- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 406 reacties, en bestaat uit 17 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 17.
De laatste reactie is geplaatst op 10-05-2012 16:55.
Vegetarische recepten
- Geplaatst op donderdag 19 mei 2011 22:02pippoo
Geroosterde bloemkool ( 2 pers.)
1 bloemkool (niet te groot)
(tuin) kruidenbouillon, of welke kruiden
dan ook, die jij lekker vindt.
evt. 1 theelepel fenegriekpoeder
olijfolie
Verwarm de oven voor op 180 graden.
De roosjes van de bloemkool loshalen (niet te klein),
wassen met koud water en goed uit laten lekken.
Doe deze in een ruime ovenschaal. Schenk er olie op
en strooi de kruiden er overheen (op smaak). Schep
dit door elkaar en zet dit in de oven, ca. 3 kwartier.
Mag best wat bruin worden.pippoo wijzigde dit bericht op 19-05-2011 22:14 met 2%maak iemand blij met een lach. - Geplaatst op vrijdag 27 mei 2011 23:50Vogelblij
Upje maar heb niet echt een recept.
Maar een stamppot van andijvie met wat mosterd. Was lang geleden, maar het smaakte prima. Gewoon wat vegetarische balletjes of gekookt ei erbij. Heel simpel en lekker omdat het vers is. Kan ook gedeeltelijk rauw erdoor.Vogelblij wijzigde dit bericht op 27-05-2011 23:52 met 7%Pimpelmeesje - Geplaatst op donderdag 02 juni 2011 21:59Vogelblij
Met al die ellende even een recept er tegenaan met paprika. De hoeveelheid is per persoon.
Een flinke kop rode linzen wassen en een nacht in koud of een uurtje in heet water weken. Flinke aardappel schillen en in blokjes snijden.
Kleine ui en teentje knoflook snipperen en even fruiten in sesamolie. Een hele rode paprika in stukjes toevoegen en ongeveer een minuut meebakken. Een kwart eetlepel patak's curry (die heb ik gebruikt) lang genoeg meebakken dat het allemaal glazig is. Iets meer dan een halve liter bouillon toevoegen en aardappel en de linzen toevoegen. Dit ongeveer 35 - 45 minuten zachtjes koken. Dan pureren met staafmixer. Lekker met bruin brood besmeerd met wat halvarine.Vogelblij wijzigde dit bericht op 02-06-2011 22:00 met 1%Pimpelmeesje - Geplaatst op donderdag 23 juni 2011 21:47Muquet
Er bestaat toch ook een topic: een lekker recept van? dat kon ik niet vinden, maar mijn recepten zijn ook vegatarisch hier kan het dus ook.
1 pak droogkokende witte rijst
4 eetlepels mayonaise
4 eetlepels yoghurt
1 groot blik perziken
½ blik ananas
2 uien
2 lichtzure appels
3 bananen
zilveruitjes
zout, peper, klein beetje suiker, royaal kerrie , en wat vocht van de zilveruitjes
Rijst koken en af laten koelen. De 2 uien heel fijn snijden; het grootste deel van het fruit klein snijden en alles (includief de andere ingredienten) door de rijst mengen. Proeven en eventueel nog van iets wat extra naar smaak toevoegen. Op een mooie schaal doen en garneren met de rest van het fruit en eventueel 3 hardgekookte eieren. Het is ook lekker om het een dag van te voren te maken, maar wacht dan met de bananen tot de volgende dag anders worden ze bruin.
150 gr couscous
50 gr fijne suiker
1 citroen
1 kaneelstokje
1 nootje boter
400 gr vers fruit naar keuze Bereiding:
Giet de couscous in een slakom. Kook 2 dl water met de suiker , kaneel en vleugje citroen. Overgiet de couscous hiermee en laat enkele minuten wellen. Smelt de boter en voeg samen met het citroensap toe aan de couscous en laat in een kom afkoelen. Maak het fruit schoon, snij in stukjes en meng het luchtig samen met de couscous. Minimaal 2 uur in de koelkast, maar de volgende dag is het nog lekkerder. - Geplaatst op donderdag 23 juni 2011 21:53lievejulia
dat is er niet meer - Geplaatst op donderdag 23 juni 2011 21:58gertine

- Geplaatst op vrijdag 24 juni 2011 21:01Vogelblij
Couscous heb ik zelf nog nooit gemaakt. Het is binnenkort wel de tijd voor extra veel fruit. Dus komt het misschien wel van. Bedankt in elk geval.
