- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 971 reacties, en bestaat uit 39 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 39.
De laatste reactie is geplaatst op 16-05-2012 23:39.
Adoptiekinderen
- Geplaatst op dinsdag 01 mei 2012 21:25eebaracs
Ah Lies, dat wist ik nog niet: het is een zoon! Gefeliciteerd, wat leuk! Ik dacht altijd dat het eigenlijk alleen maar meisjes zijn die momenteel vanuit China worden geadopteerd. Hebben jullie ook al een fotootje van je zoon? Spannend!
Ik heb ook spannend nieuws, ook in augustus: ik word oma!
Voor het eerst oma worden is voor iedereen natuurlijk heel spannend, maar omdat ik zelf nooit zwanger ben geweest vind ik het heel bijzonder om nu een zwangerschap van zo dichtbij mee te mogen maken. En voor mijn dochter is het ook bijzonder: voor het eerst in haar leven heeft zij dan iemand in Nederland die (deels) dezelfde genen heeft als zij. Dat is voor een geadopteerde toch altijd iets wat er niet is: iemand in de familie waar je op lijkt, of die dezelfde talenten (of slechte karaktereigenschappen) heeft als jijzelf. Met de geboorte van deze baby zal zij dan eindelijk iemand van haar eigen vlees en bloed in haar onmiddelijke nabijheid hebben. - Geplaatst op dinsdag 01 mei 2012 22:06sienna
Oh eebaracs, gefeliciteerd!! Wat een geweldig nieuws is dit. Ik weet precies wat je bedoelt omdat we nogal wat overeenkomsten hebben in deze. Je zult zien dat het nóg leuker zal zijn dan je je voorstelt want het is gewoon niet te omschrijven hoe het is om oma/opa te zijn.
Op dit moment ligt kleindochter hier te slapen. We gaan dit weekend op vakantie dus wilde ze nog even een logeerpartijtje bij ons en dat mocht natuurlijk.
Spannend Lies, je oren staan vast elke dag open om de postbode te horen. Ik hoop voor je dat het allemaal snel in orde komt met de papieren. - Geplaatst op woensdag 02 mei 2012 09:47lies1976
Scarabee wat geweldig!!!!! En wat zal dat een prachtige baby worden! (ik ben uiteraard totaal niet bevooroordeeld
)
Ja het is idd een zoon (de blauwe wolk was de hint, ander was ie roze geweest
). Prachtig manneke met net zulke grote kijkers als zijn zus.
De weken kruipen voorbij. Gelukkig is er genoeg te doen. Zondag vieren we dat onze dochter 2 jaar bij ons is. Dan ben ik dus 2 jaar moeder, ik heb een vervroegde moederdag
Volgende week ga ik met mijn moeder naar de Zomerweek. En dan nog moederdag, een theateruitje met dochterlief, Pinkpop (we hebben een hotel geboekt, erg hè? toch nog een beetje een romantisch weekend voor 2 LOL) en dan is het al bijna juni.
We komen onze tijd wel door. Maar het liefst zou ik morgen al naar onze zoon gaan. - Geplaatst op woensdag 02 mei 2012 12:34eebaracs
quote:lies1976 schreef op 02 mei 2012 @ 09:47:
Zondag vieren we dat onze dochter 2 jaar bij ons is. Dan ben ik dus 2 jaar moeder, ik heb een vervroegde moederdag
Alvast gefeliciteerd met de aankomstdag (of hoe noemen jullie het?) van je dochter. Twee jaar alweer, waar blijft de tijd .....
Goed dat jullie het vieren, zo hoort het ook, dat is toch de dag dat je vader en moeder van je dochter werd.
