naar school gegaan. Ik zei nog, kan je het niet beter thuis laten, zo gaan ze je weer pesten. Maar hij zei ' I don't care'. Toen ik vertelde dat zijn vroegere vriend met hem naar high school zal gaan reageerde hij heel raar, hij zegt dat hij niet meer met die jongen om wil gaan omdat het een waaghals is. Dat is ook zo, hij had vrienden waarmee hij dingen deed zoals veel drinken. Hij is ook een paar keer 's avonds de deur uitgegaan, terwijl zijn moeder dacht dat hij in bed lag. Hij ging om met jongens die dezelfde soort dingen deden. Zijn moeder hoopt dat nu hij weer bij haar woont en naar een andere school gaat dat hij beter gedrag gaat vertonen. Aan de andere kant is deze jongen heel populair en goed in sport, het zou voor hen beiden goed zijn denk ik dat ze weer met elkaar om gaan.
    Afgelopen vrijdag is oudste zoon niet naar die martial arts training gegaan. Hij had geen zin, maar mss deze vrijdag wel. De trainer is dezelfde als waar hij 3 avonden per week les van heeft. Die man heeft geen andere baan, hij geeft alleen martial arts les, 7 dagen per week.

WM, ik denk dat alle scholen wel een pest beleid hebben, maar in de praktijk valt het vaak tegen. Vergeet ook pesten via facebook niet. Daar kan de school niet meer tegen doen als de politie inschakelen, wat ook gebeurd, maar meer gebeurd er dan weer niet. Het probleem is gewoon veel te groot. De schooltijd is idd voor veel kinderen een rot tijd.
    Lakota, je laten zien op school? Wat deed je dan? Je mag toch niet in de klas van je kind gaan ofzo? Op de lagere school hebben ze altijd wel ouders nodig om te helpen, dat deed ik. Maar nu op high school heb je dat niet meer en me laten zien gebeurd dus ook niet. Als ouder mag je je niet tussen de kinderen begeven.

Squireltje, wat leuk dat je poppekleren gaat maken. Ik vond vorige week nog een poppedeken die mijn oma heeft gehaakt tussen speelgoed van jongste dochter. Ik heb het er meteen tussen uitgepakt om te bewaren. Diezelfde oma heeft ook diverse paren dikke sokken voor me gebreid, jaren lang heb ik ze in de winter gedragen, maar nu wil ik ze bewaren, als herinnering.
    Ik hoop ook niet dat jou kleinzoon later gepest gaat worden. Je weet niet welk kind het wel overkomt en welk kind niet. Het zijn vaker de verlegen kinderen, die niet zo snel hun woordje klaar hebben lijkt het.

Ik ga zo met jongste dochter naar een winkel waar ze iemand nodig hebben voor overdag, kan ze daar haar cv brengen. Die positie is pas zaterdag vrij gekomen. Je weet maar nooit. Ik rij haar er naar toe omdat het dan wat sneller gaat allemaal. Dan kan ik ook even wat boodschappen doen, na het weekend is altijd alles op.

16. lakota
    Afbeelding van lakota

Oranje fleece squirrel.Hoef je geen zomen te doen en niets af te maken tegen rafelen.
    Dat kun je bijna in elkaar plakken :tong:
    Op de lagere school, deed ik van alles en nog wat.Ook met uitstapjes ging ik mee.Later werd dat minder,maar dan kwamen er vaak groepjes naar ons huis toe.
    Pizza,film en overnachten.En natuurlijk snoep.
    Weet je als kinderen elkaars ouders kennen, flikken ze dit soort gein veel minder.
    Studie groepjes,ballet groepjes van dochter.Zoon had op High School later,10 kinderen in de klas.Vanaf de vijfde klas tot en met 18 jaar.
    Hij reed geen auto , dus ik moest hem halen en brengen.Dan ken je gewoon iedereen.
    Ik weet dat dat anders is op een grote openbare High School.
    Maar wie weet is er meer aan de hand, je weet het nooit.
    Tieners houden veel achter.
    En wie weet, ook al is die zoon van jou vriendin een waaghals, dat de jouwe niet mee hoeft te doen,maar wel weer iets vrijer kan worden.
    En vriendschappen kun je nooit dwingen.
    Het begint vaak al heel vroeg op de lagere school en kleuterschool.
    Maak thuis,gewoon een avond per week voor het hele gezin,ook al spartelen ze tegen.Vaak hebben ze dat heel stiekem nog nodig,te weten dat ze ergens bij horen.
    Mijn spijt met mijn eigen dochter ,is dat ik haar soms teveel vrijheid gegeven hebt.
    Teveel vertrouwde dat ze het wel wist.

Geen elf steden tocht voor jullie!
    Vandaag was het koeltjes hier.Rond de 16 graden.

17. squireltje

Ik heb nu knaloranje, trico gekocht, fleece rekt nog net niet genoeg mee voor de kleine kinderhandjes.
    De kleur is zo fel,ik mag wel een zonnebril opzetten met het naaien. :cool:
    Zolang kleinzoon het mooi vind, ben ik tot alles bereid, nouja,.....tot alles????? Ik heb wel grenzen, maar die kunnen wel eens rekbaar zijn.

18. lakota
    Afbeelding van lakota

Gelijk heb je,het gaat om je kleinzoon en zijn favoriete kleur.Mijn zoon's favoriete kleur is ook oranje.

19. werkende mama

Heb zelf nog poppenkleertjes die mijn oma gemaakt heeft, en waar nu mijn dochter mee speelt. En mijn oma deed het dan compleet, een onderbroek, hemdje, sokken, trui/blousje rok/broek met een jasje daarbij, ze kon heel goed handwerken, mijn moeder trouwens ook, al heeft die er geen lol meer in. Mijn zoons favoriete kleur is groen. Die van mijn dochter uiteraard roze. Vindt oranje in ieder geval lekker vrolijk, en verkeersveilig ;)

werkende mama wijzigde dit bericht op 14-02-2012 22:26 met 8%

20. squireltje

Het proefjasje is gelukt,het past en kleinzoon is er zo blij mee.
    Ik heb nu een foto toe gezonden gekregen van kleinzoon met zijn pop, gekleed in de oranje jas.

Vanmiddag toen ik hem ophaalde van school vertelde hij ook, als hij groot was en papa was,dan mocht ik bij hem komen om te naaien.
    Het idee,hè, zo normaal, papa kan naaien en hij strakjes dus ook,zodra hij ook papa is geworden.
    Schoondochter kan niet goed met de naaimachine omgaan en mijn zoon wel.
    Wat kan het leven van een vierjarige soms ook zo heerlijk simpel en eenvoudig zijn.

Dat is toevallig Lakota, dat de kleur oranje ook de lievelingskleur van jouw zoon is.
    Kiest hij ook zoveel mogelijk kleding met oranje erin ?

Op de lagere school was ik leesmoeder en schoonmaakmoeder,zodra de vakantie in aantocht was, dan kwamen er een paar moeders om het speelgoed te gaan schoonmaken.
    De school ,die mijn kinderen bezochten na onze verhuizing wilde geen moeders binnen de deuren hebben, ze redden zich wel,was hun motto.
    Alleen met een schoolreisje werden bepaalde ouders aan geschreven en gevraagd of die een helpende hand hadden en meer wilden gaan.
    Voor de rest, was het meer, geen nieuwsgierige ouders binnen de poort, het risico van te veel bemoeizucht was hun te groot.

Ik denk dat alle moeders wel waarergens spijt van hebben in de opvoeding van hun kinderen.
    Er is altijd wel iets wat anders kon,beter kon, achteraf bekeken.

Ik wilde dat ik mijn kinderen veel en veel mondiger had gemaakt, opgevoed,meer assertiver, meer voor zichzelf te gaan opstaan.
    Dat is iets wat mij enorm spijt,dat ik dit niet heb gedaan,ik kan gaan zeggen, ik was ook te zacht, maar ik vind het voor mijzelf geen exuses.

Ik zag op de tv van de week een reportage over een martial arts trainig, deze jonge vrouw moest toen gaan boksen tegen de trainer en een begeleidster, erg heftig allemaal.
    Ik heb niet kunnen zien of er meer begeleiding bij was,wat eigenlijk wel nodig is.

Het boksen kende ik van de therapie,ik be het zelf ook een paar keer gedaan,om iets van mijn boosheid te leren uiten, ik hbe daarbij wel begeleiding,tijdens de sessie maar ook na die tijd en de volgende dagen.
    Want het kan zo enorm hard binnen komen, het kan zoveel los maken in de emoties.
    Morgana,heeft jouw zoon daarin ook begeleiding ?

squireltje wijzigde dit bericht op 15-02-2012 00:35 met 1%

21. lakota
    Afbeelding van lakota

Ja,mijn zoon kiest graag oranje.
    En ook al denken we allemaal wel , dat we iets anders of beter hadden kunnen doen.Op een dag worden al die kinderen volwassen en kunnen hun eigen keuzes gaan maken.Ze kunnen dan veranderingen maken die ze zelf willen.
    Dus willen ze assertiever worden, dan is dat aan hen.
    Willen ze dingen doen, dan kan dat allemaal.
    Ik hoef niet te boksen of agressieve dingen te doen.Maar voor anderen is het goed.
    Ieder zijn meug.
    In therapie worden deze dingen gebruikt als mensen niet bij hun woede kunnen komen.
    Heb je het over MIJN zoon,squirrel?

22. squireltje

Nee, Lakota, sorry, ik had er een naam bij moeten schrijven,ik bedoelde de zoon vam Morgama.

