Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Puzzel en Spel
  4. BRIDGE: Wekelijks probleem

Dit onderwerp heeft 600 reacties, en bestaat uit 25 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 25.
De laatste reactie is geplaatst op 22-07-2011 09:56. Dit onderwerp is gesloten!

BRIDGE: Wekelijks probleem

Ga naar een onderdeel
  1. Ton Lucassen
    Bridger
    Afbeelding van Ton Lucassen

Beste forumbezoekers,

Nieuw in deze pijler zijn 2 topics over bridge.
    Dit topic geeft wekelijks een bridgeprobleem. Elke vrijdag een nieuw probleem met de oplossing van het probleem van de week ervoor.
    In het andere topic kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.

Succes!

Met vriendelijke groet,
    Ton Lucassen

Probleem 1
    Oost/NZ
    ♠V832
    ♥AT
    ♦KBT62
    ♣75

♠KT75
    ♥962
    ♦AV74
    ♣K3
    ♠94
    ♥KB754
    ♦83
    ♣B842
    ♠AB6
    ♥V83
    ♦95
    ♣AVT96

WestNoordOostZuid
    --pas1♣
    doublet1♦1♥1SA
    pas2SApas3SA
    paspaspas

Een door noord-zuid zeer agressief uitgeboden 3 Sans Atout.
    Welk aantal slagen maakt de leider zuid als we er vanuit gaan,
    dat zowel de leider als de tegenpartij optimaal af- en tegenspelen?
    En wat is het optimale tegenspel?

Het antwoord op deze vraag publiceren we volgende week samen met het volgende bridgeprobleem.

Moderator1 wijzigde dit bericht op 28-02-2009 19:15 met 3%
    E-mail: lucassenbridge@hotmail.com

2. melle
    Afbeelding van melle

Van ruiten en klaveren moet je het hebben, dus ruiten A en klaveren K zullen verloren gaan.
    Hoe voorkom je dat oost-west 3 hartenslagen maken?
    West zal met harten starten.
    Legt de leider de T, dan pakt oost de B, zuid moet wel de V pakken. West komt aan slag en speelt harten 9 na voor het aas. Komt west later weer aan slag, dan heeft hij harten 2 nog om oost nog 3 slagen te bezorgen.
    Legt de leider in de eerste slag het aas, dan speelt oost (als west weer harten 9 terug speelt) de B, weer voor de vrouw van de leider.
    Harten 9 moet je als west wel even snel spelen, die dreigt te boel te blokkeren.

Kortom: ik zie niet hoe de leider kan voorkomen dat oost-west 3 hartenslagen maken.

Maar dat ga je me vast vertellen :lol:

Moderator1 wijzigde dit bericht op 22-02-2009 00:30 met 0%

3. Yntje6
    Afbeelding van Yntje6

Hoe kan er na 1 schoppen ,doublet 1 ruiten geboden worden?

Groet Yntje

4. melle
    Afbeelding van melle

quote:
    Yntje6 schreef op 22 februari 2009 @ 19:33:
    Hoe kan er na 1 schoppen ,doublet 1 ruiten geboden worden?

Groet Yntje
    De symbooltjes zijn inderdaad wat klein, maar er staat toch echt 1 klaveren als openingsbod.

5. Yntje6
    Afbeelding van Yntje6

Okè dat was even een misser.

Als de leider zijn ruiten wil maken moet hij zuinig op schoppenvrouw zijn,de heren zitten flink fout.

6. Ton Lucassen
    Bridger

PROBLEEM 2

Beste forumbezoekers,

Dit topic geeft wekelijks een bridgeprobleem. Elke vrijdag een nieuw probleem met de oplossing van het probleem van de week ervoor.
    In het andere topic kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
    Succes!