In de loop der jaren heb ik heel wat geadopteerden leren kennen die niet eens weten wanneer hun aankomstdag is; ik vind dat altijd een beetje triest. Wij hebben het altijd gevierd, compleet met slingers, cadeautjes en kiezen wat ze wilden eten. Dochters lieten dan trots op school hun aankomstdag-cadeautje zien, wat voor meester/juf weer een mooie aanleiding was om het hele adoptieverhaal weer eens in de kring te bespreken. En er was zelfs ooit een vriendinnetje die jaloers was op dochter, omdat zij geen aankomstdag had
Nu heb ik één schoonzoon met aankomstdag, en één schoonzoon zonder .... We plagen hem daar graag mee, dat hij tekort komt
Hij is trouwens de papa van het a.s. kleinkind, dus de baby is geen volbloed Koreaan ..... - Geplaatst op woensdag 02 mei 2012 14:08sienna
Dus dat wordt net zo'n multiculti kleinkind als bij ons, Scarabee. Leuk!
Wij vierden niet de aankomstdag maar de samenkomstdag omdat we de kinderen in hun geboorteland bij ons kregen. De oudste kregen we op mijn moeders verjaardag. Dat is ook altijd een fijne, dubbele herinnering. - Geplaatst op woensdag 02 mei 2012 19:55eebaracs
Samenkomstdag ..... ook een mooie benaming!
Ja, multi-culti kleinkinderen, dat is waar ik me altijd al op heb verheugd. Als je rassen gaat mengen krijg je de mooiste kinderen, dus mijn verwachtingen zijn hooggespannen!
Sienna, als ik je niet meer 'spreek': fijne vakantie! Ik moet nog twee weken wachten, en dan is het voor mij ook zo ver
- Geplaatst op donderdag 03 mei 2012 07:40sueann
Lies, duurt het misschien langer omdat jullie tweede een jongetje is?
Wat is eigenlijk de adaptiedatum, de dag dat je het kleintje aangereikt krijgt? Mooie feestdag zondag!
Wat leuk Scarabee, gefeliciteerd. Ik wens jullie een geweldige eerstelingkraamtijd toe. Lies moet nog even wachten voor ze oma wordt... - Geplaatst op donderdag 03 mei 2012 12:02lies1976
Nee het duurt niet langer, gelukkig. Maar dit gedeelte van het wachten voelt wel als het langst. Bij dochterlief duurde het tussen het moment dat we gebeld werden en het moment dat we haar in de armen hadden 4 en een halve maand. We wachten nu nog maar pas 4 weken
.
Uiteindelijk horen we een week of 3 van te voren wanneer we vertrekken.
We noemen het *dochterlief*dag. Dus de naam van onze dochter. Het is haar dag en we doen dan iets als gezin. Vorig jaar zijn we in de Apenheul geweest, nu wordt het de Efteling. We nemen een rugzak vol lekker mee en gaan uiteten. Dochterlief wil graag pannekoeken of poffertjes.
Volgend jaar valt het niet in een weekend, maar dan doen we iets het weekend er voor of erna. Ook heb ik allerlei prulletjes uit China in een grote kist zitten. Elk jaar krijgt ze daar wat uit. Vorig jaar waren het haarclipjes, ik moet nog bedenken wat ik er dit jaar uitvis (er zitten kettinkjes in, sleutelhangers, stickers, boekjes, armbanden. Echt vanalles!). - Geplaatst op donderdag 03 mei 2012 12:04lies1976
Wij vieren de dag dat ze bij ons kwam. Haar officiële adoptie was een dag later. In China krijg je namelijk 24 uur bedenktijd. Ze vragen dan of je "Happy with baby" bent en "You want to keep baby?". Je kunt dus na die 24 uur je kind nog teruggeven. En ja, dat gebeurt soms....... - Geplaatst op donderdag 03 mei 2012 12:33sienna
Oh echt Lies? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat kindertjes terug gegeven worden. Die hartpijltjes sprongen bij ons meteen over toen we onze kinderen voor het eerst zagen. Ze waren beiden al meteen 'ons' kind.
In Sri Lanka kregen we onze kinderen voor het eerst te zien nadat we bij de advocaat waren geweest om de papieren in orde te maken. In de meeste gevallen waren de kindertjes daar ook aanwezig maar in ons geval gingen we beide keren na het advocaatbezoek naar een kindertehuis. Daarna moesten we 1 à 2 weken wachten voordat we naar de rechtbank moesten. Daar kregen we na ondertekening van de papieren onze kindjes definitief bij ons.
