- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 424 reacties, en bestaat uit 17 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 17.
De laatste reactie is geplaatst op 18-01-2012 10:38.
Reïntegratie/outplacement
- Geplaatst op maandag 29 januari 2007 19:14dalton
Hallo Sundream, Welkom hier......Lees alles hier nog maar eens door er staan handige tips op,die pendule hier heeft gegeven. Ik ben dan misschien niet op m'n mondje gevallen, maar ik ben regelmatig onzeker hoor,voorbeeld: ik moet nu 4 keer 6 uur per week op het werk aanwezig zijn,en ik moet verschillende lichte dingen in de keuken doen,en daarnaast doe ik allerlei klusjes voor de administratie,je zou denken dat dit wel moet kunnen.....nou het gaat dus voor geen meter.....maar naar mijn leidinggevende durf ik nog niet te gaan.....daar moet ik eerst moed voor verzamelen,en bedenken wat ik ga zeggen,dus ...zo goed gaat het bij mij ook niet altijd hoor!! Wat ik wel weet is dat het er in theorie héél leuk uitziet,maar in de praktijk werkt het dus niet!! 's avonds in bed kan ik vaak weer geen kant op van de pijn.....En zo loop ik nog even door te modderen,maar ik ga het gesprek wél aan,er moet toch iets veranderen, en dat gebeurd alleen als je erover praat!!
Heb vorige week nog een gesprek met de verzuimcoördinator en mijn leidinggevende gehad, was ook niet echt opbeurend!! Er komt bij mij geen arbeidsdeskundige omdat ik daar volgens de ARBO dienst immers geen aanspraak op kan maken omdat ik "beter" ben,er wordt nu een outplacementbureau gezocht,die ik trouwens niet zelf uit mag zoeken,het werk bepaald waar ik naar toe moet...op mijn vraag wat als ik me er niet thuis voel werd gezegd dat ik dan om een ander personeelslid van dat bedrijf moet gaan vragen.Nu heb ik het geluk dat de buurvrouw van mijn vriendin in die branche heeft gewerkt, en die heeft adviseerde mij om met een paar bureaus die zij kent te gaan praten, zonder dat het werk ervan af weet,als ik me bij één van die bedrijven helemaal thuis voel dan kan ik op het werk zeggen dat ik ook nog een goed bureau weet ( ze willen dat ik meedenk,nou dat doe ik dus maar wel op mijn manier!!) Heb ik alvast wat voorwerk gedaan,en het werk denkt dat ik actief meedoe!!
Het werk gaat ook nog met een jurist praten,om te voorkomen dat ze geen nadelige gevolgen van die outplacement oplopen, ik wil dan natuurlijk dat contract zien, maar dat willen ze niet,ik mag wel op hun kosten er een advocaat naar laten kijken,ik vond dit zéér loyaal van mijn werk, maar volgens die buurvrouw zijn ze verplicht dit te doen!! Zo zie je maar hoe makkelijk je bedonderd wordt!!
Het onderzoek dat ik heb aangevraagd via de huisarts bij het UMCG daar kan ik pas rond April een oproep voor verwachten, de orthopeed die ik wil heeft het dus erg druk, maar ik wil daar wel op wachten,anders ben ik bang dat er weer een leek zijn oordeel geeft,en dan ben ik nog verder van huis!! Sundream, als je nog met een burnout zit dan is het zeker extra moeilijk!! Kun je inderdaad niet iemand meenemen naar dat gesprek ter ondersteuning?? Volgens mij mag het werk je dat niet weigeren!! Ik zou het zeker doen,als het niet kan,dan zou ik alle belangrijke dingen op papier zetten,die je dan later naleest,als je dan nog vragen hebt,kun je er op terug komen,en heb je voor jezelf een ruggesteun.
Pendule: kun je me nog eens vertellen hoe het zit met de UWV en een arbeidsdeskundige?? Kan ik dit ook nog doen?? Kun je daar zelf naartoe gaan,en hoe gaat dat dan??Ik ben er nog steeds niet erg gerust op dat er geen arbeidsdeskundige aan te pas komt,die kijkt toch ook of er binnen het bedrijf een andere functie voor je is?? Volgens het werk is er voor mij geen plaats meer, ze willen me heel graag kwijt omdat ik hen veel geld kost,maar het liefst bleef ik binnen dit bedrijf werkzaam,omdat het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden erg goed zijn. Nou het is weer een heel verhaal geworden,maar ik hoop dat we er allemaal iets aan hebben. - Geplaatst op maandag 29 januari 2007 19:22dalton
Hé bah....de helft van m'n tekst is niet meegekleurd,geen idee hoe het kan!!Weet ook niet hoe ik dit kan veranderen als het eenmaal is geplaatst!! Nou ja,de tekst is er wel om te lezen,het staat alleen raar. - Geplaatst op maandag 29 januari 2007 21:08G sundream
Hi ben ik weer,
Morgen ga ik eerst nog naar de psychologe ook via Arbo maar dat verloopt goed (en wordt als het goed is ook verlengt), vraag haar nog om advies wat betreft woensdag. Maar wil in principe alleen gaan woensdag uiteraard wel met papier en pen. Volgens de bedrijfsarts - die op mijn hand is - is de arbeidsdeskundige echt onpartijdig. Dus laat de tranen en de spanning dan maar komen merken ze hoe de situatie is, wil niet dat een ander het woord voor me gaat voeren want niemand voelt en weet exact hoe ik me nu voel. Hoe begripvol en liefdevol manlief ook is, ik vertel niet ieder detail hoe ik me voel als het niet hoeft het is al moeilijk genoeg zo. Tot nu toe heeft m'n werkgever het beste met me voor, dat wil ik graag zo houden, als het anders gaat lopen kan ik altijd nog deskundigen inschakelen. Maar daar is het nu nog te vroeg voor, wil de positieve houding niet verknallen. Dus heftig weekje, zucht!
Liefs SundreamAl word m'n geduld aardig op de proef gesteld, het zonnetje gaat echt wel weer schijnen en wellicht komt m'n droom(baan) ook nog uit. Eerst nog een flink aantal hobbels te nemen. Maar probeer in deze soms donkere dagen nog een beetje positief te blijven.
;-)Liefs!!! Sunny Zonneschijn doet de wereld kleuren! - Geplaatst op dinsdag 30 januari 2007 17:34dalton
Hoi Sundream, Fijn dat de instanties op jou hand zijn, en prima dat je het gesprek alleen aangaat, je maakt in elk geval aantekeningen en dat scheelt een hoop!! Misschien kun je het gesprek alvast een beetje voorbereiden bij de therapeut, kan je ook wat meer zelfvertrouwen geven.
Ik krijg volgende week mijn "uit dienst gesprek" oftewel er wordt dan besproken hoe en wanneer en met welk outplacement bedrijf er gewerkt gaat worden, ook voor mij spannend, want dan wordt dus bekend wanneer ik wordt ontslagen als het outplacement is afgelopen, ik hoop natuurlijk dat ik een andere baan heb tegen die tijd, maar dat is tegenwoordig geen zekerheid. Ze willen het geld van "de oprot premie" gaan gebruiken om het outplacement van te betalen, ik vraag me af of dat wel klopt, als het outplacement goedkoper uitvalt dan mijn 8 jaar salaris plus vakantiegeld en toeslagen, dan krijg ik het rest bedrag uitbetaald, als het duurder of net zo duur wordt krijg ik daarna niets meer mee, volgens mijn werkgever is dit een normale procedure. Het alternatief is dat ik een zak geld meekrijg en het dan verder zelf uit moet gaan zoeken, dat lijkt me ook niet ideaal!! Ben trouwens benieuwd hoe dat bij jullie gaat/is gegaan. Laat het me weten, dan heb ik er volgende week misschien iets aan.
Sundream, ik wens je heel veel sterkte met het gesprek, ik hoop dat je een goede dag hebt wat je stemming en humeur betreft!! Ik hoop dat na het gesprek de zon alvast een beetje gaat schijnen, en dat de reïntegratie iets wordt om je op te verheugen!! - Geplaatst op woensdag 31 januari 2007 17:19pendule
Hoi allemaal weer, weer even tijd om te topicen!Dalton: volgens mij zijn je uren behoorlijk opgekrikt de afgelopen weken???!! Je trekt dat niet zeg je en vergaat ’s avonds van de pijn: wie bepaalde dat je beter was???? Ik zit dus gewoon met wat vraagjes om een stukje duidelijkheid te krijgen, want je gaf veel info op deze posting!Wat voor functie heeft een verzuimcoordinator? Iemand uit de organisatie? Waarom geen aanspraak maken op een arbeidsdeskundige want je bent beter??? Wie bepaalde dat je beter was?? Outplacementsburo’s en reintegratieburo’s mogen volgens mij zelf uitgezocht worden! Heb je contact via vakbond? Goede tips van de buurvouw! Je hebt recht op een kopie van het contract hoor!!! Het gaat over jou!!!!! Enne een advocaat er naar laten kijken, kan zeer verhelderend zijn, behalve als het de huisadvocaat van je organisatie is! Heeft een OR er hier trouwens nog iets over te zeggen?? Gaat niet alleen over jou, maar over hun beleid met langdurig zieken en burn-outers! Mijn ervaring met arbeidsdeskundigen: wisselend: na 9 maanden ziektewet een oproep: 1e keer: zakelijk gesprek met lange vragenlijsten en als uitkomst: bonsaiboompjes kweken. 2e keer: ook weer na ongeveer 9 maanden ziektewet: ongeveer zelfde als hiervoor, maar minder geïnteresseerd, laatste keer was vorig jaar: eindelijk eens iemand die zak en opmerkte dat lichaam en geest 1 geheel vormen, dus ook onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Deze dame vond mij best op de goede weg zijn en gaf dat zo ook door aan arts. Arbeidsdeskundige kijkt volgens mij niet binnen het bedrijf maar juist algemeen, alndelijk en volgens het protocol. Ik kreeg via de ARBOdienst (maetis) een reintegratietraject bij een Zorgcentrum, via mijn leidinggevende, die zocht dat uit (nou ja, er was maar 1 ander zorgcentrum) en heeft de contacten gelegd. Na 2 maanden was het echter afgelopen voor mij dar en moest ik de week daarop weer binnen de eigen organisatie beginnen: nooit dus!Ik hoor zoon thuiskomen, ga eten koken, morgen meer!Sun: ik heb geen tijd meer om op jou te reageren, helaas, groetjes van mij! - Geplaatst op donderdag 01 februari 2007 17:47dalton