Met vriendelijke groet,
    Ton Lucassen

Probleem 2
    Zuid/Allen
    ♠KT2
    ♥KB3
    ♦AT82
    ♣KV2

♠B864
    ♥T8
    ♦V94
    ♣BT87
    ♠975
    ♥964
    ♦KB763
    ♣95
    ♠AV3
    ♥AV752
    ♦5
    ♣A643

WestNoordOostZuid
    ---
    1♥
    pas2♦pas3♣
    pas4SApas5♣
    pas7♥paspas

Een scherp groot slem in harten voor noord-zuid.
    Uitkomst klaveren boer.
    Welk speelplan geeft ons 13 slagen?

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:15 met 4%

7. Ton Lucassen
    Bridger

Beste Melle, Yntje6 en overige lezers,

OPLOSSING PROBLEEM 1:
    Voor de verdediging zijn er alleen 5 slagen te halen d.m.v. slagen in harten. West moet dus met harten uitkomen. De leider heeft dan de keuze om in dummie de Aas te spelen of de Tien.
    Als de leider in slag 1 de harten T speelt, zal oost de harten B moeten spelen om de V van Zuid al in slag 1 te forceren, zodat er verbinding in harten voor oost en west bewaard blijft, omdat harten A al in de 2e ronde harten gespeeld moet worden en west dan nog een derde harten heeft om oosts harten K aan te kunnen spelen.
    Neemt de leider harten A in slag 1 dan kan oost pareren door de tweede harten niet met de K te nemen, maar weer de B te spelen met hetzelfde effect.
    West komt zeker twee keer aan slag en daarmee maken Oost-West die twee slegen plus 3 hartens. Resultaat dus 3SA-1.
    De eerste reactie van Melle was een volledig juiste analyse dus. Uitstekend gedaan Melle!

Met vriendelijke groet,
    Ton Lucassen

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:21 met 1%

8. rav4
    Afbeelding van rav4

Hoi Ton,

Ik dacht 3 sans gemaakt moest kunnen worden, Ik kwam ook niet verder dan 3 sans minus 1. Ik was al heel benieuwd op welke manier het wel had gekund. Ik vind het leuk dat je dit topic geopend hebt.

Groeten, Rav

Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op een been

9. Ton Lucassen
    Bridger

Ik houd me eventueel aanbevolen voor twee oplossingen, maar ik ben al blij met 1.

10. melle
    Afbeelding van melle

Slag 1: kl B-2-5-A
    slag 2: rui 5-4-A-3
    slag 3: rui 2-6-ha2-rui9
    slag 4: sch 3-4-K-5
    slag 5: rui 8-7-ha5-ruiV
    slag 6: kl 3-7-V-9
    slag 7: rui T-B-haA-sch6
    slag 8: ha V-8-3-4
    slag 9: ha 7-T-K-6
    slag 10: ha B-9-kl4-kl8
    slag 11, 12 en 13 zijn voor kl K en sch AV

Aan tafel zou ik dit niet bedenken :?

melle wijzigde dit bericht op 04-03-2009 00:19 met 0%

11. rav4
    Afbeelding van rav4

1. ♠ B - H - 5 - 3
    2. ♦ 4 - A - 3 - 5
    3. ♦ 9 - 2 - H -♥ 2
    4. ♣ 7 - H - 5 - 3
    5. ♦ v - 8 - 6 - ♥ 5
    6. ♣ 8 - V - 9 - 4
    7. ♠ 4 - ♦ 10 - ♦ B - ♥ V
    8. ♥ 8 - 3 - 4 - A
    9. ♥ 10 - H - 6 - 7
    10. ♠ 6 - ♥ B - ♥ 9 - ♣ 6
    11. ♠ 8 - 2 - 7 - V
    12. ♣ 10 - ♠ 10 - 9 - A
    13. ♣ B - 2 - ♦ 7 - ♣ A

Het spelen lukt nog wel, maar met bieden was ik nooit zover gekomen

12. Ton Lucassen
    Bridger

Beste forumbezoekers,

De speelfiguur die nodig is om PROBLEEM 2 goed op te lossen staat in de bridgeliteratuur bekend als een dummy reversal.
    Door meerdere aftroevers in de hand van de leider met de lange troeven te maken, zodat de lengte van de leider in troef korter wordt dan de troeflengte van de dummy om dan de troeven van dummie te gebruiken om de troeven van de tegenstanders op te halen.
    Deze oplossing was door beide inzenders goed gezien!

Fijn weekend,
    Groet Ton.

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:19 met 2%

13. Ton Lucassen
    Bridger

PROBLEEM 3

Beste forumbezoekers,

Succes!

Met vriendelijke groet,
    Ton Lucassen

Probleem 3
    Zuid/Allen
    ♠T942
    ♥T72
    ♦K5
    ♣KT97

♥K

♠KVB83
    ♥A543
    ♦ABT
    ♣2

WestNoordOostZuid
    ---1♠
    pas2♠pas4♠
    paspaspas

Dit keer is het probleem iets makkelijker.
    Zuid is de leider in 4 schoppen en west start met harten K
    Welk speelplan geeft ons de beste papieren voor 10 slagen?

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:13 met 17%

14. rav4
    Afbeelding van rav4

-P2-
    Dank je wel voor je uitleg. Ik wist niet dat zoiets een speelfiguur heet, laat staan dat ik ooit van dummy reversal had gehoord.

Ik zie vol verwachting je volgende bridge probleem tegemoet.

Groeten, Rav

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:19 met 2%

15. melle
    Afbeelding van melle

Hmmm... zo op het oog niet super kansrijk.
    Er dreigen 2 hartenslagen, 1 schoppen en 1 klaverenslag verloren te gaan.

Ik zou ervoor kiezen harten één keer op te houden, de 2e harten te pakken met het aas.
    Dan schoppen spelen in de hoop dat beide zwarte azen bij oost zitten èn dat oost een doubleton harten heeft.

Ik geef dat een redelijke kans.
    Als west een 5-krt harten heeft en een punt of 10 (HVB harten en een aas, wie weet ook nog een klaverenplaatje?) zal hij toch wel volgen?
    Ik hoop dus op een 4-krt harten bij west en de punten een beetje netjes verdeeld.

Is er een zekere manier om dit contract te maken?

16. Ton Lucassen
    Bridger

Beste Melle en andere bridgers,

De oplossing van PROBLEEM 3:
    Naast de 2 zekere verliesslagen in Schoppen Aas en Klaveren Aas dreigen er ook nog 2 hartens verloren te gaan. De twee azen kunnen we niet omheen , maar de twee hartens kunnen we wel tot 1 verliezer reduceren als we nl. 3 slagen in ruiten kunnen maken en op de derde ruiten een harten in de dummie kunnen afgooien.
    Echter we moeten deze ruitenaktie uitvoeren voordat de tegenstanders de kans krijgen om de hartens op te rapen. Eerst troef trekken of klaveren naar de K spelen kan niet.
    Verder moeten we de snit op ruiten V zo nemen, dat we achterelkaar 3 keer ruiten kunnen spelen. Derhalve moet ruiten V daarvoor perse in oost zitten.
    Slag 1 harten Aas, slag 2 Ruiten B naar de Ruiten K en slag 3: ruiten 5 naar zuids T, slag 4 ruiten A in noord harten 7 weg en dan de tweede harten weggeven om de weg vrij te maken om een of twee hartens in noord te kunnen troeven.
    In de ingestuurde oplossingen werd voorgesteld om in de eerste slag harten de aas op te houden. Dit kan bij bepaalde zitsels werken, maar we moeten dan nog steeds hartenverliezers wegwerken en
    er is dus nog niet aan gegeven hoe dit dan zal moeten.
    De gegeven oplossing biedt geen garantie op succes, maar is de beste kans om te slagen.

Groet van Ton.

