Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Boekenclub
  4. Leesclub: nieuw boek afspreken

Dit onderwerp heeft 172 reacties, en bestaat uit 7 pagina's. U bent momenteel op pagina 4 van 7.
De laatste reactie is geplaatst op 10-06-2011 00:02.

Leesclub: nieuw boek afspreken

Ga naar een onderdeel
  1. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Toch een topic over openen misschien? Ik heb het besteld en krijg het maandag of dinsdag in huis. Ik ben erg benieuwd.

2. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Ik wil ook wel meedoen. Ik heb het boek al gekocht maar nog niet gelezen. Misschien moeten we gewoon een datum afspreken en beginnen. Misschien sluiten anderen zich aan als de discussie cq bespreking al loopt.

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

3. benthe
    Afbeelding van benthe

Ik ben ook bezig met het boek nu. Zal ik een nieuw topic openen? Dan schrijven we daar verder.

4. Willemijn23

Goed plan. Ik ben voor!

5. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Leuk, ik heb gereageerd! Het boek is vandaag gearriveerd en ik heb erg veel zin om te gaan lezen.

6. katie64
    Afbeelding van katie64

Mag ik nog meedoen??? Lees nu voor het eerst weer eens dit forum en zie dat jullie het diner hebben gekozen. Ik heb het voor volgende week op mijn verjaardagsverlanglijstje staan en weet wel zeker dat ik het krijg. hahahaha.... (wie dit leest begrijpt het wel).....

graag een reactie
    gr. Katie

KWALITEIT VOOR KWANTITEIT!!!je leeft immers maar een keer.

7. Willemijn23

Katie, graag! Kopieer het lijstje van 15 mei op het betreffende topic en zet je naam erbij. Hoe meer zielen hoe meer vreugde! De afspraak is om 1 juni te starten met bespreken. Ik heb er geen problemen mee om dat iets op te schuiven, maar liefst niet later dan 15 juni, i.v.m. mijn vakantie. Wellicht gaan de anderen hiermee akkoord.Je kunt ook later insteken als je het niet voor de eerste juni redt. Maar zet in ieder geval je naam op de lijst.

8. sueann
    Afbeelding van sueann

(voortzetting van het dialoog dat op het moderator-topic begon)

Op de gewone boeken-topics leg ik me neer bij:
    - A: Heb xxx gelezen, het was heel mooi.
    - B: Vond ik ook.
    - C: Ik lees ŕl haar boeken!!!
    al begrijp ik niet dat dát alles is wat ze te melden hebben over een hooggewaardeerd boek. Bij een "hoort zegt het voort" zou toch wat meer verteld moeten worden, alleen al om de anderen te verleiden het ook te lezen/kopen?

Een leesclub is een boekbesprekingsclub.
    Dat ligt iets ruimer dan het boek zelf. Ook auteur, oeuvre, tijdspanne van het schrijversschap (is immers mede bepalend voor het boek), etc.

Wat ik er elders over las is gewoon niet haalbaar voor zo'n grote, gevarieerde groep. Wel haalbaar: als het boek uitgekozen is, wordt er een topic geopend met:
    - naam auteur
    - naam boek
    - intro (kan je van de flap/bieb-info/internet kopieëren) in de vorm van korte boekbeschrijving en jaar van (eerste) uitgave. Eventueel relevante links, zoals van de site van de auteur en diens fanclub (als die er zijn).

In een boekbespreking worden de leeservaringen en interpretaties uitgediept, compleet met argumenten. Dit is haalbaar voor elke graad van opleiding. Wie er niet handig in is, leert het in de praktijk via de wisselwerking. Wie opmerkingen over kromtaal krijgt, moet niet jammeren, maar uitleggen hoe dat komt. Geen zin in fatsoenlijk schrijven is reden om niet meer mee te doen. Taal/schrijfproblemen is reden voor begrip onzerzijds en blijvende inspanning van de kromschrijver.

Een boekbespreking vergt nadenken, doordenken over het gelezen boek, de reacties en de eigen formuleringen. Dat doordenken over het boek en evt. ook over de schrijver is het hoofddoel van zo'n bespreking.

9. Willemijn23

Sueann, ik hier echt een heel eind in meegaan, mits iedereen respectvol wordt benaderd. Als iemand niet duidelijk formuleert, zou je kunnen doorvragen om er achter te komen wat de forummer bedoelt. De "kromschrijver" vind ik een beoordelende kwalificatie waarmee je je boven een mede-forummer stelt. Wellicht bedoel je dat niet zo, maar het komt nogal frikkerig over. Ik kan me voorstellen dat iemand zich
    door zo'n opmerking uit de discussie terugtrekt. Ik vind het leuk om de verschillende invalshoeken te horen en zou dan ook blij zijn met een grotere deelname op dat topic.
    Jouw laatste alinea onderschrijf ik helemaal.

10. sueann
    Afbeelding van sueann

Nee Willemijn, het is een //feit// dat er op forums veel kromgeschreven wordt čn dat dat volkomen los kan staan van de inhoud of intentie. Maar de constatering van dit //feit// ontstijgt natuurlijk wel de leesvaardigheid-op-jankersniveau.

Als je terugleest, dan zie je dat de simpele vraag waarom iets wel/niet gevonden werd, al reden was voor een jammerde aftocht. Wie niet over het wat en waarom van boek & leeservaring wil praten, moet zich niet in een boekenclub storten en die wordt dan gewoon nagewuifd bij zo'n jammerend vertrek. Het is dus belangrijk dat elk boekenclub-topic begint met een standaardtekstje over //doel & opzet// en dat ook de moderator daar een beetje op let - dat het in eerste instantie de moderator (is immers een klein beetje gespreksleidster, moet het gesprek in goede banen houden) een zetje geeft om meer te vertellen ňf zich even te melden op zo'n 'kook-topic waar het helemaal toppie is als je bijdrage in zijn geheel bestaat uit "Ik heb het ook gelezen en vind het ook heel mooi", zodat zo'n topic bestaat uit een reeks kreten over wel niet gelezen en/of mooi gevonden, zonder enige toelichting en je na talloze postings nog steeds geen flauw idee hebt wat dat voor boek is, waar het over gaat, etc.