Misschien is het een idee om een link toe te voegen naar die andere topic in het bericht waarmee dit topic is geopend? Dan is het wat gemakkelijker terug te vinden. Dan zijn die recepten ook makkelijker (en sneller) terug te vinden, maar eigenlijk is dat nu al gebeurd.
Pimpelmeesje - Geplaatst op vrijdag 05 augustus 2011 00:20pippoo
quote:lievejulia schreef op 23 juni 2011 @ 21:53:
dat is er niet meer
Ja hoor julia, dat is er nog wel.
Vogelbij schreef: Misschien is het een idee om een link toe te voegen naar die andere topic in het bericht waarmee dit topic is geopend? Dan is het wat gemakkelijker terug te vinden. Dan zijn die recepten ook makkelijker (en sneller) terug te vinden, maar eigenlijk is dat nu al gebeurd.
Je kunt ook Huis, Tuin & keuken aanklikken.pippoo wijzigde dit bericht op 05-08-2011 00:24 met 52%maak iemand blij met een lach. - Geplaatst op dinsdag 06 september 2011 18:00pippoo
UPP !!!maak iemand blij met een lach. - Geplaatst op dinsdag 06 september 2011 21:33Vogelblij
Oesterzwammen bakken met een beetje gesnipperde ui en knoflook en kerrie, gemalen komijn en een beetje kurkuma.
Trouwens de bloemkool is in de aanbieding. Kan ook lekker met die kruiden. Ik heb hier al eens bloemkoolcurry (met linzen) geplaatst.Pimpelmeesje - Geplaatst op dinsdag 06 september 2011 21:37Vogelblij
En de sperziebonen ook. Die vind ik lekker met verse tomaat en bascilicum erbij. Bijvoorbeeld zo klik gemaakt, maar ik laat ze niet zo lang pruttelen. De combinatie tomaat (zonder de zaadlijsten omdat het anders te nat is, maar kan ook) en eventueel gedroogde kruiden.Vogelblij wijzigde dit bericht op 06-09-2011 21:43 met 29%Pimpelmeesje - Geplaatst op woensdag 07 september 2011 14:13Vogelblij
Maaltijdsalade waren in de aanbieding, maar er gaat toch niets boven zelf gemaakt. Zeker nu er veel meer verse groenten zijn.
Daarom parkeer ik hier even twee recepten die mij wel lekker lijken en ik binnenkort vast een keer wil proberen of misschien vind iemand anders dat ook leuk.
http://www.okokorecepten. ... oli-stilton-knoflookbrood
http://www.okokorecepten. ... alade-courgette-camembert
Alleen radijsjes en boterbonen daarvoor zou ik iets anders nemen of gewoon weg laten. Ik vind de recepten van deze site wel leuk, maar gebruik het eigenlijk toch vooral als basis-idee.
Nou @pippoo, Is in elk geval een kleine UPP!!
EDIT: O, en ook de hoeveelheid VET goed bekijken. Dus i.p.v. kruidenboter toch liever een magere kruidenkaas die ook lekker is op het stokbrood. Misschien ook wat minder stilton gebruiken zodat het totale aantal grammen vet minder wordt, maar wel net genoeg voor een lekker smaakje.
REKENSOMMETJE: 100 gr kruidenboter vervangen door een magere kruidenkaas met 20 - 30% vet van 100 gram. Dat is ongeveer 70 gram vet gedeeld door 4 al 17,5 gram per persoon minder.
Bij de stilton 35,5% vet en dat is bij gebruik van 250 gram ongeveer 90 gram totaal. Door 50 gram minder te nemen wordt dat iets van 18 gram vet gedeeld door 4 nog een 5 gram per persoon minder.
Dan blijft er iets van 40 gram ver per persoon over en dat vind ik weer wel acceptabel..... Nou, ik denk niet dat ik die zal maken. Ze zijn wel erg vet.Vogelblij wijzigde dit bericht op 07-09-2011 14:43 met 47%Pimpelmeesje - Geplaatst op vrijdag 07 oktober 2011 18:53pippoo
Focaccia-sandwich met groenten en geitenkaas ( 2 pers.)