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:14 met 1%

17. Ton Lucassen
    Bridger

PROBLEEM 4

Beste forumbezoekers,

Succes!

Met vriendelijke groet,
    Ton Lucassen

Probleem 4
    Zuid/Allen
    ♠873
    ♥VB74
    ♦K2
    ♣AB83

♥2

♠K4
    ♥AT3
    ♦AB4
    ♣KT762

WestNoordOostZuid
    ---1 SA
    pas2♣pas2♦
    pas3 SApaspas
    pas

Nog een afspeelprobleem. We spelen een viertallenwedstrijd, dus overslagen zijn van minder belang.
    Zuid is na een normaal biedverloop leider geworden in 3 Sans Atout en west start met harten 2.
    Welk speelplan geeft ons de beste papieren voor 9 slagen?

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:11 met 0%

18. Ton Lucassen
    Bridger

Beste bridgers,

De oplossing van PROBLEEM 4:
    Het is voor de leider natuurlijk belangrijk om veel slagen in klaveren te maken zonder dat oost daarbij aan slag kan komen om door zuids schoppen K te kunnen spelen.We kunnen dus om te beginnen een klaveren naar noords A spelen en klaveren terug zonodig snijdend met zuids T. Misschien slaagt de snit, zodat we al 9 slagen tellen, maar ook als west de V mag halen, kan west niet anders dan ons een 9e slag in een der andere kleuren aanbieden.
    Zou west van oorsprong een vierkaart klaveren hebben en veilig met klaveren eruit kunnen, dan kunnen we nog een harten aan de K van west gunnen en zo de 9e slag in harten ontwikkelen.

Groet van Ton.

Moderator1 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 11:12 met 2%

19. Ton Lucassen
    Bridger

PROBLEEM 5

Beste forumbezoekers,

Succes!

Met vriendelijke groet,
    Ton Lucassen

Probleem 5
    Zuid/Allen
    ♠94
    ♥875
    ♦863
    ♣ABT93

♥V

♠AK32
    ♥AK4
    ♦AVT4
    ♣54

WestNoordOostZuid
    ---2 SA
    pas3 SApaspas
    pas

Weer een afspeelprobleem. We spelen een viertallenwedstrijd, dus overslagen zijn van minder belang.
    Zuid is na een normaal biedverloop leider geworden in 3 Sans Atout, maar de klaverenkleur is vaak moeilijk bruikbaar,
    omdat Oost-West meestal de communicatie kunnen verbreken.
    Welk speelplan geeft ons in ieder geval nog spel voor 9 slagen?

Moderator1 wijzigde dit bericht op 24-04-2009 12:25 met 9%

20. rav4
    Afbeelding van rav4

Als de kaarten als volgt verdeeld zijn:
    Oost ♠ 10, 8, 7, ♥ 9, 6, 2, ♣ V,6, ♦ H, 9, 7, 5, 2
    West: ♠ V, B, 8, 6, 5, ♥ B, 10, 3, ♣ H, 8, 7, 2 ♦ B
    is het contract volgens mij niet te maken. Zuid haalt dan maximaal 8 slagen.

Ik ben benieuwd naar de oplossing.

