- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 79 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 12-07-2009 16:31.
Leesclub (5) : Dagboek van een geisha - Arthur Golden
- Geplaatst op dinsdag 06 mei 2008 00:22sueann
Dagboek van een geisha
Arthur Golden
1e dr. Nederlandse uitg.: 1998
Vert. van: Memoirs of a geisha, 1997.
Boeken met informatie over het leven van geisha's zijn er weinig. Dat is ook wel logisch, want deze vrouwen, die uitsluitend opereren in de Japanse vermaakwereld, geven ook letterlijk maar weinig bloot. Daarom is deze roman des te uitzonderlijker. Hij beschrijft het leven van een jonge vrouw die als negenjarige verkocht wordt om in Kioto opgeleid te gaan worden tot geisha. Dat gaat niet zonder slag of stoot, omdat vooral een oudere geisha haar dwars zit. Toch lukt het haar, omdat er voor haar ontmaagding veel geld wordt geboden, om haar opleidingsschulden te voldoen en een veelgevraagde figuur te worden. Het geheel speelt voornamelijk in de jaren 1930, maar loopt uit tot heden. Omdat het zeer plezierig geschreven is, leest het ook vlot. Dat komt mede doordat de geisha het verhaal aan een derde vertelt, zodat er veel gesproken tekst is. Binnen de levensgeschiedenis is er veel aandacht voor de zware opleiding, waarover met oog voor details geschreven wordt. De lezer krijgt diepgaande informatie over de verschillende kledingstukken, de diverse huizen en alles daaromheen. De auteur slaagt er volledig in een beeld te geven van deze besloten vrouwengemeenschap met haar veelvoud aan intriges dat van het begin tot het einde blijft boeien. Gebonden; kleine druk. - Redactie - © NBD/Biblion, 2002-2007
We zitten nog midden in de meivakantie. Voor sommigen reden om juist extra veel te lezen, maar voor anderen om afwezig te zijn. Ikzelf ben een langzame lezer geworden.
Voorstel: eind mei beginnen met de boekbespreking. - Geplaatst op dinsdag 06 mei 2008 17:23gertine
sueann
volgens mij is er nog een topic van dit boek???
is trouwens een geweldig boeksol omnibus lucet - Geplaatst op dinsdag 06 mei 2008 22:32benthe
Ik sluit me graag aan bij deze leesclub. Inmiddels ben ik gestart met lezen in dit boek.
Gertine, de bedoeling van deze leesclub is dat het boek wordt gelezen, op inhoud beoordeeld/besproken en waarover van gedachten wordt gewisseld. Dus meer dan: 'Ja, heb ik gelezen, leuk boek!' - Geplaatst op woensdag 07 mei 2008 00:09melle
Ik wil meedoen, maar ik moet nog achter het boek aan.
Eind mei: maak er liever een exacte datum van Sueann. Dan heb ik een deadline [:)] - Geplaatst op woensdag 07 mei 2008 15:59sueann
Daar heb ik ook last van Melle! Ik heb de neiging om 15 juni te zeggen, maar dat is niet eind mei. Denk denk.... Over 3 weken is het de 28e. Zou het dan kunnen? - Geplaatst op donderdag 08 mei 2008 12:18melle
Ik heb het boek net gekocht, het ligt bij Bruna voor € 7,50.
28 mei, daar gaan we dan voor? Ik vind het prima. - Geplaatst op donderdag 08 mei 2008 23:53benthe
Prima, 28 mei starten! Veel plezier met lezen; ik ben nu (dankzij lange treinreis) halverwege en geniet van elke bladzijde.
Wie sluit zich aan bij deze leesclub? - Geplaatst op vrijdag 09 mei 2008 00:01melle
Sueann
Benthe
Melle
Ik ben ook al begonnen en het pakte me vanaf het eerste woord! - Geplaatst op zaterdag 10 mei 2008 23:57coco
Hallo Sueann, Benthe en Melle....hier is een oude bekende.
Jullie hebben 'het lezen' niet opgegeven zie ik.
Ik zou heel graag bij een volgend boek mee willen doen. Ik heb dit boek al heel lang geleden in het Engels gelezen: 'Memoirs of a Geisha' + de film gezien. Ik kan heel moeilijk een boek 2x lezen. Ik zal jullie bij het ontleden van het boek volgen.
Dit is een boeiend boek en zeker 10x mooier dan de film.
De kleding is wel mooi in de film en de sfeer is perfect volgens het boek weergegeven.
