Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Reizen & Vrije Tijd
  4. Turkije of Griekenland in herfstvakantie qua weer en sfeer?

Dit onderwerp heeft 18 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 27-09-2010 10:16.

Turkije of Griekenland in herfstvakantie qua weer en sfeer?

Ga naar een onderdeel
  1. mariadolores
    Afbeelding van mariadolores

Hallo,
    WIj willen met onze tieners 10-12 jaar naar Turkije of Griekenland, eilandje, in de herfstvakantie tussen 15-22 oktober.
    Waar zullen we naar toe gaan? En naar welke plaats, of eiland. Waar tref je het mooiste weer in die periode? En is het nog gezellig qua terrasjes en tavarna's? Kun je nog in zee zwemmen? Wie is er wel in oktober geweest en kan me meer vertellen? Alvast bedankt!

groeten

2. scandie
    Afbeelding van scandie

Wij zijn ooit in oktober naar Kreta geweest met de hele familie (10 personen tussen 2 en 75 jaar, inclusief 3 tieners). Prima weer (25 graden), dus nog heerlijk kunnen zwemmen in zowel het zwembad als de zee. Het hele eiland was wel erg uitgedroogd na een lange hete zomer en dus erg geel en droog. De week dat wij zijn geweest, was de laatste week dat het hotel nog open was voor het seizoen. De bediening liep echt op z'n laatste benen! Ook qua menukaart was niet meer alles te krijgen. Ons hotel was redelijk kleinschalig en qua eten was er meestal wel wat te regelen. De eigenaren (3 broers) probeerden het ons echt naar de zin te maken. De echte toeristische centra waren nog wel allemaal open (incl. terrasjes en restaurantjes), dus daar was genoeg te beleven en plaats genoeg want de echte drukte is natuurlijk voorbij. Er is op Kreta genoeg te zien als je van klassieke oudheden houdt en dat was ook nog allemaal open en niet echt heel druk.
    Alvast een fijne vakantie!

3. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Ik ben met mijn dochter een keer naar Kreta geweest in de herfstvakantie.
    De eerste twee dagen was het 25º en zonnig. Toen ging het 's nachts stormen en regenen, dat bleef 2 dagen zo. Daarna was de temperatuur flink teruggelopen. De terrassen werden opgeruimd en kwamen niet meer terug. Volgens de bewoners was het seizoen afgelopen. We hebben nog vier dagen met onze ziel onder de arm rondgelopen.
    Ik spreek nu over 25 jaar geleden.

cxcdfd wijzigde dit bericht op 18-08-2010 14:02 met 4%

4. marijke1
    Afbeelding van marijke1

In de kuststreek van Turkije (niet de Zwarte Zeekust) ligt de gemiddelde temperatuur in oktober rond de 25 graden (het is dan wel erg vroeg donker) maar er is een behoorlijke kans op regen. Als je een toeristische bestemming zoekt moet je in Bodrum zijn, veel uitgaansgelegenheden en terrasjes. Als je ook een beetje rust wilt moet je een half uurtje met de bus (tenzij je een auto huurt) van Bodrum naar Turgutreis.

marijke1 wijzigde dit bericht op 18-08-2010 15:03 met 4%
    Op het bovenstaande berust copyright©

5. Diana-Cecilia
    Afbeelding van Diana-Cecilia

Hoi ik woon in Griekenland op het schiereiland Peleponnesos en vlakbij Nafplion. Nafplion is een heel mooi stadje en waar je ook in Oktober nog terecht kan want daar is alles het hele jaar open daar er in de wintermaanden ook toeristen komen, weet wel een leuk onderkomen wat even buiten het centrum ligt en heeft een zwembad en is maar enkele rij minuten van een strand vandaan waar het nog goed mogelijk is om te zwemmen daar het in een baai ligt en het water blijft lang warm. Ikzelf woon vlakbij in het badplaatsje Tolon, daar is een grote keuze uit hotels/appartementen en ligt aan de Argolische golf en er is dan ook nog genoeg open, enkele restaurants blijven hier ook het hele jaar open.
    Wens je succes met zoeken en mocht je vragen hebben hoor ik het wel.
    gr. Diana