Hoi Pendule, bedankt voor je reactie, ik ben door de ARBO arts beter gemeld nadat hij de uitslag van de orthopeed binnen had gekregen, deze constateerde nl. dat er géén beperking was ten aanzien van mijn werk, want de orthopeed heeft géén afwijkingen aan het bot kunnen constateren(hij wist niet waar hij moest kijken omdat 'ie de kwaal niet kent.) Dit heeft mijn werkgever overgenomen, omdat ze zoals zei zeggen "ze in de problemen komen als ze voor mij een uitkering oid moeten aanvragen bij het UVW" deze instantie zal de uitkering dan weigeren omdat ze het advies van de ARBO arts niet hebben opgevolgd!! Daarom moet ik nu net zoveel uren op het werk aanwezig zijn als in mijn contract staat!! Ik doe wel aangepast werk (zo min mogelijk) maar ik merk dat ik meer doe dan goed voor me is. Aankomende dinsdag heb ik een "uit dienst gesprek"dan wordt er uitgelegd wat er gaat gebeuren, hoe lang de outplacement gaat duren, enz, enz. Mijn man zal hierbij ook aanwezig zijn om alles aan te horen, ik zit er toch sterk aan te denken om die buurvrouw van mijn vriendin ook te vragen om bij dat gesprek aanwezig te zijn, maar zeker ben ik er nog niet van ( ik ken haar nog niet zo goed, en ze kan soms wat vel en overdreven uit de hoek komen) Wachten op het onderzoek wat ikzelf heb aangevraagd ( gaat waarschijlijk pas April worden) heeft voor de werkgever geen zin omdat het feit blijft dat ik mijn huidige werk niet meer kan doen, en ik hoe dan ook iets anders moet zoeken. Ze kunnen me een zak geld meegeven, dan wordt mijn contract via de kantonrechter ontbonden, en dan moet ik het zelf maar uitzoeken, of ik krijg er hulp bij, en dan ga ik toch voor het laatste!! Die verzuimcoördinator is er om alle zieken (vooral langdurig) te begeleiden in het proces naar terugkeer op de werkvloer. Die advocaat die naar mijn contract zal kijken is inderdaad een collega van hetzelfde bedrijf, volgens de verzuimcoördinator is dit gebruikelijk. Het outpacementburo waar ze contact mee hebben gelegd daar heeft het werk wel goede contacten mee, en kans om naar andere buro's te gaan heb ik nu niet meer ( eigenlijk wel slim van hen!!) Ik denk toch dat ik die buurvrouw maar mee ga vragen!! De OR is van dit alles naar mijn weten niet op de hoogte, en lid van de vakbond ben ik niet, dus daar kan ik niet naartoe. Nou dit is het voorlopig maar weer, als er nieuws is dan laat ik het hier wel weer weten. - Geplaatst op donderdag 01 februari 2007 20:19minaa
Dalton,
In dit soort zaken kan je ook een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Ik weet uit ervaring dat ze een onafhankelijk oordeel afgeven. ( en niet blindelings werkgevers volgen) Ze geven advies bij geschillen over ziek/niet ziek, of je werk passend is, hulp bij en het verloop van een reintegratie.De kosten zijn 50 euro. Misschien is het handig om dit eerst te vragen voor je uit dienst gaat. - Geplaatst op vrijdag 02 februari 2007 17:59G sundream
Hi,
Deze week het gesprek met de arbeidsdeskundige gehad, eigenlijk gewoon doornemen wat er is gebeurd, stand van zaken nu en wat je eigen idee / voorkeur is voor de toekomst.Dan blijkt dat de werkgever je ook na twee jaar niet zomaar kan ontslaan ed. Dat ze veel meer verplichtingen hebben dan ik me realiseerde ook bij gedeeltelijke arbeids ongeschiktheid. Gelukkig verliep gesprek redelijk goed, kon me goed houden, duidelijkheid verschaffen kwamen af en toe wel wat tranen maar viel mee. En een prima man niet zo'n ambtenaar type en had absoluut het vertrouwen dat hij onpartijdig is.Nu het rapport afwachten en dan verder zien hoe werkgever reageert etc.