Dus: na 't boek de film zien.
Geniet van het boek. - Geplaatst op maandag 12 mei 2008 00:36benthe
Ha Coco, wat leuk om je weer te lezen hier. Dat is al een tijdje geleden. Alles oké met je?
Goed, dat je straks met ons mee 'ontleedt'. Mag ik aan je vragen om, tijdens de boekbespreking, vooral de vertaling in 'the picture' te houden? - Geplaatst op dinsdag 13 mei 2008 08:54melle
Uit.
Maar ik zeg nog niks [XD] - Geplaatst op woensdag 14 mei 2008 23:49benthe

Wie sluit zich aan?quote:Sueann
Benthe
Melle
Ik ben ook al begonnen en het pakte me vanaf het eerste woord! - Geplaatst op donderdag 15 mei 2008 14:16sueann
Willemijn heeft zich bij voorbaat aangesloten, maar moest eerst nog met vakantie. - Geplaatst op vrijdag 16 mei 2008 21:15Willemijn23
Willemijn is vandaag teruggekomen. Ik koop het boek morgen en doe mee. Leuk!
Sueann
Benthe
Melle
WillemijnKeer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op donderdag 22 mei 2008 23:31benthe
Ik heb het boek bijna uit en het ziet ernaar uit dat ik de streefdatum haal!
[:)] - Geplaatst op vrijdag 23 mei 2008 14:05Willemijn23
Ik moet het boek nog kopen, maar doe mijn best.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op dinsdag 27 mei 2008 22:55benthe
Hoever is iedereen ermee?
[:)][8-|][:x] - Geplaatst op dinsdag 27 mei 2008 23:01sueann
Iets over de helft [8-|] - Geplaatst op woensdag 28 mei 2008 21:32Willemijn23
Ik heb het vandaag pas gekocht, maar ben er dit weekend klaar voor. Dus wat mij betreft:jullie kunnen beginnen, dan haak ik aan, of nog drie dagen uitstel.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op woensdag 28 mei 2008 22:24benthe
Dames, neem alle tijd om het rustig (uit) te lezen. Het is een dikke pil.
Weet iemand waar Melle is gebleven? - Geplaatst op woensdag 28 mei 2008 23:58sueann
Hier is het ook nog niet uit, want het is onverwacht druk deze weken. Na zaterdag zal het beter lukken. - Geplaatst op donderdag 29 mei 2008 23:13melle
Melle is er nog wel hoor! Alleen niet meer zo actief op het forum. Bijna alle discussies heb ik al eens gevoerd. Mijn ervaring is dat iedereen na afloop alleen maar steviger op zijn eigen stokpaardje zit [:)].
Maar ik doe graag mee met de Leesclub. Alleen jammer dat er zo weinig animo voor is...
Het boek heb ik uit, dus Sueann, als je zover bent hoor lees ik het wel. - Geplaatst op zondag 01 juni 2008 10:35guuwil
Ik sluit me er ook bij aan.(Mijn eerst keer)Ik lees altijd mee en gebruik de ervaringen van andere lezeressen.....
Gewoon een keer doen. Het boek heb ik uit en de dvd ligt klaar.Ik twijfel wel of ik die nu al moet zien...
Hoor er verschiilende reacties op. - Geplaatst op zondag 01 juni 2008 12:30wivi maser
Ik heb het boek 10 jaar geleden in het nederlands gelezen en was er meteen weg van.
Ik had het gevoel zelf door de regen te lopen en van dichtbij te zien wat de zusjes
mee maakten. Wat een gruwelijke wereld werd er beschreven, die je tegelijkertijd ook
fascineerde. Vorig jaar heb ik de film gezien en waarschijnlijk klopt het niet met het boek, maar omdat ik het boek zo lang geleden heb gelezen, vond ik het de sfeer weergeven, zoals ik het in mijn gedachten had. De film vond ik trouwens erg mooi. Maar een boek precies verfilmen hoeft toch eigenlijk niet, want een film maken is toch een andere
kunstvorm? Een dirigent interpreteert ook altijd zelf een muziekstuk toch???? - Geplaatst op zondag 01 juni 2008 13:56melle
Guuwil en Wivi, jullie zijn van harte welkom om mee te praten hoor! Hoe meer, hoe beter...
We wachten gewoon even tot Sueann haar boek ook uit heeft en dan gaan we van start.
Dit onderwerp heeft 79 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 12-07-2009 16:31.
Leesclub (5) : Dagboek van een geisha - Arthur Golden