6. gertine
    Afbeelding van gertine

ik ben in 1992 naar griekenland geweest, we zijn de laatste week van september aangekomen en 30 oktober weer terug gegaan
    we zijn echt van noord tot zuid door griekenland getrokken, verschillende eilanden bezocht waaronder cyprus, rhodos, kreta, mykanos en delos
    we hebben overal heerlijk warm weer gehad niet te warm maar goed ook om te zwemmen en af en toe een strandje te bezoeken het was nog overal gezellig druk maar niet te

sol omnibus lucet

7. silvia
    Afbeelding van silvia

Wij zijn een jaar of 5 geleden in de herfstvakantie naar Kreta geweest. Het weer viel toen een beetje tegenveel wind 2 dagen regen, en fris, nog geen 20 gr. Maar er werd toen wel gezegd dat het slecht was voor de tijd van het jaar, normaal was het warmer in die tijd. Misschien dat er ook daardoor al veel dingen dicht waren, en/of opgeruimd werden. Het was echt einde seizoen, het een na het andere terras verdween, en ook waren lang niet alle restaurantjes open. Er waren 5 personen van tussen de 15 en 23 jaar bij, en wat uitgaan betreft was er ook niet zoveel meer. We waren in Chersonisos.

8. scandie
    Afbeelding van scandie

Mariadolores, ben je geholpen met onze input? En heb je al enig idee wat het gaat worden in de herfstvakantie? Het zou leuk zijn als je het nog even kwam melden.

9. Jerny
    Afbeelding van Jerny

Vorig jaar ben ik in oktober nog op Cyprus geweest (Paphos) en daar was het nog geweldig weer, boven de 30 gr. Erg gezellig, veel terrasjes en leuke strandjes. Wij waren daar van 13-20 oktober

Op de Griekse eilanden is het inderdaad met de herfstvakantie het einde van het seizoen. Wij zijn daar vaak eind september geweest en zelfs dan moet je het treffen met het weer. Wij hebben daar verschillende keren slecht weer meegemaakt, en ja, dan heb je niet zo'n vakantiegevoel.

Turkije ben ik nog nooit geweest maar daar zou ik inderdaad voor oktober meer aan denken dan aan Griekenland.

10. gertine
    Afbeelding van gertine

wij waren eind oktober op cyprus en hebben ook geweldig weer gehad we hebben er zelfs nog in zee gezwommen die heel warm was en ik vond oktober een geweldige maand in griekenland zelf
    heerlijk rustig wel wat toeristen maar niet te veel

sol omnibus lucet

11. amelie1967
    Afbeelding van amelie1967

quote:
    kuki1 schreef op 18 augustus 2010 @ 14:01:
    Ik ben met mijn dochter een keer naar Kreta geweest in de herfstvakantie.
    De eerste twee dagen was het 25º en zonnig. Toen ging het 's nachts stormen en regenen, dat bleef 2 dagen zo. Daarna was de temperatuur flink teruggelopen. De terrassen werden opgeruimd en kwamen niet meer terug. Volgens de bewoners was het seizoen afgelopen. We hebben nog vier dagen met onze ziel onder de arm rondgelopen.
    Ik spreek nu over 25 jaar geleden.
    Ik heb ongeveer dezelfde ervaring. Ik zou niet weer voor Kreta kiezen in deze periode.

kalm aan en rap een beetje

12. gertine
    Afbeelding van gertine

wij hebben ook in oktober op kreta gezeten en wel heel mooi weer gehad
    zie je dat je er niet van op aan kunt

sol omnibus lucet

13. Jerny
    Afbeelding van Jerny

Nee, je kunt er echt niet van op aan in oktober, je moet dan echt geluk hebben.
    Ik ga nu liever eind mei of begin juni naar Griekenland, dan begint het seizoen en zijn de avonden ook nog langer licht.
    Wij zijn ook nog wel eens in de herfstvakantie naar de Algarve geweest, maar dan speelt hetzelfde, kwestie van geluk hebben!
    Dat hadden we 1 keer maar het jaar erop spoelden we de laatste dagen weg, ook niet leuk.