Fijn weekeinde allemaal,liefs SundreamLiefs!!! Sunny Zonneschijn doet de wereld kleuren! - Geplaatst op vrijdag 02 februari 2007 19:49pendule
Hoi Minaa, goede tip van je!!!!!!! Wist ik ook niet!Dalton en G-sun: wat een problemen hebben jullie toch en hoe helpt jullie baas je (maar niet heus! Jullie zouden evt. nog even op de site van ikwilwerken (met de bekende letters evoor en erna) kunnen kijken om te zien of zij nog tips hebben… maar ik vind het intriest!Enne... een ambtenaar die verder kijkt als zijn/haar neus lang is.... die zijn er niet zoveel! - Geplaatst op dinsdag 06 februari 2007 17:39dalton
Hallo Allemaal, heb vandaag weer een gesprek gehad, en nu over "het uit dienst gaan" Mijn hoofd tolt er nog van, want wat blijkt???? Ze willen eerst via de kantonrechter mijn contract ontbinden, en tegelijkertijd als dat proces dus loopt, een afspraak maken met een loopbaan adviesburo, terwijl ze aldoor over outplacement spraken, wordt het nu dit!! Waarschijnlijk is het dus zo, dat als ik bij dit adviesburo zit, ik ondertussen van een WW-uitkering moet zien rond te komen. Ik krijg bij dit bedrijf begeleiding in sollicitatiebrieven schrijven, en trainingen in de sollicitatiegesprekken, en eventueel kunnen er testen worden gedaan in wat ik kan enzo. Om dit bedrijf te betalen wordt het geld gebruikt wat ik anders mee zou krijgen bij mijn ontslag: dus het loopbaan bedrijf krijgt bv € 3500,- om mij te helpen, als dit geld op is dan moet ik het verder zelf maar zien te rooien, ook een eventule opleiding kan ik waarschijnlijk pas NA dit traject gaan volgen, dus terwijl ik in de WW zit. Ik weet het nu allemaal even niet meer hoor!! Wat moet ik hier nu weer van denken!! Gelukkig was mijn man met me mee, en die had meteen zoiets van hier gaan we uiteraard niet mee accoord, maar hoe het wel moet weet ik ook niet!! Wordt nog weer vervolgd dus!! Ze wilden volgende week al met mij om de tafel om e.e.a te gaan ondertekenen, maar dit hebben we een week kunnen rekken, ik moet maar eens met de buurvrouw van mijn vriendin gaan praten, zei is als arbeidsdeskundige en reïntegratie persoon werkzaam geweest, wie weet kan ze mij nog wat adviezen geven. Misschien komt het er nog wel op neer dat er een rechtzaak komt, want als uit het tweede onderzoek naar mijn schouderklachten blijkt dat ik wél wat heb, dan moet ik nog zien of de kantonrechter dit accepteerd. Nou voorlopig is mijn kop als een dot watten, ik moet dit eerst maar weer op een rijtje zie te krijgen, wordt vervolgd dus!! - Geplaatst op dinsdag 06 februari 2007 17:42dalton

Ik weet niet of het nu te laat is voor die deskundigenoordeel, maar misschien moet ik hier toch maar achteraan, nu ik mijn verhaal zo terug lees, is dit denk ik wel een goede stap.quote:Dalton,
In dit soort zaken kan je ook een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Ik weet uit ervaring dat ze een onafhankelijk oordeel afgeven. ( en niet blindelings werkgevers volgen) Ze geven advies bij geschillen over ziek/niet ziek, of je werk passend is, hulp bij en het verloop van een reintegratie.De kosten zijn 50 euro. Misschien is het handig om dit eerst te vragen voor je uit dienst gaat.
- Geplaatst op dinsdag 06 februari 2007 22:51minaa
Ik heb je verhaal niet helemaal teruggelezen maar ben je nog (deels) ziek?? Als dat zo is zou ik zeker zo spoedig mogelijk een deskundigenoordeel aanvragen. Meestal krijg je binnen 2 of 3 weken al de uitslag. - Geplaatst op woensdag 07 februari 2007 20:49G sundream
Hi Dalton,
Als ik jou was zou ik zeker advies gaan inwinnen, juridisch gezien. Want bij het gesprek wat ik vorige week bij een arbeidsdeskundige had blijkt dat ontslag bij ziekte / reintegratie ed allemaal zo makkelijk nog niet is. Je werkgever heeft behoorlijk wat verplichtingen. Hoeveel uren werk je normaal? Ze gaan nl. ook uit van een fulltime baan bij beoordeling van het eea. Zou niks tekenen voordat je je second opinion hebt gehad over je klachten. Volgens mij zijn ze ook niet gerechtigd het reintegratie bedrijf van jouw geld te betalen. Kortom zover ik er nu over kan oordelen klopt het van geen kanten. Ik zit nu een jaar ziek thuis, mij willen ze eind dit jaar ook ontslaan maar dat schijnt dus niet zomaar te kunnen, eerst moeten ze er alles aan hebben gedaan op HUN kosten, reintegratie binnen of buiten het bedrijf etc. Zelfs de psychologe wordt door mijn werkgever betaald en daar moeten ze mee door gaan. Advies arbodeskundige. Als ze dit soort zaken niet doen, hulp, reintegratie traject ed, zijn ze verplicht je behoorlijk lang door te moeten betalen, als ze dat niet doen dan verwijst het uwv je direct terug naar werkgever om door te betalen ipv uitkering. En zolang je geen werk weigert is dat dus geen reden voor ontslag. Kortom ze kunnen je niet zomaar dumpen!Sterkte want dit soort zaken zet je wereld aardig op z'n kop, ik krijg het ook nog allemaal, maar voordat reintegratie kan beginnen was eerst een gesprek met arbeidsdeskundige nodig die advies gaat uitbrengen, daar wacht ik nu op, dan zie ik wel weer verder. Ben voorlopig nog lang niet hersteld dus afwachten wat er allemaal uit komt. Maar blijven lastige dingen.Dus laat je niet dwingen of opjutten, je werkgever heeft meer verplichtingen dan je denkt vermoed ik zo.Succes!
