Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Boekenclub
  4. Leesclub (11): Kees van Beijnum - Een soort familie

Dit onderwerp heeft 47 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 13-12-2010 21:32.

Leesclub (11): Kees van Beijnum - Een soort familie

Ga naar een onderdeel
  1. benthe
    Afbeelding van benthe

Kees van Beijnum - Een soort familie

Eind jaren tachtig, een klein dorp aan de Waddenzee. Het leven van de ouders van Teun staat in het teken van de grote idealen. Het gezin offert er alles voor op. Maar wat betekent dat voor Teun en zijn oudere broer? Ieder op geheel eigen wijze proberen de jongens, regelmatig doelwit van pesterijen, op school en op straat te overleven. Als de broer zijn ouders en hun idealen radicaal de rug toekeert, raakt het gezin ontwricht. Een soort familie is een vernuftig, aangrijpend verhaal over loyaliteit en liefde.

Wie leest/schrijft/doet mee en wanneer starten we?

2. benthe
    Afbeelding van benthe

Melle
    Cateau
    Madelief
    Benthe

Wie sluit aan?

3. katriena
    Afbeelding van katriena

hallo leesclub
    ik doe ook mee.

4. benthe
    Afbeelding van benthe

Melle
    Cateau
    Madelief
    Benthe
    Katriena
    .....?.....

Is 1 oktober misschien een goede startdatum?

5. melle
    Afbeelding van melle

Dat vind ik een prima datum.

6. Cateau
    Afbeelding van Cateau

@Benthe, ik heb het boek in handen, alleen de cover is al intrigerend.......ik heb er zin in...........

dit poste ik op het andere topic. Ik had nog niet gezien dat wij een "eigen" hebben. Voor mij is 1 oktober 2010 geen enkel probleem.

7. katriena
    Afbeelding van katriena

1 oktober is o.k.

8. melle
    Afbeelding van melle

Ik heb van van Beijnum het boek 'Paradiso' nu ook gekocht.
    Het begint veelbelovend...
    Vóór we gaan bespreken ga ik 'Een soort familie' ook nog even doorlezen, kijken of ik er dan andere dingen uithaal.

9. melle
    Afbeelding van melle

Hallo medelezers

Ik meld me hier even om door te geven dat ik mezelf een forumban van een maand opleg.
    Sinds P&M is gesloten heeft het moderatorteam besloten de teugels stevig in de hand te nemen. Dat is hun keuze. Het gevolg daarvan is, dat ik niet meer mijn mening kan geven. Als ik meld dat iemand op een topic doorratelt of geen zinnige bijdragen aan een discussie levert worden mijn bijdragen verwijderd of aangepast. Ik voel me daar erg ongemakkelijk bij. Ik ben geen 53 geworden om me monddood te laten maken. Vandaar deze beslissing.
    Begin oktober kom ik meedoen aan de boek-bespreking.
    Veel leesplezier!
    Melle

10. sailrace
    Afbeelding van sailrace

Mag ik ook op het lijstje?

11. benthe
    Afbeelding van benthe

Tuurlijk, wat dacht je dan @Sailrace:

Melle
    Cateau
    Madelief
    Benthe
    Katriena
    Sailrace
    .....(wie o wie).....

Startdatum 1 oktober.

(Off topic: @Melle, 'k sta achter je besluit, al zal ik je bijdragen in deze maand missen. Jouw postings hebben veelal meerwaarde en zijn daarom waardevol. De forumredactie is (nog) niet zo handig met nieuwe media en stelt zich hiërarchisch op. Dat heeft weinig zin en daarmee gooi je eigen glazen in. Wellicht ziet de redactie het licht, ooit, ergens.)

12. benthe
    Afbeelding van benthe

Hoever zijn jullie met lezen? 1 Oktober gaat mij niet lukken, ik ben nu halverwege.

13. melle
    Afbeelding van melle

Zullen we er 15 oktober van maken? Dat zou moeten lukken toch Benthe?

14. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

quote:
    melle schreef op 01 oktober 2010 @ 15:09:
    Zullen we er 15 oktober van maken? Dat zou moeten lukken toch Benthe?
    Ik doe ook mee.

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

15. lievejulia
    Afbeelding van lievejulia

mag ik ook mee doen,ik heb het boek in huis

16. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

quote:
    lievejulia schreef op 03 oktober 2010 @ 00:14:
    mag ik ook mee doen,ik heb het boek in huis
    Lijkt me heel gezellig!

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

17. benthe
    Afbeelding van benthe

Leuk, @Lievejulia.
    quote:
    Melle
    Cateau
    Madelief
    Benthe
    Katriena
    Sailrace
    Willemijn23
    Lievejulia

Startdatum 15 oktober 2010

18. Cateau
    Afbeelding van Cateau

Ha die dames, 15 oktober is voor mij geen enkel probleem! Ik vind het boek zeer aangrijpend...........

