- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 2606 reacties, en bestaat uit 105 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 105.
De laatste reactie is geplaatst op 20-05-2012 15:02.
Mens durf te leven
- Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 11:45esther9999Hallo moeders,
Het is me opgevallen dat mensen het heel normaal vinden als je weer gaat werken na een zwangerschap. Thuisblijf-mama zijn lijkt wel iets ouderwets tegenwoordig. Men reageert verbaasd en ik irriteer me daar dikwijls aan. Ik denk dat kleine kindjes de eerste paar jaar zeker niet op een opvang thuis horen. Het kan in mijn ogen niet goed zijn om in zo'n drukke omgeving te zijn voor een kind, al die herrie! De veiligheid van moeder, de regelmaat en rust, volgens mij is een kindje daarbij gebaad. Waarom is het tegenwoordig en een carriere, en kinderen en een groot huis en een grote auto en 2 keer per jaar op vakantie en waarom slepen we onze kinderen overal mee naar toe. Vervolgens verbaas ik me over hoe we bezig zijn onze kinderen slimmer en slimmer te maken. Ze verkopen heuze baby laptops!!! We willen einsteins van onze kinderen maken ...
Ik kies bewust om thuis te zijn voor mijn kindje. Een stabiele veilige basis is iets waar je kind op verder borduurt. Niet het gestress elke dag van een vader en moeder. Financieel een stapje terug doen is de consequentie maar wat krijg je er voor terug? Je ziet je kindje opgroeien en je hebt vrijheid. Ik geniet weer van een wandeling, zie HOE ONBELANGRIJK materiele dingen zijn in het leven. Je hoeft niet met de mode mee te lopen en je kind hoeft ook geen MCgregor aan. Een klein, zuinig autootje op gas rijdt ook en een gezins auto heb je ook niet nodig. Zo kan ik wel door gaan ...
Wil niemand iets opleggen, ieder leeft op zijn eigen manier. Deze opsomming is meer het niet begrijpen van mij, ik vind het een rare maatschappij!!! - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 12:02cxcdfd
Esther, wat ga je kort door de bocht.
Doe wat voor jou goed voelt en verdedig je niet, maar val geen mensen aan die een andere keus maken.
En.....hoe weet je dat ze werken voor een tweede auto of vakantie?
Soms kunnen vrouwen niet anders dan werken, omdat ze alleen zijn, of dat de hypotheeklasten te hoog gestegen zijn, buiten hun schuld.
Toen mijn kinderen klein waren heb ik tot de jongste naar de kleuterschool ging niet gewerkt.
Maar om me daar nu voor op de borst te kloppen gaat me te ver.
Kinderen zijn tegenwoordig heel anders dan nog maar 10 jaar geleden.
In de klas van mijn kleinzoon die morgen 4 wordt, is er niet één die niet zijn naam kan schrijven of de namen van zijn klasgenootjes.
Ze kunnen allemaal tellen tot 30 , de getallen herkennen en simpele boekjes lezen, dat leren ze spelenderwijs. Als je er voor kiest je kindje niet naar opvang te doen, staat hij of zij gek te kijken als hij naar school gaat en de anderen kunnen dingen die hij nog moet leren. - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 12:03PapuDribbel
Ik ben het helemaal met je eens Ester.
Maar er zijn er niet veel, die dit zullen toegeven.
Geniet lekker van je kindje, want de eerste 4 jaar is heel erg belangrijk.
Sommige vrouwen MOETEN tegenwoordig werken om hun hypotheek te betalen. Die kunnen niet anders. Dan zeg ik, o.k. twee of drie dagen in de week is ook goed. Maar 5 dagen in de week een kindje op de creche. Dan vind ik je werkt in eerste instantie om de creche te betalen (wat ik vind, je wilt niet voor je eigen kind zorgen) en ten tweede, als je niet zelf voor je eigen kind kan/wil zorgen, neem dan geen kind.
