Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Huis, Tuin & Keuken
  4. Vegetarische recepten

Dit onderwerp heeft 406 reacties, en bestaat uit 17 pagina's. U bent momenteel op pagina 3 van 17.
De laatste reactie is geplaatst op 10-05-2012 16:55.

Vegetarische recepten

Ga naar een onderdeel
  1. lievejulia
    Afbeelding van lievejulia

pippoo,ik zal in de vakantie heel braaf voor manlief 1 speklapje bakken[:%]

2. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    Natuurlijk pippoo, mag je dat zelf weten , maar ik moest eigenlijk wel lachen omdat ik dus even bij vegetarische recepten ging kijken, en daar dat speklapje zag staan....
    Ik mag zelf geen vlees eten (om gezondheidsredenen) en mijn man mag geen varkensvlees( ook om gezondheidsredenen) maar ik vind het heel moeilijk om aan makkelijke vegetarische gerechten te komen, vandaar dat ik hier af en toe kom kijken.
    In een restaurant eet ik al jaren vegetarisch ook al omdat ik dat veel lekkerder vind, maar thuis blijf ik het behelpen vinden......
    Vooral soep zonder vlees, daar ben ik echt niet goed in, heeft iemand van jullie soms een lekker vegetarischrecept van soep?
    Dan hou ik me aanbevolen, heel veel groetjes[knip]
    Er bestaat kruidenbouillon, daarmee kun je een heel acceptabele soep maken. Wat voor soep heb je in gedachten? Als je een dikke soep wilt is pompoensoep lekker. Neem ongeveer 800 gram pompoen, soms kun je ze in delen kopen, een gesnipperde ui, een rood pepertje, twee blokjes groentenbouillon en water. De pompoen schillen en in blokjes snijden, de ui in een klein beetje (olijf)olie fruiten tot ie lichtbruin ziet, het fijngehakte rode pepertje (zonder zaadjes) toevoegen (i.p.v. een rood pepertje kun je ook sambal nemen), de blokjes pompoen toevoegen, een scheutje bouillon toevoegen en zachtjes laten koken tot de pompoen gaar is. Dan de staafmixer erin zetten. Verdunnen met groentenboullion tot de gewenste dikte en eventueel een scheutje kookroom toevoegen.

Op het bovenstaande berust copyright©

3. pippoo
    Afbeelding van pippoo

quote:
    Vooral soep zonder vlees, daar ben ik echt niet goed in, heeft iemand van jullie soms een lekker vegetarischrecept van soep?
    Marigene, hou jij van soep, dan heb ik een lekkere vegetarische
    aardappel-pei-soep voor jou. Deze zal ik morgen plaatsen op dit
    topic, want ik ga nu naar bed.

maak iemand blij met een lach.

4. pippoo
    Afbeelding van pippoo

juul, wil je nog reageren op wat ik in je inbox heb geschreven,
    'n tijdje geleden? (reaktie mag óók in mijn inbox hoor).

5. hemelskoekje
    Afbeelding van hemelskoekje

quote:
    [Hé, HK, dat heb ik nooit geweten, wat jij nu schrijft. Hoewel, dat
    rode kool, margarine, snap ik niet, is toch om te bakken?
    Hahahahahahaha Pippoo.... ik bedoelde de forumsternaam Marigene maar wist haar naam niet meer en toen werd het dus per ongeluk Margarine [XD]

Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft...

6. Marigene
    Afbeelding van Marigene

Och Margarine of Marigene, wat maakt het uit[XD]
    Maar pippoo ik houd wel van soep hoor en ben benieuwd naar die aardappelpreisoep.
    Ook de pompoensoep wil ik graag probreren , ik heb wel het gevoel dat dit allebei maaltijdsoepen zijn.
    Waar ik ook naar zoek is een soep om voor de maaltijd te eten, nu maak ik meestal groentensoep gewoon van soepvlees en laat er bij mij het vlees uit, maar dan krijg ik toch de stoffen binnen( ik kan niet tegen de entstoffen waar dieren mee ingeent worden , mag dus wel biologisch vlees, maar dat is hier bijna nergens te koop)
    Elke dag champignonsoep dat word ook zo saai, dus ik zoek ook wat dunne soepen zonder vlees.....
    De hoofdgerechten vind ik ook een heel gedoe ik heb 2 vegetarische kook boeken , maar als ik lees wat ik voor een gerecht allemaal voor ingredienten moet hebben waar ik echt nog nooit van heb gehoord , dan zakt de moed in mijn schoenen, en eindigd de dag met voor mijn man een biefstukje en voor mij een vegetarische snitzel , groentenburger of iet dergelijks......
    Dus ik zoek eigenlijk gewonen recepten zonder veel poespas....moeilijk hoor
    Ik moet er wel eerlijkheidshalve bijzeggen dat koken niet mijn hobby is....
    Maar die soepen ga ik zeker proberen en ook die bietensla....
    vast bedankt in ieder geval

