Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Huis, Tuin & Keuken
  4. Lactosevrij

Dit onderwerp heeft 158 reacties, en bestaat uit 7 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 7.
De laatste reactie is geplaatst op 16-05-2012 21:10.

Lactosevrij

Ga naar een onderdeel
  1. clineke
    Afbeelding van clineke

Sueann, volgens mij klopt het niet wat je dokter zegt. Lactase is een natuurlijk enzyme dat je hier gewoon voor een paar euro bij de drogist kunt kopen onder de naam "Lactaid". Je kunt de tabletjes innemen wanneer nodig, net voor je een melkproduct eet of drinkt.

LACTAID® Dietary Supplements should be used every time dairy foods are eaten. They can be taken every day with every meal and should be eaten with your first bite of dairy.
    LACTAID® Dietary Supplements contain a natural lactase enzyme and have an excellent safety profile. They are digested with the foods they are taken with and do not stay in the body. LACTAID® Dietary Supplements should be taken according to package instructions.

Je kunt dus inderdaad gewoon zo'n tabletje nemen net voor je een beker cappuccino wilt drinken.

Lactaid maakt ook melk met lactase er al in en dat koop je gewoon bij de supermarkt.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

2. sueann
    Afbeelding van sueann

Nu moet ik even denken aan melatonine. Je zei een keer, dat jij dat ook neemt. Bij mij pakte het niet zo goed uit. Toen ik eens ging rondlezen om te zien of er een verklaring voor was, kwam hij al snel boven water. Waar je hier van artsen een dosis van bv. 5 mg krijgt, kopen jullie het van 0,1 mg. Dat soort verhoudingen zou ook bij de lactase kunnen spelen. Zal ik eens bij de natuurvoedingswinkel navragen, als ik in de buurt ben.

Zag een artikel over kokosolie. Is dat in de VS een bekend produkt? Hier schijn je het in toko's te moeten zoeken en ik denk ook in natuurvoedingswinkels.
    http://www.fonteine.com/kokosolie.html

sueann wijzigde dit bericht op 25-03-2012 01:26 met 0%

3. clineke
    Afbeelding van clineke

De melatonine die je hier koopt is of 3 mg of 5 mg. Ik gebruik meestal 5 mg.

Lactaid die je hier koopt is 9000 FCC (Food Chemical Codex) units en daar neem je er normaal 2 van in.

Ja, kokosolie is vrij populair en kun je bij de betere supermarkets en health food stores kopen. Ik heb het nog nooit gebruikt.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

4. sueann
    Afbeelding van sueann

Ik ga die cocosolie proberen, want met permanent zonder boter/margarine is alles anders. Margarine eet ik al jaren niet, vanwege het te vele fabriekswerk. Hard/vast-gemaakte vloeibare olieën zijn ongezond. Olie die vanzelf vast wordt, is niet schadelijk in vaste toestand.

Het maakt waarschijnlijk ook uit welk merk melatonine je slikt. Het eerste maakte vooral dat ik niet meer vlot m'n bed uit kon komen. Die van nu maakt dat ik dagenlang niet echt wakker word. Als ik daar weer mee verder ga, dan geen 3 mg maar een halve capsule. Doses vanaf 3 mg worden hier als medisch ervaren en moeten dus onder dokterstoezicht, al moet je van dat toezicht helemaal niets verwachten.

5. pootje
    Afbeelding van pootje

Kerutabs, zijn hier gewoon verkrijgbaar bij de apotheek sueann. En je dokter heeft wel gelijk. Af en toe een keer een tablet als je ook eens een bak capucinno wil is niks mis mee. Maar je moet het niet gebruiken om dagelijks melkprodukten te kunnen eten. Want dan krijg je echt last.

Ik meen me te herinneren dat er nog wel sterkere dingen zijn, maar die zijn volgens mij wel op dokters recept.

Je hebt er ook druppels van, die doe je dan in de melk en dan laat je dat een X aantal uur staan. De lactose wordt dan omgezet van te voren. Maar ook hiervoor geldt het zelfde het is niet afdoende voor dagelijks gebruik als je een ernstige lactose intolerantie hebt.

http://www.lactolerant.nl/2009/02/03/review-kerutabs/

Ik kwam nog een link tegen...

pootje wijzigde dit bericht op 26-03-2012 09:35 met 10%
    Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.

