- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 22 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 13-06-2011 14:57.
BRIDGE: Vraag en antwoord
- Geplaatst op donderdag 19 februari 2009 12:38Ton LucassenBridger
Beste forumbezoekers,
Nieuw in deze pijler zijn 2 topics over bridge.
In dit topic kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
Het andere topic geeft wekelijks een bridgeprobleem. Elke vrijdag een nieuw probleem met de oplossing van het probleem van de week ervoor.
Met vriendelijke groet,
Ton LucassenModerator1 wijzigde dit bericht op 27-03-2009 12:34 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zondag 01 maart 2009 11:54Ton LucassenBridger
Het is afhankelijk van de honneurs in de tweekaarten of het raadzaam is met 5-4-2-2 verdeling toch 1SA te openen. Hebt u in de tweekaarten kombinaties als Vx, Kx, AT,AB of AV dan is er alle reden om te proberen zelf leider te worden om je posities in die kleuren tegen de uitkomst te beschermen. Vanzelf zijn de lange kleuren dan ook minder sterk, omdat er al de nodige punten in de korte kleuren zitten.
Met een lege tweekaart is het veelal beter de 5-kaart en 4-kaart beide te bieden en dus de 5-kaart openen.
Wat het openen van 2SA betreft met 5-4-2-2, zijn we veel makkelijker, omdat de sterke handen na een andere 2-opening veel lastiger bieden.
Bijna elke 5-4-2-2 kan met 2 SA geopend worden.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op dinsdag 03 maart 2009 14:11Ton LucassenBridger
Gifkikker,
Ja ook met 5-3-3-2 verdeling met 5-kaart hoog is het zeer goed mogelijk om met een 1SA opening te beginnen. We geven dan meteen de kracht en het karakter van de hand goed aan.
Het naddel van de nog niet bekende 5-kaart hoog kan voor een deel ondervangen worden door de Staymanconventie uit te breiden met de antwoorden 3 harten en 3 schoppen om een 5-kaart te tonen.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 07 maart 2009 22:16gossa
Hoi Ton, is het niet beter op niveau te openen met een 5- kaart hoog, je moet toch bij 1 SA 15-17 punten hebben?gossa wijzigde dit bericht op 07-03-2009 23:47 met 0% - Geplaatst op zondag 08 maart 2009 08:50melle
Mijn partner en ik spelen zowel na 1SA als na 2SA de Niemeijerconventie.
Ik vind dat je, als je een vijfkaart in je SA opening kunt hebben, niet om Niemeijer heen kunt.
- Geplaatst op zondag 08 maart 2009 11:27Ton LucassenBridger
Beste Gossa,
Als we met een 5-kaart harten of schoppen toch 1SA openen, bedoelen we dit alleen met 15-17 punten en 5-3-3-2 verdeling.
Beste Melle,
Niemeijer is ook een prima oplossing om toch een 5-kkart hoog te kunnen tonen, maar er zijn in dit geval natuurlijk vele oplossingen mogelijk.
Belangrijk in dergelijke situaties is , dat je iets afgesproken hebt.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op maandag 20 april 2009 02:47coco
Gifkikker, waarom geen Openingsdoublet? - Geplaatst op dinsdag 21 april 2009 11:21Ton LucassenBridger
Hallo Gifkikker en coco,
Deze hand is een bekend probleem, want we hebben punten genoeg om te bieden, maar we moeten kiezen uit doublet, 1 schoppen, 2 klaveren of pas.
Voor alle mogelijkheden is wel iets te zeggen.
Doublet heeft het grote bezwaar, dat we bijna zeker weten dat maat hartens gaat bieden en zonodig herbieden als we een keer weglopen. Met name als onze linkertegenstander ophoogt naar 3 ruiten is een 3 hartenbod van partner zeer onplezierig.
Een volgbod van 2 klaveren is met een dergelijke kleur op het 2-nivo niet aan te raden.
Dan is volgen op de goede 4-kaart schoppen minder riskant dan het lijkt, want het is lager en geeft partner nog veel meer ruimte om mee te doen.
Daarnaast willen we ook liever dat partner schoppen start als onze linkertegenstander in harten of sans terecht komt.
Het alternatief van passen kan ook, maar is meer iets voor heel voorzichtige bieders.