Liefs SundreamLiefs!!! Sunny Zonneschijn doet de wereld kleuren! - Geplaatst op donderdag 08 februari 2007 20:10dalton

Hallo Minaa, ik ben door de Arbo-arts voor 100% beter gemeld, terwijl ik nog veel klachten heb, ik ben dus eigenlijk nog ziek maar volgens die bedrijfsarts is er niets met me aan de hand. Dit baseert hij op een expertise die op zijn verzoek is uitgevoerd door een orthopeed, maar omdat mijn kwaal erg specifiek is en nog weinig bekend ( ik heb osteïtis condensans, mijn sleutelbeen zit vast gegroeid aan mijn borstbeen waardoor ik mijn armen niet goed kan bewegen, en ik kan mijn schouders ook niet optrekken, ik heb ook nog de pech dat ik de aandoening aan beide kanten heb, dit beperkt me dus behoorlijk, en het geeft helse pijnen!!) wist die orthopeed niet waar hij precies moest kijken, en heeft daarom geconstateerd dat er géén beperking is ten aanzien van mijn werk, maar dit is dus niet waar!!Ik ondervindt er wel degelijk veel hinder van!! Ondertussen moet ik dus de volledige tijd dat ik normaal werk wel op mijn werk aanwezig zijn, en ik ben dus voor 100% beter gemeld. Ik zal zeker vóórdat het tweede gesprek plaats gaat vinden contact opnemen met het UWV voor zo'n deskundigenoordeel. Zeker nu ik dit al een aantal keren ben tegengekomen hier!!quote:Ik heb je verhaal niet helemaal teruggelezen maar ben je nog (deels) ziek?? Als dat zo is zou ik zeker zo spoedig mogelijk een deskundigenoordeel aanvragen. Meestal krijg je binnen 2 of 3 weken al de uitslag. - Geplaatst op vrijdag 16 februari 2007 16:56pendule
Dalton: ik reageer nu op je berichtje van 6 feb: ik denk dat het wijs is om er een advocaat op te zetten. Die kunnen je met vakkundige raad en daad bijstaan en je haalt de kosten er wel uit! IK wilde dat ik daar ook mee begonnen was! Nu beweerde mijn arbo-arts na 11 maanden ziek zijn dat mijn ‘ziek-tijd’ op was: tja je kon maar 12 maanden in de ziektewet zitten volgens hem. Het feit dat ik 2 maanden eerder voor 5 uur per week weer beter gemeld was, boeide niet, heb me toen eer voor 100 % ziek gemeld maar ergens klopte het absoluut niet! Ik wilde dat ik toen een soort coach had gehad, die voor 100% kon luisteren en horen en dus kon reageren, want ik was er niet toe in staat!Wat me echter nog het meest verbaast: jouw klacht, jou ziekte kan toch wel met een foto bekeken worden?? Kijk, burnout, da’s lastig te fotograferen, maar een verkleving, vergroeiing kan toch wel? - Geplaatst op zondag 18 februari 2007 12:01dalton
Hoi Pendule, mijn kwaal is bij veel orthopeten (nog) niet bekend of erkend, dus als je niet weet hoe en waar je moet kijken, dan is er dus niets aan de hand volgens hen!! Terwijl ik natuurlijk wél wat heb!! Daarom wil ik ook naar die orthopeed, waarvan de fysio zegt dat hij wél weet waar hij naar moet kijken, maar daar kan ik dus pas ergens in April bij terecht, ik moet dus mijn tijd zien vol te maken op het werk!! Morgen heb ik weer een gesprek met de werkgever over een voorstel die ze me twee weken geleden hebben gedaan. Eerst mijn ontslag via de kantonrechter en dáárná pas de loopbaanadvies ( terwijl ze aldoor over outplacement spraken,is het nu ineens een loopbaan advies geworden!!) Ik moet dus met een WW uitkering het traject gaan volgen, en daar ben ik het uiteraard NIET mee eens, ik ga hier absoluut niet mee accoord!! Alhoewel ik wel de indruk heb dat ze denken dat ik hiervoor teken!! Maar dan komen ze nog voor een hele grote verassing te staan!! Ik ga alleen accoord als ik een outplacement krijg die in de baas zijn tijd plaats gaat vinden, en anders niet!! Want als ik in de WW zit dan kan ik géén studie o.i.d volgen omdat ik dan niet beschikbaar ben voor werk, dus dat gaat al niet, terwijl ik juíst een studie moet volgen om een andere baan te kunnen doen!!