2 afbakfocaccia’s (te koop bij Albert Heyn)
4 eetlepels groene pesto (k&k)
1 courgette in plakjes
1 rode paprika, in reepjes
200 gr. zachte geitenkaas (chèvre doux) supermarkt (C1000)
tuinkruiden bouillonpoeder (potje)
Haal de geitenkaas ruim van te voren uit de koelkast, zodat dit
smeerbaar is.
Bak de focacci’s in de oven volgens de gebruiksaanwijzing en
laat afkoelen. Bak de courgette plakjes in een koekenpan of grill-
pan aan beiden kanten goudbruin. Doe keukenrol op een bord en
leg de courgette plakjes erop. Bestrooi deze met wat tuinkruiden
bouillonpoeder.
Bak de paprika heel even en laat afkoelen.
Snijd de focaccia's open en bestrijk de beide kanten dun met
pesto en daarop de geitenkaas.
Beleg de onderste helften met de plakjes courgette en reepjes
paprika. Dek af met de bovenste helften en snijd ze doormidden.
Advies:
Leg ze evt. nog even in de oven, zodat ze iets warmer zijn.pippoo wijzigde dit bericht op 07-10-2011 19:38 met 1%maak iemand blij met een lach. - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 21:08Boekenwurm
Opgeslagen Pippoo - Geplaatst op dinsdag 01 november 2011 11:36hemelskoekje
Klinkt lekker Pippoo
Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft... - Geplaatst op dinsdag 29 november 2011 22:16Vogelblij
Even een vraagje over kaas algemeen, Niet zozeer of het vegetarisch is, maar gebruik het best wel vaak i.p.v. vlees en dan verschillende soorten.
Heb rookkaas gekocht en daar zit een bruin randje om heen. Weet iemand wat dat is? (Las wel op wikipedia dat kaas eigenlijk langer houdbaar gemaakte melk is. Nou ja, de voedingstoffen ervan dan.)Pimpelmeesje - Geplaatst op woensdag 30 november 2011 19:06datu
Ik lees toevallig je vraag Vogelblij. Vanavond rookkaas gegeten. Dat bruine randje kun je gewoon eten. Dat is ontstaan door het roken van de kaas. Let wel: soms zit daaromheen een bruine 'laag' die er losjes omheen zit. Die is gemaakt van een soort was en is bedoeld als verpakking. Die kun je natuurlijk niet eten. Vaak zie je die om de kleine kaasjes zitten. Babybe! kaasjes hebben ook zo'n laagje.
Vanavond ben ik trouwens erachter gekomen dat je rookkaas niet kunt gebruiken om iets te gratineren....
Rookkaas vind ik lekker door de andijviestamppot!
Of gewoon uit het knuistje... 
- Geplaatst op zaterdag 03 december 2011 00:21Vogelblij
Rookkaas is ook lekker op een bruine boterham met wat mosterd en wat rauwe andijvie i.p.v. rauwkost. Of op brood bij een maaltijdsoep. Ik kan het recept zo niet meer terug vinden. Ik koop het wel eens om af te wisselen. Maar heb pas zelfs rauwe andijvie op een donkerbruine boterham gedaan met mosterd en..... knakworstjes. Ik weet niet of daar veel vlees in zit, maar die neem ik af en toe, omdat het zo lekker is.Pimpelmeesje - Geplaatst op maandag 05 december 2011 21:16bond_jamesbond
De pompoentaartjes van de libelle heb ik 2 weken geleden als voorgerecht bij een etentje met vrienden (met -- kleine-- kinderen) gemaakt. Errug lekker. Ook de kinderen aten met smaak (behalve mijn Jimmy die geen eieren lust en ze overal in herkent en ontdekt).
Ik kookte de pompoen overigens in bouillonblokjes van boleten (paddenstoel). OPGEPAST, pompoen UIT het water/de bouillon halen alvorens te pureren -- anders wordt het soep i.p.v purée.
Laat de spekjes weg of vervang ze door gerookte zalm snippers.
Zit dus wel ei in...
pompoentaartjesModLibelle wijzigde dit bericht op 06-12-2011 18:45 met 0%: Leuk te lezen dat het Libelle recept lekker was! - Geplaatst op woensdag 14 december 2011 09:59Adoeseg

foccaciobrood bak ik altijd een kleine 10 minuten in hete lucht oven tot het toast is en dan besmeren met wat je maar lekker vind. Ik maak er vaak vingerlange repen van (voor het bakken) en gebruik ze ook wel als bijgerecht. De Lidl heeft heerlijke soorten, die prima af te bakken zijn!quote:pippoo schreef op 07 oktober 2011 @ 18:53:
Focaccia-sandwich met groenten en geitenkaas ( 2 pers.)
