Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Huis, Tuin & Keuken
  4. Houdbaarheid

Dit onderwerp heeft 17 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 31-01-2012 19:52.

Houdbaarheid

Ga naar een onderdeel
  1. annebeth59
    Afbeelding van annebeth59

Wie van jullie kan me zeggen hoelang ik winterwortelen kan bewaren en op welke manier dit het beste kan. In de koelkast worden ze toch vaak zacht, maar het moet toch mogelijk zijn dit lang goed te houden volgens mij.

vandaag is een mooie dag

2. Oude Bekende
    Afbeelding van Oude Bekende

niet in de koeler maar gewoon koel en donker(kelder)

Komt tijd komt raad.

3. sueann
    Afbeelding van sueann

Moderne huizen hebben helemaal geen koele kelder en het huis is van de benedenvloer tot in de nok verwarmt.

4. marijke1
    Afbeelding van marijke1

In plakjes snijden, blancheren en invriezen.

Op het bovenstaande berust copyright©

5. wichie
    Afbeelding van wichie

quote:
    sueann schreef op 01 februari 2009 @ 22:03:
    Moderne huizen hebben helemaal geen koele kelder en het huis is van de benedenvloer tot in de nok verwarmt.
    Maar er is hopelijk nog een koele bijkeuken of een ruimte die niet verwarmd wordt? Ik stook niet het hele huis warm en daarin ben ik niet de enige denk ik (ook al woon ik in een 'modern' huis). Tip: ik bewaar ook wel dingen in de (koele) garage.

beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

6. conxita32
    Afbeelding van conxita32

Koel en donker in iets wat lucht doorlaat. Dus gewoon vies in een krat of zo en dan afdekken met een krant en dan op een plank in de (overwarmde) fietsenschuur of zo. Succes. Ik bewaar zo al mijn verse groenten in een rieten fietsmandje. Wel plastic afhalen van de spullen.

mens durf te leven

7. Mevr T
    Afbeelding van Mevr T

Hé Annebeth.
    Wortelen kun je het beste in een (houten) kist / krat bewaren in (rood) zand in een koele kelder, schuur of garage. Zorg wel dat het zand licht vochtig blijft maar niet te nat. Maar pas wel op voor nachtvorst, dan eventueel binnen halen.

MISSCHIEN IS DEZE AARDE WEL DE HEL VAN EEN ANDERE PLANEET

8. annebeth59
    Afbeelding van annebeth59

Bedankt allemaal! Trees, ik had weleens gehoord van wortelen in het zand bewaren, maar wist niet precies hoe. Ik ga het proberen.
    http://www.tabortex.eu/Wortelen.jpg

vandaag is een mooie dag

9. Vogelblij
    Afbeelding van Vogelblij

Heb aan de moderator gevraagd om een oud topic om mijn vraag over THT (tenminste houdbaar tot) te stellen.

Zelf heb ik een vraag over dieetolie, tarwekiemolie en lijnzaadolie.
    De zonnebloem dieetolie staat er al 3 (?) jaar maar is heel mooi helder en echt bestemd om te bakken.
    Gebruik meestal zoiets als notenolie of zo om te bakken en als die al wat langer in de koelkast staat dan wordt die troebel, maar meestal is dat pas zo tegen of over de THT.
    Nu heb ik een ongeopend flesje lijnzaadolie en een flesje tarwekiemolie gevonden in de kast. Eentje is 4 maanden over de THT en de andere nog net niet. Hoe lang kan je die blijven gebruiken zonder dat het schadelijk is voor de gezondheid?

Vogelblij wijzigde dit bericht op 28-01-2012 22:28 met 12%
    Pimpelmeesje

10. annec66
    Afbeelding van annec66

Ik bewaar olie nooit in de koelkast en het blijft heel lang goed.

11. Boekenwurm
    Afbeelding van Boekenwurm

De olie vraag kan ik niet beantwoorden.
    Ik zou zelf zeggen ; als het nog vers ruikt en smaakt , dus niet muf en ranzig; gewoon opmaken. Zo snel mogelijk , dat dan wel.

Wortels en ook andere groente bewaar ik veel langer dan vroeger met een doos van Tupperware.
    Ik heb er 3 gekocht; diverse formaten en het bevalt mij erg goed.
    Ik doe de wortels in deze

12. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Olie hoort niet in de koelkast, net als tomaten, komkommers en bananen.