Oost west thuis best!

7. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Op de manier waarop je, naar ik aanneem, champignonsoep maakt, kun je ook aspergesoep maken. Uiensoep kun je ook zo voedzaam maken als je zelf wilt en dan kan het prima als voorafje. Als de soep iets voedzamer uitvalt dan de bedoeling is kun je het altijd nog in een kleine soepkom op tafel zetten. Een pittige bouillon met dunne omeletreepjes ziet er ook leuk uit, vooral als je er wat flintertjes rode paprika bij doet..

Op het bovenstaande berust copyright©

8. hemelskoekje

Ik heb een kookboekje die ik werkelijk al bijna helemaal versleten heb en absoluut de moeite waard is. Het heet 'Vegetarisch Kookboek' van Berty v Essen (ISBN 9026942036). Het gaat per seizoenen en met menu's. Dus voor- hoofd- en nagerecht. Er staan dus ook heel veel verschillende luchtige en lichte soepen in als voorafje.

Verder heb ik in een ander vegetarischboek bv een kokkommersoep met munt staan, wortelsoep, groentesoep en een franse uiensoep. Als je een van die recepten wilt dan geef maar een gil.

9. sagapo
    Afbeelding van sagapo

quote:

ook ik kom ,als jarenlange vegetarier, regelmatig langs voor inspiratie!

een lekkere vegetarische soep....

*rode paprika's
    *tomaten
    *bleekselderij
    *blokjes groentenbouillon, de hoeveelheid naar het aantal liters dat je wilt maken.

Niet al te veel water opzetten, als je minder water en veel groenten gebruikt dan wordt de soep lekker gebonden na het pureren. Water kan je altijd nog toevoegen!

groenten snijden, gaar koken ( niet te)

en dan met een staafmixer pureren

verder op smaak brengen met versgemalen (knoflook) peper en miss. nog iets zeezout.

In de kom een goeie lepel zachte geitenkaas doen, of een scheddar, de soep erover, kaas laten smelten en smullen maar!

Je kunt er alle verse kruiden bij doen die je lekker lijkt.
    Koreander, selderij, basilicum .. fijn hakken en er als laatste over doen.

Groet, Sagapo
    ps: als je nog meer recepten wilt... dan hoor ik het wel

al is de leugen nog zo snel een paard kan harder lopen.

10. Marigene
    Afbeelding van Marigene

Sagapo aan hoeveel paprika's tomaten ect moet ik denken als ik voor 2 personen voor bv. 2 dagen soep maak ?
    Hemelskoekje ik heb het isdn nummer van dat kookboek opgescreven en ga er in het weekend naar kijken bedankt voor de tip
    Ik ben heel erg geintereseerd in groentensoep, dus als je dat gerecht hebt?
    En dan bedoel ik gewoon heldere soep zoals je dat met vlees ook hebt
    Franse uiensoep dat lijkt met ook lekker al is dat denk ik meer voor de winter?
    Nou voor vanavond is het hier weer simpel verse spinazie met hardgekookte eieren, en mexicaanse salade[:%]
    Nou ja lijkt me best lekker toch, ? o en yoghurt met aardbeien na...
    Maar dat soep recept heb ik inmiddels overgeschreven, dus wie weet ....morgen komt er weer een dag[knip]

Oost west thuis best!

