- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 600 reacties, en bestaat uit 25 pagina's. U bent momenteel op pagina 3 van 25.
De laatste reactie is geplaatst op 22-07-2011 09:56. Dit onderwerp is gesloten!
BRIDGE: Wekelijks probleem
- Geplaatst op vrijdag 15 mei 2009 11:20Ton LucassenBridger
PROBLEEM 13 / Week 21
Beste forumbezoekers,
Dit topic geeft elke vrijdag een nieuw bridgeprobleem. De oplossing wordt een week later gegeven.
In het topic 'Vraag en antwoord' kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
Succes!
Probleem 13
Zuid/Allen♠V64
♥8732
♦AK9763
♣-
♠
♥5
♦
♣♠
♥AT
♦
♣♠AKB97
♥V
♦B
♣VBT762
Er zijn veel mensen die de zuidhand liever met 1 schoppen openen, omdat ze de 5-kaart schoppen meer gewicht toekennen dan de 6-kaart klaveren.West Noord Oost Zuid 1♣ pas 1♦ pas 1♠ pas 2♦ pas 2♠ pas 4♠ pas pas pas
Om echter partner snel een goed beeld van de prachtige verdeling te geven werkt het veel makkelijker, als we met onze langste kleur beginnen en dan proberen nog twee keer de tweede kleur na te bieden. En omdat we hier met 1 klaveren kunnen beginnen, kunnen we na partners rode kleur antwoord met 1 schoppen al op laag nivo de tweede kleur bieden.
Tegen het 4 schoppenkontrakt start west met harten 5 voor de aas van oost,die nog een harten probeert.
Hoe gaan we van hieruit verder? Hopen we de ruiten vrij te spelen of kunnen we beter de klaveren vrijspelen, of is er nog een andere mogelijkheid?
Met vriendelijke groet,
Ton Lucassen.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 15 mei 2009 20:363kDag Ton,
Bedankt voor jouw reactie. Het lukt nu om het probleem te bekijken tijdens mijn reactie.
Vanuit de hand met de meeste troeven zijn er 3 verliezers, 2 klaverslagen en één harten. Ik troef de nagespeelde harten en speel een hoge klaver en gooi in de dummy een harten weg. Als er weer harten wordt gespeeld opnieuw een troef en een hoge klaver waar ik de laatste harten van de dummy op weg doe. Als ik aan slag ben troef ik nog een klaver met de vrouw, trek de rest van de troeven (moeten wel 2-3 zitten) en incasseer de inmiddels vrije klaveren.
Groeten, 3k. - Geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 23:18rav4
Hoi Ton,
Volgens mij zitten de kaarten als volgt:
Oost
Schoppen 10 5 3 2
Harten A 10 6
Ruiten 2
Klaveren A H 9 5 3
West
Schoppen 8
Harten H B 9 5 4
Ruiten V 10 8 5 4
Klaveren 8
Hoe ik het ook speel, ik krijg niet meer dan 9 slagen.
Mijn plan is om Iedere keer als ik aan slag kom, een kleine klaveren te spelen en die in noord te troeven. Ik geloof niet dat oost harten doorspeelt omdat ik de vrouw onder de aas moet gooien. Oost/west haalt 1 harten, 2 klaveren en 1 schoppen.
Groeten Rav (zij)
Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op een been - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 13:10Ton LucassenBridger
Beste 3k, rav4 en andere bridgers,
De oplossing van probleem 13:
Rav4 kiest voor de juiste aanpak, omdat hij op een cross-ruff spel gaat. Alleen veronderstelt zij ten onrechte dat er slechts 1 slag in ruiten opgeraapt kan worden, zodat zij slechts 9 slagen telt.
De opmerking van haar, dat oost na harten aas beter geen harten na zou kunnen spelen is helemaal juist, want door in slag 2 met troef terug te komen, kan oost de cross-ruff torpederen.
De oplossing, die door 3k wordt aangedragen, om de klaverenkleur vrij te spelen, is afhankelijk van het rond zitten van de klaveren en de troeven en heeft dus minder kans van slagen, maar is wel de enige mogelijkheid als oost in slag 2 met troef vervolgt.