6. Boekenwurm
    Afbeelding van Boekenwurm

Ik vlieg even langs;
    ik las dat er nu een nieuw tijdschrift uitkomt met lekkere recepten voor mensen met diverse allergieën en / of intoleranties
    Ik meen dat het ZonderMeer heet.
    Het zou o.a. te koop zijn bij Jumbo.
    Kost 9,95...

7. sueann
    Afbeelding van sueann

Zat vanmiddag yoghurt uit het bakje te eten en toen viel me op dat het milde yoghurt is. Even gekeken hoe dat dan mild gemaakt is. En daar was-ie dan.
    Per 100 gram yoghurt:
    - suiker 5,8g
    - vet 3,8 g
    - natrium 0,05 g
    - calcium 160 mg

Dat is per bakje van 500 ml dus 28 gr suiker en 800 mg kalk, om het zure te dimmen. Dan mag je wel een extra tabletje magnesium slikken!

8. clineke
    Afbeelding van clineke

100 gram yoghurt is een gewichtsmaat. 100 ml yoghurt een inhoudsmaat. Je kunt denk ik niet simpel met 5 vermenigvuldigen tenzij 100 ml yoghurt ook net toevallig 100 gram weegt.

Waarom zou je magnesium moeten slikken?

9. sueann
    Afbeelding van sueann

Dat schreef ik fout. Melk gaat per liter en yoghurt per gewicht, meestal een pond.

Met hoge kalkgiften verstoor je de kalk-magnesiumverhouding. Als je toch aan de magnesium bent wegen spierkramp (bv. 's nachts), moet je dus extra magnesium slikken met zo'n verhoogde kalkgift.

sueann wijzigde dit bericht op 27-03-2012 13:24 met 22%

10. clineke
    Afbeelding van clineke

Oh, ik snap wat je bedoelt, maar dat is minder een probleem wanneer de kalk uit voedsel komt dan uit pillen. Merk je zelf dat verschil ook?

clineke wijzigde dit bericht op 27-03-2012 15:46 met 10%

11. sueann
    Afbeelding van sueann

Ik merk het van de magnesium doordat het merk dat ik langs alternatieve weg krijg, al een tijdje op is. Die van het kruidvat is blijkbaar van het verkeerde type. Ik vroeg me eigenlijk al langer af of het nu wel of niet hielp en de laatste tijd heb ik behoorlijk last van mijn benen.

Ja, via de voeding en uiteraard in de natuurlijke context is het beste. De ca. 120 mg in de melk zal het normale gehalte zijn (al dan niet complementair op peil gebracht). Maar in de yoghurt is meer dan de helft extra en dat moet ergens vandaan komen.

Ken je trouwens het GAPS-dieet? Dr. Natasha Campbell-McBride heeft uitgedokterd wat er zoal fout kan gaan bij de opbouw van de darmen. Daar is ze fanatiek ik en ze trekt het zo ver door, dat ze stelt dat mentale stoornissen als autisme en ADHD en schizofrenie en dus ook lactose-intolerantie en een heleboel meer door hersenvergiftiging wegens darmfalen komen. Onlangs is bekend gemaakt dat bewezen is dat een gluten- en lactosevrije diëet verbetering brengt bij ik dacht ADHD. Ze heeft een afgrijselijk streng dieet bedacht. Logisch, met die twee tegelijk kan je bijna niets meer eten. Het is erg fanantiek, maar het achterliggende verhaal is best logisch. Het staat hier http://www.gapsdieet.nl/gapsdieet/wat-is-het-gapsdieet/

Tot m'n ergernis viel me in dat de zware benen en het hele suffe lijf waar ik nu mee loop een uiting van melkconsumptie zou kunnen zijn. Wat nu weer?! Die minieme hoeveelheid lactose of de magnesium of wat anders?

12. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

Heb ik lactosevrije kwark gevonden zit er veel te veel calcium in voor mij.
    Dus kan ik die kwarktaart wel vergeten, maar ja hoef ik ook niet op zoek naar rundergelatine ha ha ha .

13. sueann
    Afbeelding van sueann

Ook van Minus-L?
    Ik ga nog een paar keer proberen hoe de verse kaas valt. In elk geval niet meer de melk en de yoghurt.

14. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

Inderdaad ook van Minus -L.

15. pootje
    Afbeelding van pootje

Ik zag dat de Lidl ook lactosevrije melk heeft. Van het merk Milbona.

16. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

POOTJE
    Ik gebruik melk van de Lidl en die is lekker en zit gelukkig niets extra's in.

17. sueann
    Afbeelding van sueann

Gewone lactosevrije melk, dus geen UHT of gesteriliseerd?

18. pootje
    Afbeelding van pootje

Geen idee, maar is daar wat mis mee dan???

19. sueann
    Afbeelding van sueann

Vies!

En blijkbaar is er nog wat mis mee, want ik kan niet tegen de zuivel van Minus-L.

20. pootje
    Afbeelding van pootje

Ik denk niet dat er wat met de melk mis is maar dat jij gewoon nog ergens op reageert. En over smaak valt te twisten. Er zijn ook genoeg mensen die geen verse dagmelk lusten. Dus zo erg zal het wel niet zijn.

En daarbij, als je een lactose intolerantie hebt blijf er helemaal af. Gebruik alleen de produkten van bv minus -L als je een keertje iets extra's wil. Vaak zit er namelijk ook een koemelk allergie onder.

En ga nooit nieuwe dingen uitproberen als je lijf nog van streek is door een ander produkt. Ze hebben mij geleerd 3 weken wachten en zorg dat je lijf weer in balans is voor je het volgende pakt.

21. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

SUEANN

Ik kan ook niet tegen de zuivel van Minus-l maar bij komt het door de extra calcium die ze erin doen.

De melk van Lidl is lekker om zo te drinken ( vind ik) maar ook om pudding enz te maken en dan proef je de melk niet.

POOTJE
    Zo is het mij ook geleerd en om iets uit te sluiten ook een voor een niet meer gebruiken en dan weer een paar dagen proberen.

22. sueann
    Afbeelding van sueann

Het is algemeen bekend dat de gesteriliseerde melk vies is, zowel qua smaak als qua mondgevoel. Ik moet die melk van Lidl nog proberen, maar dus nog weken wachten.

Intoleranties ben ik door de praktijk achter gekomen. Heb dus geen adviezen/richtlijnen gekregen.

23. pootje
    Afbeelding van pootje

Dat kun je zeggen Sueann, maar niet iedereen vind dat vies. En soms heb je geen keus. Zo zijn er ook mensen die zeggen dat magere melk slootwater met een blauw kleurtje is. Maar zich wel klem zuipen aan volvette houdbare melk. Het is allemaal betrekkelijk denk ik dan. Dus dat het algemeen bekend is... nee dus. Dat is net zoiets als alle Nederlanders dragen houten klompen..

24. sueann
    Afbeelding van sueann

Ik herinner me nu, dat taptemelk ook bekend stond om de viesheid. Dat dronken de dapperen of de mensen die het echt moesten.

Overigens, je reactie verbaast me. Het is algemeen bekend dat gesteriliseerde melk vies smaakt. Wat valt me daarop aan te vallen? Zeg ik iets over mensen die dat drinken? Alleen voor mensen die dat zelf verzinnen!

Inmiddels zag ik, dat volvette melk juist gezond is. Het vetgehalte schijnt te helpen bij de vertering van lactose. Die hele vetjacht is al decennia geleden onderuit gehaald. Kinderen die met mager eten opgevoerd blijven in geestelijke ontwikkeling achter. Logisch, je hersenen en ruggemerg bestaan uit vet.

25. zustruus
    Afbeelding van zustruus

Wat mij verbaasd n.a.v. dit forum is dat niemand het heeft over lactase druppels. Omdat ik minus melk niet lekker vind, ben ik disolact lactase druppels gaan gebruiken. Ik doe ong 6 druppels in een liter melk, schudden en laat dit minimaal 24 uur staan. Smaakt als gewone melk. Kan niet in zure melkproducten.
    Wel duur (10ml =15 euro, maar ook via internet te krijgen in 100ml fles en dan een stuk goedkoper.
    Sinds kort verkopen ze bij het Kruidvat ook lactase capsules met 4500 FCC eenheden lactase. 30 capsules voor 5 euro, maar ook vaak in de aanbieding (3 halen= 2 betalen)
    Als er kaas wordt gemaakt dan zit er in wei het lactose,dus niet in de substantie die kaas wordt. Dus hoe harder de kaas, hoe minder lactose.

x
duurt nog: 24:00:00
€189.95
€89.95
x x