19. mariaw
    Afbeelding van mariaw

Hallo dames, Van lievejulia hoor ik dat jullie het boek gaat bespreken dat ik nu aan het lezen ben. Een soort familie.
    Ik kan niet beleoven dat ik veel en vaak kan posten maar ik vind het wel leuk om het te proberen.

Ik ben halverwege en geniet nu alweer erg van het verhaal.

20. melle
    Afbeelding van melle

quote:
    mariaw schreef op 09 oktober 2010 @ 10:08:
    Hallo dames, Van lievejulia hoor ik dat jullie het boek gaat bespreken dat ik nu aan het lezen ben. Een soort familie.
    Ik kan niet beleoven dat ik veel en vaak kan posten maar ik vind het wel leuk om het te proberen.

Ik ben halverwege en geniet nu alweer erg van het verhaal.
    Van harte welkom MariaW!
    Je hoeft niet veel en vaak te posten, we vinden het fijn om zoveel mogelijk meningen over een boek te kunnen lezen.

Dus:

Melle
    Cateau
    Madelief
    Benthe
    Katriena
    Sailrace
    Willemijn23
    Lievejulia
    MariaW

21. auk
    Afbeelding van auk

Ik hoorde vanmiddag dat het een zeer intrigerend boek was, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

22. katriena
    Afbeelding van katriena

Hallo leesclub,
    Kees van Beijnum heeft een mooie schrijfstijl,hij kan gewone dingen op een manier verwoorden dat het bijzonder wordt. Daardoor leest dit boek lekker weg.
    Als je begint te lezen krijg je al snel een hekel aan Teun omdat hij zo'n verlammende indruk maakt. Niets raakt hem en als hem al iets raakt dan doet hij er niets mee. Dat wat hij denkt, spreekt hij zelden uit. Al lezende kom je erachter dat Teun gevangen zit in zijn verleden. Stukje bij beetje krijg je te horen hoe het zover gekomen is dat zijn broer Hans is overleden je voelt dat alles te maken heeft met zijn schuldgevoel hierover. Als Hans begint te rebelleren voel je al dat dit niet goed gaat eindigen. Je ziet met lede ogen aan hoe dit intelligente kind in zijn ongeluk rent. De loyaliteit aan de levensovertuiging van de ouders is bepalend voor de levensloop van hun kinderen. En de loyaliteit van Teun aan zijn ouders is bepalend voor de rest van zijn leven.
    Als Teun als 14-jarige beslist om niet met zijn ouders te emigreren denk je dat zijn leven een andere wending krijgt. Helaas verteld de schrijver niet hoe het verder gaat met Teun bij tante Milly.Als Teun nog eens teruggaat naar Wieringen stelt dat ook allemaal niet veel voor. Tenslotte stapt hij in een trein en weet hij nog niet waar hij wil uitstappen. En zo zal de rest van zijn leven ook wel zijn. Hij kan nog steeds geen keuzes maken.
    groetjes Katriena.

23. melle
    Afbeelding van melle

Mooi verwoord Katriena!
    Ik ben blij verrast door de schrijfstijl van van Beijnum. Ik had niet eerder iets van hem gelezen. Na 'Een soort familie' heb ik 'Paradiso' gelezen, dat is ook een aanrader.
    Wat mij in het boek trof was dat de op zich goede overtuigingen (iedereen is toch tegen de oorlog en tegen wapentuig) van de ouders doordat ze in het extreme werden getrokken een zelfde soort beklemming opleverden als wat je verwacht in een streng gereformeerd gezin, of bij Jehova's getuigen.
    Het boek speelt in een tijd die ik zelf bewust heb meegemaakt. Daardoor raakte het me meer.
    Een bijzondere spanning ontstaat doordat je als lezer al snel weet dat zoon/broer Hans doodgaat, maar niet hoe er een eind aan zijn leven komt.
    Dat gegeven 'geen keuzes kunnen maken' had ik voor mezelf nog niet benoemd Katriena. Maar inderdaad, het beschrijft Teun goed.
    Ik heb daardoor geen hekel aan hem gekregen, ik zie hem meer als gevangen in de loyaliteit tussen zijn vader (moeder is een beetje eng toch?) en zijn broer.
    En inderdaad, dat schuldgevoel, dat raakt hij niet meer kwijt.