11. sagapo
    Afbeelding van sagapo

Marigene,
    Ik doe het altijd op gevoel eigenlijk [:)] 't is maar net wat ik in huis heb.
    Maar met een ruim pond tomaten en een stuk of 3/4 paprika's en een stronk bleekselderij zit je helemaal goed! En zoals ik al zei je kunt er altijd nog water bij gooien.
    Als je hem goed dik laat heb je trouwens ook een heerlijke saus over de pasta.
    En je kunt het gemakkelijk invriezen.[wi]
    groetjes Saga

al is de leugen nog zo snel een paard kan harder lopen.

12. hemelskoekje

quote:
    Hemelskoekje ik heb het isdn nummer van dat kookboek opgescreven en ga er in het weekend naar kijken bedankt voor de tip
    Ik ben heel erg geintereseerd in groentensoep, dus als je dat gerecht hebt?
    En dan bedoel ik gewoon heldere soep zoals je dat met vlees ook hebt
    Franse uiensoep dat lijkt met ook lekker al is dat denk ik meer voor de winter?

Ik vanmorgen voor vanaaf een heerlijke licht gebonden uiensoep gemaakt zodat ie voor vaanaa lekker getrokken is. Ik vind eigenlijk dat soep voor elk seizoen kan. Het is hier al dagen 38º en dat soepje gaat er hier goed in hoor, heerlijk.

Die groentensoep maak ik soms mét aardappel en vermicelli en soms niet. Het ligt eraan hoe gebonden en gevuld je m wilt hebben. Dit recept is een voorgerecht en voor 2 personen ongeveer.

2 el olijfolie, 1 kleine raap, 1 kleine prei, 0,5L groentebouillon, 225 gehakte tomaten (uit blik), 1 laurierbl., 30g vermicelli, 45 g sperzieboontjes, 30g mais, 30g erwtjes, 2 tl peterselie, 1 kleine aardappel en wat majoraan.

Snij alle groente in reepjes en stukjes en bak alles in wat olijfolie in 10 min.
    Bouillon, tomaat, laurier zout en peper, vermicelli en wat majoraan toevoegen en zacht aan de kook brengen. Vuur zacht en 20 min laten pruttelen.

Je kan natuurlijk elke combinatie v seizoengroenten gebruiken.

13. valkenoog
    Afbeelding van valkenoog

Bloemkool in een korst Breng groentebouillon aan de kook. Kook een bloemkool 10 minuten (gerekend vanaf het moment dat hij de pan ingaat)Laat afkoelen. Ontdooi 5 plakjes bladerdeeg. Leg op elkaar en rol uit tot een grote lap. Beleg met 4 plakken belegen komijnekaas. Leg de bloemkool er omgekeerd op n leg nog twee plakken kaas op de kool.Vouw het bladerdeeg netjes dicht eromheen en plak vast met koud water.Leg met de naden onder op de bakplaat en bak 45 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden.
    lekker met tomatensaus en sla

14. pippoo
    Afbeelding van pippoo

Goed, dat ik hier even kijk, ga straks het recept plaatsen
    van de soep. (wat 'n raar lettertype heb ik op dit topic), heb
    laatst zitten klooien met die letter-types, vandaar. Weet niet
    hoe ik de 'gewone' letter terug moet krijgen, hoe deze heet.

Ga nu eten, tot straks.

15. pippoo
    Afbeelding van pippoo

Marigene, hier komt ie. Laat je het weten, als je het
    gemaakt hebt? Je kan het 'teveel' invriezen.
    Ik ben altijd rúim met kruiden erin doen.

AARDAPPEL-PREI-SOEP (4 pers.)

800 gr. prei
    2 rode paprika's
    500 gr. aardappelen
    olie
    peper
    kerrie
    paprikapoeder
    3 groente of kruidenbouillonblokjes
    2 dl. melk
    200 gr. belegen, geraspte kaas
    1 ltr. water
    stokbrood

Snijd de prei in ringen en was deze. Was de paprika en snijd
    deze in reepjes. Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes.
    Verwarm een scheutje olie en fruit hierin de prei en paprika
    zacht. Strooi er de kruiden over en voeg de blokjes aardappel
    toe. Verkruimel de bouillonblokjes erboven. Schep alles om en
    schenk het water erbij. Laat de soep in ca 15 minuten gaar koken.
    Roer de melk erdoor en warm het geheel goed.
    Roer als laatste de kaas erdoor.