Ik schrijf bewust in de verleden tijd omdat ik niet weet hoe het daar nu geregeld is. - Geplaatst op donderdag 03 mei 2012 16:28lies1976
Meestal gaat het dan om kinderen waarvan de ouders vermoeden dat er veel ernstigere dingen aan de hand zijn dan hun medisch dossier vertelt. Ernstigere dingen ook dan dat een ouderpaar aan denkt te kunnen. Het erge is dat sommige ouders (en dat gebeurt in Nederland zelden) zo slecht zijn voorgelicht dat ze vermoeden dat een kind autistisch is omdat het amper reageert. Wat natuurlijk meestal niet zo is, het kind is in totale shock en heeft zich tijdelijk afgesloten van de buitenwereld.
Hiaten in medische dossiers komt nogal eens voor. Ik ken via het internet meerder ouderparen wiens kind veel ernstigere beperkingen hadden dan het dossier deed vermoeden (uit diverse landen, niet specifiek China). Soms niet bewust verzwegen, soms w.s. wel. Maar die kinderen kwamen gewoon mee naar huis. Alhoewel ik me in sommige gevallen het best kan voorstellen dat je zegt, sorry maar dit is echt te zwaar voor ons gezin. Zeker als je al meerdere kinderen met een 'uitdaging' hebt. - Geplaatst op donderdag 03 mei 2012 16:30lies1976
Het gaat hierbij natuurlijk om wat oudere kinderen. Bij jonge babies bemerk je dat soort dingen vaak niet. Maar dochterlief was natuurlijk al 1,5 jaar (en zoonlief zal zelfs nog iets ouder zijn bij overdracht). Apathisch was ze niet, maar wel duidelijk onder de indruk. - Geplaatst op donderdag 03 mei 2012 17:23sienna
Begrijpelijk, zoals jij het uitlegt. Maar het lijkt me heel moeilijk en zwaar om te moeten constateren én uitspreken dat de opvang het betreffende kind je te zwaar valt. Uiteraard moet je ook aan de rest van je gezin denken. - Geplaatst op vrijdag 04 mei 2012 00:15sueann
Ik wel Sienna. Het is een lange aanloop waarin van alles gebeurt. Soms zit je even in de tredmolen en ga je mechanisch door. Dat kan adoptiemoeheid zijn, maar het kan ook zijn dat je ongemerkt veranderd bent. Als je dan een kind aanreikt krijgt waarmee het totaal niet klikt of dat je tegenstaat of waarvan je beseft dat je de handicap niet aan kan, is het goed om die dag bedenktijd te hebben. En dan met een enorme kater naar huis moeten want je hebt hier jaren in gestoken.
Denk maar aan die ambassadeur in Honkong, die inmiddels ook als spion ontmaskerd is. die het het kind pas jaren later teruggaf omdat het totaal niet ging.
Met dik een jaar voor de tweede is het natuurlijk hardstikke snel als je aan de lange jaren die je erop hebt zitten vergelijkt. Maar met het tweede kind ben je waarschijnlijk een stuk ongeduldiger dan met de eerste.
Hoe gaat het tussen je dochter en de oppaskinderen. Hebben de in- en externe veranderingen nog invloed gehad op het aantal? - Geplaatst op vrijdag 04 mei 2012 13:30june
Scarabee, van harte gefeliciteerd met het aankomend grootouderschap. Leuk zeg. Ook wij verwachten in het najaar een kleinkind. Oudste dochter is in verwachting van haar derde kindje. Haar 1e zoon is overleden, 2e zoon is nu een wolk van 9 maanden en de 3e dus op komst.
Van onze kleindochter (3 jr.) genieten we dagelijks omdat zij met moeder (middelste dochter) inwonen. In juli wordt hun appartement opgeleverd en keert de rust terug.