Allenstaande moeders uitgezonderd natuurlijk. - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 12:17maatjeshallo Esther,
ik weet niet of thuisblijfmoeder zijn als ouderwets gezien wordt, ik vind het in ieder geval niet. Waarschijnlijk reageert men verbaasd omdat de meeste moeders weer gaan werken, tenminste in mijn omgeving. Zelf ben ik wel blijven werken na de geboorte van mijn kinderen, en daar heb ik geen dag spijt van gehad. Maar ik ben van mening dat iedereen moet doen waar zij en haar gezin zich het gelukkigst bij voelen. Voor de een is dat thuisblijven, voor de ander is dat (parttime) weer aan het werk gaan. Het een is niet beter dan het andere, en wat iemand anders erover zegt moet je proberen naast je neer te leggen. Zowel op werkende moeders als op thuisblijfmoeders zal er altijd wel commentaar zijn. Als jij en je partner achter jullie keuze staan, is het ok toch? - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 12:18valkenoog
Je gaat er voor het gemak maar van uit dat elke thuisblijfmoeder haar kinderen een stabiele veilige basis biedt. Hopelijk kom je later niet alleen te staan, want je kansen op de arbeidsmarkt zijn dan voor een stuk verkeken, en over je pensioen heb je misschien nog helemaal niet nagedacht. Doe vooral waar jij je goed bij voelt. - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 13:18mariaw
Beste Esther,
Heb je ook geregeld hoe het gaat als je evt mocht gaan scheiden? Besef je dan dat je in de bijstand komt en evt alimentatie?
Ik zou het dood eng vinden wat jij nu gekozen hebt.
Of jouw kinderen nu rustiger of stabieler opgroeien zou ik niet kunnen beoordelen. Ik kan me wel voorstellen dat het voor jou zelf rustiger is maar of dit nu automatisch ten goed komt aan je kinderen weet ik niet.
Je kinderen gaan toch ook op een gegeven moment die drukke wereld in dus zullen er ooit aan moeten wennen. - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 14:02Nonnelien
Ik ben dit soort discussie`s een beetje zat. Ik ben een thuisblijfmoeder niet helemaal uit eigen beweging, maar daar gaat het nu niet om. Ik vind dat iedere moeder moet doen wat zij zelf wil , als ze wil werken of niet prima maar laten we niemand op zijn/haar keuze aan kijken of proberen te overtuigen een andere keuze te maken ,maar ga er ook niet vanuit als er een moeder op school nodig is de thuisblijfmoeder dat maar moet doen omdat die toch niet werkt of anders niets te doen heeft.
Ik ben getrouwd niet met het idee om te gaan scheiden mocht dit toch het geval zijn dan zie ik dan wel weer maar om alles aan de kant te zetten en te gaan werken met de gedachte wat als ik ga scheiden, doe ik niet aan mee vind ik een verkeerde instelling, Ook sta ik niet aan de zijlijn van het leven(zoals ik weleens te horen krijg, ik weet echt wel wat er in de wereld speelt) maar met beide benen er midden in Ik zeg als je het naar je zin hebt thuis of op het werk prima maar laat mensen die thuis willen blijven in hun waarde en andersom.
Doe wat je moet/wil doen. - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 14:43silvia
Zoals de anderen al zeggen, iedereen moet maar doen zoals hij/zij het zelf het beste vind.
Maar wat je schrijft: Het is me opgevallen dat mensen het heel normaal vinden als je weer gaat werken na een zwangerschap.
Ja, dat is inderdaad normaal.
Niemand weet wat de toekomst brengt, en door helemaal met werken te stoppen, breng je jezelf in een heel moeilijke positie, als er een scheiding zou komen!
Daar ga je natuurlijk niet van uit, doet niemand volgens mij als je gaat trouwen of samenwonen, maat het is wel zo dat 1 op de 3 huwelijken strand.
En je man kan ook een ongeluk krijgen en daardoor arbeidsongeschikt, kan overlijden, en dan zul je toch zelf een baan moeten hebben.
Zelf was ik thuis toen mijn kinderen klein waren, maar dat is alweer een hele poos geleden, oudste is 26, maar in deze tijd zou ik er zeker voor kiezen, om geen volledige week, maar wel parttime te blijven werken.
Dan kun je ook sneller je baan uitbreiden, als dat nodig zou blijken te zijn! - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 16:04karinenmarc1
Deze discussie komt elk jaar wel weer een keer terug bij libelle.
Doen wat je zelf goed vind, dan kom je er wel.Verder niet te veel bij stil staan wat de mensen van je vinden.Dit geldt zowel voor thuisblijfouders ( die hun eigen argumenten hebben) als voor werkende ouders ( die ook hun eigen argumenten hebben)
Karin - Geplaatst op donderdag 21 mei 2009 23:49Eleni1969
Ik ben het wel een beetje met je eens, esther9999! Maar dat komt misschien ook omdat ik in mijn omgeving te veel zie. En oke, soms kan het echt niet anders hoor maar als ik hoor dat sommige mama's werken om de sociale contacten....Iedereen werkt toch voor het geld lijkt me.....En inderdaad, sommige mensen willen alles groots etc.
Ieder moet weten wat hij zelf doet hoor, maar ik heb er ook dus duidelijk een eigen mening over. En ja, er zijn altijd mensen die het niet eens zijn met thuisblijf-mama's, maar als jij het gevoel hebt dat je er goed aan doet is het toch prima?
Ik moet wel lachen om je verhaal over baby laptops by the way, moet toch niet gekker worden he? Soms denk ik inderdaad ook wel...wat een maffe maatschappij zeg! - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 16:22karinenmarc1
Nou ja, staat dit onderwerp eerst een tijd bij libelle.nl en ineens duikt het op bij maatschappij.
Dit onderwerp is al uitgemolken. - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 17:03Willemijn23
Meeeeeeeeeeeeeeer dan uitgemolken.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 17:56ellon
quote:Willemijn23 schreef op 22 mei 2009 @ 17:03:
Meeeeeeeeeeeeeeer dan uitgemolken.
Waarschijnlijk niet voor de topicopener.
En uitgemolken of niet; ik mis nog steeds het aandeel van de vader in het geheel. Die worden anno 2009 nog steeds niet meegewogen in deze discussie.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 18:55karinenmarc1
Daarom schreef ik ook OUDERS ellon, en niet moeders.Ik heb de opvang niet meer nodig omdat mijn kinderen nu wat ouder zijn en tegenwoordig mijn man thuis is.Wat trouwens ook steeds vaker voorkomt.
Karinkarinenmarc1 wijzigde dit bericht op 22-05-2009 18:56 met 9% - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 20:06iones
Ik ben in bepaalde opzichten een beetje dubbel. Maar ik vind het wel onterecht dat je het nooit goed doet. Als je thuis blijft bij de kinderen krijg je kritiek. Als je werkt krijg je kritiek. Als je geen kinderen wilt, dan krijg je kritiek (dat gaat dus voor mij op) en als je 1 kind wil, dan krijg je kritiek.
Ik zelf bekritiseer mensen een beetje die veel kinderen willen. Aangezien met de toename van de bevolking de leefbaarheid en de mogelijkheden in Nederland afgenomen zijn. Om maar niet te spreken van het milieu en hoe het er uit zal zien voor de nazaten over 100 jaar. Ik zou graag zien dat er minder mensen kwamen in Nederland. Niet voor mijzelf, want ik zal het niet meer meemaken, maar voor de mensen in de toekomst. Immers, de mensheid is zijn eigen ergste vijand.
Maar goed, on topic weer: Als vrouwen voor hun kinderen willen zorgen, daar moeite in willen investeren, wat is daar mis mee?
Mijn moeder was ook altijd thuis (ik ben nog van die generatie) en dat beviel goed.
Ik gun de kinderen van nu de fijne jeugd die ik zelf heb gehad. - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 22:29karinenmarc1
Ik kan het mis hebben maar ik zie echt nergens staan dat er iets mis is met een thuisblijfouder. - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 23:19knutsel
Ik denk dat kleine kindjes de eerste paar jaar zeker niet op een opvang thuis horen. Het kan in mijn ogen niet goed zijn om in zo'n drukke omgeving te zijn voor een kind, al die herrie! De veiligheid van moeder, de regelmaat en rust, volgens mij is een kindje daarbij gebaad
Een stabiele veilige basis is iets waar je kind op verder borduurt. Niet het gestress elke dag van een vader en moeder.
