- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 50 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 09-05-2010 19:19.
Seksualiteit en geloof
- Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 11:01lana
Steeds weer duiken je ouders op in je verhaal. Ik denk dat je geloof niet eens het grootste struikelblok is,maar je opvoeding en de druk van je ouders over wat wel of niet "hoort".
Als geloof en godsdienst mensen belemmeren in hun leven, lijkt me dat geen goede zaak. De bijbel is een door mensen geschreven verhaal. De "regels" die je ouders of welke dominee dan ook je opleggen, zijn door mensen gecreeerde regels. Daar is geen god of godheid aan te pas gekomen. De ene groep mensen, probeert de andere groep hun wil en regels op te leggen.
Ik ben niet bepaald een fan van godsdiensten of geloof. In naam van geloof en godsdienst is ontzettend veel leed gebracht, zijn (zinloze) oorlogen gevoerd, bevolkingsgroepen onderdrukt en vermoord.
Je bent een volwassen zelfstandige vrouw, het wordt tijd dat je ook als zodanig handelt, en je leven zelf inricht ipv dat door je ouders te laten doen. - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 12:46iones
Amen!
Misschien dat je ouders zich achter het geloof verschuilen maar het lijkt er uiteindelijk op dat zij degenen zijn die bepalen hoe jij je leven inricht, naar hun overtuiging en niet naar die van het geloof!
Jij bent een zelfstandig mens, en geen kopie van je vader of moeder. Jouw geluk hangt af van andere belangen dan die van hen. En je zult toch moeten leren om op te komen voor je belangen.
Want daar hangt het van af of je een gelukkig mens zult worden.iones wijzigde dit bericht op 13-03-2010 12:46 met 7% - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 13:06beschermengelweet je joy-joy, wij schrijven hier onze mening en geven je inzichten, en stellen je vragen die je zouden kunnen helpen om jezelf eens recht in de spiegel aan te kijken en je te confronteren met waar je nu precies bang voor bent en wat echt belangrijk is. het valt me op dat je het er daarna niet over hebt, cq geen antwoord op geeft en het over andere vage dingetjes krijgt van samen op vakantie gaan. of je bent bang voor zelfconfrontatie en je doet niets met de tips die we je hier geven, of je wilt niet geholpen worden en zwelgen in wat je zelf denkt en daar naar leven. nergens lees ik terug dat je er aan werkt en iets probeert te veranderen. het voelt als stilstand. gehoord worden door anderen maar niets ondernemen om wat met onze antwoorden te doen.
ik voel geen positieve moed om wat te veranderen, eerder een klaagzang naar waar je onder gebukt gaat. is de wil er wel bij jou om anders in het leven te willen staan ? ga je daar dan ook moeite voor doen of leg je weer beslissingen bij anderen neer ?
ik bedoel dit niet lelijk, schrijf alles op met de bedoeling je wakker te schudden en aktie te ondernemen, maar nu voelt het of je alles lijdzaam ondergaat in de slachtofferrol.
alleen bij praten laten en er verder geen aanstalten mee maken om er wat mee te doen, zal jou niet verder brengen dan het punt waar je nu staat.
ben het met de anderen eens dat je ouders je grootste struikelblok zijn in jouw beleving, maar dat je tevens jouw eigen onzekerheid verstopt onder het mom gewetenswroeging tegenover je ouders.
je bent gewoonweg nog niet losgekomen van je ouders , maar gevoelsmatig op eigen benen staan wordt echt tijd.
jij kunt die keuze maken voor jezelf. en daarin ben je dus onzeker en verzint smoesjes voor jezelf over gewetenswroeging naar je ouders toe en / of de kerkelijke regels.
bedenk dat jij de enige bent die zichzelf los kan maken van ouders. een ander kan dit niet voor je doen. zolang jij er voor kiest emotioneel afhaneklijk te blijven van hen zal er nooit wat ten goede veranderen voor jezelf. je hebt jouw leven nog niet geleefd, je hebt je laten leven.
ik laat het hier verder bij qua reacties van mijn kant. ik wil best moeite doen met tips en inzichten, maar ga geen energie meer verspillen als ik lange verhalen typ en er of geen reactie van jouw kant opkomt of je het over koetjes en kalfjes gaat hebben. alleen van je afkletsen hier lost niets op. het is tijd dat je wat gaat doen om jouw leven te veraangenamen en voor geluk te kiezen, los van je ouders.
vat mijn reactie niet op als een aanval op jou want zo bedoel ik het niet. het is meer een op een positieve manier wakker willen schudden , zodat je aan de slag kunt voor verandering en verbetering, verantwoording voor jezelf..
