Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Huis, Tuin & Keuken
  4. Broodbakmachine

Dit onderwerp heeft 392 reacties, en bestaat uit 16 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 16.
De laatste reactie is geplaatst op 19-09-2010 13:35.

Broodbakmachine

Ga naar een onderdeel
  1. lievejulia
    Afbeelding van lievejulia

hoe is het nu afgelopen bw met je brood

2. Boekenwurm
    Afbeelding van Boekenwurm

Het brood was heerlijk uit het cakeblik.
    Mooie formaat plakken ook.

De broodbakmachine vond ik een gedoe.
    De schroef zat vast ; halve brood uit elkaar.
    Ook een erg klein brood; dus grote dikke plakken , moeilijk te snijden ;
    en het was het zelfde meel als met het blik.

Dus ik zie mezelf nog geen machine kopen; ben blij dat ik er 1 kon lenen.

3. lievejulia

dan maar in de oven brood bakken,maar dan ben je nog niet geholpen voor de vakantie

4. Boekenwurm

Dat wordt dus een oventje en broodjes meenemen...
    En verder maar veel roggebrood kanen.. ;)

5. Trijntje39
    Afbeelding van Trijntje39

uppen, want ik wil wel af en toe wat bijblijven haha

6. manusvanalles
    Afbeelding van manusvanalles

Ik heb van een vriendin een broodbakmachine geleend om te kijken of het wat is en het lijkt me leuk om dit topic weer in ere te herstellen. Ik zie dat het nog regelmatig omhooggehesen wordt en op 'wat eten we vandaag' zijn er meer baksters dan ik dacht, dus misschien kunnen we hier nog wat van elkaar leren.

Ik heb zojuist een chocoladebrood gebakken met broodbakmix van Cduizend. Heel luchtig is het geworden en ook niet te zoet, super! :duim:

Wat mij betreft, gaan er nog heel veel broodjes lukken. Zijn er mensen die brood bakken zonder k&k mixen? Want dat wil ik ook proberen maar ik ben benieuwd of je dan hetzelfde mooie resultaat krijgt als met een k&k mix.

7. Boekenwurm

Manus; wat voor chocola deed jij erin dan?
    Ik gebruik ook mix maar met een bakblik.

En met kerst heb ik een recept voor een kerst-spijsbrood

8. manusvanalles

BW, er zaten al stukjes chocola in en die smelten zodra de machine echt warm wordt. Er komt een prachtig egaal donkerbruin brood uit met de smaak van chocola.

Met kerst wil ik dat recept graag hebben, als ik deze manie dan nog steeds heb. :schaam:

9. Boekenwurm

Dat mag; maar het brood werd met de hand gevormd en op een bakplaat gebakken ; dus niet in de machien en ook niet in een blik.

10. manusvanalles

Dat maakt niets uit, ik heb ook een bakplaat en een oven!

11. Boekenwurm

Vraag het me dan t.z.t. want in mijn receptenmap zit het niet; ik had het uit dat kookblad; hoe heet ie ook al weer; en dan de kerstuitgave; dus het ligt bij de kerstspullen. Je snapt dat ik nu met die arm daar niet ga spitten :D
    Je kunt je vast wel voor stellen hoe het er uit ziet bij mij :hypo:

12. lievejulia

manus,ik heb een bakboek daar haal ik de recepten uit,de wereld van het brood,ik kom heel snel met recepten maar ik heb het nu een heel klein beetje druk

13. beschermengel
    Afbeelding van beschermengel

ik heb de panasonic bbm.
    een supermachine en gaat al heel lang mee hier.
    nu al een jaartje of 6 en nog nooit kapot geweest . gekocht bij de BB.

14. manusvanalles

@ julia, maakt niks uit, voorlopig bak ik nog lekker broodjes met k&k mix. Bijna elke dag eentje, ik doe er Martijn en Marlou en collega een enorm plezier mee. Zelfs brood van de bakker vinden we aan de kleffe kant... ;)

@ beschermengel, da's mooi! Ik heb nu een Home Electronics te leen, van drie jaar oud ongeveer. Ik vind het ook een prima machine maar met één nadeel: het ruitje bovenin is te groot en volgens mij zakt daarom elk brood op het laatste moment in. Door het grote ruitje verliest het veel warmte.

Ik ben van plan om zelf het nieuwste model van Tefal aan te schaffen. Heeft iemand hier ervaring mee??

15. beschermengel
    Afbeelding van beschermengel

manusje van alles, ik vermoed dat er geen ventilatiesleuven zitten en dat de warme damp op het kijkvenster terug neerslaat op het brood wat het dan klef maakt. bij de mijne heb je dat niet. die bakt perfekt.
    als je het er voor over hebt zou ik voor de panasonic gaan. even een grote aanschaf maar als je veel bakt is ie perfekt.

16. marian38
    Afbeelding van marian38

Ik heb zelf een Tefal broodbakmachine zo'n zilverkleurige. Ik vind hem erg makkelijk in gebruik en hij bakt ook lekkere broden.

BEGIN DE DAG MET EEN LACH

17. jax
    Afbeelding van jax

Ik zat begin dit jaar voor een cursus in een hotel waar ze zelf brood bakten. Heerlijk, ik at mijn vingers er bij op. Heb het recept gevraagd en ik zal het hier neerzetten. In de broodmachine heb ik het ook geprobeerd, maar dan krijg ik het niet zo luchtig als gewoon in de oven. Maar de smaak is altijd goed :mmm:
    In het recept zijn ongeveer maten aangegeven, dus vertrouw op je broodbakinstinct!
    Minder gebruiken voor broodbakmachine.

Nadeel: je hebt een machine nodig voor het deeg omdat het heel erg los en zacht is. Ik gebruik er de keukenmachine voor.