13. marrie1
    Afbeelding van marrie1

Gebruik meestal zoiets als notenolie of zo om te bakken en als die al wat langer in de koelkast staat dan wordt die troebel, maar meestal is dat pas zo tegen of over de THT.

Olijfolie wordt door kou troebel. Misschien is dat bij notenolie ook zo het geval. Bij olijfolie is dat in ieder geval geen probleem.
    Volgens mij kan je olie best lang bewaren. Er moet nu eenmaal overal een tht datum op!

14. hemelskoekje
    Afbeelding van hemelskoekje

Olijfolie kan je langst van alle (eetbare)olie´s bewaren. Je moet wel zorgen dat het donker staat (tussen de 14 en 21º) en dat de fles goed is afgesloten.Kan je kiezen in de winkel, koop dan altijd een glazen fles ipv plastic.

Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft...

15. Vogelblij
    Afbeelding van Vogelblij

Sesamolie heb ik meestal en die zit in een doorzichtige fles. Die moet wel koel bewaard worden na opening, maar is ook al 3 maanden over de datum. Is inderdaad ook beetje troebel geworden. Ook de tarwekiem en de lijnzaad moeten na opening koel bewaard worden. De lijnzaadolie smaakt altijd vies, maar als toevoeging aan muesli met magere melk zou het wel gezond zijn. Tarwekiem vind ik wel lekkere olie. (Ook als huidolie, maar daar gebruik ik speciale voor.)
    De dieetolie moet donker bewaard worden en was tht 2006. Is nog steeds mooi helder van kleur en die heb ik laten staan als reserve om te bakken. (Alle olie die ik heb zit inderdaad in glazen flessen.)

Ik heb ergens gehoord dat na opening maximaal 3 maanden staat voor olie die je zo uit het flesje wil gebruiken als dressing of zo.
    Ik heb gezocht op internet, maar over olie kan ik eigenlijk niet zoveel vinden.
    TGT is te gebruiken tot en die staat op voedingsmiddelen waarbij het gebruik na die datum wordt afgeraden. THT dat is de datum voor een kwaliteitsgarantie.
    Ik denk dat ik de lijnzaadolie maar weg gooi en de tarwekiemolie nog gewoon op gebruik. De THT is 012012 en dan moet het nog wel kunnen. Met dit weer geeft wat extra vet een lekker beschermend laagje. :D
    In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Vogelblij wijzigde dit bericht op 31-01-2012 13:30 met 2%
    Pimpelmeesje

16. Liseth1
    Afbeelding van Liseth1

Ik dacht dat je alleen arganolie n de koelkast moest bewaren. Heb verder nooit olie in de koelkast Kan je het niet gewoon ruiken wanneer het niet goed meer is? En troebel wil toch niet zeggen niet eetbaar, alleen te koud bewaard.

groeten,
    Liseth

17. Vogelblij
    Afbeelding van Vogelblij

Ja, ik gebruik alleen de olie die ik wel lekker vind. Kan me niet voorstellen dat het giftig wordt, want anders zou het wel ergens staan.
    Heb wel begrepen dat door bepaalde bewerkingen op olie, zoals ermee bakken, dat dan de werkzame stoffen kunnen veranderen. Zo kunnen onverzadigde vetten juist verzadigd worden en die zijn minder gezond????? Of juist omgekeerd?????? In elk geval alleen maar geperste plantaardige is gezonder dan gebakken olie. Olie die verwarmd wordt die veranderd. Maar zelfs iedere dag een borrelglaasje olie is ook niet gezond als je toch al genoeg vetten binnen krijgt.
    De wortelen die zijn het meest gezond als je ze niet te fijn snijdt en niet zo kort mogelijk kookt en zo snel mogelijk na bereiding opeet. Dus hele wortelen zijn gezonder dan voorgesneden. Je kunt ze ook langer bewaren.

N.B.: Terwijl ik dit intyp, is er een interessant programma over voeding 10x beter van de NTR. Misschien een kijktip?

Vogelblij wijzigde dit bericht op 31-01-2012 19:45 met 6%
    Pimpelmeesje

18. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Olie die geperst wordt uit een vrucht uit warme streken, en dat geldt voor alle soorten olie, mag absoluut niet in de koelkast, net als tropische vruchten, die bewaar je ook op kamertemperatuur. Als je bananen een dag na aankoop verkleuren zijn ze te koud opgeslagen geweest. Citrusvruchten kunnen overigens wel tegen vorst.

x
duurt nog: 24:00:00
€34.95
€22.95
x x