Het spel zat als onderstaand:
Probleem 13
Zuid/Allen♠V64
♥8732
♦AK9763
♣-
♠5
♥KB654
♦T842
♣K94♠T832
♥AT9
♦V5
♣A853♠AKB97
♥V
♦B
♣VBT762
Groet van Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 13:15Ton LucassenBridger
PROBLEEM 14 / Week 22
Beste forumbezoekers,
Dit topic geeft elke vrijdag een nieuw bridgeprobleem. De oplossing wordt een week later gegeven.
In het topic 'Vraag en antwoord' kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
Succes!
Probleem 14
West/NZ♠4
♥9853
♦AVB763
♣74
♠KT86
♥6
♦KT4
♣T9653♠AVB73
♥K2
♦85
♣KVB2♠952
♥AVBT74
♦92
♣A8
West Noord Oost Zuid pas pas 1♠ 2♥ 2♠ 4♦ 4♠ pas pas 5♥ pas pas pas
Op het bovenstaande spel komt een leerzaam thema aan de orde. Noord heeft een vierkaart steun voor het 2-harten volgbod van zijn partner, maar i.p.v. met 4 harten te steunen geeft hij de voorkeur aan een sprong naar 4 ruiten, tonend goede fit voor harten en sterke ruitens.
Dit bod heeft twee belangrijke voordelen. Ten eerste kan partner wellicht beter beoordelen of hij 4 schoppen van de tegenpartij kan doubleren en ten tweede als hij moet uitkomen tegen 4 of 5 schoppen en zijn hartenbezit is minder geschikt kan hij altijd ruiten starten.
Noord heeft nadat partner 4 schoppen niet kon doubleren het avontuur van 5 harten opgezocht.
Na schoppenstart voor de aas komt oost met klaveren koning.
Hoe verder?
Met vriendelijke groet,
Ton Lucassen.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 20:50rav4
Hallo Ton,
Slimme bieding van noord! Voor mijn partner en mij is dit een te geavanceerde bieding, maar we waren wel in hetzelfde contract geëindigd (denk ik).
Mijn oplossing voor probleem 14.
Ik haal klaveren aas en speelt schoppen na die ik in noord troef. Noord speelt harten naar de vrouw en dan speel ik troef aas en een ruiten na voor de vrouw in noord. Noord speelt harten terug ik snij nog een keer op ruiten koning. Noord is weer aan slag en haalt de laatste ruiten op en op de vrije ruiten gooi ik schoppen 9 en klaveren 8 weg.
We hebben wel heel veel geluk dat de koningen voor de azen zitten
Groeten Rav
Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op een been - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 21:52rav4
Hoi Ton,
Mag ik nog een keer terug komen op probleem 13. De kaarten zitten iets anders verdeeld dan ik had gedacht, maar toch kan ik echt maar 9 slagen maken ook al troef ik in noord 2 keer en in zuid 3 keer.
Noord maakt schoppen vrouw en ruiten aas en heer en troeft 2 klaveren en Zuid troeft 3 harten en maakt dan nog schoppen aas.
Wat doe ik verkeerd?
Groeten Rav

Mocht je nog twijfelen.
Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op een been - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 20:56Ton LucassenBridger
Dag Rav,
In reactie op je vraag over probleem 13:
Je denkfout is, dat je de troef Vrouw speelt, terwijl ik deze als aparte slag maak door ook daarmee een klaveren te troeven. Mijn bedoeling is het 8 troefslagen te halen dus al mijn troeven apart op te troeven.
M.vr.gr. TonE-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zondag 24 mei 2009 01:41rav4
Hoi Ton,
Ik ging ervan uit dat west na hartenaas gespeeld te hebben met troef komt. Nu ik het probleem nog een keer gelezen heb, zie ik dat hij harten naspeelt. Niet zo slim, want zo wordt het contract wel gemaakt.
Bedankt voor je antwoord, ik heb uren zitten puzzelen.
Groeten, RavWie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op een been - Geplaatst op zondag 24 mei 2009 19:15Sanberian
Ton,
De oplossing lijklt simpel klaver aas, snijden over ruiten koning, snijden over harten koning, snijden over ruiten koning, harten naspelen, vervolgens met schoppen na noord, ruiten ass spelen en de vrije ruiten spelen.