Hallo Esther9999
Er is niets mis met je keuze, en er is ook niets mis met de keuze van mensen die het anders doen. Als je respect verwacht van anderen respecteer dan ook hun keuzes.
Beide werken betekend niet automatisch dat het bovenstaande ook werkelijk met je kind gebeurt. Ik weet niet waarom je denkt dat het bij iedereen zo gaat, maar ik weet zeker dat het ook anders kan. Vijf jaar geleden werkte ik 2,5 dagen en mijn man 4 dagen. Mijn kinders gingen slechts één dag naar de opvang, en dit ging altijd zonder stress hoor! Helaas heb ik besloten mijn baan op te zeggen, toen ik na een reorganisatie mij niet happy voelde in de nieuwe functie. Ik ben nu vijf jaar thuis en voel me echt niet beter dan toen ik wel werkte. Helaas is het heel moeilijk om in mijn vakgebied weer aan de slag te gaan. Nu ga ik een opleiding doen om iets heel anders te gaan doen. Die opleiding met stage gaat me zeker drie dagen per week kosten, en ik krijg er niet voor betaald, en ik kan niet wachten tot het augustis is! Eindelijk ben ik dan weer eens "knutsel" in plaats van de moeder van...... of de vrouw van.......... Want vooral dat ik word gewaardeerd om wat ik ben of doe heb ik heel erg gemist. Heb de afgelopen drie jaar wel heel veel vrijwilligers werk gedaan en kwam er toen achter waarom ik die baan zo miste. - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 01:28TjaavanGS
quote:ellon schreef op 22 mei 2009 @ 17:56:
[...]
Waarschijnlijk niet voor de topicopener.
En uitgemolken of niet; ik mis nog steeds het aandeel van de vader in het geheel. Die worden anno 2009 nog steeds niet meegewogen in deze discussie.
Als vader , die twee kinderen alleen groot brengt , hoop ik , wil ik wel wat zeggen maar dan krijg ik waarschijnlijk de moeders over me heen
Niet dat ik daar bang of vies voor en van ben maar persoonlijk vind ik vaak de vrouwen ( op Karinenmarc1 na waarvan ik weet dat wij op 1 lijn zitten op dit soort onderwerpen en natuurlijk nilsje
) puur betweterig, egoistisch , rancuneus, in feitte kind vergetend reageren.
Daarom zeg ik maar even niets of jullie moeten mijn mening willen weten.
Wie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 01:48scorpi
tjaa petje af dan(scorpi wil dat het bekend is dat zij een ban heeft en daarom niet meer kan reageren, moderator1) - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 04:31Ronnie

Nu weet ik gelijk waarom wij elkaar niet liggen, jij bent dus een vent en sja een vent hoeft bij mij niks teveel te zeggen, daarbij lijk jij verdomd veel op mijn ex wat betrefd jouw reacties,je zegt dat ik de schuld bij een ander neerleg maar ondertusssen he Tjaa ,maar dat wil niet zeggen dat ik die lange tijd alleenstaande moeder was,die gemiddeld 54 tot 64 uur per week buitenshuis, daarna thuis elke dag verse prak kookte voor haar kids,haar kids opvoede,en het huishouden deed en dus gemiddeld meer dan een gemiddelde gezin aan werkuren, opvoed uren ,huishoudelijke uren,in mijn eentje draaide,en mij dan nog durven zeggen dat ik de schuld bij anderen leg, foei Tjaa de waarheid is hard he.quote:TjaavanGS schreef op 23 mei 2009 @ 01:28:
[...]
