Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Huis, Tuin & Keuken
  4. Vegetarische recepten

Dit onderwerp heeft 406 reacties, en bestaat uit 17 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 17.
De laatste reactie is geplaatst op 10-05-2012 16:55.

Vegetarische recepten

Ga naar een onderdeel
  1. pippoo
    Afbeelding van pippoo

Soms heb ik genoeg van vlees, dus mijn vraag is; wie weet er
    lékkere recepten, zonder vlees. Als alternatief kan je ei nemen,
    dat weet ik dan wel, maar er moeten méér dingen zijn. Zelfs met
    ei, zijn er vast nog véél meer varianten.
    Tofu vind ik niet zoveel aan en empé heb ik wel eens gekruid gegeten,
    maar zelfs toen vond ik er niets aan, hoewel ik het in 'n Indonesisch
    restaurant bij 'n rijst-tafel wél lekker heb gevonden. Van die k&k dingen
    in de supermarkt, daar vind ik niets aan. (wel eens geprobeerd).
    Groentenburgers heb ik ook weleens geprobeerd, maar vind ik zó
    flauw en láf van smaak. Cordon Ramsey had laatst 'n uitzending over
    'n vegetarisch restaurantje in Parijs,mm..ik had zó aan willen schuiven,
    van wat hij maakte dan, natuurlijk.

Kan wel gaan googlen, maar (net als bij andere recepten) kloppen
    de verhoudingen vaak niet en recepten uit eigen ervaring gemaakt
    én áángepast, vind ik gewoon leúker.

maak iemand blij met een lach.

2. liesje
    Afbeelding van liesje

Volgens mij staat dit onder de verkeerd pijler [knip]

Ovenschotel van venkelpasta (2 personen)

Snij heel dun of schaaf 2 venkelknollen. Verhit een paar lepels olie en roerbak hierin de venkel 7-8 minuten op middelhoog vuur. Voeg halverwege (gewelde) kruiden Mélange de France (van Oil & Vinegar) naar smaak toe en eventueel nog wat zout.
    Kook ondertussen een stevige pastasoort, bijv. schelpjesmacaroni, iets korter dan staat aangegeven op de verpakking.
    Meng de pasta door het venkelmengsel en doe alles in een ovenschaal.
    Snijd ca 200 gram camembert in plakken en leg dit over het venkelmacaronimengsel.
    Verwarm de oven voor op 200 graden en zet de ovenschotel hier ongeveer 15 minuten in, totdat de kaas is gesmolten en begint te pruttelen.

bron: Allerhande met een kleine aanpassing mijnerzijds [:)]

3. boekenwurm63
    Afbeelding van boekenwurm63

pippoo, hier 2 vegetarische recepten die ik regelmatig eet, en lekker vind!

aardappelmakreel-salade
    voor 4 personen;
    800 gram vastkokende aardappelen, geschild
    300 gram broccoli, in roosjes
    2 eieren
    1 gestoomde makreel
    4 el olijfolie
    2 rode paprika's , in brede repen
    2 el witte wijnazijn
    1-2 el kappertjes
    1 zakje bosui ( 3 stuks), in ringetjes

1. Snijd de aardappelen in dunne plakjes en kook ze in ruim water met wat zout in 10 minuten beetgaar. Voeg na 6 minuten de brocoliroosjes toe en kook deze in 4 minuten gaar. Kook intussen de eieren in 8-10 minuten hard. Verwijder het vel en de graten van de makreel en verdeel het visvlees in stukken.
    2. Verhit de olie in een wok en roerbak de paprikarepen in 3-4 minuten gaar. Haal de wok van het vuur en sprenkel de azijn over de paprika. Schep de kappertjes erdoor. Laat de eieren schrikken onder koud stromend water, pel ze en snijd ze in vieren.
    3. Giet de aardappelen en de broccolie af en meng ze in een kom met het paprikamengsel en de helft van de bosui en de helft van de makreel. Breng de salade op smaak met zout en (versgemalen) peper.
    4. Verdeel de salade over 4 borden en verdeel de rest van de makreel en de bosui erover. Garneer met de parten ei.

pittige kapucijnerschotel(4personen)

ingredienten;
    1 prei(in ringen), 1 bakje champignons(in vieren), 1 groene paprika(in reepjes), 4 stevige tomaten(in achten), 75 gram tauge, 1 rood pepertje(in ringetjes)
    olie of boter
    1 groot blik kapucijners
    evt. soja of sambal

bereiding;
    maak prei, champignons, paprika, pepertje en tauge schoon, en verdeel ze in stukken zoals hierboven aangegeven.
    smelt boter of olie en fruit hierin prei, champignons, paprika en peper enkele minuten.
    voeg de stukken tomaat toe en laat alles een minuut of 7 stoven.
    spoel de kapucijners af onder de stromende kraan.
    voeg de tauge aan de groente in de pan toe en na 2-3 minuten de kapucijners.
    laat door en door warm worden.
    breng op smaak met soja en/of sambal.

eten wij regelmatig.
    beetje chilisaus doet ook wonderen.
    pittige kapucijnerschotel(4personen)

ingredienten;
    1 prei(in ringen), 1 bakje champignons(in vieren), 1 groene paprika(in reepjes), 4 stevige tomaten(in achten), 75 gram tauge, 1 rood pepertje(in ringetjes)
    olie of boter
    1 groot blik kapucijners
    evt. soja of sambal

bereiding;
    maak prei, champignons, paprika, pepertje en tauge schoon, en verdeel ze in stukken zoals hierboven aangegeven.
    smelt boter of olie en fruit hierin prei, champignons, paprika en peper enkele minuten.
    voeg de stukken tomaat toe en laat alles een minuut of 7 stoven.
    spoel de kapucijners af onder de stromende kraan.
    voeg de tauge aan de groente in de pan toe en na 2-3 minuten de kapucijners.
    laat door en door warm worden.
    breng op smaak met soja en/of sambal.

eten wij regelmatig.
    beetje chilisaus doet ook wonderen.

con libello in angello

4. pootje
    Afbeelding van pootje

Ik gebruik regelmatig Quorn gehakt in recepten waar je normaal rul gehakt in zou doen. Bv in de pasta saus ofzo..

Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.

5. pippoo
    Afbeelding van pippoo

Bedankt voor de snelle reakties.

BW die capucijnerschotel lijkt me wel wat, ga ik opslaan.
    Ben helaas niet zo'n vis-eter.

liesje, hou niet van venkel, maar evengoed bedankt, misschien
    heeft 'n ander er wat aan.
    En hoezo, onder de verkeerde pijler??

6. lizan
    Afbeelding van lizan

Pippoo, ik heb nog een leuk recept voor een vegetarische quiche met geitenkaas. Ik ga nu naar bedje toe, maar ik zal hem hier morgen neerzetten!

Het beste dat je aan je kinderen kunt geven, is het geschenk van je tijd

7. liesje
    Afbeelding van liesje

quote:
    Bedankt voor de snelle reakties.

BW die capucijnerschotel lijkt me wel wat, ga ik opslaan.
    Ben helaas niet zo'n vis-eter.

liesje, hou niet van venkel, maar evengoed bedankt, misschien
    heeft 'n ander er wat aan.
    En hoezo, onder de verkeerde pijler??
    Topic stond eerst bij libelle@libelle.nl. [knip] Inmiddels is 't ie verhuisd zie ik.....

8. hemelskoekje
    Afbeelding van hemelskoekje

Vegetarische Lasagna

- gehakte spinazie (diepvries) - lasagnabladen - fles tomatensaus (die met basilicum) Of zelfgemaakte.- ricotta- gorgonzola-mascarpone- pesto- peper- geraspte belegen kaasOntdooi de spinazie op laag vuur. Zodra deze ontdooid is, in een zeef doen en het vocht eruit drukken. Doe 2/3 van de ricotta bij de spinazie, twee flinke eetlepels pesto, peper en meng het geheel. Je doet eerst een laag tomatensaus dan de lasagnabladen en dan een laag spinazie. Ondertussen snij je zo goed als het kan de gorgonzola-mascapone in stukjes.
    Verwarm de oven voor op 200 graden, of wat de verpakking van de lasagna aangeeft. Verdeel de helft van de mascapone-gorgonzola over de spinazie. De ervaring leert dat dit nogal kazige vingers oplevert. Vervolgens weer een laag lasagnabladen, weer tomatensaus, weer lasagnabladen en vervolgens weer de spinazie met de gorgonzola enz. Zorg dat de laatste laag tomatensaus is en maak af met geraspte belegen kaas. Zet de lasagna in de oven. Bij mijn oven duurt het 35 minuten. .

Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft...

9. bond_jamesbond
    Afbeelding van bond_jamesbond

Hé, hemelskoekje, je vindt het wel goed hè, dat ik je champignonburgers maar weer 'ns plaats?

Moet wel bekennen dat het er nog niet van gekomen is om ze te maken, maar het lijkt me zó lekker (ik ben een beetje bang dat ze helemaal uitelkaar zullen vallen tijdens het bakken?)

