- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 79 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 26-09-2008 21:53.
Leesclub (4) : Judith Koelemeijer - Anna Boom
- Geplaatst op woensdag 06 februari 2008 23:53Willemijn23
Ik gooi er maar even wat in, om te zien of de leesclub weer nieuw leven in te blazen is.
Ik heb net aangeschaft, dus nog niet gelezen: "Anna Boom". Het is het nieuwste boek van Judith Koelemeijer. Ik heb destijds genoten van haar boek "Het zwijgen van Maria Zachea", een boek dat gaat over haar eigen familie, ook leuk omdat ik de kwekerij van de familie goed ken.
Mijn voorstel is: 1 maart starten met de bespreking van "Anna Boom".
Ik hoorde vanavond op de radio een interview met de auteur en verheug me op het lezen van het boek.
Wie doet ermee?Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op donderdag 07 februari 2008 20:31Florentine 68
Ook ik heb 'Anna Boom' van Judith Koelemeijer zojuist aangeschaft. Ik zag zaterdagavond in NoVa een reportage naar aanleiding van het verschijnen van dit boek, met aan het woord de auteur én de hoofpersoon die nu 88 is en een ongelooflijk sterke indruk maakte. Dat, en de beschrijving van de biografie intrigeerde me. Ik kijk dan ook naar het lezen ervan en het lijkt me leuk om het met anderen te bespreken. Dus ik doe mee. - Geplaatst op donderdag 07 februari 2008 22:54Willemijn23
Leuk,Florentine!
Wie volgt?Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op vrijdag 08 februari 2008 09:29melle
Willemijn
Florentine
Melle
[:)]
Wat spreken we af als 'bespreekdatum'? Ik heb het boek nog niet... - Geplaatst op vrijdag 08 februari 2008 21:39Florentine 68
Willemijn stelt voor 1 maart. Dat vind ik een prima datum. - Geplaatst op vrijdag 08 februari 2008 22:43Willemijn23
Later mag ook hoor, ik zou het alleen wel weer eens leuk vinden om een boek te bespreken. Leuk dat je meedoet, melle!Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op vrijdag 08 februari 2008 22:46sueann
De bieb heeft het (nog?) niet, dus ik doe niet mee. - Geplaatst op vrijdag 08 februari 2008 22:53lievejulia
ik wil ook wel mee doen,maar de bieb heeft het besteld,kan nog wel even aan lopen - Geplaatst op zaterdag 09 februari 2008 11:40Florentine 68
Dan stellen we de bespreking uit tot het boek wel in de bibliotheek ligt? Duurt misschien een maand of twee, maar t loopt niet weg. - Geplaatst op zaterdag 09 februari 2008 16:56scarabee
Morgenochtend 11.30 uur Ned. 1 wordt dit boek besproken in het programma Boeken.
Gisteren stond er een paginagroot artikel (met foto's) over dit boek in de bijlage bij de Volkskrant. Wie er interesse in heeft kan ik wel een pdf van dat artikel sturen. - Geplaatst op maandag 11 februari 2008 16:21melle
Ik heb het boek zojuist gekocht bij Bruna. De recensie van Trouw was niet bepaald positief, maar ik mag dat graag zelf uitvinden.
Als er iemand het boek wil lenen vind ik dat geen probleem, maar je moet dan uiteraard een beetje in de buurt wonen. Stuur gerust een berichtje naar mijn inbox, dan kunnen we postcodes vergelijken [:D].
Enne... mensen met een harde g hoeven niet te reageren [knip] - Geplaatst op dinsdag 12 februari 2008 10:56Florentine 68
ik ontvang graag de pdf, scarabee!
Het programma heb ik gemist: heeft iemand dat gezien? - Geplaatst op woensdag 13 februari 2008 16:13Madelief s
Ik heb even
geen tijd om te lezen of hierte schrijven,De recensie in de NRC van
vrijdag was net even positiever dan die van de Volkskrant maar ik ben
met Melle eens dat je het toch zelf moet ondervinden. Dank Florentine?
voor de tip van Nova. Ik zag het boekenprogramma afgelopen zondag en
heb daarna bij uitzending gemist, Nova gezien.Het lijkt mij een heel
goed boek.
Ik leef mijn leven zo blij als ik kan.Madelief,6 maart2011 - Geplaatst op donderdag 14 februari 2008 00:42benthe
. - Geplaatst op donderdag 14 februari 2008 09:02melle
Je hebt je punt gemaakt Benthe [knip] - Geplaatst op zaterdag 16 februari 2008 23:25melle
Ik heb het boek uit. Ik onthoud me van commentaar tot de afgesproken datum. Is er nog iemand die het wil lenen? Berichtje in inbox dan... - Geplaatst op dinsdag 19 februari 2008 18:56froxy
Is er al een definitieve begindatum?