Vorig jaar belde mijn (A)moeder op een ochtend om me te feliciteren met mijn aankomstdag. Dat was voor het eerst; ik wist niet eens op welke dag ik 'aangekomen' was. Nu staat het op de kalender en ik heb me voorgenomen op de volgende aankomstdag mijn ouders te feliciteren. Leuk, dat er na zoveel jaar (50) ineens aandacht voor is.
Voor mij is die bloedband met mijn dochters heel bijzonder. In 1983 mocht ik dit voor het eerst meemaken. Heel speciaal. Voor de meeste 'gewone' biologische ouders is alles zo vanzelfsprekend. Je lijkt op moeder, op vader of anders. Maar als je dit allemaal niet kent, is het oh zo bijzonder om in een ander herkenning te vinden. Overigens vind ik wel dat alle mensen, die samen leven/wonen, op elkaar gaan lijken. (Soms zelfs op hun huisdier.) - Geplaatst op vrijdag 04 mei 2012 13:39june

Wel verdraaid, daar komt meneer de consul weer voorbij: Raymond Poeteray! Dit laatste nieuws is mij ontgaan. In 2007 is het nieuws rondom hun adoptiedochter Jade in de doofpot gestopt. Zelfs de Volkskrant achtte het belang van de heer en mevrouw P. groter dan dat van de kleine Jade.quote:sueann schreef op 04 mei 2012 @ 00:15:
(...) Denk maar aan die ambassadeur in Honkong, die inmiddels ook als spion ontmaskerd is. die het het kind pas jaren later teruggaf omdat het totaal niet ging. (...)
Hier een Telegraaf-artikel. Let op: de 60-jarige medewerker van het ministerie van Buitenlandse Zaken is Raymond Poeteray: Verleid door agente 00-sex / Haagse spion zat in netwerk bloedmooie Anna Chapman - Geplaatst op zaterdag 05 mei 2012 14:23eebaracs
Dank Sueann en vervolgens June, voor het ons op de hoogte houden van de onfrisse handel en wandel van de voormalige papa van een 'wegwerpkoreaantje' .....
Alles bij elkaar is het maar goed dat Jade indertijd bij het echtpaar Poeteray als adoptiedochter niet in goede aarde viel, ze is nu waarschijnlijk veel beter af! - Geplaatst op maandag 07 mei 2012 00:33eendje
Kijk ik even op het adoptietopic, moet ik tot mijn verrassing twéé mensen feliciteren! Eebaracs, wat leuk dat je oma wordt. Van harte daarmee. Ik weet inmiddels uit ervaring (ons kleintje wordt volgende maand al weer één jaar) hoe leuk het is. Dus ik wens je (jullie) een prachtig kleinkind toe waarvan je heerlijk kunt houden en genieten!
En dan June.... wat een verrassing dat nummer drie bij oudste op komst is. Daarom zat ze natuurlijk zo te stralen toen ik haar de laatste keer zag
Ook voor jullie de felicitaties!
Tja, en dan Lies.... al vier weken wachten op een mooi lief jongetje. En nog even moeten wachten. Maar al die leuke dingen versnellen het wachten wel. De aankomstdag van dochterlief vieren is een goede manier om de aandacht voor jullie liefdevolle adoptie over te brengen. Samen naar de Efteling... ja gezellig! Toevallig hoorde ik schoondochter vanmiddag ook praten over naar de Efteling gaan. Goh, heb ik net de verzamelde punten voor korting van de week weggegooid, was mijn reactie. En, net als jullie, gaan schoondochter en zoon naar Pinkpop. Met een tentje....
Die ambassadeur met zijn wegwerpkindje is dus goed door de mand gevallen!
Sienna, jouw kleinkinderen zijn prachtig!
En die van June ook....
En het kleinkind van Eebaracs zal een prachtig donkerogig kindje worden.
Morgen ga ik naar de Libellezomerweek (nou ja, eigenlijk vandaag dus) en daar laat ik mij helemaal door de Chinese sfeer betoveren. Ik zal aan jou denken, Lies.