Champignonburgers (courtesy HK)

250 gr champignons, 4 sn vers witbrood, 1 eigeel, 1 ui, 2 eetl soja, 2 eetl, jerez, 75g cashewnoten, peterselie, aceite, paneermeel

Brood in keukenmachine fijnmalen, daarna de noten fijnmalen en samen in een kom doen.
    Champignons en ui in stukjes snijden, bakken en daarna in de broodkom erbij doen.
    eigeel erbij doen samen met de peterselie, jerez en zout en peper.
    4 ballen maken door de paneermeel rollen en bakken.

Ik doe er meestal rijst bij en een lekkere groene salade.

10. bond_jamesbond

Nog eentje - ook ooit hier van het forum geplukt, weet niet meer van wie het recept is...

AUBERGINES MET GEITENKAAS
    Snij de kroontjes van de aubergines en halveer ze. Lepel het vruchtvlees uit de schil, maar laat een rand van 1 centimeter dikte zitten. Snij het vruchtvlees in stukjes. Verhit de olijfolie, bak de gesnipperde ui 2 minuten en voeg de in blokjes gesneden paprika, de knoflook en het auberginevruchtvlees toe. Laat dit op laag vuur 10 minuten doorsudderen. Voeg de creme fraiche toe. Vul de aubergines met dit mengsel, leg de plakjes tomaat bovenop. Bak de aubergines in de oven 10 minuten op 225 graden Celsius. Leg de plakjes geitekaas op de aubergines en bak nog 10 minuten.

Lekker met (wilde) rijst en/of een gemengde groene sla.

11. hemelskoekje

Hahaha, gekke james. Tuurlijk mag je die ballen plaatsen. Je hoeft trouwens werkelijk niet bang te zijn dat ze uit elkaar vallen tijdens het bakken. Dat is mij nog nooit gebeurd.

Dat recepts vd aubergine klinkt heerlijk. Heb een aubergine die op moet, heb nog geitenkaas en paprika dus dat wordt het etentje vanaaf. Heerlijk, dank je wel.

12. bond_jamesbond

HK eet smakelijk! Wij vonden die gevulde aubergine erg lekker!

13. lizan
    Afbeelding van lizan

Oeps, was vergeten mijn quiche hier neer te zetten, had ik beloofd aan Pippoo. Nou ja, die laat zich vandaag toch lekker verwennen, dan leest ze het wel als ze terugkomt. Lekkere receptjes trouwens van die ballen en aubergine, James en HK. De quiche is wel met tonijn, dus helemaal echt super vegetarisch is het niet, maar wel heeeeel lekker.

Tonijntaart met geitenkaas
    2 blikjes croissantdeeg
    750 gr uien, in dunne ringen
    2 teentjes knof, geperst
    2 el peterselie fijngehakt
    2 blikjes tonijn op olie, uitgelekt en uitelkaar gehaald
    3 eieren
    1 dl room
    100 gr geraspte feta
    100 gr hollandse geitenkaas, geraspt

Oven voorverwarmen op 200 gr. Deeg uitrollen tot ronde lap en vorm van 24 cm ermee bekleden, ook de randen. In olie ui en knoflook 10 min zachtjes bakken, peterselie en tonijn erdoor scheppen. Mengsel in vorm scheppen. Eieren, room, pezo en geraspte kazen mengen en over de vulling heen schenken. In circa 35 min goudbruin bakken.

14. pippoo
    Afbeelding van pippoo

hoi lizan, gewaagd recept lijkt me dat. Maar dit is zeker
    wél met harde geitenkaas? Zachte kan je niet raspen.'

We hebben zéker genoten.

15. account verwijderd
    Afbeelding van account verwijderd

Eerlijk gejat van Appie Heyn: aardappelsalade met geitenkaas

1 duopak krieltjes, 1 bleekselderij, 220 gram geitenkaas (persoonlijke tip: liefst de biologische van de natuurwinkel), 1 bakje verse honing en mosterdressing en een zak botersla, maar dat kan gewoon ook een andere slasoort zijn.

Mosterddressing: 1 el honing / 5 el olijfolie / 2 el citroensap / 1 el mosterd/ ½ teen knoflook. Hak de knof fijn en meng alles doorelkaar.

salade:
    1. krieltjes koken. beetje laten afkoelen. 2. bleekselderij schoonmaken, bladgroen apart houden, stengels in zeer dunne boogjes snijden.3. kaas in stukjes snijden. 4. Intussen de bleekselderij mengen met de krieltjes en dressing. Verdeel de sla over 4 borden en schep de salade eroverheen. Kaas erover verdelen. Selderijblaadjes en peper naar smaak.

20 min. Bevat per eenpersoonsportie 337 Kcal., 14 gr eiwit, 13 gr vet en 41 gr koolhydraten.