Waarschijnlijk gaan ze dan dreigen dat ze het contract zo wie zo via de kantonrechter gaan ontbinden, en dat ik het dan zelf maar uit moet gaan zoeken!! En wat ik dan moet zeggen???Ik heb géén idee!!! Ik zie het dan wel weer, misschien moet ik dan toch een advocaat in de arm gaan nemen, helaas kunnen we voor dit accefietje onze net afgesloten rechtsbijstandverzekering niet gebruiken, omdat je dan zo'n vragenlijst moet invullen, waar ik vragen met "ja"moest beantwoorden en dan mag je géén aanspraak maken op de nu lopende zaak (helaas) dus hoe dat dan moet?? Je hoort het nog wel!! - Geplaatst op zondag 18 februari 2007 17:02pendule
Dalton: ik weet verder ook geen advies voor je… misschien Buro Sociale Raadslieden in jouw woonplaats? Of een advocaat die op basis van no cure-no pay werkt? Ok noem ook maar wat…. Verder kun je altijd alles aanhoren, nergens direct een antwoord op geven, alles altijd willen overdenken en als je gepushed wordt, je hebt altijd bij het CWI recht om binnen 6 weken ergens op te reageren via een bezwaarschrift. Via WW het vervolgtraject: kan als er geen andere oplossing is, met als PS in al je brieven naar het bedrijf: als blijkt dat genoemde klacht/kwaal enz. het gevolg is van of: pas genezen kan met…. Zodat als je bij die orthopeed bent geweest, alsnog een re-integratietraject op kosten van je (dan ex)baas kan volgen. Zo ben je zelf ingedekt en zul je niet teveel verliezen. Maar… schiet me nu te binnen: jij bent nog geen 2 jaar ziek toch?? Dan moet huidige baas volgens mij gewoon tot aan 24 maanden ziektewet je voor 100% uitbetalen!Ik weet trouwens ook het verschil tussen loopbaanadvies en outplacementtraject niet echt, volgens mij is het wel ongeveer hetzelfde….En, volgens mij, als je in de WW zit, kun je altijd een studie volgen hoor!!!! Een studie duurt geen 5 dagen per week denk ik, dus tijd genoeg om te solliciteren. Als ze dreigen met rechtzaak: dan moet dat maar en heb jij tijd om ondertussen naar de orthopeed te gaan en zijn/haar advies te verweven in je bezwaarschrift!!!!Lees net je laatste zin: Je kunt geen rechtsbijstand gebruiken voor een lopende zaak.... maar jouw zaak loopt toch nog niet???? Pas als definitief een beslissing door werkgever is gemaakt is er toch een zaak... of vergis ik me nu??? - Geplaatst op zondag 18 februari 2007 17:14dalton
Hoi Pendule, ik kan volgens mij géén aanspraak maken op die rechtsbijstand omdat ik me in augustus 2006 al had ziek gemeld, en in december weer voor 100% beter ben gemeld, en ik het dáár niet mee eens was, dus dit gedoe loopt al vóórdat ik die verzekering had afgesloten, en je moet dan een vraag beantwoorden van: zijn er zaken die nu spelen waarvan u verwacht dat u rechtsbijstand nodig bent?? En dan moet ik wel met "ja" antwoorden. Dan krijg je vervolgens zo'n zin waarin wordt gezegd dat als je verschillende vragen met "ja"hebt geantwoord, je voor die zaken géén aanspraak kunt maken op. Misschien kan ik er een één of andere draai aan geven, zodat het wél kan, maar dat weet ik dus niet!! Ik ben inderdaad nog geen twee jaar ziek, maar het probleem is dat de berdijfsarts me in december weer voor 100% beter heeft verklaard, en daar is de werkgever uiteraard mee accoord gegaan, ik moet nu op mijn werk de volledige aantal uren dat ik "normaal" zou werken op het werk aanwezig zijn, ik moet daar vervangende werkzaamheden uitvoeren. Ze willen me dus niet meer in de ziektewet hebben.!! - Geplaatst op zondag 18 februari 2007 17:38minaa
Omdat je passende werkzaamheden doet in opdracht van je baas en arboarts zou je meest menen dat ze toch wel erkennen dat je je eigen werk niet kan doen. Dat zou dus betekenen dat je ziek bent voor je eigen werk. Ik raad je echt met klem aan om een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Dit is echt een klus voor hun. Ze kunnen je advies geven hoe te handelen en wat je rechten en plichten zijn. - Geplaatst op maandag 19 februari 2007 09:36G sundream
Jammer dat je je rechtsbijstands verzekering later hebt afgesloten. Wellicht kun je ze wel om advies vragen waar je het beste terecht kan, je kunt het allicht proberen.Als ze je willen ontslaan zullen ze met goede argumenten moeten komen en je hebt een goed argument om eerst de secund opinion bij de juiste persoon dus in april af te wachten omdat het bekend is dat het een aandoening is die niet veel voorkomt dus enige deskundigheid verreist is.