Lekker met volkoren stokbrood.

16. Marigene
    Afbeelding van Marigene

Pippoo ikk heb zaterdag de aardappel-prei soep gemaakt en hij is heerlijk hoor!
    alleen zijn wij of kleine eters of in het kkoboek grote eters.
    We hebben zaterdag en gisteren een kop op , vandaag een heel bord en het is nog niet op!
    Dus ik zal de volgende keer maar wat invriezen want nu eten we dus 4 dagen die soep en dat is wel wat veel van het goede...
    Maar nogmaals hij is erg lekker[:D]

Oost west thuis best!

17. ilias
    Afbeelding van ilias

dat is jammer hemelskoekje,volgende keer beter lezen.
    de Griekse vegetarische keuken is heel makkelijk en heerlijk met alleen maar seizoensgroenten,misschien lusten jullie het daarom niet omdat jullie de Nederlandse kasgroenten gewend zijn?
    wij eten hier wel 5 keer per week vegetarisch en ik ben er helemaal aan gewend,voor mij is er niks lekkerder dan de Griekse keuken!

18. hemelskoekje

quote:
    dat is jammer hemelskoekje,volgende keer beter lezen.
    de Griekse vegetarische keuken is heel makkelijk en heerlijk met alleen maar seizoensgroenten,misschien lusten jullie het daarom niet omdat jullie de Nederlandse kasgroenten gewend zijn?
    wij eten hier wel 5 keer per week vegetarisch en ik ben er helemaal aan gewend,voor mij is er niks lekkerder dan de Griekse keuken!

Moet ik beter lezen????? Uhhhh...ikke niet snappe

Ennuh.... JULLIE??? Ik woon helemaal niet in NL. Wij hebben hier zalige fruit en groente en supervers. Maar Ilias, of smaak valt niet te twisten.

19. pippoo
    Afbeelding van pippoo

quote:
    quote:
    sorry maar heb een foutje gemaakt,de wortelen moeten in plakjes,dus niet in stukken gesneden worden![knip]
    hemelskoekje :
    Dat zal waarschijnlijk de reden geweest zijn dat ik t niet zo lekker vond.[:-S]
    Denk, dat ze dat van die wortelen bedoeld......[wi]

20. Charlotte100
    Afbeelding van Charlotte100

Goeiemiddag dames,

Ik heb een vraagje en misschien kan een van jullie mij helpen:
    Ik heb verse maggie ingevroren, kan ik daar wat van gebruiken voor in de soep en hoeveel??

Groetjes van Charlotte

21. valkenoog
    Afbeelding van valkenoog

ik zou gewoon een handje blaadjes ervoor gebruiken. Eventueel kleinsnijden.

22. Charlotte100
    Afbeelding van Charlotte100

Valkenoog:

Hartelijk bedankt voor de tip,

Charlotte

23. hemelskoekje

quote:
    quote:
    quote:
    sorry maar heb een foutje gemaakt,de wortelen moeten in plakjes,dus niet in stukken gesneden worden![knip]
    hemelskoekje :
    Dat zal waarschijnlijk de reden geweest zijn dat ik t niet zo lekker vond.[:-S]
    Denk, dat ze dat van die wortelen bedoeld......[wi]
    Hahahahah Pippoo, ja dat denk ik ook. Maar ik heb totaan 4 paginas terug gelezen en nog steeds begrijp ik niet waarom ik dan de volgende keer beter moet lezen???? Om die wortelen dan opeens wél lekker te vinden??

24. pippoo
    Afbeelding van pippoo

Ik denk 't HK, of misschien vind jij ze met gaatjes erin lekker,
    wie zal het zeggen, of kan ook zijn, dat ze mij bedoeld.

[:|]

25. hemelskoekje

Hahahaha Pippoo... misschien wordt alles wel door elkaar gehaald. Gaatjes, wortels, iedereen die schijnbaar in NL woont en dus allemaal schijnbaar kasgroenten eten en vooral niet van vegetarisch houden en al helemaal niet van spekjes met bietjes.......zucht

x
duurt nog: 24:00:00
€34.95
€22.95
x x