Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Boekenclub
  4. Leesclub: nieuw boek afspreken

Dit onderwerp heeft 172 reacties, en bestaat uit 7 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 7.
De laatste reactie is geplaatst op 10-06-2011 00:02.

Leesclub: nieuw boek afspreken

Ga naar een onderdeel
  1. sueann
    Afbeelding van sueann

Laten we alle voorstellen voor een nieuwe boekbespreking in dit topic zetten, zodat er geen willekeurige topics opgehaald worden waarin over een nieuw leesclub-boek overlegd wordt.

Het laatste leesclub-boek was Dagboek van een geisha.

2. sueann
    Afbeelding van sueann

Voor de goede orde wat info over een leesclub:

#
    quote Bente in Dagboek van een geisha:
    de bedoeling van deze leesclub is dat het
    boek wordt gelezen, op inhoud beoordeeld/besproken en waarover van
    gedachten wordt gewisseld. Dus meer dan: 'Ja, heb ik gelezen, leuk boek!'
    Om alleen te melden dat je een genoemd boek ook gelezen hebt is er het topic Wat lees je nu en hoe vind je het boek? en misschien is er een algemeen topic met dit boek in de titel.

# Het gaat om het uitdiepen van allerlei kenmerken van het boek, dus over het verhaal, de auteur, het thema, de tijd waarin het verhaal speelt, etc.

# Een leesclub is een discussie-topic, dus er wordt naar argumenten en toelichtingen gevraagd.

3. benthe
    Afbeelding van benthe

Ik wil weer wat 'klassiekers' lezen, Nederlands/Vlaamse literatuur. Dan denk ik aan boeken die vroeger als verplicht nummer op de boekenlijst stonden en die ik destijds vaak niet waardeerde.
    Zo wil ik bijvoorbeeld opnieuw lezen: Reve, Claus en Couperus. Wie heeft zin om mee te lezen, mee te schrijven?

4. sueann
    Afbeelding van sueann

Van Claus moet ik 1 boek gelezen hebben, weet daarvan alleen dat het
    niet naar meer smaakte. Inmiddels wil ik nog "Het verdriet van België"
    lezen, maar dat schijnt een pil te zijn en dat is misschien te
    veel gevraagd voor boekbespreking, vanwege de concentratie- en geheugenproblemen.

Van Van het Reve heb ik diverse boeken gelezen, daar voel ik geen weerstand tegen.

Van Couperus kan ik me niet zo veel herinneren, alleen dat ik Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan toentertijd doodsaai vond en Eline Vere, waarvan ik alleen nog weet dat het over een hysterische ongetrouwde zus ging - achteraf bezien: waarschijnijk uit de tijd van de Romantiek.

Ik had nog Willem Frederik Hermans, "Nooit meer slapen" op de boekenlijst. Van Harry Mulisch heb ik verschillende boeken gelezen, maar toevallig kwam toen net De Aanslag uit, wat erg handig voor de lijst was, evenals De Val van Marga Minco (hadden allebei niet zo veel om het lijf). Verder kan ik me geen lijstboeken/auteurs herinneren.

5. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Leuk! Vestdijk misschien?
    Couperus vond ik vroeger al mooi, heerlijk taalgebruik. Reve, prima, Mulisch oke. Multatuli? Wolkers?
    Hoewel het natuurlijk niet hoeft wil ik toch even uitleggen dat ik het aardig heb laten afweten bij de vorige boekbespreking vanwege tijdgebrek en daarna vakantie. Teruglezend vond ik vervolgens dat ik niet zoveel kon toevoegen, dus heb ik het maar zo gelaten, maar ik blijf graag meedoen.

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

6. sueann
    Afbeelding van sueann

Er waren anders twee uitersten plus iemand in contramine. Waar bevindt jouw standpunt zich? Welke van de aangedragen argumenten worden door jou gedubbeld?

7. benthe
    Afbeelding van benthe

Willemijn en Sueann, leuk dat jullie meedoen. Van Couperus heb ik een aantal maanden geleden de hele serie voor tien euro gekocht. Het verdriet van België (Claus) heb ik ook in de kast staan (ongelezen).
    Van Wolkers wil ik graag nog 'Junival' lezen. Dit omdat ik hierover een column heb geschreven, zonder het boek te lezen. Schandalig!
    Reve wil ik graag lezen omdat ik het een vreselijk enge man vind en ik echt niet begrijp waarom iedereen hierover zo enthousiast is. Ik vind (vond) hem en zijn vriendje ernstig gestoord. Sorry! Maar ik ben waarschijnlijk nogal bevooroordeeld of ik projekteer als jewelste.
    'De ontdekking van de hemel' (Mulisch) sluit weer perfect aan bij 'Lucifer' (Palmen). Ik zal morgen nog wat nadenken over auteurs van de boekenlijst van toen ...