Sanberian - Geplaatst op vrijdag 29 mei 2009 11:48Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 14:
Het spel zit zo gunstig voor NZ, dat er op meerdere manieren aan het contract voldaan kan worden.
Beide inzenders hadden een succesvolle speelwijze, maar de variant van Sauberian was iets beter dan die van rav4, omdat eerst een snit nemen in de ruiten de mogelijkheid openhoudt om de ruitens te benutten als deze kleur 4-1 verdeeld zou zitten.
Rav4 troeft eerst een schoppen en is daarmee al een entree naar dummie kwijt.
Samengevat eerst ruitensnit naar tafel dan hartensnit naar de hand, laatste troef trekken en ruitensnit herhalen. Als de ruitens nu 4-1 zaten kan ik nog een ruiten aftroeven en met een schoppenaftroever terug in de dummie komen.
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 29 mei 2009 11:50Ton LucassenBridger
PROBLEEM 15 / Week 23
Beste forumbezoekers,
Succes!
Met vriendelijke groet,
Ton Lucassen.
Probleem 15
Noord/OW♠B4
♥T63
♦A8763
♣V85
♠V9652
♥AK7
♦
♣AKBT7♠AK7
♥VB852
♦B54
♣62♠T83
♥93
♦KVT92
♣943
West Noord Oost Zuid pas pas 3♦ doublet 5♦ pas pas pas
Op de laatste avond van een clubkompetitie kregen de Oost-west paren een moeilijk te bieden groot slem in harten in handen.
Echter er was een zuidspeler, die niet kwetsbaar in de derde hand zijn 5-kaart ruiten met 5 punten een beetje opwaardeerde tot een 7-kaart om toch met 3 ruiten te kunnen openen en zo west even flink wat biedruimte te ontnemen.
Na het logische doublet van west, vond noord het natuurlijk nodig om oost onder druk te zetten met 5 ruiten.
Oost paste geheel verbouwereerd en nu mocht west het alleen opknappen.
Nadat 5 ruiten dus ongedoubleerd 4 down was gegaan (kan -5), vroeg west zich af of je zo van het systeem mag afwijken.
Maar zolang de afwijking van het systeem niet op een extra afspraak met de partner berust is het volgens de spelregels toegestaan zelfs met een renonce preemptief te openen, omdat we ook partner het bos insturen.
Op bovenstaand spel blijkt er zelfs 7 harten en 7 schoppen voor OW in te zitten, dus in feite doen NZ het heel goed om zoveel te storen.
De vraag van de week:
Moet oost iets ondernemen op 5 ruiten en zo ja, wat? Of moet west nog in aktie komen?Ton Lucassen wijzigde dit bericht op 29-05-2009 11:54 met 1%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 30 mei 2009 14:48Sanberian
Ton,
Ik vind dat Oost had moeten reageren met 5 harten, hoewel als ik aan tafel had gezeten misschien dezelfde fout had gemaakt. Achteraf als je weet hoe de kaarten zitten en je de tijd hebt om na te denken is het toch makkelijker redeneren.
Oost wist dat partner een opening had en Oost heeft zelf 11 punten.
Samen hebben ze dus minimaal 24 punten. Zuid opent met 3 ruiten (dus 7 kaart Ruiten), Noord steunt Zuid dus ook minimaal 3 ruiten. Zelf heeft Oost 3 ruiten, conclusie Ruiten moet bij West renonce of singleton zijn.
Als ik West was had ik op de 5 Ruiten gedoubleeerd, hoewel dat erg verkeerd kan uitpakken. West heeft geen idee hoe sterk Oost is.
Ongeveer dezelfde situatie had ik donderdagavond in het spel tegen de Jannen. De bieding eindigde in een eindbod van 5 Ruiten voor de tegenpartij.Ik doubleerde op mijn sterke kaard. Tijdens het spel had mijn partner nog 3 schoppen geboden. Achteraf had ik 5 Schoppen moeten bieden, maar achteraf is toch makkelijker. Bij de tegenpartij bleek dat beide een renounce hadden op mijn beide azen en zij speelden 7 Ruiten gedoubleerd.Een dikke 0 score voor ons.