Groet van TonTon Lucassen wijzigde dit bericht op 21-04-2009 11:22 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op maandag 11 mei 2009 22:32Mels108Over onderstaand probleem gaarne uw oplossing
Noord opent met 1 schoppen;
Oost past
Zuid biedt 2 schoppen;
West past
Noord past weer
Oost legt doublet ( in totaal 11 punten waarvan 4 harten en 5 ruiten 3 klaver en 1 ruiten )
Haar partner op oost past.
( Schoppen aas en nog 3 kleine schoppen in totaal 4 punten
Gevolg hiervan is dat 2 schoppen gedoubleerd is.
Wat had oost moeten doen ?
Alvast hartelijke dank.
Groet,
MelsMels108 wijzigde dit bericht op 11-05-2009 22:44 met 10% - Geplaatst op woensdag 13 mei 2009 12:55Ton LucassenBridger
Dag Mels108,
Oost heeft hier uitstekend geboden, nadat hij eerst op 1S net niet genoeg had om te bieden, kwam hij in tweede termijn nog in aktie omdat de tegenstanders met schoppenfit toch laag af wilden stoppen.
Zijn doublet is de meest flexibele aktie, omdat het partner de keus uit alle kleuren geeft.
Als partner een heel sterk schoppenbezit heeft en 3 slagen in de troefkleur dreigt te halen kan hij op het doublet passen.
Anders moet hij zijn langste kleur bieden, heeft hij een 4-3-3-3 verdeling met alleen een 4-kaart schoppen, dan biedt hij/zij 2Sa, waarop partner een eventuele 5-kaart kan tonen of passen.
Groet van TonE-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op woensdag 13 mei 2009 13:54Mels108Hoi Ton,
Vriendelijke dank voor je snelle reactie.
Groetjes
Mels - Geplaatst op vrijdag 22 mei 2009 23:09Moderator1
Beste rav4,
Uw bericht betreffende probleem 13 is verplaatst naar het betreffende topic.
Met vriendelijke groet,
Moderator1 Libelle.nlModerator1 wijzigde dit bericht op 04-06-2009 02:02 met 3%: Url aangepastNiet meer actief | forum@libelle.nl - Geplaatst op zaterdag 23 mei 2009 11:04rav4
OKrav4 wijzigde dit bericht op 24-05-2009 01:43 met 99%Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op een been - Geplaatst op vrijdag 14 augustus 2009 14:40Ton LucassenBridger
Beste Sanberian en andere forumbezoekers,
Sanberian stelde in mijn andere topic de volgende vraag, die ik hier graag wil beantwoorden:
quote:Sanberian schreef op 14 augustus 2009 @ 10:30:
Ton gisteren avond zat ik met een dilemma. In het laatste spel opende mijn partner met 2 Sans (dus 20 punten) zelf had ik 12 punten met een Sans verdeling (vieren Vrouwen, Klaver K en Schoppen B en vier kaart Klaver, andre kleuren 3 kaart). Ik vermoedde dat klein Slem (6 Sans) gespeeld kon worden hetgeen ook gebeurde. Ik antwoordde op de 2 Sans van mijn partner 3 Sans en waar ik bang voor was gebeurde. Hij paste. Ik had waarschijnlijk 3 Klaver moeten antwoorden?
De opening met 2Sa is waarschijnlijk 20-22 punten met een evenwichtige verdeling. Omdat je zelf ook een 4-3-3-3 verdeling hebt, zou ik met 12 punten slechts een invite voor slem doen en niet op eigen kracht direct een slem bieden.
De geijkte procedure om partner te vragen of hij maximaal dan wel minimaal is, is door middel van een zogenaamd kwantitatieve 4SA.
Door op 1SA of 2SA opening direct naar 4SA te springen, geven we partner aan op de rand van 6SA te zitten en laten hem de keus om te passen of door te bieden.
Als we in die situatie azen willen vragen kunnen we dit bv met 4 Klaveren doen of eerst stayman toepassen.
Indien partner op deze kwatitatieve 4SA besluit naar slem verder te bieden, is het zinvol eerst het aantal azen aan te geven om een slem met 2 azen buiten te vermijden.
Groet TonTon Lucassen wijzigde dit bericht op 14-08-2009 14:43 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 28 augustus 2009 14:55Sanberian
Ton,
Ik hoor regelmatig aan tafel dat na een opening een preemptive bieding op 4 niveau moet zijn. Zelf bljif ik met mijn preemptive bieding op 3 niveau bieden ook na een opening door een andere speler.