Nog meer suggesties?

8. job
    Afbeelding van job

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft Reve Benthe!
    Wil ook wel een keer meedoen maar ben bang dat ik niet zo diep in kan gaan op een boek,we zien wel.

9. sueann
    Afbeelding van sueann

Nee nee nee, niet "De ontdekking van de hemel". Taai!
    Nou ja, voor mij is het geen sleutelroman dus gaan er geen ramen en deuren open tijdens het lezen en het is te lang geleden dat ik de bijbel las. Ik heb me doodgeërgerd aan de geforceerde constructies en z'n enigszins uitgebluste schrijfstijl.

O wacht. Jullie gaan dat dikke boek lezen & bespreken en ik ga toekijken naar al die sleutel-onthullingen.

Van Vestdijk heb ik "De kelner en de levenden". De bieb heeft "Junival".

Geeft niet Job, zolang je er maar meer in wil steken dan "ook gelezen" en "wel/niet mooi", kan je aanhaken bij de anderen. Door de geplaatste meningen en vragen te vergelijken met je eigen kennis & ervaring & ideeën, krijg je vanzelf meer diepte dan je in je eentje gekregen zou hebben. Vandaar dat ik mijn spontane bezwaren tegen "De ontdekking van de hemel intrek" - maar ik ga dat t/saaie boek niet opnieuw lezen, geen sprake van.

10. benthe
    Afbeelding van benthe

We lezen dus niet De ontdekking .... van Mulisch.

Job, ik houd van mensen die het met me eens zijn!
    [:)]
    Gewoon meelezen en eerlijk zeggen/schrijven wat je vindt. Da's genoeg en alles. Niet geforceerd 'diep' doen, maar je gedachten spuien.

Sueann, 'De kelner en de levenden' ken ik niet, maar vind ik wel een geweldige titel. Dat belooft wat.

Nog meer suggesties?

11. sueann
    Afbeelding van sueann

De eerste druk is van 1949. Daarom heet het ook De kellner en de levenden.

Twaalf willekeurige flatbewoners worden door politieagenten naar een
    geheimzinnige bioscoop gebracht, waar zij zich opeens voor de
    rechterstoel van God op het laatste oordeel moeten voorbereiden.

12. melle
    Afbeelding van melle

Melle doet mee!
    Ik vind Reve een prima keus, noem maar een titel, dan ga ik er achteraan.
    Ben de komende 2 weken afwezig, maar als ik terugkom lees ik wel wat het geworden is.

De Ontdekking vind ik nog steeds een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb [knip]. Maar ik denk dat zo langzamerhand alles over dat boek wel gezegd is, dus bespreken, nee, doe maar niet.

13. benthe
    Afbeelding van benthe

Sueann, 'De kelner en de levenden' van Vestdijk ga ik beslist ook lezen. Het klinkt boeiend.

Melle, wat was jij er vroeg bij, voor een zaterdagochtend. Een goede tijd, de komende twee weken, wat je ook gaat doen.

Gaan we nu voor Reve? Ik vond Nader tot Reve. Misschien leuk om ook te lezen?

14. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Vanwege heel veel drukte op mijn werk en prive, trek ik me op voorhand toch even terug uit de leesclub, dit om te voorkomen dat er weer tevergeefs op me wordt gewacht. Misschien meld ik me alsnog, maar reken niet op me. Veel plezier alvast!

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

15. benthe
    Afbeelding van benthe

Op de andere topics zie ik dat er veel boeken worden gelezen en/of gekocht.
    In dit topic wordt nu voorgesteld om opnieuw klassiek Nederlandse/Vlaamse literatuur te lezen. Vroeger was dat, voor velen van ons, verplichte kost en dat was niet altijd even leuk. Ikzelf wil graag een aantal van deze 'verplichte nummers' herlezen.