Rimforsa Strand brood
    Voor 4 tot 6 baguettes

1,5 liter speciaal wit meel
    Hier heet het speciaal wit meel, dit is heel fijn meel wat speciaal gebruikt wordt voor luchtige baksels. Ik neem aan dat je zoiets in Nederland ook we kunt krijgen.
    1 zakje droge gist
    De afmetingen van de gistzakjes zijn hier helaas ook anders, maar een zakje hier komt overeen met 50 gram verse gist volgens de verpakking.
    1-2 eetlepelszout
    1-2 eetlepel tijm
    2 eetlepels suikersiroop
    lijnzaad
    pompoenpitten
    0,7 liter lauwwarm water
    olijfolie
    eventueel wat zoutvlokken

Bakken in de oven op 180 graden (hete lucht), anders 200 graden

Meng de droge ingredienten met de handen in de kom van de machine. Voeg het water en de siroop toe.
    Laat de machine draaien op medium snelheid tot al de bloem is opgenomen in het deeg. Laat de machine nu sneller draaien totdat het deeg los begint te laten van de kom.
    Het deeg is héél erg los en heeft daarom lange tijd nodig om zich goed te mengen. Wanneer het deeg begint los te laten van de kom, de machine uitzetten er een beetje olijfolie overheen gieten. Dit zorgt ervoor dat het na het gisten beter uit de kom komt.
    Laat het brood 30-40 minuten rijzen.
    Haal het deeg voorzichtig uit de kom en leg het op een geolied oppervlak. Het deeg moet zo min mogelijk bewerkt worden nu.
    Snijd het voorzichtig in baguetten, draai ze een beetje en leg de baguetten op een bakplaat. Nu 30 minuten laten rijzen.
    Strooi er eventueel wat zoutvlokken overheen die licht in het deeg gedrukt kunnen worden.
    Bak het brood 15-20 minuten in de oven.
    Het wordt het lekkerst als er een beetje water overheen gespoten wordt op het moment dat het in de oven gaat (ik gebruik daar een plantenspuit voor, geeft een mooie nevel :) )

18. blikopnul
    Afbeelding van blikopnul

Mijn ene broodbakker is een Princess, met een losse kap en de andere is van de Liddl, kostte maar een paar tientjes en bakt perfect.
    Mijn vorige was ook van de Liddl, kostte slechts
    ¤ 39,95 en is jaren meegegaan.
    Ik gebruik geen kant en klaarmix maar meng altijd zelf. Zodoende heb ik steeds een ander soort brood met een andere smaak.
    Op zondagmorgen staan ze allebei op de aanrecht een brood te bakken.

Mothers hold their children's hands a while and their hearts forever.

19. manusvanalles

@ beschermengel, ik heb even gegoogled maar ik moet er nog wel even over nadenken want ik vind ze wel een beetje duur.

@ marian38, bedankt voor je reactie, leuk om te horen!

@ jax, ik ga het recept kopiëren, bedankt!

@ blikopnul, ik ga binnenkort ook proberen om zelf te mengen maar dan moet ik wel meer tijd hebben... :nee:

Zometeen gaat er hier een broodje in voor vanavond, dan wil ik garnalenstaarten frituren en lekker brood erbij eten.

20. blikopnul
    Afbeelding van blikopnul

Manusje, als je een vaatdoekje o.i.d. opgevouwen op de ruit van je b.b. legt, houdt dat de ruit warm en koelt je brooddeeg minder af.
    Bij mij hielp dat, dus probeer het eens, Bak ze!!

21. manusvanalles

Daar heb ik ook al aan zitten denken, blikopnul. Ik moet eens kijken hoe het zit met het deksel want er zit wel iets van ventilatie in.

Op dit moment bak ik een wit broodje en vanmiddag gaat er nog een Toscaans brood gebakken worden. :mmm:

22. lievejulia

ik heb dit weekend echt heel veel gebakken,pizza,wit brood,boswachtersbrood :mmm:

er is ook biobroodmix voor de liefhebbers,bij www.zelfbroodbakken.nl kan je er meer informatie over vinden

lievejulia wijzigde dit bericht op 12-09-2010 22:21 met 40%

23. nella2
    Afbeelding van nella2

Heb net een overheerlijk wit broodje gebakken, maar ja, die schroef...
    Die zat dus helemaal in het brood. Nu heb ik hier wel eens gelezen dat jullie de schroef er op een bepaald moment uithalen. Is dat na het kneden en voor het rijzen? En als je dan de machine even uit zet en daarna weer aan, gaat hij dan verder waar je was gebleven? Of even snel snel terwijl hij nog aanstaat? Het programma loopt volgens mij wel door als je de deksel opendoet. Oja, ik heb een Inventum.
    Hoop dat iemand van jullie raad weet.
    Groetjes van Nella.

24. lievejulia

nella,ik kan je daarbij niet helpen ik bak het brood in de oven,ik was net bij de molen iets nieuws pepernotenbroodmix ik lust geen pepernoten maar voor de liefhebbers, en graskruidenbroodmix die heb ik wel mee gebracht

25. blikopnul
    Afbeelding van blikopnul

Goede morgen Nella,
    Ik zag toevallig jouw vraag,
    Dat van die schoep heb ik hier ooit neergezet.
    Aan het eind van het kneden is het apparaat even stil voor het rijzen begint. Dat is het moment voor het verwijderen van de schoep(en) .
    Je kunt de bb gewoon aan laten staan, het uithalen is zó gebeurd.
    Ik doe altijd de schoephouder invetten voor ik begin met vullen, dan glijdt hij soepeler.
    Succes er mee en eet smakelijk.