Sanberian - Geplaatst op maandag 01 juni 2009 13:27rav4
Ik had zowel als oost als als west een strafdoublet gegeven. Zuid heeft minder dan 9 punten en noord heeft misschien 11/12 punten. Oost heeft een opening en west heeft zelf ook een mooie hand + 3 troeven. Noord/Zuid heeft dus nooit genoeg punten om de manche te spelen.
Groeten, Rav
Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op een been - Geplaatst op vrijdag 05 juni 2009 13:40Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 15:
Het bieden is heel snel in 5 ruiten beland en beide inzenders vinden duidelijk dat er zeker van oost aktie mag worden verwacht.
De keuze van Sauberian was 5 harten en misschien kan dit vrijwillig bod op het 5-nivo partner tot 6 harten overhalen om zo toch nog in slem te komen.
Rav4 zei als oost voor een doublet te kiezen. De kans dat west dan nog iets biedt, lijkt duidelijk kleiner en waarschijnlijk wordt het eindcontract dan 5 ruiten gedoubleerd 5 down.
Met de kwetsbaarheid in het voordeel voor NZ is deze score beter dan een kleinslem geboden en gemaakt door OW.
Ik kan me heel goed vinden in een 5 hartenbod, omdat we partner ten hoogste op 1 ruiten kunnen taxeren, maar zelfs een bod van 6 harten is een kansrijk schot.
De les is: laat je niet wegbluffen door een paar niet kwetsbare tegenstanders met een geweldige fit.
Groet, TonE-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 05 juni 2009 13:41Ton LucassenBridger
PROBLEEM 16 / Week 24
Beste forumbezoekers,
Succes!
Met vriendelijke groet,
Ton Lucassen.
Probleem 16
Zuid/NZ♠AVT4
♥963
♦AV86
♣T9
♠8
♥V74
♦KBT732
♣KVB♠B72
♥BT2
♦954
♣6542♠K9653
♥AK85
♦
♣A873
West Noord Oost Zuid 1♠ 2♦ 4♠ pas 6♠ pas pas pas
Zuid heeft na de steun van 4 schoppen een geweldige kaart met de renonce in ruiten. Het is moeilijk te zien , dat partner daar de helft van zijn punten in heeft zitten.
De sprong naar 6 schoppen is alleszins acceptabel en ook tegenover de dummie,die op tafel verschijnt na een uitkomst met klaveren K, is er nog steeds hoop op 12 slagen.
Hoe moet de leider het aanpakken?E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zondag 07 juni 2009 17:40Sanberian
Ton,
de oplossing is waarschijnlijk als volgt:
Klaver Heer wordt genomen met Klaver Aas door Zuid
Zuid speelt Klaver 3, die wordt genomen door West met Klaver Vrouw.
West komt met Harten, die door Zuid wordt genomen met Harten Aas.
(andere uitkomsten door West bijvoorbeeld Klaver Boer wordt getroefd door Noord met Schoppen 4, Schoppen acht wordt naar Zuid gespeeld naar Schoppen 9 of Schoppen Heer als Oost de Boer zet, Ruiten ligt niet voor de hand met Vrouw Aas achter Heer Boer, want dat betekent twee slagen in ruiten, waarop Zuid twee vuiltjes kwijt kan).
Zuid speelt Klaver 7 die Noord troeft met Schoppen 4
Noord speelt Schoppen 10 en er wordt gesneden als Oost de Schoppen Boer niet zet. (Als de Boer wordt gezet neemt Zuid met de Heer en gaar door met Harten Heer)
Noord speelt Harten 6 naar Zuid Harten Heer.
Zuid speelt Klaver 8, waarop Noord de Harten 9 gooit.
Zuid speelt Harten 5 die getroefd wordt door Noord door Schoppen Vrouw.