2 afbakfocaccia’s (te koop bij Albert Heyn)
4 eetlepels groene pesto (k&k)
1 courgette in plakjes
1 rode paprika, in reepjes
200 gr. zachte geitenkaas (chèvre doux) supermarkt (C1000)
tuinkruiden bouillonpoeder (potje)
Haal de geitenkaas ruim van te voren uit de koelkast, zodat dit
smeerbaar is.
Bak de focacci’s in de oven volgens de gebruiksaanwijzing en
laat afkoelen. Bak de courgette plakjes in een koekenpan of grill-
pan aan beiden kanten goudbruin. Doe keukenrol op een bord en
leg de courgette plakjes erop. Bestrooi deze met wat tuinkruiden
bouillonpoeder.
Bak de paprika heel even en laat afkoelen.
Snijd de focaccia's open en bestrijk de beide kanten dun met
pesto en daarop de geitenkaas.
Beleg de onderste helften met de plakjes courgette en reepjes
paprika. Dek af met de bovenste helften en snijd ze doormidden.
Advies:
Leg ze evt. nog even in de oven, zodat ze iets warmer zijn.Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 13:55pippoo
Deze site heb ik maar even naar boven gehaald...
maak iemand blij met een lach. - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 18:28Vogelblij
Toevallig heb ik alweer bloemkool in de koelkast. Zo in de winter is het toch wel veel van hetzelfde. Terwijl er spruitjes, zuurkool, boerenkool en andere groenten voor een stevige winterstamppot verkocht worden.
(* Ik heb net zelf gebakken aardappeltjes gemaakt. Met dit weer erg lekker. Wat extra brandstof gaat er wel in. *)
EDIT: Deze staan op smulweb. Andyvie met kerrie en banaan klinkt wel als een lekkere combinatie, maar dan wel met verse ingrediënten en geen zakjes aardappelpuree. http://www.smulweb.nl/recepten/vegetarisch/&query=stamppot&sorteer=beoordeling_up
En deze zet ik ook hier even neer. http://www.smulweb.nl/rec ... esische-stamppot-andijvie
Misschien een idee als iemand er iets van maakt met wat kleine aanpassingen die dan hier toevoegt?Vogelblij wijzigde dit bericht op 07-02-2012 18:34 met 40%Pimpelmeesje - Geplaatst op dinsdag 20 maart 2012 16:44pippoo
Deze salade komt uit het boek: de keuken van India.
Er staat een prachtige foto bij van het gerecht en
wordt aangegeven voor 6 personen.
Het heet:
Laccha
1 rode ui, in dunne ringen
1/2 theelepel zout
1/2 theelepel komijnzaad
1/4 theelepel chilipoeder
2 tomaten, in dunne plakken
450 gr. komkommer, geschild en dunne plakjes
3 eetlepels citroensap
Bestrooi de uienringen met het zout en laat de ui
in een zeef 10 minuten uitlekken.
Spoel de uienringen af met koud water, laat ze
uitlekken en doe ze in een kom.
Rooster het komijnzaad in een droge koekenpan op
laag vuur tot de geur vrijkomt. Maal het zaad tot poeder
in een vijzel. Schep het komijn en chilipoeder door de ui.
Leg de plakken tomaat op een bord, leg er een laag kom-
kommer op en dan de ui. Sprenkel er wat citroensap op
en bestrooi de salade naar smaak met zout en zwarte peper.pippoo wijzigde dit bericht op 20-03-2012 16:47 met 0%maak iemand blij met een lach. - Geplaatst op dinsdag 20 maart 2012 16:54jothea
Tajine van Israëlische couscous
Ingredienten:
2 el extra vergine olijfolie
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
ca. 2,5 cm gemberwortel, geschild en geraspt
1 1⁄2 tl komijnpoeder
2 tl kurkumapoeder
2 kaneelstokjes van 8 cm
70 g gedroogde abrikozen, dadels of rozijnen
450 g fijngehakte rijpe tomaten, liefst ontveld en zaad verwijderd (of uitgelekte tomaten uit blik)
4,7 dl Groentebouillon (blz. 101-102)
100 g gare kikkererwten (eventueel uit blik, uitgelekt)
2 middelgrote winterwortels, in stukjes
1⁄2 bloemkool, in kleine roosjes
2 courgettes, in stukjes
zout en versgemalen zwarte peper
175 g Israëlische couscous
Verhit de olie in een flinke braadpan op middelhoog vuur. Bak de ui in 5 minuten zacht. Voeg de knoflook, gember, komijn, kurkuma en kaneelstokjes toe. Bak alles, onder geregeld roeren, in 2 minuten geurig.