Bijvoorbeeld West opend met 1 Ruiten en ik doe een preemtive volgbod met 3 Harten (7 kaart Harten met 7-8 punten).
Doe ik iets verkeerd?
Sanberian - Geplaatst op zondag 30 augustus 2009 00:49Ton LucassenBridger
Beste Sanberian,
Wat andere mensen ervan vinden, doet er helemaal niet toe.
U kunt zelf met je partner elke situatie afspreken, zoals u dat zelf het fijnste vindt.
De in de top meest gebruikte afspraak is elk sprongbod dus ook 3 klaveren/3 ruiten op een 1 harten opening is zwak en lang dus eigenlijk preemptief. Een sprongbod op het 2-niveau kan dan zelfs op een 6-kaart gebeuren.
Kortom rustig doen, maar wel eerst met partner afstemmen.
Groet TonE-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 25 september 2009 23:55melle
Op onze club heerst wat onduidelijkheid over de vernieuwingen in de spelregels.
Vanuit de bridgebond is dat ook wel wat vaag gecommuniceerd hoor...
Moeten de biedkaartjes nu wèl of niet blijven liggen tot er uitgekomen is?
En moet nu ieder doublet ge-alerteerd worden, of alleen 'vreemde' doubletten (Dont bijvoorbeeld?).
Weet jij hier meer over?
Ik moet zeggen dat ik niet blij ben met weer een aanpassing van de alerteerregels. Nu brengt het al dan niet alerteren meer onduidelijkheid dan dat het oplost, dat kan toch niet de bedoeling zijn? - Geplaatst op zaterdag 26 september 2009 11:24Ton LucassenBridger
Beste Melle,
Artikel 22B: De biedperiode eindigt, als een der tegenstanders de uitkomstkaart met de beeldzijde naar boven op tafel legt.De periode daarvoor, maar na de laatste pas , heet de uitlegperiode, dan mogen de biedingen nog op tafel blijven liggen.
Wat betreft het alerteren van doubletten:
Een informatiedoublet moet niet gealerteerd worden, maar een doublet op een volgbod van een tegenstander, dat u als transfer bedoelt natuurlijk weer wel. Verder moet u elk doublet alerteren, waarvan u verwacht, dat de tegenpartij het verkeerd zou kunnen interpreteren.
Ik hoop dat u hiermee iets meer duidelijkheid hebt gekregen.
Groet, TonTon Lucassen wijzigde dit bericht op 26-09-2009 11:26 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op woensdag 03 maart 2010 11:50melle
Gisteren kreeg ik deze mooie hand:
schoppen V98
harten --
ruiten KVT98
klaveren AHV52
Links van mij begon de bieding met 1 harten, partner pas, rechts 2 harten.
Ik begon met doublet omdat ik mezelf te sterk vond voor een 'gewoon' volgbod.
Opener bood 3 harten, partner en rechts passen.
Ik besloot weer te doubleren. Vanuit de redenering: als partner schoppen biedt, bied ik 4 klaveren. Dan zou ze mogen begrijpen dat ik een sterk 2 kleurenspel in handen heb.
Het liep anders: partner paste en na afloop mochten we 3harten gedoubleerd gemaakt noteren... au!
De dummy had een 5 kaart harten (ukjes) en een 5 kaarten schoppen BTxxx. Singleton klaveren, doubleton ruiten. De leider gaf één schoppenslag, één klaverenslag en 2 ruitenslagen af. De rest van de verliezers kon ze kwijt op de inmiddels vrij getroefde schoppen.
Partner had schoppen Hxx, harten xxx, ruiten Axxx, klaveren Bxxx.
Heb ik het mijn partner te moeilijk gemaakt of had ze moeten bieden na mijn tweede doublet? - Geplaatst op vrijdag 05 maart 2010 17:59Ton LucassenBridger
Dag Melle
Het bieden tot zover lijkt me alleszins redelijk en partner moet op het tweede doublet zeker niet passen, want dat kan alleen met enkele slagen in harten, niet met slagen in de andere kleuren.
Ik vind partners hand zelfs te sterk voor 4 klaveren of 4 ruiten en kies dus voor 4 harten om een manche af te dwingen en tegelijk partner de kleur te laten kiezen, zodat we zeker in tenminste 5 klaveren of ruiten komen.
Groet Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com
Dit onderwerp heeft 22 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 13-06-2011 14:57.
BRIDGE: Vraag en antwoord