. alle goeds voor jou verder. warme groet, BE.beschermengel wijzigde dit bericht op 13-03-2010 14:01 met 15% - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 15:00maryaquote:Joy-joy schreef op 13 maart 2010 @ 09:31:
Ik woon gelukkig op mezelf, dat scheelt. En hij ook. We hebben het wel al een keer gehad over samen op vakantie gaan. Als ik daaraan denk voel ik me direct een stuk vrijer omdat ik dan niet direct de volgende dag mijn ouders weer zie. Ik kan heel moeilijk iets voor mijn ouders verborgen houden.
Ik geloof wel wat er in de bijbel staat, maar ik probeer het ook in de context van die tijd te zien. Vaak waren er wel redenen voor bepaalde regels die nu niet meer zo spelen. Maar dit onderwerp vind ik lastig.
Wát vind je precies lastig ? De druk van je ouders ? De druk van de bijbel ? De onmacht dat je niet voor jezelf gaat staan t.o.v. je ouders ?
Je hóeft niets voor je ouders verborgen te houden, maar je hóeft ook niet alles te vertellen.
Als jij zegt, dat je je gelijk een stuk vrijer voelt bij de gedachte aan een vakantie samen, dan raad ik je aan om dat gevoel van vrijheid serieus te nemen.
Wát er ook in de bijbel staat.............., er staat niet in, dat een vrouw haar hart niet mag volgen. God is Liefde, en niet een kleinzielige oordeler. - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 15:03lana
Bijkomend "opstakel" kan zijn, dat je nog maagd bent ( daar ga ik eigenlijk van uit, gezien de regels die jouw geloof, of ouders je opleggen).
Als je het hebben van sex als iets "engs" ziet, kun je dat het beste met je vriend bespreken.En kijk, wij hebben ook allemaal een "eerste keer" gehad, en warempel we hebben het overleefd. En of die eerste keer leuk was of iets minder, we zijn er niet bepaald mee opgehouden ( met het hebben van sex). Zeker niet! - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 15:14Joy-joy
Ik ben heel blij met al jullie reacties. En ja, jullie hebben wel gelijk dat ik me meer los moet maken van mijn ouders. Als ik bij mijn vriend ben voelt dat hartstikke goed. Ik denk dus dat ik er ook gewoon met hem voor ga. - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 16:22myra
Joy-Joy
Niet zo krampachtig serieus blijven......Geniet van je vriend en alle gevoelens die hij bij je losmaakt...Dat is toch heerlijk? Ben je verliefd? Goed zo! Geniet er samen van...
Met 'n beetje humor kom je ook 'n heel end hoor, niet steeds bang zijn voor "wat zullen ze denken...."Je doet toch helemaal niks verkeerd? En al zou "men" 't er niet mee eens zijn, so what...! Je bent 32...kom op!
Prettig weekend : - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 18:13lakota
Mooi geschreven BE.
Ik kan daar alleen maar achter staan.
Dat dit een moeilijke positie is betwijfel ik ook niet.
Misschien dat Joy eens met een onpartijdig iemand kan praten.iemand die haar in kan laten zien dat het anders KAN.Dat dit een kwestie is van volwassen gaan worden.
Dit is JOU leven Joy niet dat van anderen.
Ik ken mensen die "anderen" hun hele leven in HUN leven houden en daar alleen maar last van hebben.
Momenteel mag je met je vriernd ald die ander,meer niet.
Laat al die anderen en hun meningen eens een paar maanden achter wege en zie hoe ver je dan zelf kunt komen in JOU denken.
Ga op vakantie samen. Deel het aan je ouders mee,niets meer en niets minder.
Maak het een feit. je hoeft hen niet te vragen wat ze daarvan vinden.Je woont op jezelf.ik neem aan dat je jezelf onderhoudt?
Ik neem aan ,dat je een baan hebt en verder alles zelfstandig doet?
Het seks issue is al opgelost.. Het is gezegd, voor iedereen is er een eerste keer. Bovendien is dat iets tussen je vriend en jou.
Ik weet niet hoe oud hij is,maar hij heeft veel geduld met je vind ik zelf.
Gebruik humor, zoals Myra zegt. Maar meer nog, ga eens echt genieten van hetgeen je gegeven is.De liefde van een partner.
Niet iedereen heeft dat geluk in een leven.
Blijf niet hangen in oud denken , van oude mensen en oude boeken.
Dat is uiteraard gemakkelijker gezegd dan gedaan.Cognitieve therapie zou je daarbij kunnen gaan helpen.
Je gedrag en denken veranderen dus.
Plak een grote IK op je voorhoofd en voel eens hoe dat voelt. Ga met die denkbeeldige "IK" op je voorhoofd je wereld tegemoet voor een weekje.
Jou ouders hebben hun leven ook gedaan,het is ehct NU aan JOU...
Ja ,ik snap schuldgevoelens en verplichtingen naar ouders toe,maar hoever JIJ die doordrijft,maakt dat ik me af vraag of JIJ echt wel een relatie wilt!
Momenteel laat JIJ je ouders JOU leven bepalen.
Dat laat JIJ toe.Ook al doen ze niets ,.JIJ laat die regels in JOU leven.
Doe iets.Zoek hulp als dit teveel voor je lijkt worden.
Hersenspoelen, kan vreselijk nadelige gevolgen hebben, op ons gevoels leven. Soms laten we het toe, omdat we niet anders weten of denken te kunnen.Maar, iedereen heeft altijd een keuze...
Jij ook... - Geplaatst op maandag 15 maart 2010 09:58angelfacequote:lana schreef op 13 maart 2010 @ 15:03:
Bijkomend "opstakel" kan zijn, dat je nog maagd bent ( daar ga ik eigenlijk van uit, gezien de regels die jouw geloof, of ouders je opleggen).
Als je het hebben van sex als iets "engs" ziet, kun je dat het beste met je vriend bespreken.En kijk, wij hebben ook allemaal een "eerste keer" gehad, en warempel we hebben het overleefd. En of die eerste keer leuk was of iets minder, we zijn er niet bepaald mee opgehouden ( met het hebben van sex). Zeker niet!
Lana jij bent echt goed
In mijn familie speelt zich ook zo iets af hier een vrouw van 36 die niet durft !!
Is er iets fijners als sex, iets waarbij je beter kunt ontspannen ,je partner behagen liefhebben met je ziel en lichaam en visa versa. - Geplaatst op maandag 15 maart 2010 13:00iones
quote:
Wat een mooie en terechte uitspraak!
De kerk zet God te vaak neer als een veroordelende boeman, dat klopt! Maar dat is niet correct van de kerk. De kracht van God ligt nu juist in het niet oordelen. - Geplaatst op maandag 15 maart 2010 13:16lana
Sex is een vorm van intimiteit, die je deelt met de man/vrouw waar je van houdt, en waaraan je je wilt verbinden.
Voor ons ( ik ben van de generatie van de ouders van TO) is dat een normaal gegeven. Dat hebben we ook onze kinderen geleerd.
Als je zoals TO hebt geleerd, dat sex alleen onder stenge voorwaarden aanvaardbaar is ( niet voor het huwelijk), dat sex en sexualiteit zowieso geen onderwerp van gesprek is, dan ga je toch het idee krijgen, dat het iets is wat not done is.
Hoe ouder je bent, hoe moeilijker het wordt. Wij waren vrolijke meiden, die rond hun 18de hun maagdelijkheid verloren, aan het vriendje waar je op dat moment hopeloos verliefd op waren. Dat werd thuis niet verteld. Mijn dochter is dan weer van een andere generatie, een die kneuterig met je op de bank zit, thee drinkt, en me verteld hoe ze haar "eerste keer" ervaren heeft ( zonder details uiteraard).
TO heeft dat alles heel anders ervaren, jammer, en onnodig. - Geplaatst op maandag 15 maart 2010 14:49Joy-joy
We hebben afgesproken eerst samen een weekendje weg te gaan.
Ik heb er gelukkig ook met mijn broer over kunnen praten. Hij heeft ook een vriendin en heeft me wel duidelijk gemaakt dat hoe wij met elkaar omgaan heel normaal is.Hij vindt ook dat ik er gewoon lekker van moet genieten. - Geplaatst op maandag 15 maart 2010 16:01benthe
@Joy-joy, leuk dat jullie een weekendje weg gaan.
Bij jezelf blijven: het gaat erom wat jij vindt, niet om wat jouw broer vindt.quote:..Hij heeft ook een vriendin en heeft me wel duidelijk gemaakt dat hoe wij met elkaar omgaan heel normaal is.Hij vindt ook dat ik er gewoon lekker van moet genieten. - Geplaatst op maandag 15 maart 2010 16:47Joy-joy
Dat zit wel goed, hoor. Ik kan het gewoon heel goed met mijn broer vinden en ben blij dat hij er anders over denkt dan mijn ouders. Ik ben er wel over uit dat dat mijn probleem is. Hoe hiermee om te gaan met met mijn ouders die vanuit het geloof mij regels hebben meegegeven. De kerk bepaalt al lang niet meer alles wat ik doe in mijn leven ook al geloof ik wel in de bijbel.
Ik ben echt van plan in dit opzicht te doen wat ik zelf wil doen en dat is gewoon hiervan te genieten. - Geplaatst op donderdag 25 maart 2010 17:09Joy-joy
Vandaag vertelde mijn moeder mij spontaan dat het voor een eventuele vakantie toch wel verstandig is om de pil te gebruiken en condooms bij de hand te hebben... Voor alle zekerheid. Dit omdat het hen ook nauwelijks gelukt is om niet met elkaar naar bed te gaan voor hun trouwdag. Ze waren trouwens vrij snel getrouwd nadat ze verkering kregen. - Geplaatst op zaterdag 27 maart 2010 14:15Gizmo
Zie je nou wel. Maar ben je nu opgelucht omdat je moeder je min of meer toestemming geeft om intiem te zijn met je vriend?
Kom op meid, ga je eigen leven leiden naar JOUW eigen normen en waarden. Je bent ruim volwassen het wordt tijd dat je op eigen benen gaat staan en niet voor van alles toestemming nodig hebt van je ouders. Als het voor jou goed voelt om dingen te doen, zijn ze goed. Je hoeft echt niet voor alles toestemming te hebben van je ouders. Dit heeft niets te maken met christen zijn, maar met geloof in jezelf.Elke dag is een begin voor de rest van mijn leven. - Geplaatst op donderdag 15 april 2010 12:38Joy-joy
We hebben met elkaar getongzoend! Wow! Ik heb tegen hem gezegd dat ik geen ervaring heb. Toen zei hij dat hij dat ook weinig ervaring heeft en ging hij voor me zitten en mocht ik gewoon zelf wat uit proberen. Leuk als een jongen je eerst ook nog andere dingen laat ontdekken. - Geplaatst op donderdag 15 april 2010 13:24puttputt
Je maakt je als 32 jarige idd wel heel erg druk om je ouders mening
terwijlje die eigenlijk niks hoeft te vertellen wat jij en je vriend doen.
Nu reageerd je moeder wel heel modern voor haar opvattingen, dus maak jij je eigenlijk drukker dan nodig is.
ik zou zeggen geniet van elke dag en van je vriend
en kijk wat er op je pad komt.
ga de pil halen, en maak je verder niet te bang
het leven is al kort genoeg, dus geniet ervan
en leer van mekaar en geniet ervan, veel plezier samen - Geplaatst op donderdag 06 mei 2010 22:58Joy-joy
Ik heb er toch niet voor gekozen en ben er nu wel blij om.
Ik heb er over nagedacht en vind zelf dat seks pas thuis hoort in een echte relatie. Volgens mij hadden we dat nog niet. Goed om er toch over na te denken wat ik er zelf nu echt van vindt (los van geloof en van ouders). - Geplaatst op vrijdag 07 mei 2010 15:36Kenau Simons Hasselaer
Pure indoctrinatie door een religie vind ik vreselijk. Die bijbel is een door mannen geschreven en samengesteld boek. Mensen dus. Niet door een God. Meisje, haal alles in huis dat nodig is veilig vrijen en leef je passie uit met je vriend. Ga genieten, want goeie sex is heerlijk en er is helemaal niets verkeerds aan. Dat hebben de kerken ervan gemaakt. Volg je passie en duik vanavond nog met hem die koffer in en ontdek hoe fijn en goed het kan zijn. Kerk, geloof, bijbel en ouders buiten de deur houden.SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op vrijdag 07 mei 2010 15:44frannyb

De relatie tussen haar en haar vriend is (vrijwel) over, dáárom is ze nu blij dat ze toch niet zo intiem met hem is geweest...quote:Kenau Simons Hasselaer schreef op 07 mei 2010 @ 15:36:
Pure indoctrinatie door een religie vind ik vreselijk. Die bijbel is een door mannen geschreven en samengesteld boek. Mensen dus. Niet door een God. Meisje, haal alles in huis dat nodig is veilig vrijen en leef je passie uit met je vriend. Ga genieten, want goeie sex is heerlijk en er is helemaal niets verkeerds aan. Dat hebben de kerken ervan gemaakt. Volg je passie en duik vanavond nog met hem die koffer in en ontdek hoe fijn en goed het kan zijn. Kerk, geloof, bijbel en ouders buiten de deur houden. - Geplaatst op vrijdag 07 mei 2010 16:05afra

Misschien toch een twijfel: is dit allemaal wel echt?quote:Joy-joy schreef op 15 april 2010 @ 12:38:
We hebben met elkaar getongzoend! Wow! Ik heb tegen hem gezegd dat ik geen ervaring heb. Toen zei hij dat hij dat ook weinig ervaring heeft en ging hij voor me zitten en mocht ik gewoon zelf wat uit proberen. Leuk als een jongen je eerst ook nog andere dingen laat ontdekken. - Geplaatst op vrijdag 07 mei 2010 16:52lana
quote:
Inderdaad klopt er eea niet helemaal.Het is onduidelijk hoelang de "relatie" nu al duurt. In dit topic schrijft ze op 11 maart dat ze elkaar 4 maanden kennen, waarvan twee maanden intensief oid .
In een ander topic wat ze opent schrijft ze op 4 mei dat het om een relatie van drie maanden gaat.
Daarbij spreekt een vrouw van 32 over " een jongen" waar ze iets mee heeft. In mijn ogen zou dat dan een man moeten zijn.
Daarbij is het voor ons moeilijk voor te stellen, dat een volwassen vrouw zichzelf klem zet tussen ouders en geloof. Menig man zou daarvoor op de loop gaan. Maar dat heeft hij zo te horen al gedaan ( te lezen in een ander topic). - Geplaatst op zondag 09 mei 2010 00:02Joy-joy
Ik ben inderdaad niet zo goed in datums. maar voor alle duidelijkheid. Ik heb hem voor het eerst gezien in november en ik ga pas echt met hem om sinds februari. Verder is hij één jaar jonger dan ik.
Ik vind verder niet dat dit er nu echt toe doet, maar ik zal het zelf echt niet leuk vinden om een dergelijk topic te verzinnen; liever niet eigenlijk.
Maar ik heb mijn punt hierbij gezegd en laat het daar verder ook bij. - Geplaatst op zondag 09 mei 2010 17:52lana
Beste Joy-Joy
Je kunt niet goed of slecht zijn in datums, die zijn konkreet.
Als je vriend een jaar jonger is dan jij, dan is hij dus 31 jaar en is hij een man, geen jongen. Jij bent met je 32 jaar ook geen meisje, maar een vrouw.
Als je leeftijd niet genoemd was, en ik moest die ongeveer inschatten aan de hand van je postings en manier van uitdrukken, kwam ik uit op zo'n 16 tot 18 jaar. Ik denk dat je bij andere forummers ook die indruk hebt gewekt, en vandaar dat er twijfel is ontstaan.
Het ga je goed.
Dit onderwerp heeft 50 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 09-05-2010 19:19.
Seksualiteit en geloof