Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Boekenclub
  4. Leesclub: nieuw boek afspreken

Dit onderwerp heeft 172 reacties, en bestaat uit 7 pagina's. U bent momenteel op pagina 7 van 7.
De laatste reactie is geplaatst op 10-06-2011 00:02.

Leesclub: nieuw boek afspreken

Ga naar een onderdeel
  1. melle
    Afbeelding van melle

Daar ben ik best voor te vinden.
    Ik wil meteen een kandidaat voordragen: Kees van Beijnum: Een soort familie.

Wieringen, jaren tachtig. Teun Draaijer en zijn oudere broer lijden onder de uitzonderingspositie die hun gezin inneemt binnen de gemeenschap van de boerse geboren Wieringers. Regelmatig vormen zij het doelwit van uitsluiting en pesterijen. Ieder op geheel eigen wijze proberen de jongens op school en op straat te overleven. Maar dan keert zijn broer radicaal de idealen en verwachtingen van zijn ouders de rug toe en raakt het gezinsleven ontwricht. Teuns positie is ondraaglijk: moet hij voor zijn broer of voor zijn ouders kiezen?

Jaren later keert Teun met zijn zoontje terug naar de plek van zijn jeugd, maar het is geen sentimental journey. De noodlottige nacht waarin het familieconflict ten slotte uitmondde, is hem altijd blijven achtervolgen.
    bron: bol.com

2. Cateau
    Afbeelding van Cateau

quote:
    melle schreef op 12 augustus 2010 @ 14:15:
    Daar ben ik best voor te vinden.
    Ik wil meteen een kandidaat voordragen: Kees van Beijnum: Een soort familie.
    ]
    Ha die Melle, ik wil graag meedoen. Ik heb nu toch genoeg tijd. :muziek: Ik heb een recensie gelezen en het lijkt mij een ontzettend mooi boek. Hoe werkt jullie boekenclub? Lezen wij dit boek en gaan wij er dan hier over praten of verzorgt een van ons een voordracht?

3. melle
    Afbeelding van melle

Kijk even in de pijlerlijst, daar staat een topic 'Leesclubs' .
    Daar staan de leesclubs die we tot nu toe 'gedraaid' hebben.
    Het werkt als volgt: we bepalen met een aantal geïnteresseerden welk boek we willen gaan bespreken. Dan spreken we af vanaf wanneer de bespreking begint. In de regel is dat 6 weken of 2 maanden nadat we het boek gekozen hebben. In die tussentijd melden zich hopelijk nog meer gegadigden.
    Vanaf de afgesproken datum mag iedereen zijn of haar mening over het boek geven, waarbij we op iets meer hopen dan 'ik vond het een leuk boek' of 'ik vond het waardeloos' ;)
    Laten we afwachten of er meer mensen zijn die dit boek de moeite van een leesclub waard vinden.

4. Madelief s
    Afbeelding van Madelief s

Mag ik ook meedoen? Ik heb het boek al een paar weken geleden gelezen, zeer tot mijn genoegen, moet ik zeggen en ik heb wel een mening.
    misschien verwarrend Melle dat ik ook groen schrijf maar dat doe ik al jaren bij libelle vanwege mijn avatar.
    Ik heb trouwens vanmiddag net de laatste bladzijde van "Sint Juttemis "van Maria Stahlie , een beetje verbouwereerd dichtgeslagen kennen jullie het boek,de schrijfsfster?heel boeiende schrijfster, prachtig boek!!!

Ik leef mijn leven zo blij als ik kan.Madelief,6 maart2011

5. melle
    Afbeelding van melle

Blijkbaar hebben we niet alleen in kleur dezelfde smaak Madelief, maar ook in schrijvers. Maria Stahlie is één van mijn favoriete schrijfsters. Sint Juttemis heb ik ook gelezen, maar ik heb het nu even niet paraat in mijn geheugen.

Natuurlijk mag je meedoen, maar ik vind dat we even moeten afwachten, met name op Benthe, of zij zich ook kan vinden in dit boek.
    Het gaat nu wel erg snel...