23. morgana
    Afbeelding van morgana

Squireltje, ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag of mijn zoon ook begeleiding heeft. Op school ging hij vorig jaar een aantal keren naar een counseller om te praten. Martial arts doet hij al sinds zijn vijfde, dus nu een jaar of 10. Het is zelfverdediging, niet vechten. Als je het verkeerd gebruikt ( dus om een gevecht te beginnen ) wordt je uit de club gezet. Maar dan moet je het wel heel bont maken. Jongste dochter heeft het wel gebruikt om zich te verdedigen. Dit was op de lagere school. Een jongen daagde haar uit om te vechten, ze reageerde eerst niet, maar al snel vormde zich een kring om de 2 kinderen heen. De jongen stormde op haar af, zij gooide hem met 1 worp over haar heup, hij lande plat op zijn rug. En vervolgens klapte de hele klas voor haar en ze had maanden lang geen last van pesters. Er was uiteraard geen leraar die dit zag anders waren ze beiden van school gestuurd. Maar oudste zoon heeft tot nu toe, als het op vechten aankwam nog nooit iets gedaan, hij liet dingen gebeuren, liet zich slaan. Hij heeft zelfs wel eens een grote open wond op zijn hoofd gehad ( hij was toen 7 ) en hij had bij het kind wat dat deed ook niks gedaan. Onze jongste heeft wel kinderen geslagen die zijn broer lastig vielen.

Oranje is best een mooie kleur. Wij hebben een groot schilderij in de kleuren oranje, rood en geel. En 1 muur in de woonkamer is rood/oranje. Het ziet er warm uit. Onze slaapkamer en aangrenzende badkamer zijn blauw, dat vind ik op zich mooier. Het ziet er koel uit.
    Jongste zoon had vroeger roze als lievelings kleur. Wilde alles roze, dekbed overtrek, paraplu, eigenlijk wilde hij ook rozer kleren, maar we konden nooit iets geschikts vinden, alles had barbies of bloemen erop en dat vond hij niet leuk. Wanneer anderen hem uitlachten kon hem dat niks schelen. Hij trok ook vaak jurken van zijn zussen aan. We hebben nog diverse foto's van hem in een jurk en strikjes in zijn haar :)
    Nu is zijn lievelings kleur groen, net zo als jou zoon dus WM.
    Leuk trouwens dat jij ook nog alle poppekleertjes die je oma gemaakt heeft, bewaard hebt. Ik heb ook de kleren nog die mijn moeder vroeger voor mijn pop maakte en jongste dochter heeft haar barbies niet meer, maar wel de kleren die mijn moeder ervoor maakte.

Lakota, die schoolsituatie van jou zoon was wel anders als van de meesten. Bij mijn zoon zitten er 120 leerlingen in zijn jaar. Ieder uur zit hij bij andere kinderen in de klas. Want niet iedereen heeft dezelfde vakken. Ik ken uiteraard de meeste kinderen niet, ouders ken ik al helemaal niet.

24. werkende mama

Heb zelf jaren in de oudercommissie gezeten van de kinderopvang, zit nu nog in de MR van de school, en ben nu klassemoeder van mijn dochters klas, en ben dat een paar jaar geleden geweest van de klas van mijn zoon, verder help ik met sportdag en met de kerstviering, zo blijf je betrokken, en soms bereik je wat jammer dat mijn eigen kind daar niets meer aan heeft (jawel er gaat een plus klas gestart worden..). Zoon telt de weken af dat hij van de basisschool af is, een radbreker in de klas is weer actief, hem uitschelden en als hij alleen is sorry zeggen, hij is er zo klaar mee.. Gelukkig heeft hij mijn karakter niet, want ik had die knul door heel de klas heen geslagen en geschopt, zoon is heel sterk maar heel zachtaardig totdat hij ontploft, dat is een paar keer gebeurd en dat hielp heel goed, alleen mag dat niet van de school. Ik hoop zo dat hij de komende jaren een leuke schooltijd krijgt! Als ik die pester zie, moet ik moeite doen om hem niet bij zijn nek te vatten en daar is flink mijn nagels in te zetten, en hem een preek geven waar hij geen brood van lust, de school is jaren bezig geweest om hem naar het speciaal onderwijs te krijgen, zijn ouders hebben dat tegen gehouden, en pakken die knul niet aan, komen niet naar school etc. Zo fijn dat hij straks naar een andere school gaat dan mijn zoon..

25. werkende mama

Opmerkelijk dat jouw zoon zijn kunnen niet gebruikt Morgana om eens flink van hem af te slaan, zou zo'n goed gevoel geven de pester alle hoeken te laten zien (en nee geen blijvend letsel maar een paar weken niet kunnen zitten mag best ;). Aan de andere kant is het dus gewoon een goede zachtaardige jongen, jammer dat zijn schoolomgeving dat niet ziet... Ik haat dat pestgedrag.

x
duurt nog: 24:00:00
€189.95
€89.95
x x