Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Reizen & Vrije Tijd
  4. Globetrotters

Dit onderwerp heeft 1063 reacties, en bestaat uit 43 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 43.
De laatste reactie is geplaatst op 09-12-2011 09:07.

Globetrotters

Ga naar een onderdeel
  1. gertine
    Afbeelding van gertine

volgende maand hoop ik weer een land aan mijn verzameling toe te voegen Roemenie wie is daar al geweest

sol omnibus lucet

2. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Gelukt!
    Nee, we zijn die kant nog nooit uit geweest.

3. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Nee en ik wil er ook beslist niet naartoe.

Op het bovenstaande berust copyright©

4. gertine
    Afbeelding van gertine

waarom niet marijke, er is veel cultuur
    ben in juni naar Bulgarije geweest ook veel cultuur, was minder arm dan ik dacht hoop dat dat in Roemenie ook meevalt
    ik ga eerlijk gezegd overal naar toe
    niet zo graag naar de VS maar als iets me erg boeit doe ik dat ook
    ben er wel geweest
    wij waren net een avond ervoor in Denver aangekomen toen de vliegtuigen de Twintowers invlogen

sol omnibus lucet

5. Madelief s
    Afbeelding van Madelief s

Nou, als Marijke net als ik het volkskrant artikel van vandaag gelezen heeft dan kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik citeer: Amper 17 jar geleden was Roemenié een reclameloos land. Nu grossiert het in vaak tot onvredevan de autoriteiten in "ongehoorzame"commerciéle boodschappen. Vaak zijn het artistieke hoogstandjes zonder taboe op het verleden.Zelfs voormalig dictator Ceausescu is in de reclame een tweede leven begonnen.
    Maar, net als jij ben ik altijd nieuwsgierig naar alle culturen en zou ik er zeker naar toe gaan. Ik ben er dus nog niet geweest.

Ik leef mijn leven zo blij als ik kan.Madelief,6 maart2011

6. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Gertine, er wonen in Spanje heel veel Roemen en Bulgaren, we hebben goede vrienden, die uit Bulgarije , Kroatië en Georgië komen.
    Wat zul je je ver van huis gevoeld hebben toen dat gebeurde.........Mijn zoon vloog die avond van ons naar Nederland. Zijn vlucht werd omgeleid en hij landde in Barcelona, waar hij de nacht moest blijven. We hebben natuurlijk telefonisch contact gehouden.
    Ik vind Amerika wel heel leuk, we zijn een paar keer naar Florida geweest, vooral om te duiken en de Keys te bezoeken.

7. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Om te beginnen heb ik iets tegen Balkan- en voormalige oostbloklanden. Yugoslavië vond ik al vreselijk toen we er jaren geleden op weg naar Turkije door moesten, we werden om de haverklap bedonderd, toen Bulgarije, ook zo'n p*kkeland, dat gedoe met Leva's die je niet mocht uitvoeren (heb ze in mijn ondergoed verstopt voor de terugreis want inwisselen kon niet, afgeven zonder er iets voor terug te krijgen wèl, zo currupt als de p***). De keren daarna hebben we de auto op de boot gezet, we konden er toen sowieso niet doorrijden vanwege die oorlog. Verder ken ik verschillende mensen die in Polen van van alles en nog wat zijn beroofd tot en met auto met complete inhoud, ik heb een Roemeens kennisje dat zich er sinds ze in Nederland woont zelf niet meer prettig voelt nadat zij en haar man een keer werden overvallen op weg naar haar ouders. De overvallers namen de benen toen ze merkten dat zij een Roemeense was.

8. gertine
    Afbeelding van gertine

marijke, volgens mij is er ook daar een hoop veranderd
    we zijn in 1993 in polen geweest en dat is ons erg goed bevallen
    hebben daar een ronreis met eigen auto gemaakt
    geen problemen gehad alleen erg vriendelijke mensen ontmoet

zijn in juni in bulgarije geweest, hebben daar een ronreis gemaakt met een groep
    en dat ging buitengewoon goed mensen over het algemeen heel gastvrij
    land zag er goed uit niet veel armoe gezien

dus nu willen we roemenie proberen, ook met een groep,
    van verschillende mensen die wel met eigen auto gaan goede berichten gehad
    dus je ziet
    nu moet de reis alleen nog doorgaan en dat is altijd afwachten

sol omnibus lucet

9. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Marijke er zijn heel veel landen waar je geen geld mag uitvoeren. Uit mijn hoofd weet ik het van Polen, Venezuela, Gambia, China , Cyprus en zo zullen er nog wel meer zijn.

10. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Op cultuurhistorisch gebied en qua natuur hebben die landen van alles te bieden maar de mentaliteit zoals ik die heb meegemaakt en de troosteloosheid in sommige delen van zowel Yugoslavië als Bulgarije staat me vreselijk tegen. Aan de kust of in andere toeristische gebieden zal het wel anders zijn maar dat zijn nou juist de streken die we niet opzoeken. Zelfs X uit Roemenië die hier nu een slordige jaar of acht woont laat haar familie in de vakantie naar Nederland komen omdat ze er zelf liever niet naartoe gaat, behalve voor een bruiloft of begrafenis.

11. gertine
    Afbeelding van gertine

ja dan is het ook wel leuk daar
    florida ben ik nog niet geweest, ook omdat amerika niet zo hoog op onze lijst staat
    ben wel in 1996 in new york en bosotn geweest dat was op weg naar canada maar dat zijn steden is toch anders
    in 2001 hebben we met amerikaanse vrienden een rondreis door het midden van de vs gemaakt, heel mooi dat wel, maar ben niet zo dol op amerikanen, vooral niet omdat ze toen zo hysterisch deden. kan me wel voorstellen maar ze zeiden tegen ons, jullie europeanen zijn veel meer gewend en blijven er zo kalm onder
    langs alle wegen daar zag je mensen staan met amerikaanse vlaggetjes en zulke t shirts
    en overal stond de radio te bleren van dat het zo goed was in hun land en waarom dat was gedaan de hele wereld was toch zo dol op amerika[+o(]
    snap jij het?
    heb jij zelf 2 kinderen of meer en mis je die niet of wonen die niet in nederland ik kan ze niet lang missen hoor en mijn moeder woont in amsterdam en die zou het vreselijk vinden als we ook weg zouden gaan, mijn zuster woonr nl in aix en provence.
    en dat vindt ze al zo ver, vliegt ze wel 2a3 keer per jaar even naar toe maar toch

sol omnibus lucet

12. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    Marijke er zijn heel veel landen waar je geen geld mag uitvoeren. Uit mijn hoofd weet ik het van Polen, Venezuela, Gambia, China , Cyprus en zo zullen er nog wel meer zijn.
    Kuki, dat vind ik op zich geen probleem maar in Bulgarije kon ik het bij de grens met Turkije niet inwisselen, alleen afgeven, snappie? Omdat we een doorreisvisum hadden voor 32 uur had ik maar een klein bedrag opgenomen, ongeveer met een tegenwaarde van Fl. 60,--. Onderweg hadden we uitstekend gegeten in een wegrestaurant, uitsluitend voor toeristen, benzinebonnen gekocht (men had gezegd dat dat niet meer nodig was maar het tegendeel bleek waar). Eenmaal in Turkije haalde ik dat geld uit mijn bh, ik had geen benul van de waarde maar voor de zekerheid had ik het een beetje zuinig aan gedaan, we hadden bijna niets uitgegeven, ik geloof dat we met z'n drieeën voor hooguit Fl. 6 hadden gegeten, de benzine kostte ook maar een fractie van wat het elders kostte. Zelfs op te terugreis hield ik nog over terwijl we toen heel uitgebreid gegeten hebben. Ook toen kon ik het niet inwisselen. Een paar jaar later was het bedrag dat ik over had, in eerste instantie nog zo'n Fl. 30,--, nog geen gulden waard.

13. gertine
    Afbeelding van gertine

in bulgarije hebben wij wel wat toeristische dingen gedaan maar wij zijn geen strand mensen dus aan de kust hebben we niets te zoeken
    ben naar het rila klooster geweest daarvoor gingen we eigenlijk en voor de kerken van sofia
    werkelijk schitterend
    we hadden geen geld over dus geen probleem, maar anderen namen het gewoon in de koffer mee naar huis heb geen problemen gehoord

sol omnibus lucet

14. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Wat is het land, wat jullie het meest aanspreekt en waarom?

15. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Gertine, ik heb twee kinderen, één van bijna 40 en één van 34, mijn moeder is overleden en mijn vader woont sinds een jaar of 40 in België.
    Als het niet om de kinderen was, waren we veel verder weg gaan wonen. Waarschijnlijk ergens in Zuid_Amerika.
    Nu komt mijn zoon iedere maand of 6 weken een weekendje. Dochter heeft hier 15 maanden gewoond, we hebben plaats genoeg.
    Toen we nog in Nederland woonden, had mijn zoon een huis gekocht 15 huizen van ons vandaan, we zagen hem vrijwel nooit........Af en toe kwam hij binnen rennen als hij honger had of geen tijd om de was te doen.
    Nu zien we elkaar de hele dag, we gaan samen golfen en maken tripjes naar het zuiden en pakken daar een hotelletje. De kwaliteit van onze ontmoetingen is met sprongen vooruit gegaan.
    Wij hebben een horecazaak gehad die 5 dagen in de week 18 uur open was en 2 dagen bijna 24 uur..........Hebben 7 jaar zonder onderbreking 7 dagen per week gewerkt.
    Nadat we de zaak verpacht hadden hebben we 7 jaar onafgebroken gereisd. Soms waren we een paar weekjes thuis en kregen alweer de kriebels. Het zijn de meest interessante jaren van ons leven geweest. Onze tas stond altijd gepakt en we hadden onze inentingen zodat we gelijk weg konden.
    Mijn man was duikinstructeur en heeft op een boot een ernstig ongeluk gehad, hij liep daarbij ernstig hersenletsel op. Kon niet meer sporten en de dingen doen die hij leuk vond. We gingen wel nog op vakantie, maar niet meer zo ver. Op één van die tripjes naar Spanje hebben we, zonder dat dat het plan was, dit huis gekocht.
    We vinden het hier super en zouden niet meer terug willen naar Nederland, wel willen we nog een paar grote reizen maken zoals we vroeger altijd deden.
    Ik moet iemand vinden, die op ons huis en vooral voor onze katten wil zorgen gedurende die maanden. We willen ongeveer 3 maanden weg blijven. Heb familie leden die het willen doen, maar ze moeten met zijn tweeen zijn, want je kan de tuin en het zwembad niet in je eentje aan, dan is het werken en niet ontspannen.

16. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Transsylvanië, komt Dracula daar niet vandaan? Als je er naartoe gaat neem dan veel knoflook mee, een houten zwaard en zilveren kogels, je kunt nooit weten

17. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

[:D]Marijke.

18. gertine
    Afbeelding van gertine

kuki1 bedoel je in het algemeen of van het oostblok
    het land wat mij erg trekt is India, we zijn er twee keer geweest 1 keer het algemene incl nepal ( Delhi,Agra,Varanasi enz)
    en de 2e keer het uiterste zuiden (Tamil Nadu en Kerala)
    dit land heeft zo iets mistieks en zo'n sfeer (moet je wel voor openstaan) vind ik geweldig maar ze zeggenÿou hate it or you love it" tussenweg is er niet
    waar zou jij naar toe willen? kenia ben ik nog niet geweest wil ik wel maar mijn man wil eerst naar etheopie en als we naar kenia zouden gaan ook tegelijkertijd tanzania en zanzibar en misschien ook eerst naar oeganda, aapjes kijken[gl]
    skri lanka zouden we 2 en half jaar geleden naar toegaan, 5 januari , ging niet door door de tsunami
    we hebben nog een lijstje waaronder zuid amerika en paaseiland maar nog andere bestemmingen, hoe meer je ziet hoe meer er over blijft

sol omnibus lucet

19. gertine
    Afbeelding van gertine

marijke dat plan hadden we al, nemen er een extra koffer voor mee[8o|]

sol omnibus lucet

20. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Gertine, wij zijn één keer 3 maanden in Sri Lanka geweest. We hebben een rondreis gemaakt en zijn tussendoor nog een paar weken in de Malediven geweest.
    Toen we aankwamen gingen we met een busje naar Negombo, we zouden alles op eigen houtje doen, maar als je na een vermoeiende vlucht aankomt wil ik in een behoorlijk hotel slapen en niet op zoek gaan naar een slaapplaats.
    Dat eerste ritje was een schok voor me. Een hele slechte weg, overal mensen midden op straat, die door het busje maar net ontweken werden, we reden een hond aan en de bus stopte niet..... Koeien liepen op de weg en fietsers laveerden daar losjes tussendoor.....
    Eerlijk gezegd dacht ik dat ik het niet zou overleven. Was blij dat ik in het hotel aankwam waar een serene stilte heerste en een prachtige tuin had.