Daar is niets frikkerigs aan. Het is eerder ploegen door de stroop van een forum waarop nietserige praatjes en verongelijkte jammeraars altijd ferm bevoordeeld werden ten opzichte van degenen die een normale, inhoudelijke discussie willen voeren.

11. auk
    Afbeelding van auk

Ik zie hier voor het eerst dat er ook wel eens boekbesprekingen/oordelen plaatsvinden.
    Gaat het dan over stijl, dan wel psychologische/maatschappelijke benadering of anderzins? Wie bedenkt de vragen waarover gediscussieerd kan worden. Wat is de tijdslimiet waarin gelezen moet worden. Welke doelen streef je na.

Ik weet dat je via skype in discussie/vergadering kan gaan met een aantal mensen (spreken dan wel chatten). Op zich is dit wellicht een aardige methode om een boekbespreking te houden (is gratis). Nadeel is wel dat je allemaal tegelijk aanwezig moet zijn.

12. Moderator-2
    Afbeelding van Moderator-2

Beste Auk

In het topic 'Leesclubs' staan de links naar de boeken die al besproken zijn.
    Daar kunt u zich een beeld vormen van de boekbesprekingen. U mag er natuurlijk ook nog steeds aan deelnemen.

Iedereen mag een titel voorstellen. De datum waarop de bepreking begint wordt in onderling overleg vastgesteld.

Met vriendelijke groet, moderator 2

13. auk
    Afbeelding van auk

Bedankt, ik wacht even af wat de procedure verder vertelt. Dan reageer ik nader.

14. sueann
    Afbeelding van sueann

Auk: nieuw boek voorstellen (of voorstellen weer een nieuw boek af te spreken) gebeurt in het topic Leesclub: nieuw boek afspreken.
    Als je hem doorspit, zie je wat gedachtenwisselingen hierover. Veel zijn dat niet, het hele forum is immers hap-snap geworden. In de tweede posting heb ik wat gezet op basis van het eerste boekenclub-topic. Het gaat dus niet om te laten horen dat je 'm ook gelezen hebt en misschien zelfs dat je 'm mooi/goed/ontroerend/pakkend/spannend etc. vond (daarvoor zijn er de 'kook-topics), maar dat het / b e s p r o k e n / wordt. Het wordt dus een kwestie van je ervoor inspannen.

15. auk
    Afbeelding van auk

Ja met je laatste alinea kan ik het met je eens zijn. Ik ben zelf op een boekbesprekingsclub en daar hebben we het inderdaad over de schrijver, de doelstelling/verdieping en de plaatsing in de tijd.. Niet zomaar.geratel in de ruime.............. :x

auk wijzigde dit bericht op 12-07-2009 16:54 met 7%

16. benthe
    Afbeelding van benthe

@Auk, misschien wil je met een voorstel (titel/auteur) komen? Ik doe graag mee en hoop dat meer mensen zich aansluiten. De bedoeling is idd wat Sueann schreef en zoals het gaat bij boekbesprekingclubs zoals de jouwe.

17. melle
    Afbeelding van melle

Ik heb wel weer zin in een nieuwe boekbespreking.
    Wie heeft er een voorstel?

18. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Mochten er Voskuil-liefhebbers zijn die Binnen de huid nog niet gelezen hebben, dan is dat misschien iets? Of Cćsarion van Tommy Wieringa? (ik weet niet of jullie Joe Speedboot al besproken hebben, anders is het misschien een beetje teveel van hetzelfde)

19. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Joe Speedboot hebben jullie inderdaad al besproken zie ik. Ik denk nog even verder.

20. katie64
    Afbeelding van katie64

De boeken van Stieg Larson??????

KWALITEIT VOOR KWANTITEIT!!!je leeft immers maar een keer.

21. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

O, dat vind ik een leuke suggestie, daar heb ik al zoveel over gehoord. Ik heb ze zelf nog niet gelezen, maar ben het wel van plan. Ik stem voor.

22. melle
    Afbeelding van melle

Dat is helemaal niet mijn genre, met andere woorden: LEUK, ik doe mee!! :lol:

23. auk
    Afbeelding van auk

Ik ook. Kan me niet zoveel schelen welk boek. Wanneer beginnen we? en wanneer is de bespreking? Nu zijn er nog mensen op vakantie.
    Geef de titel maar en de schrijver/ster en ik porbeer het boek te vangen op de bieb.

24. Familiewonder
    Afbeelding van Familiewonder

Goedenavond allemaal,

Ik ben nog niet zo lang actief op het forum, mijn naam is Familiewonder en ik woon in Noord-Holland. Ik zou het leuk vinden om
    met de leesclub mee te doen. Ter geruststelling; ik snap dat ik straks niet ga vertellen leuk/niet leuk maar dat we ingaan op de inhoud.

Boeken van Stieg Larsson staan op mijn lijstje. Deel 1 is Mannen die vrouwen haten.

Laten jullie even weten of ik aan mag sluiten en hoe lang je de tijd hebt om te lezen?

Hartelijke groet,

Familiewonder

Wees tevreden met minder, dan krijg je meer

25. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Leuk dat er meer mensen meedoen. Gaan we alledrie de boeken bespreken of alleen het eerste? Zijn die boeken een geheel of ook goed afzonderlijk te lezen?