6. Madelief s

Dat zit denk ik wel goed Melle want ze heeft mij een week geleden ongeveer nog naar het het boek van Kees van Beynem (met een E en geen U schreef ik aanvankelijk ook verkeerd)gevraagd, want ze wilde het gaan lezen , ik had erover verteld op het reumatopic.

Haha groen, wij zijn blommen hè, dan krijg je dat.

7. benthe
    Afbeelding van benthe

:duim: Kees van Beijnum, een soort familie.
    Goed idee, want dat staat al op m'n lijstje. Ik ben benieuwd want ik vond Oesters van Nam Kee helemaal niente niets. Zal wel aan mij liggen.
    Dan zet ik Maria Stahlie ook op m'n lijstje (voor later). Van haar heb ik nog nooit iets gelezen (dacht ik).
    Maken we al een nieuw leestopic aan?

PS: @Ha die Madelief. Ja, we hebben het erover gehad. Maar als je even kijkt op Internet, dan heet 'iet toch echt Van Beijnum.
    :bye:

benthe wijzigde dit bericht op 12-08-2010 21:05 met 17%: PS om 21.05 h.

8. melle
    Afbeelding van melle

Anders staat het verkeerd op de omslag van zijn boek... :lol:

9. Madelief s

Dat is gek, op het omslag van mijn boek staat van beynem en daarom noemde ik hem zo. Ik heb het boek gisteren aan mijn schoondochter uitgeleend anders zou ik er nu even een fotootje van neergezet hebben. Morgen even aan schoondochter vragen want dit vind ik wel heel frappant.hihi.Dan staat het dus verkeerd nbij mij.Ik heb een gebonden uitgave, geloof ik. maar ik weet niets meer zeker alleen dat er van Beynem staat. :lol:

10. Cateau
    Afbeelding van Cateau

dan heb je een uitgave die veel geld waard is...........voor de ware verzamelaar. Maar ik hou mij aanbevolen......ga het boek morgen kopen. Heb trouwens nog nooit gehoord van Maria Stahlie. :schaam: Waar schrijft zij over?

11. manuela
    Afbeelding van manuela

quote:
    Cateau schreef op 12 augustus 2010 @ 22:42:
    dan heb je een uitgave die veel geld waard is...........voor de ware verzamelaar. Maar ik hou mij aanbevolen......ga het boek morgen kopen. Heb trouwens nog nooit gehoord van Maria Stahlie. :schaam: Waar schrijft zij over?
    http://www.boekgrrls.nl/Boeken/StahilieMaria.htm

12. benthe
    Afbeelding van benthe

13. melle
    Afbeelding van melle

quote:
    Cateau schreef op 12 augustus 2010 @ 22:42:
    Over mensen, in verschillende landen plaatsen, schrijfstijl beetje als Renate Dorrestein, maar minder absurd en minder dood.
    Hier is een link naar haar wikipediapagina.

14. benthe
    Afbeelding van benthe

Melle, Cateau, Madelief en myself (=Benthe) willen Een soort familie van Kees van Beijnum lezen. @Manuela, lees je ook mee?

Het boek heb ik vandaag ontvangen. Leuk, wanneer er nog meer mensen meelezen/meedoen/meeschrijven. Zal ik hiervoor een nieuw boekenclub-topic openen (morgen)?

Een fijne zondag!

15. Cateau
    Afbeelding van Cateau

quote:
    benthe schreef op 14 augustus 2010 @ 23:58:
    Melle, Cateau, Madelief en myself (=Benthe) willen Een soort familie van Kees van Beijnum lezen. @Manuela, lees je ook mee?

Het boek heb ik vandaag ontvangen. Leuk, wanneer er nog meer mensen meelezen/meedoen/meeschrijven. Zal ik hiervoor een nieuw boekenclub-topic openen (morgen)?

Een fijne zondag!
    Ha die Benthe, ik vind het een goed idee. Ik doe graag mee!

16. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Ik vind van Beijnum een heel goede schrijver, dus ben wel geinteresseerd, maar.... om de een of andere reden slaagde ik er de laatste twee keer maar niet in om goed mee te doen met de leesclub.. Ik zeg dus niks toe, als er wordt gestart beslis ik wel of ik meedoe. Ik houd het topic in de gaten.

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

17. melle
    Afbeelding van melle

:duim:

18. Cateau
    Afbeelding van Cateau

@Benthe, ik heb het boek in handen, alleen de cover is al intrigerend.......ik heb er zin in............

19. Madelief s

Hebben jullie van Beijnum al uit?
    Ik schaam me dood dat ik beweerde dat het van Bijnem was .Hoe ik dat zo verkeerd heb kunnen lezen!
    Toen mijn zoon voorlas dat het toch echt met een U was wilde ik hem zelfs eigenlijk niet geloven zonder het boek zelf gezien te hebben.
    Dat ik van de ij een y maakte is gewoon luiheid.
    Ondertussen ben ik zeer benieuwd wie net als ik bij het lezen van een soort familie associaties kregen met Knielen op een bed violen van Jan Siebelink

20. kriezel
    Afbeelding van kriezel

Ja, Madelief, het boek herinnerde mij ook aan "Knielen op een bed violen".
    Ik heb "Een soort familie" net gelezen, keek hier toevallig en dacht dus, ik zal even reageren. Het is goed geschreven en boeide mij vooral door de beschrijving van het landschap, met dijken, wind en zee. Maar daarbij speelt uiteraard een rol dat ik het hier in Beieren al tientallen jaren zonder die elementen moet doen en ze soms erg mis. Het verhaal zelf stemt je vrijwel van meet af aan treurig, hoewel je blijft hopen dat het nog enigszins goed zal komen allemaal.
    "Knielen op een bed violen" vond ik een uitgesproken verdrietig boek. Ik ben het volgende boek van Jan Siebelink - "Anna" heet het, geloof ik - dan ook niet gaan lezen.
    Met de boeken van Thomas Rosenboom ben ik om dezelfde reden opgehouden; op de eerste bladzijde voelde je al, dit gaat niet goed - en prompt ging het dan ook helemaal mis. Na zijn derde boek had ik er genoeg van.

kriezel wijzigde dit bericht op 08-12-2010 18:39 met 7%: aanvulling

21. melle
    Afbeelding van melle

quote:
    kriezel schreef op 08 december 2010 @ 18:35:
    Ja, Madelief, het boek herinnerde mij ook aan "Knielen op een bed violen".
    Ik heb "Een soort familie" net gelezen, keek hier toevallig en dacht dus, ik zal even reageren. Het is goed geschreven en boeide mij vooral door de beschrijving van het landschap, met dijken, wind en zee. Maar daarbij speelt uiteraard een rol dat ik het hier in Beieren al tientallen jaren zonder die elementen moet doen en ze soms erg mis. Het verhaal zelf stemt je vrijwel van meet af aan treurig, hoewel je blijft hopen dat het nog enigszins goed zal komen allemaal.
    "Knielen op een bed violen" vond ik een uitgesproken verdrietig boek. Ik ben het volgende boek van Jan Siebelink - "Anna" heet het, geloof ik - dan ook niet gaan lezen.
    Met de boeken van Thomas Rosenboom ben ik om dezelfde reden opgehouden; op de eerste bladzijde voelde je al, dit gaat niet goed - en prompt ging het dan ook helemaal mis. Na zijn derde boek had ik er genoeg van.
    Wil je je reactie in het leesclubtopic neerzetten? Daar zijn meer mensen die het boek gelezen hebben.
    Klik hier.

22. kriezel
    Afbeelding van kriezel

Is gebeurd, Melle! Ik had helemaal niet gezien dat het boek daar ook werd besproken.

23. benthe
    Afbeelding van benthe

'k Heb Tonio van A.F.Th. van der Heijden op 'de plank' liggen. Wie leest en bespreekt mee?