Veel sterkte en wijsheidLiefs!!! Sunny Zonneschijn doet de wereld kleuren! - Geplaatst op dinsdag 20 februari 2007 18:13dalton
Heb gisteren weer een gesprek gehad, maar we zijn niet veel opgeschoten!! Een voorstel van mijn kant was bv vier maanden de outplacement te volgen terwijl ik in loondienst blijf, dit kon volgens hen alleen als mijn salaris zou worden betaald van de onslagvergoeding!! Nu hoefde dat niet het volledige maandbedrag te zijn, maar hoeveel het wel was konden ze nog niet zeggen!! Nog steeds mag ik niet voordat ik mijn onslagpapier heb getekend naar het ouplacementburo voor een gesprek, ik krijg nu erg de indruk dat er dus een addertje onder het gras zit, want anders zouden ze daar toch niet zo'n probleem van hoeven maken?? De papieren voor een arbeidsdeskundigen oordeel van het UWV liggen klaar, maar dit hou ik op advies van de buurvrouw van mijn vriendin ( ze heeft in de outplacement sector gewerkt) als laatste redmiddel achter de hand. 8 maart komt er weer een gesprek, en dan zien we wel weer verder. Als het dan ook nog niets wordt dan ga ik denk ik een advocaat zoeken die mijn belangen wil behartigen, want dan denk ik dat ze me hoe dan ook via de kantonrechter gaan onslaan!! Er werd nl. gezegd dat ze niet eeuwig zouden blijven onderhandelen, en dat deze tijd af zou gaan van mijn tijd voor de outplacement, en dit klopt dus ook niet!! Voor hen gaat het langer duren, maar volgens mij sta ik nog steeds in mijn recht!! Ik wordt er wel moedeloos van hoor!! Mijn collega's hebben zoiets van"waarom zoek je niet gewoon ander werk??" Ze negeren me nu een beetje, en ondertussen loop ik met mijn ziel onder m'n arm rond op het werk, omdat er niet voldoende vervangend werk is!! Ook nog zoiets: omdat vier keer zes uur aanwezig zijn best veel voor me is, had ik dit aangegeven aan mijn leidinggevende, haar woorden waren letterlijk"ik wil je niet minder laten werken, want dan moet je weer gedeeltelijk in de ziektewet, mijn voorstel is om een keer per week een vakantiedag op te nemen, omdat je anders teveel dagen overhoud" Wat moet ik hier nu weer mee?? Ik weet het allemaal niet meer hoor, er komt weer heel wat op me af!! Voorlopig teken ik nog hélémáál niets!! Eerst moeten zij met een beter voorstel komen!!! - Geplaatst op dinsdag 20 februari 2007 20:59G sundream
Hi Dalton,
Ze doen wel moeilijk zeg...Ik zou echt proberen te blijven rekken totdat je een juiste second opinion hebt, want je bent beter verklaard terrwijl je dat niet bent. Als je ziek bent verklaard heb je veel meer rechten. Want als je nu zelf je outplacement moet betalen kun je misschien eens bij een uitzendburo kijken wat die te bieden hebben, is vaak ook een opstart naar nieuwe baan en scheelt giga geld, kan niet zo zijn dat jij voor die kosten op moet draaien, toch!Willen ze je ontslaan terwijl je ziek bent moeten de werkgever geheel de reintegratie kosten betalen ed. Dat maakt het voor jou zo moeilijk en onrechtvaardig.Nooit zomaar voor ontslag tekenen want als je akkoord gaat heb je geen recht op uitkering etc. Via de kantonrechter heb je denk ik meer kans op gelijk, doordat ze maar op een deskundige afgaan etcEn je leidinggevende zal wel instructies hebben gekregen over opnieuw (gedeeltelijk) in ziektewet gaan, want dan veranderen je rechten immers. En dagen overhouden, betekend geld, vakantiedagen moeten ze bij einde dienstverband uitbetalen. Dus iedere dag die je nu zou opnemen scheelt ze gewoon geld. Er zit naar mijn idee aan alle kanten een luchtje aan. Probeer vol te houden!!!!!!!!!Staat de afspraak met specialist wel vast in april? Wellicht kun je dat dan als onderhandelings punt vasthouden. Hou vol en veel sterkte!