Ik ga 'm dit weekend maken. Misschien kan ik er dan zelfs nog wat walnootstukjes doorheen of overheen gooien... JAMMIE

Account verwijderd

16. lizan
    Afbeelding van lizan

quote:
    hoi lizan, gewaagd recept lijkt me dat. Maar dit is zeker
    wél met harde geitenkaas? Zachte kan je niet raspen.'

We hebben zéker genoten.

Ja Pippoo, hier gaat het wel om harde geitenkaas, ik neem wel altijd de jonge variant, die smelt zo lekker

17. boekenwurm63

als we dan toch weer bij die taart zijn:
    hoe kun je feta raspen?

dat is toch zacht; althans zoals ik ze ken; in van die potjes op olie.of is daar ook een harde variant van.??

nou zitten mijn vriendinnen altijd te pochen dat ik zo'n kookster ben, en hier voel ik me een dombo. ik zie allemaal dingen voorbij komen wat ik niet ken.....
    laatst al die LWP-ers
    gister de PEZO
    en nu weer harde feta

zucht[:|]

con libello in angello

18. hemelskoekje

Hahaha gekke BW!! Nee hoor feta kan je niet raspen, je kan het hooguit brokkelen of fijnhakken.

19. lizan
    Afbeelding van lizan

Oei, heb ik dat gezegd, feta raspen??? Sorry BW, heb ik je nog meer vragen bezorgd. Maar HK geeft het al aan, dat wordt een beetje moeilijk, lekker brokkelen die handel.

20. boekenwurm63

quote:
    Oeps, was vergeten mijn quiche hier neer te zetten, had ik beloofd aan Pippoo. Nou ja, die laat zich vandaag toch lekker verwennen, dan leest ze het wel als ze terugkomt. Lekkere receptjes trouwens van die ballen en aubergine, James en HK. De quiche is wel met tonijn, dus helemaal echt super vegetarisch is het niet, maar wel heeeeel lekker.

Tonijntaart met geitenkaas
    2 blikjes croissantdeeg
    750 gr uien, in dunne ringen
    2 teentjes knof, geperst
    2 el peterselie fijngehakt
    2 blikjes tonijn op olie, uitgelekt en uitelkaar gehaald
    3 eieren
    1 dl room
    100 gr geraspte feta
    100 gr hollandse geitenkaas, geraspt

Oven voorverwarmen op 200 gr. Deeg uitrollen tot ronde lap en vorm van 24 cm ermee bekleden, ook de randen. In olie ui en knoflook 10 min zachtjes bakken, peterselie en tonijn erdoor scheppen. Mengsel in vorm scheppen. Eieren, room, pezo en geraspte kazen mengen en over de vulling heen schenken. In circa 35 min goudbruin bakken.
    het staat er toch ècht[:(]

con libello in angello

21. lizan
    Afbeelding van lizan

[:$]

22. boekenwurm63

quote:
    Hahaha gekke BW!! Nee hoor feta kan je niet raspen, je kan het hooguit brokkelen of fijnhakken.

gekke???
    gelukkig heb ik geen (lange) tenenhttp://users.skynet.be/fa351338/img/book_worm.gif

ik heb wel zin aan die taart, het is me nu allemaal duidelijk.
    zal wel het weekend worden.
    en ik wil ook nog een kleine springvorm kopen, voor kleine hartige taartjes, we zijn maar met zijn 2-en, en dan is zo'n recept veel te groot.

vond het eerst een overbodige aanschaf, want ik heb er al zoveel, maar nu laatste dochter het huis uit is, eten we weer vaker dit soort dingen.
    en dan kun je mooi een kleine portie voor 2 maken.

con libello in angello

23. bond_jamesbond

HK, is het er nog van gekomen, van die gevulde aubergines? En?

24. hemelskoekje

quote:
    quote:

gekke???
    gelukkig heb ik geen (lange) tenenhttp://users.skynet.be/fa351338/img/book_worm.gif
    Nee, dat zou ook wel een beetje gek zijn he, als je daar lange tenen van zou krijgen, vind je niet? Het was trouwens aardig bedoeld hoor...maar goed.

25. hemelskoekje

quote:
    HK, is het er nog van gekomen, van die gevulde aubergines? En?
    Hee, james, dat had ik dan vast ergens in een ander topic geschreven. het was werkelijk superlekker. Ik had alleen niet de aubergines gevuld maar mee gesneden en gebakken met de andere groenten want de aubergine was een beetje klein. Ik had er als laatst verse schijfjes sinaasappel bij gedaan en couscous. Het was in één woord zálig hoor. Thnx!!

x
duurt nog: 24:00:00
€34.95
€22.95
x x