Voeg de abrikozen, tomaten, bouillon, kikkererwten, wortel, bloemkool en courgette toe, samen met veel peper en een flinke snuf zout, en breng alles aan de kook. Temper het vuur tot alles zachtjes kookt, doe een deksel op de pan en kook de groente net gaar. (Dit gerecht kan tot dit punt van tevoren worden gemaakt; laat afkoelen en bewaar afgedekt maximaal twee dagen in de koelkast. Warm het op voor het serveren.)
Voeg de couscous toe en kook hem in ongeveer 10 minuten beetgaar. Het gerecht moet de dikte van een stoofpot hebben. Breng op smaak met peper en zout. Serveer warm of bewaar het afgedekt maximaal twee dagen in de koelkast. Warm het op voor het serveren.een vriendelijk woord kost niets en doet meer dan het duurste geschenk. - Geplaatst op donderdag 10 mei 2012 16:55Vogelblij
Ik heb een recept voor mosterdsoep gevonden, maar dat is NIET vegetarisch. Ik zoek naar tips om er een vegetarische van te maken en dan het liefst ook een maaltijdsoep als het kan (voor eventuele ik heb niet zoveel zin, maar wil toch niet junk gaan eten,)
MOSTERDSOEP voor 2 personen.
30 g katenspek, 1 prei, 1 eetlepel boter, 4 dl bouillon, 1 eetlepel grove mosterd (Zaanse)., 1/2 dl koffieroom, allesbinder (maar ik zou eerder wat aardappels meekoken, zout, peper, 50 gr geraspte harde geiten- of schapenkaas.
Snijd het spek in reepjes en de prei in ringen. Bak het spek uit in de boter en fruit de prei even mee. Voeg de bouillon toe en breng alles aan de kook. Meng de mosterd en de koffieroom door elkaar en giet dit in de soep. Laat de soep nog een paar minuten zachtjes koken. Mosterdsoep moet niet te "dun" zijn. Bind daarom de soep met een allesbinder (evt. aangemaakt met een beetje witte wijn) tot hij de juiste dikte heeft. Breng de soep op smaak met zout en peperen strooi er vlak voor het opdienen de geraspte kaas op.
Zelf zou ik dus de allesbinder vervangen door gekookte aardappelen en genoeg om het dik genoeg te laten zijn. Met een staafmixer kan dat. De aardappelen kunnen dan in de bouillon gaar gekookt worden. Dat stuk vervangt dan de allesbinder. Ook de koffieroom zou ik denk ik vervangen door iets anders. Voor een maaltijdsoep kan er dan ook lekker brood met evt. iets van vis erop erbij geserveerd worden.
VRAAG: Hoe maak ik van dit recept een lekkere vegetarische maaltijdsoep? Ideeën zijn welkom. Ik zoek dus naar inspiratie over wat lekker zou kunnen zijn. Ik ga het zelf al proberen, maar het moet ook nog een volledige maaltijd worden. Alvast bedankt!
EDIT: Heb een eerste probeersel gemaakt. Was de 2e dag lekkerder na het opwarmen. De prei heel dun snijden is lekkerder. I.p.v. de katenspek had ik een half uitje genomen en dat gebakken met wat kerriepoeder en nootmuskaat. Gekookte aardappels heb ik deels gepureerd en erdoor gemengd. Heb er een bruine boterham met zachte geitenkaas bij gegeten. Scheutje melk was ik vergeten.
Ik denk dat een andere groente nog toevoegen lekkerder zal zijn en dacht aan zoiets als spruitjes, andijvie, courgette of broccoli. Misschien ook nog iets van gekookt eitjes in stukjes er in.
Iemand nog andere ideeën? Welke vis zou erbij kunnen?Vogelblij wijzigde dit bericht op 11-05-2012 23:22 met 15%Pimpelmeesje
Dit onderwerp heeft 406 reacties, en bestaat uit 17 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 17.
De laatste reactie is geplaatst op 10-05-2012 16:55.
Vegetarische recepten