21. gertine
    Afbeelding van gertine

kuki ik hen een zoon van 40 en een dochter van 39, dus je ziet scheelt niet zo veel met jou alleen heb ik 4 kleinkinderen , mijn dochter 3 en mijn zoon 1 uit een vorige relatie, hij en zijn vrouw, zorgen samen met zijn ex voor de kleine jongen en dat gaat heel vriendschappelijk gelukkig

wij zijn toen de kinderen klein waren met de auto heel europa rondgereisd, in de vakantie, van de noordkaap tot gibraltar. we begonnen met een eend en een klein tentje en die werden langzamer hand groter,
    we wilden eigenlijk wat grote reizen gaan maken als we in de vut zouden zitten maar in 1987 hebben wij op vakantie in oostenrijk een heel zwaar auto ongeluk gehad en het ternauwernood overleefd
    door hersenletsel, en daar weet je alles van, konden we niet meer werken
    we knapten weer aardig op en hebben toen wat gereisd, nou ja wat, maar niet achter elkaar en meestal in een groep
    niet overal naar toe maar wel vaak, voor ons is het moeilijk om dingen zelf te doen
    soms gaan we 4x per jaar soms heel ver soms dichtbij
    dit jaar zouden we naar etheopie maar mijn dochter werd ziek en moest geopereerd en dan ga je niet prettig weg, gelukkig kwam alles goed maar daarom zijn we in april 2 weken naar marokko geweest, heel mooi land en dan naar bulgarije en nog naar roemenie zien wel wat we volgend jaar doen
    mijn moeder is 81 en vindt het niet leuk als we lang gaan ik zelf heb er nu ook wat meer moeite mee

sol omnibus lucet

22. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Tjee Gertine, jullie hebben ook al het één en ander achter de kiezen......
    Mijn man en ik zijn eigenlijk door zijn ongeluk ons meer bewust geworden hoeveel waarde een goede gezondheid heeft. Vroeger namen we alles als vanzelfsprekend aan. We konden hard werken en deden dat ook. Na zijn ongeluk hebben we een paar stappen terug moeten doen.
    De kwaliteit van ons leven is echter stukken beter geworden, we genieten van kleine dingen en zijn dankbaar dat hij er nog is.
    Ik snap dat je liever met een groep gaat, als er een probleem is, sta je er niet alleen voor.
    Er kan je overal wat gebeuren, op de hoek van je eigen straat, bij wijze van spreken.
    Eigenlijk hebben wij op al onze reizen, nog nooit iets beangstigends mee gemaakt.
    We zijn door heel Venezuela gereisd, hebben in Caracas( wat een heel slechte reputatie heeft) niets gezien of meegemaakt wat crimineel was.
    Nog in Mexico, waar we steeds een buskaartje kochten en keken hoever we kwamen.
    Geluk gehad misschien.....

23. gertine
    Afbeelding van gertine

ach kuki wij hebben in 2003 een opstand in Bolivia meegemaakt
    en zijn vanuit La Paz per vliegtuig gevlucht naar Cusco in Peru
    achteraf na alle blokkades en nachtelijke busritten was het wel spannend
    wel eens demonstraties meegemaakt maar nooit persoonlijk aan gevallen

sol omnibus lucet

24. gertine
    Afbeelding van gertine

kuki je vertelde dat je kleinzoon bij jullie woont en zijn moeder niet
    wat doe je dan met hem als je een grote reis gaat maken
    neem je hem mee, wat ik niet gek zou vinden of gaat hij naar zijn moeder?

sol omnibus lucet

25. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Eind augustus gaat hij bij haar wonen, daarom kunnen we een reisje maken. Hij is nog maar net twee. We hebben met onze kinderen ook gereisd toen ze 2 en en half waren, maar verder weg waar hygiëne soms ver te zoeken is, zou ik niet meer doen met een kleintje.

x
duurt nog: 24:00:00
€34.95
€22.95
x x