Noord speelt Schoppen Aas
Noord speelt Ruiten Aas waarop Zuid Harten 8 loost
Noord speelt Ruiten 6 die door Zuid wordt getroefd met Schoppen 6
Noord speelt Schoppen Heer
Noord speelt Schoppen 9
Groet,
Sanberian
Noord speelt Ruiten Aas waarop Zuid een Harten kan - Geplaatst op vrijdag 12 juni 2009 12:29Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 16:
De oplossing, door Sanberian voorgesteld, is in orde, maar kan nog iets verbeterd worden door onderweg in dummie eerst twee hoge troeven te spelen, nadat blijkt dat de klaveren 8 hoog is geworden.
Dit is pas van belang als we het spel moeten maken zonder precies het OW zitsel te kennnen. Dit is dan beter omdat de troeven ook 2-2 verdeeld zouden kunnen zitten.
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 12 juni 2009 12:32Ton LucassenBridger
PROBLEEM 17 / Week 25
Beste forumbezoekers,
Succes!
Met vriendelijke groet,
Ton Lucassen.
Probleem 17
West/OW♠T8732
♥T543
♦A852
♣
♠K5
♥KV92
♦974
♣K832♠V964
♥
♦KVBT63
♣V65♠AB
♥AB876
♦
♣ABT974
West Noord Oost Zuid pas pas 1♦ 2 SA doublet 4♥ pas pas doublet pas pas redoublet pas pas 5♦ doublet pas pas pas
Op het internet zijn er tegenwoordig meerdere mogelijkheden om bridge te spelen en daar bestaat ook de mogelijkheid om wedstrijden van internationale topparen te volgen.
Op BridgeBaseOnline zag ik onlangs in een wedstrijd tussen enkele Amerikaanse toppers het bovenstaande spel voorbijkomen.
In de praktijk ging oost kwetsbaar 2 down in 5 ruiten gedoubleerd, dus voor -500.
Mijn vraag aan u is: wat is het resultaat voor noord als hij in 4 harten geredoubleerd zit met een start van ruiten K?E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zondag 14 juni 2009 15:19Sanberian
Ton,
een regenachtige middag geeft mij alle tijd om hier eens rustig over na te denken. In mijn optiek maakt het niet uit waar Oost mee start. Ben je het daarmee eens? Ik kom op 5 Harten voor Noord - Zuid.
Ruiten Heer wordt genomen met door Noord met Ruiten Aas (Zuid legt Schoppen Boer bij). Noord speelt Schoppen 2 die wordt genomen door de Schoppen Aas van Zuid. Zuid speelt Klaver Aas. Daarna speelt Zuid Klaver 4, die getroeft wordt door Noord met Harten 3.
Noord speelt Schoppen 3 die getroefd wordt door Zuid met Harten 6.
Zuid speelt Klaver Boer, die getroefd wordt door Noord met Harten 4.
Noord speelt Ruiten 2, die getroefd wordt door Zuid met Harten 7.
Zuid speelt Klaver 10, die getroefd wordt door Noord met Harten 5.
Noord speelt Ruiten 5, die getreofd wordt door Zuid met Harten 8.
Zuid speelt Klaver 9. Nu zit West in een dilemma. West heeft alleen nog maar vier troef kaarten H, V, 9 en 2. Zet West de Harten 2 of 9, dan troeft Noord over met de Harten 10. Neemt West met de Harten V, dan moet west komen met troef en in Zuid met Harten A en B sterk.
West maakt dus maar troef slagen.
Sanberian - Geplaatst op vrijdag 19 juni 2009 12:38Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 17:
De oplossing van Sanberian, is volledig juist, west maakt uiteindelijk alleen zijn 2 hoge troeven en is verder machteloos ondanks de overmacht aan punten en vier goede troeven is 5 harten niet down te branden.
Dus oost had een goede neus om uit 4 harten geredoubleerd weg te lopen en kwetsbaar te redden met 5 ruiten.
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 19 juni 2009 12:43Ton LucassenBridger
PROBLEEM 18 / Week 26
Beste forumbezoekers,
Succes!
Met vriendelijke groet,
Ton Lucassen.
Probleem 18
West/NZ♠T6
♥AV8543
♦KB84
♣K
♠V832
♥B3
♦AV63
♣AB4♠A5
♥KT975
♦T7
♣9753♠KB974
♥
♦952
♣VT865
West Noord Oost Zuid 1♦ 1♥ 1SA pas pas 2♥ doublet 2♠ doublet pas pas pas
Spelend op een parentoernooi op een clubavond kwam het bovenstaande spel op tafel en west kwam verassend uit met een kleine ruiten voor de ruiten B in de dummie.