24. mariaw
    Afbeelding van mariaw

Ik had m net op de 15e uit, net op tijd :lol:

Teun; ik vind hem vertederend hij roept compassie op in mij.
    Als jongetje zo trouw aan zijn ouders en het zo vreselijk goed willen doen. dat zie je bij veel kinderen. Kees omschrijft mooi hoe weinig een ventje van 13 nog maar begrijpt maar wel vanalles ziet voelt en meekrijgt in een gezin.
    Hij is op zijn 13e in de war en is dat als eind dertiger nog steeds.
    Het jongetje Teun doet zo vreselijk zijn best om erbij te willen horen. Hij zorgt dat hij niet de beste van de klas is, schrijft een opstel voor de beweging, wil graag erkenning en gezien worden.
    Als verkoper wordt hij wel suksesvol. Hij heeft een onderscheiding als beste verkoper. Als fraudeur is hij ook goed, hij komt er lang mee weg. Uiteindelijk wordt hij in zijn werk gezien eerst als beste en dan als loser die eruit moet.
    In zijn relatie weet hij wel de vriendin van zijn vriend weg te kapen. Hij is daar dus ook succesvol in en wordt gezien. Maar ook daar beklijft het niet. Zij kiest uiteindelijk weer voor de ex-vriend.

Mij valt dus op dat hij zoekt naar erkenning en tegelijk in een stramien zit van niet teveel op willen vallen omdat hij er als jongetje in Wieringen helemaal niet blij van was om zo anders te zijn.
    Als die erkenning er is is hij voor Teun in 1 klap waardeloos geworden. dan vecht hij niet meer en vervalt hij in een soort van lethargie.

Binnen dit gezin MOET je in de pas lopen, de moeder bepaalt. Zijn vader verwijt hij dat deze slap is en alleen maar doet wat zijn moeder wil.
    Moet je dus braaf zijn om gezien te worden?
    Moet je meedoen om gezien te worden?
    Moet je de beste zijn om gezien te worden?
    Mag je niet anders zijn? ben je dan minder?
    Als zijn broer in de contramine gaat breekt de hel los. Is dat t waard? Wat moet teun nu doen? Hij voelt zich al zo in de war en dan juist laat zijn broer hem in de steek.
    Zijn broer slaagt erin om zich los te rukken en vervolgens moet hij dat met de dood bekopen.

Onvoorwaardelijke liefde van ouders en kinderen zijn voor mij een rode draad. Maar ook onvoorwaardelijke liefde voor HET ideaal.

Het tijdsbeeld vind ook ik leuk Melle.
    Ik weet nog zo goed dat de grens van Hongarije openging.
    Ook leuk hoe die tenson jacks omschreven werden etc.

25. Cateau
    Afbeelding van Cateau

Voor mij zit de beklemming van het boek in de gezinssituatie. De loyaliteit van Teun voor zijn moeder, die het goed bedoelt en zeer bewust leeft, en de opstelling van zijn broer die de verhoudingen binnen het gezin op scherp stelt.

Moeder die de o zo gewenste spijkerbroek voor weinig geld op de kop kan tikken en de broer die zich daardoor niet laat vermurwen. De vader die oprecht van zijn zonen houdt maar zich ook niet kan onttrekken aan de invloed van de te bewust levende moeder. De buitenwereld die denkt dat het een Jehova-gezin is vanwege het non-conformeren aan de buitenwereld en hetgeen daar gewoon is.......de kinderen niet naar de jaarlijkse kermis of uitgaan in de plaatselijke dancing (omdat de kinderen daar volgens de ouders niet naar talen, tuurlijk!).

De reparatie van het klemmende slaapkamerraam van de zonen waar de vader vol praatjes aan begint en het er vervolgens door zijn eigen lamlendigheid bij laat zitten. De moeder die het gevoel heeft dat de familie van vader over haar heen walst ( de mening van de zoon dat die mensen tenminste plezier maken, het vinyl dat na de dood van de zoon en de visite van familie van vaderskant compleet verwoest is door de putten van naaldhakken van de zus van vader).

De vader die uit schuldgevoel niet meer naar zijn werk gaat maar aan de dijk over de Waddenzee uitkijkt en dan zijn overgebleven zoon ontmoet die het ook niet meer weet. De zoon die achterblijft in Nederland bij de tante van de naaldhakken als zijn ouders gaan emigreren. De tante die haar neef meteen compleet in nieuwe hippe kleren steekt want van zijn ouwe kloffie deugt in haar ogen niets.

Het werk waar de zoon eerst in uitblinkt en waar hij vervolgens welbewust een puinhoop van maakt. Ik vond het eind van het boek hoopvol. Niets ligt vast, niets is bekend maar de hoofdpersoon heeft het heft in handen. Een gevoel en ervaring waarmee de hoofdpersoon niet is opgegroeid en dat hij nu voor het eerst ervaart.

Cateau wijzigde dit bericht op 17-10-2010 15:13 met 8%