- Geplaatst op dinsdag 08 mei 2012 13:42lies1976
Dank Eendje,
Was het leuk gisteren? Ik ga morgen. Pluutje mee want de voorspellingen zijn nogal slecht. Ach ja..... - Geplaatst op dinsdag 08 mei 2012 22:32eendje
Het was heel erg leuk, Lies! Prima weer, veel zon en veel zandvliegen. Dat was minder natuurlijk.
Lekker geshopt, met Wieke Biesheuvel gesproken en genoten van wat er te zien en te koop was. Als je heel lief kijkt mag je misschien wel een paar van die overal hangende Chinese lampionnen meenemen, leuk voor M.
Heel veel plezier morgen, al dan niet in de regen..... - Geplaatst op donderdag 10 mei 2012 14:43lies1976
Jemig wat was het druk op de Zomerweek! Maar het was wel leuk. Ik heb helaas weinig columnisten gezien, maar wel op de nipper Ebru zien karaoken met Lois Lane. Vooral veel in de winkeltjes geneusd.
Wat is dat toch met al die zeepkettingen? Ik geloof dat ik wel 10 broccante achtige standjes heb gezien met die dingen. Ik had graag wat meer Chinese geinspireerde winkeltjes gezien, maar heb iig even mijn hart op kunnen halen in de stand van Chinese supermarkt. En ik hoop een prachtige trenchcoatachtig regen/zomerjasje gescoord voor dochterlief. Wit met knaloranje bloemen met 'een blauw hartje' zoals ze zelf zegt. Staat er GEWELDIG. Natuurlijk heel veel lekkere wok en sojasausjes gekocht. Ik wilde dat ik ook zo'n tas op wieltjes had......
We hadden welgeteld één flinke regenbui, dus dat viel alles mee. - Geplaatst op zaterdag 12 mei 2012 16:45eendje
Fijn dat je redelijk weer had, Lies! En leuk dat je een mooie jas gesoord hebt. Ik heb voor kleindochter een leuk tricotjurkje gekocht. En een verfschort met Nijntje erop.
Die tassen op wieltjes zijn ons een doorn in het oog. Meestal struikel ik wel een keer over zo'n volgepakt ding.... Ooit vroegen we Wieke Biesheuvel daar maar eens een column aan te wijden. Haar antwoord: Libelle promoot ze zelf! 
- Geplaatst op maandag 14 mei 2012 14:15june
quote:...Wat is dat toch met al die zeepkettingen?...
Kweenie, zal wel lekker ruiken op de badkamer/wc.
quote:...daar maar eens een column aan te wijden. Haar antwoord: Libelle promoot ze zelf!
Er ontstaat bij mij nu een beeld van de Libelle-zomerweek van vrouwen, vooral heel veel vrouwen dicht op elkaar gepakt, met boodschappenkarretjes, rollators en rugzakken. Gezellie. - Geplaatst op maandag 14 mei 2012 23:00eendje
Die rollators vielen wel mee.... dat waren er niet veel. De rugzakken zijn ingeruild voor karretjes op wielen. En ja, véel vrouwen. Wat zeg ik? Heel veel vrouwen. Heel gezellig!
Enne, ik heb ook zo'n geinige zeepketting gekocht. Voor op het toilet. Om andere geuren te maskeren.....
- Geplaatst op woensdag 16 mei 2012 23:39lies1976
Ja ik snap het nut van de zeepketting wel. LOL Maar niet waarom je overal die dingen zag. 2 Verkooppunten leken me wel afdoende om aan de vraag te kunnen voldoen
Leuk nieuws, de LOA is binnen. Nu nog maar 1 document en we mogen naar onze kleine man. Dat zou al half juli kunnen zijn (maar daar hoop ik nog maar even niet op). Ik hou het op ergens in augustus.
Het begint enorm te kriebelen........ (alsof het dat niet al deed)
Dit onderwerp heeft 971 reacties, en bestaat uit 39 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 39.
De laatste reactie is geplaatst op 16-05-2012 23:39.
Adoptiekinderen