Dit lijkt vreemd, maar er dreigt zo wel onmiddellijk een aftroever in ruiten voor oost-west.
Hoe moet de leider nu aan de slag om het maximale aantal slagen te behalen en hoeveel slagen zal hij/zij dan gaan halen.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op woensdag 24 juni 2009 21:23Sanberian
Ton,
op de donderdagavond krijg ik een half uur om 4 spellen te spellen.
Dit probleem vraagt toch iets meer tijd. Het probleem van het aftroeven van de Ruiten kan je voorkomen door direct na de Ruiten B het Harten Aas te spelen, waarop Zuid een kleine Ruiten kan wegleggen. Daarna lijkt mij de Klaver K (Noord) een goede uitkomst. Deze slag zal worden genomen door West met de Aas. Daarna worden de opties talrijk en ben ik niet goed uitgekomen. West kan evenwel niet Klaver komen, want dan eindig je precies in de vork van Zuid.
Blijft over Ruiten Aas, maar wat daarna? geen Ruiten meer want Noord zit met K en 8 sterk. Dus blijft Harten B of Schoppen 2. Harten B zal getroeft worden door Zuid, waarna Zuid de Klaver zal spelen. Schoppen 2 lijkt mij de beste optie, die slag zal door Oost worden genomen met de Aas.
Oost heeft weer verschillende opties moeilijk, moeilijk dus.
Graag jouw oplossing voor het probleem.
Groet,
Sanberian - Geplaatst op vrijdag 26 juni 2009 12:42Ton LucassenBridger
Beste sanberian en andere bridgers,
De oplossing van probleem 18:
Sanberian, uw oplossing is niet volledig uitgewerkt, maar de aanzet is wel goed. Het verdere vervolg is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de voortzetting die de verdediging zal kiezen, wanneer zij aan slag komen.
Na de ruitenstart voor de ruiten B, eerst harten A om in zuid een ruiten af te gooien en dan klaveren K voor de Aas van west.
Het is voor west mogelijk om eerst de ruiten A te cashen, maar dan moet hij schoppen vervolgen voor de Aas van oost en schoppen terug voor wests Vrouw. Dan harten B in zuid getroeft en de laatste troef gespeeld door zuid om de troef 8 op te halen.
Nu kan zuid vervolgen met klaveren V en west moet nu zijn klaveren B ondergooien anders wordt hij met de klaveren B ingegooid om van zijn ruitens af te spelen.
Deblokkeert west klaveren B dan komt oost met de klaveren 9 aan slag en maakt dan nog harten K voor 1 down.
In de praktijk zijn er dus zeer veel momenten waar de verdedigers het spoor bijster kunnen raken.
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 26 juni 2009 12:43Ton LucassenBridger
PROBLEEM 19 / Week 27
Beste forumbezoekers,
Succes!
Met vriendelijke groet,
Ton Lucassen.
Probleem 19
West/NZ♠AB86
♥3
♦KT842
♣BT3
♠
♥
♦
♣8♠
♥
♦
♣V♠KVT953
♥AB85
♦
♣A52
West Noord Oost Zuid pas pas pas 1♠ pas 3♠ pas 4♣ pas 4♦ pas 4♥ pas 5♥ pas 6♠ pas pas pas
In een agressieve bui drukte zuid met zijn zeer controlerijke hand door naar een klein slem schoppen met een gezamelijk bezit van slecht 23 punten.
De uitkomst met klaveren 8 doet het ergste vermoeden omtrent de positie van de beide klaverenplaatjes. Welk alternatief is er nog te bedenken om een slecht klaverenzitsel te overleven?E-mail: lucassenbridge@hotmail.com
Dit onderwerp heeft 600 reacties, en bestaat uit 25 pagina's. U bent momenteel op pagina 3 van 25.
De laatste reactie is geplaatst op 22-07-2011 09:56. Dit onderwerp is gesloten!
BRIDGE: Wekelijks probleem