Ik wil het boek ook graag lezen maar als de bespreking heel snel is red ik dat niet...... - Geplaatst op zondag 24 februari 2008 23:30melle

Ik hak de knoop door:
Vanaf 15 maart bespreken we het boek Anna Boom. - Geplaatst op zondag 24 februari 2008 23:44Willemijn23
Accoord, 15 maart is-ie en blijft-ie. Leuk!Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op zondag 24 februari 2008 23:58sueann
Graag starten met de flaptekst of zo, zodat degenen die het niet konden lezen, weten waar het over gaat. - Geplaatst op maandag 25 februari 2008 00:10benthe
Graag wil ik meedoen. - Geplaatst op donderdag 13 maart 2008 00:37benthe
13 Maart 2008, 00.36 h.:
Dames/heren, over twee dagen hoor ik graag jullie verslag/beleving over Anna Boom van Judith Koelemeijer.
Ik heb het inmiddels gelezen en vond het meer dan de moeite waard. - Geplaatst op zaterdag 15 maart 2008 16:37Willemijn23
Zal ik de aftrap geven?
De flaptekst:
Anna Boom ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- In de zomer van 1942 stapt de tweeëntwintigjarige Anna Boom op de trein naar Boedapest. Ze wil weg, naar Géza, de veel oudere Hongaarse man op wie ze verliefd is. Tot dan toe leefde de Nederlandse Anna met haar moeder in buitenlandse pensions, in een geïsoleerde wereld. Nu breekt ze eruit, ook al is het oorlog en is haar Hongaar al jaren getrouwd.
De reis markeert het begin van een uitzonderlijk leven. In Boedapest komt Anna via een vriendin in aanraking met de Zweedse diplomaat Raoul Wallenberg. Ze helpt joden met beschermingspassen en voedsel. Dan begint het Russische beleg van Boedapest en wordt ze meegezogen in de maalstroom van de geschiedenis.
Na de oorlog besluit Anna alles te vergeten. Ze volgt een Franse gezant naar Praag, vertrekt met de boot naar Bombay om met een Zwitserse ingenieur te trouwen en komt op haar achtenveertigste uiteindelijk thuis bij een Hollandse KLM-directeur in Estoril. Nooit spreekt ze een woord over haar verleden in Boedapest. Totdat op een nacht de stilte onverwacht wordt verbroken.
Anna Boom is het avontuurlijke verhaal van een vrouw met vele gezichten – van koerierster in Boedapest tot huisvrouw in Zürich – die zich opvallend weinig aantrekt van de conventies van haar tijd en milieu.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op zaterdag 15 maart 2008 16:55Willemijn23
Ik heb genoten van Koelemeijers eerste boek: Het zwijgen van Maria Zachea.
Net als die roman is " Anna Boom" non-fictie.
Het is het verhaal van een adembenemend leven, wat een vrouw!
Het karakter van Anna Boom komt aanvankelijk wat moeizaam uit de verf, vind ik. Haar leven wordt bijna beschouwend, als van een afstand beschreven. Terwijl het wel vanuit haar perspectief wordt gedaan. Haar relaties geven aanvankelijk blijk van weinig diepgang of emotie, wat vast te maken heeft met haar bizarre jeugd. Koelemeijer gebruikt ook kort zinnen wat een bepaald tempo aan het boek geeft.
Net als in haar eerst boek lijkt ook in deze roman " zwijgen" het thema. Het boek leest vlot en de spanning bouwt zich op. Ik kon het moeilijk wegleggen. Het leven van Anna Boom is fascinerend.
Ik denk dat er van dit verhaal ook een hele dikke roman geschreven had kunnen worden. Er gebeurt zoveel dat slechts lichtjes wordt aangestipt. Ergens vind ik dat ook wel weer jammer. Aan de andere kant vind ik de korte en bondige stijl van Koelemeijer ook wel pakkend.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op zaterdag 15 maart 2008 20:16benthe
Ook ik heb genoten van Anna Boom. De 'korte bondige' schrijfstijl, zoals Willemijn noemt, herken ik. Over het algemeen vind ik deze schrijfstijl prettig, maar soms stoorde het in dit boek. Ik zal nog eens nazoeken naar voorbeelden.
Wat mij treft in Anna is haar daadkracht. Misschien ontstaat dit op jong volwassen leeftijd, juist door de oorlogsdruk en het sublieme aanpassingsvermogen van Anna. Het las ook wel vlot door de tijdswisseling: het verleden, het heden en de brieven.
Of het een dikke roman had kunnen worden, betwijfel ik. Mogelijk een historisch naslagwerk, maar dan zou het niet meer met Anna als hoofdrolspeler zijn, denk ik. Anna is daadkrachtig en sterk, maar ook introvert. Als ze dit in haar relaties en contacten ook zo heeft gedaan, dan valt er niet veel uit te diepen door Judith Koelemeijer en te schrijven vanuit de beleving van Anna. 'Zwijgen' zie ik ook als belangrijk element van het boek. Maar wie zwijgt hier: Anna of misschien de schrijver zelf?
Dit onderwerp heeft 79 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 26-09-2008 21:53.
Leesclub (4) : Judith Koelemeijer - Anna Boom