In dit topic wordt nu voorgesteld om te beginnen met een van de boeken van Gerard Reve. Sueann, Melle, Willemijn (onzeker) en ikzelf hebben zich aangemeld voor deze boekenclub. Maar het is nog leuker wanneer zich meer mensen aanmelden. Wie is net zo enthousiast als wij en leest/praat mee? Reve is nu als auteur voorgesteld. Welk boek staat nog niet vast.

Iemand ideeën?

16. benthe
    Afbeelding van benthe

[:D]
    Iemand ideeën?
    Wie leest mee? (Dat kan ook gewoon tussen een paar andere boeken door!)

17. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Mag ik meedoen? Ik heb me al eens willen aanmelden bij een offline leesclub. In verband met tijdgebrek en geen zin om elke maandagavond van 8 tot 10 verplicht met z'n allen bij elkaar komen, heb ik dat niet doorgezet. Een online leesclub lijkt me ideaal!
    Ik ga mee met een boek van Gerard Reve! Ik heb al jaren niets meer van hem gelezen. Ik kwam vroeger vaak niet goed door zijn boeken heen en ben benieuwd of dat nu anders is.

18. sueann
    Afbeelding van sueann

Welkom Karmijn. Het is nog een beetje in de beginfase. We hebben inmiddels 5 boeken besproken (makkelijk terug te vinden in de index). Ik heb net een voorstel gedaan in het Brainstorm-topic om de leesclub-topics te beginnen met een echte intro (boekbeschrijvinkje, biografische aanduiding, bibliografie).

Benthe, het is aan jou om een boek van Gerard (van (het)) Reve voor te stellen en dan gaan wij kijken of het in de winkel/bieb ligt.

19. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Ik ga mee met de keuze van Benthe of wie dan ook, maar mochten er geen suggesties komen dan zou ik graag Werther Nieland eens lezen.

20. sueann
    Afbeelding van sueann

Het is hier in de bieb, dus wat mij betreft kan het.

Bente, boeken voor de club lezen, kost me meer tijd/energie dan boeken voor mezelf lezen. Als ik bij mezelf "mwa..." denk, dan weet ik ongeveer waar dat zoal voor staat en ik kan alle mwa's uit elkaar houden. Als ik hier schrijf "mwa & mwa & mwa", dan spreek ik in raadselen.

21. benthe
    Afbeelding van benthe

@Karmijn, leuk dat je meeleest. Zullen we definitief voor Werther Nieland van Gerard Reve gaan? Op dit moment hebben zich aangemeld: 1. Sueann, 2. Melle, 3. Karmijn, 4. Willemijn (onzeker), 5. Benthe.
    Ik open nu een nieuw Leesclubtopic waar we verder van gedachten kunnen wisselen, nieuwe forummers zich kunnen aanmelden en waar we later de boekbespreking houden.

@Sueann, voor mij geldt (natuurlijk) hetzelfde. Hier moet ik dingen motiveren en dat doe ik echt niet bij ieder boek dat ik normaal lees.

22. melle
    Afbeelding van melle

Hoi allemaal, ik ben er weer.

Ik val met mijn neus in de boter, tjongejonge wat een gemopper!!
    New Orleans dreigt van de landkaart af te spoelen en hier maakt men zich druk om een verdwenen posting... tja...kwestie van 'schaal' denk ik [:S]

Ik ga mee voor 'Werther Nieland'. Ik ken het totaal niet, dus ik ga er totaal onbevooroordeeld in.

23. job
    Afbeelding van job

Ja afschuwelijk Melle maar je weet hoe dat gaat,wij gaan lezen,raar eigenlijk.
    Ik had me ook al aangemeld en ga kijken of ik eraan kan komen.

24. benthe
    Afbeelding van benthe

Melle, wb!
    Ik mopper niet hoor. Maar toch ... gisteravond heb ik ergens een uitvoerige reactie geschreven. Dat was toch een half uurtje werk en ik keek vanavond heel raar op, toen ik het niet teruglas. Het voelde in de richting van 'dementeren'. Gelukkig is het forum de oorzaak en heb ik ze nog op een rij.

Job, lees je mee met Werther Nieland? Zo ja, voeg ff je naam toe bij het nieuwe leesclub-topic van Reve.

25. Karmijn
    Afbeelding van Karmijn

Ik verwacht dat ik het boek later deze week, uiterlijk begin volgende week in huis heb. Ik heb er zin in!