Liefs SundreamLiefs!!! Sunny Zonneschijn doet de wereld kleuren! - Geplaatst op woensdag 21 februari 2007 10:31dalton
Hallo Sundream, bedankt voor je bericht, deed me even heel goed!! Er zit inderdaad een luchtje aan deze toestand, maar ik probeer wel zoveel mogelijk op het werk te zijn. Anders gaan ze dat misschien als reden voor ontslag gebruiken(verstoorde arbeidsverhouding/niet meer willen werken ect.) De ene dag gaat me dat beter af dan de andere, maar ik probeer vol te houden hoor!!mij krijgen ze niet zomaar klein!! Helaas staat het nog niet écht vast dat ik in April bij die specialist terecht kan, ik kan vanaf April een oproep verwachten, heb er al achteraan gebeld, en heb ook de huisarts gevraagd of hij er alsnog spoed bij wilde zetten, maar dat kon hij niet doen, omdat er medisch gezien geen speod is, hij kon me daar helaas niet bij helpen, het enige wat ik denk ik kan doen is vaak bellen met de vraag waar ik op de lijst sta, zijn ze dan niet blij mee want dan moeten er twee mappen worden doorgekeken, en dat kost veel tijd, denk niet dat ze dat doen dus!! Ik moet dus "gewoon" afwachten!! - Geplaatst op woensdag 21 februari 2007 11:28G sundream
Hi Dalton,
Fijn dat mijn berichtje je even goed deed! (Ik zit zelf ook in een moeilijk pakket en krijg het ook allemaal nog dus weet een beetje hoe het voelt. Allen doordat ik ziek ben is de werkgever veel meer verplicht) Maar begrijp dus goed hoe je je voelt en weet dat een beetje steun je goed kan doen, er is zoveel onbegrip op dit vlak. Zelfs met ziek zijn, reacties nu moet je maar 'ns ophouden.... alsof een fikse burn-out zomaar vanzelf oplost, moedeloos wordt je er soms van. Als ik jou was zou ik inderdaad regelmatig bellen over welke plaats je op de wachtlijst hebt, en aangeven dat het voor jou erg belangrijk is en zelfs veel van af hangt, wie weet. Al is het 1x per week een vinger aan de pols houden kan geen kwaad denk ik.
Nou laat je niet klein krijgen hoor!
Liefs SundreamLiefs!!! Sunny Zonneschijn doet de wereld kleuren! - Geplaatst op donderdag 22 februari 2007 17:13pendule
Dalton, maar een gesprek met sociale raadslieden? Wie weet kunnen hun je adviseren? Dat jij 100 % beter gemeld bent is natuurlijk ook van de zotte, maar dat weet je zelf ook wel. En werkgevers en arboartsen flikken het dus nog steeds he: iemand beter melden terwijl die dat nog niet is! GROM! Het advies van Minaa: een gesprek aangaan met een arbeidsdeskundige van het UWV is ook een hele goede, als je tenminste niet onder Rotterdam valt, want daar heb ik geen hoge pet van op! Ook de tip van Sundream is prima!!Bij mij wilde de werkgever (Zorg)trouwens ook niet betalen voor een outplacement (via de vakbond), dus heb ik dat ook niet gedaan, ik had er ook het geld niet voor.Waarom je geen ander werk zoekt: lekker makkelijk gezegd, dan heb je helemaal geen vangnet meer!Je leidinggevende: vakantiedagen opnemen! Geen denken aan, ja, ik heb dat gedaan in het voorjaar 1980, toen ik maanden wegens waarschijnlijk acuut reuma in de zieketwet had gezeten en toen voor 100% weer moest gaan werken, van parttimers had men nog niet gehoord, ook niet van re-integratie, dus deed ik dat ook zo, maar nu in 2007 zijn je rechten als ziekerige, om het maar zo te noemen, toch sterker! Er komt inderdaad heel wat op je af en je moet verdraaid sterk zijn om het allemaal aan te kunnen. Vertragen is jouw beste techniek volgens mij op dit moment! Dan komt in april het verlossende eindsignaal! Kijk, dat zei Sundream ook al!Dalton: jouw huisarts ziet het niet als spoed, nee, lichamelijk niet, maar qua arbeidsverhouding wel! Voor jouw welzijn moet hij ook handelen hoor! Laat hem dat weten en verzoek hem er echt haast achter te zetten i.v.m. mogelijk ontslag enzo! Zie ook het bericht van Sundream!!!!!Zo, weer een lang berichtje en sorry dat ik niet vaker hier ben, maar ik heb dus ook geen elastieken tijd en heb een aantal topics die ik graag bijhou, maar vaak kost het best en boel tijd om iets te plaatsen, zeker als je een paar dagen in wil halen!Groetjes meiden en ik ga lekker weer door met postbezorgen. Ik heb na mijn brief aan het UWV nog niets gehoord.... zou ik ze zelf moeten bellen????? [XD]
Dit onderwerp heeft 424 reacties, en bestaat uit 17 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 17.
De laatste reactie is geplaatst op 18-01-2012 10:38.
Reïntegratie/outplacement