Groeten, Rav

21. Ton Lucassen
    Bridger

Beste rav4 en andere bridgers,

De oplossing van probleem 5:
    Allereerst zal de leider natuurlijk proberen om veel slagen in klaveren te maken. We kunnen dus om te beginnen een klaveren naar Noords B spelen en als deze verliest aan klaveren V of K, kunnen we via een herhaalde snit in klaveren hopen zelfs 4 slagen in klaveren te halen. Dit kan werken als de klaveren 3-3 verdeeld zijn met de honneurs verdeeld.
    Er zijn echter twee manieren waarop een sterke tegenstander dit plan kan torpederen. Allereerst kan oost natuurlijk de eerste klaveren niet nemen, zodat zuid wel 2 klaverenslagen maakt , maar geen 4. Nog beter doen de tegenstanders het als west in de eerste klaverslag in de tweede hand hoog speelt van Vxx of Kxx, want zo kan de leider maximaal 1 slag in klaveren maken en maakt er in de praktijk misschien wel geen, omdat hij west de honneur laat maken en nog een tweede snit in klaveren neemt in de hoop op KVx in west.
    Eigenlijk betekent dit alles dat de leider beter kan hopen op precies KV sec in klaveren in Oost of West. Daarom begint de leider wel met klaveren en snijdt; ook als West een honneur speelt laten we die de slag maken om verbinding te houden naar Noord.
    Mochten we de eerste klaverenslag met de B maken, dan zijn we tevreden met deze tweede slag in klaveren en hebben we een extra entree in noord gekregen om twee keer ruiten uit noord te kunnen opspelen en zo via de ruitens de nodige extra slagen te kunnen maken.

Groet van Ton

Ton Lucassen wijzigde dit bericht op 27-03-2009 11:48 met 0%

22. Ton Lucassen
    Bridger

PROBLEEM 6

Beste forumbezoekers,

Dit topic geeft elke vrijdag een nieuw bridgeprobleem. De oplossing vindt u een week later.
    In het topic 'Vraag en antwoord' kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
    Succes!

Met vriendelijke groet,
    Ton Lucassen

Probleem 6
    West/Allen
    ♠753
    ♥864
    ♦A4
    ♣VT875

♠V

♣3
    ♠2

♣9
    ♠AK4
    ♥AV32
    ♦K732
    ♣A2

WestNoordOostZuid
    paspaspas2 SA
    pas3♣pas3♦
    pas3 SApaspas

Weer een afspeelprobleem waarbij de behandeling van een speciale kleurkombinatie een belangrijke rol speelt.
    Zuid is na een 2SA-opening en een Niemeijer 3 klaveren(vraagt ook naar 5-kaarten hoge kleur) leider geworden in 3 Sans Atout, maar de klaverenkleur moet extra slagen opleveren, terwijl er in noord slechts een entree aanwezig is. Wat zijn nu de mogelijkheden in de klaverenkleur.
    Wat doen we, als onder de klaveren A bij oost de klaveren 9 valt in de tweede klaverenslag de V of de T?

Moderator1 wijzigde dit bericht op 24-04-2009 12:26 met 2%

23. rav4
    Afbeelding van rav4

Ik zou ik de vrouw doen. Als oost klaveren, heer, boer, 9 heeft, heb je pech.

Groetjes Rav

24. Ton Lucassen
    Bridger

Beste rav4 en andere bridgers,

De oplossing van probleem 6:
    De leider wil natuurlijk proberen om 4 slagen in klaveren te maken. Na klaveren aas waaronder bij oost de 9 meekomt, staan we in de volgende klaverenronde voor de keus om in noord de T of de V te proberen. Als de klaveren 3-3 verdeeld zijn met de honneurs verdeeld, hebben we een 50/50 gok welke plaat in west zal zitten, maar wat als de kleur 4-2 verdeeld is en oost B9 of K9 sec heeft?
    Gokken op B9 sec door de V te proberen geeft direct 4 slagen in klaveren als de gok goed blijkt te zijn. Gooken op K9 sec en met de T snijden levert ons wel direct een tweede slag in klaveren op, maar de Bxxx van west blijft de kleur afstoppen.
    Deze beschouwing leert ons dat we alleen gebaat zijn als de 9 van B9 sec geweest is.
    Een zeer gehaaide oostspeler kan de 9 gooien van K9x om op die manier ons in de tweede klaverenslag tot de verkeerde gok te verleiden, maar dergelijke tegenstanders zijn uiterst zeldzaam.
    Probleem 6
    West/Allen
    ♠753
    ♥864
    ♦A4
    ♣VT875

♠VBT7
    ♥KT
    ♦B65
    ♣K643
    ♠962
    ♥B975