Als vader , die twee kinderen alleen groot brengt , hoop ik , wil ik wel wat zeggen maar dan krijg ik waarschijnlijk de moeders over me heen
Niet dat ik daar bang of vies voor en van ben maar persoonlijk vind ik vaak de vrouwen ( op Karinenmarc1 na waarvan ik weet dat wij op 1 lijn zitten op dit soort onderwerpen en natuurlijk nilsje
Ronnie wijzigde dit bericht op 23-05-2009 04:45 met 5% - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 04:43Ronnie
Esther zolang jij de keuze hebt om voor je kids thuis te zijn heb je groot gelijk als jij je daarbij goed voelt,en het finacieel mogelijk is waarom niet?, ik neem aan dat ook jij naar school gegaan bent en de nodige diploma's hebt, hoe je het ook went of keerd ,op het moment dat jij gaat solliciteren ,zijn je diploma's en werkverleden verleden tijd zo simpel is het, ik heb in de beveiliging gewerkt en dat is bijna hetzelfde rooster als bewaarster in een gevangenis of politie agent, helaas pindakaas dat jij kinderen hebt en helaas pindakaas dat jij vandaag moet werken (ondanks dat in je rooster stond dat je vrij was) je komt maar gewoon werken en als ze je telefonisch niet konden bereiken stonden ze gewoon aan je deur en dat jij je kinderen ,maar moest laten stikken daar werd niet naar gekeken,terwijl degene die zgn ziek was gewoon een dagje uit was tenkoste van jouw kids.
Je hebt gelijk dat je niet buitenshuis werkt, dat komt vanzelf wel weer en laat je niet bang maken voor afhankelijkheid, of je nu afhankelijk bent van je werkgever of de soos het is beiden niet te verkiezen. - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 07:17nilsje23
Jouw mening over dit soort zaken weet ik best. En je hebt helemaal gelijk.quote:TjaavanGS schreef op 23 mei 2009 @ 01:28:
[...]

- Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 08:10karinenmarc1
quote:Ronnie schreef op 23 mei 2009 @ 04:31:
[...]
Nu weet ik gelijk waarom wij elkaar niet liggen, jij bent dus een vent en sja een vent hoeft bij mij niks teveel te zeggen, daarbij lijk jij verdomd veel op mijn ex wat betrefd jouw reacties,je zegt dat ik de schuld bij een ander neerleg maar ondertusssen he Tjaa ,maar dat wil niet zeggen dat ik die lange tijd alleenstaande moeder was,die gemiddeld 54 tot 64 uur per week buitenshuis, daarna thuis elke dag verse prak kookte voor haar kids,haar kids opvoede,en het huishouden deed en dus gemiddeld meer dan een gemiddelde gezin aan werkuren, opvoed uren ,huishoudelijke uren,in mijn eentje draaide,en mij dan nog durven zeggen dat ik de schuld bij anderen leg, foei Tjaa de waarheid is hard he.
Waarschijnlijk ( en ik kan het mis hebben natuurlijk ) weet je niet waarom tjaa zijn kinderen alleen opvoed,dus kun je daar ook geen uitspraken over doen lijkt me.
Er zijn genoeg moeders en vaders die alleenstaand zijn die hetzelfde doen ronnie.Daar is niets speciaals aan.Je zult wel moeten als je kinderen hebt.Ik vind het daarom ook altijd raar dat mensen zeggen dat het knap is dat een alleenstaande moeder of vader het allemaal maar doet.Wat is daar zo knap aan? Het is noodzaak.Als je tenminste je kinderen eten wilt geven en de huur wil betalen.
.
Karinkarinenmarc1 wijzigde dit bericht op 23-05-2009 08:15 met 24% - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 08:30cxcdfd
Je hebt gelijk Karinenmarc, ik heb voor beiden respect.
Het valt niet mee om het in je eentje te doen. - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 08:53karinenmarc1
kuki,
Het ligt er ook aan hoe je in het leven staat.
Karinkarinenmarc1 wijzigde dit bericht op 23-05-2009 08:54 met 74%
Dit onderwerp heeft 2606 reacties, en bestaat uit 105 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 105.
De laatste reactie is geplaatst op 20-05-2012 15:02.
Mens durf te leven