14. Liseth1
    Afbeelding van Liseth1

Wij waren 3 jaar geleden in de herftsvakantie op Rhodos. We hadden prachtig weer. Je kunt het beste het strand aan de oostkust kiezen wanneer je vovr een strandvakantie gaat. Wij gingen voor natuur en cultuur en die cultuur is volop te vinden. In Rhodosstad komen elke dag wel cruise schepen aan om de oude binnenstad te bezoeken. Overal zijn terrasjes restaurantjes en natuurlijk souvenirwinkeltjes. Best gezellig. Maar je moet ook rekening houden met wat afwijkend toeristisch publiek, mensen die gewoon in de zwembroek de supermarkt ingaan of een antieke opgraving bezoeken in bikini. Dat had ik nog nooit ergens meegemaakt.
    De plaatselijke bevolking is ontzettend vriendelijk.

veel plezier,
    Liseth

15. job
    Afbeelding van job

Om zeker te zijn van zon moet je voor Egypte kiezen.

16. nostalgisch
    Afbeelding van nostalgisch

Wij zijn 2x in de herfstvakantie naar turkije geweest en altijd prachtig weer. Een gemiddelde van 25 graden, en als je een all inclusive hotel neemt dan is er sowieso van alles te doen voor de kinderen, waardoor jezelf ook echt vakantie hebt. Met het eten is dat ook ideaal, ze kunnen eerst een beetje op scheppen en kijken of ze het eten lusten om daarna eventueel meer te nemen. Wij vonden het destijds met onze kinderen ideaal en ook zij kozen het 2e jaar vor Turkije in de herfstvakantie in plaats van zomervakantie.
    Succes!
    Wilma

17. Jelzie
    Afbeelding van Jelzie

Wij hebben een optie voor de herfstvakantie van 23 okt t/m 30 okt.
    Moeten morgen beslissen of het wel of niet doen.
    We hadden er zo`n zin totdat we vandaag 3 personen spraken en alle 3 waren ze een keer met de herfstvakantie naar Turkije geweest en alle 3 zouden ze het niet zomaar weer doen om het toch wel tegenvallende weer.
    Op het reisbureau zeiden ze ook dat het niet zonzeker was in die tijd, maar de laatste jaren was het toch goed weer geweest.
    Geeft natuurlijk geen enkele garantie en is en blijft het een gok wat we nou het beste kunnen doen.
    Doordat onze zomervakantie in duigen is gevallen hebben we eigenlijk toch wel zin om een weekje weg te gaan, maar om nou een week daar te zitten en het is echt slecht weer, brrr dat is me toch ook wat.
    Wij staan dus ook in dubio.
    Iemand van jullie nog ervaringen met Turkije in de herfstvakantie?

18. dterbeek
    Afbeelding van dterbeek

Wij zijn al meerdere keren in oktober naar het eiland Kos geweest. Geweldig eiland, kun je fijn fietsen, zwemmen in zee is ook heerlijk.
    Wij zijn steeds in Kos-stad geweest, appartementen-hotel Artemis.
    Prima lokatie, erg vriendelijk personeel en goed verzorgde appartementen, echt een aanrader.

19. ellon
    Afbeelding van ellon

Behalve Egypte kan je voor mooi weer ook prima terecht in Israël. Geen spatje regen en hoge temperaturen. Er valt heel veel te bezichtigen op een heel klein grondgebied.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats