Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Boekenclub
  4. Diet Kramer - wie kent haar nog?

Dit onderwerp heeft 9 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 21-02-2010 05:31.

Diet Kramer - wie kent haar nog?

Ga naar een onderdeel
  1. sabra
    Afbeelding van sabra

Toen ik als veertienjarige langdurig op bed lag met een hardnekkige longontsteking en ik door de verveling de gesel van het gezin dreigde te worden, kreeg ik van een meelevende en begrijpende tante een deel van haar collectie jeugdboeken cadeau. Over het algemeen waren dat boeken uit de periode 1915-1950, met een paar uitschieters naar boven en beneden. En aangezien ik toen al boekengek was, maar mijn eigen boeken al veel te vaak gelezen had, was dit een geschenk dat rechtstreeks uit de hemel viel. Want tussen de boeken zaten er twee van Diet Kramer: Roeland Westwout en De Bikkel. Ik ben er in begonnen en heb ze bij wijze van spreken nooit meer weggelegd. In eerste instantie natuurlijk om het verhaal: gaat het goed komen met Mies, hoe gaat het aflopen met Bikkeltje…? Toen ik dienaangaande gerustgesteld was, las ik ze weer. En die keer werd ik getroffen door het taalgebruik, dat volslagen anders was dan wat ik tot dan toe gewend was geweest. Volwassen en ongebruikelijke zinnen en zinsconstructies, de gelijkwaardige benadering van haar ‘doelgroep’, kortom, ik was helemaal om.
    In de lange loop der jaren heb ik heel veel van haar gelezen, van de grappige ‘Lodewijk’-boeken voor kleine kinderen tot zware volwassen kost als ‘Thuisvaart’. En natuurlijk ben ik, naarmate ik ze vaker las, niet blind gebleven voor de zwakke plekken in haar werk. Bij tijd en wijle is haar tempo wel erg stroperig en haar taalgebruik wat bombastisch, maar dat stoort me slechts een heel klein beetje.
    Een aantal jaren geleden raakte ik tijdens het jaarlijks symposium voor Indisch-Nederlandse letterkunde in Arnhem over dit onderwerp aan de praat met oud-journalist van Trouw en groot kenner van de Indisch-Nederlandse literatuur, Joop van den Berg. Hij weet veel van Diet Kramer en vond het hoog tijd dat er een biografie van haar kwam. Zijn uitermate lichtzinnige voorstel was: “waarom doe jij het niet?” Het was destijds door allerlei omstandigheden onmogelijk om er zelfs maar over te denken, maar de laatste tijd begint het weer te kriebelen, ondanks de jaren werk die er in gaan zitten, waarbij het onzeker blijft of je genoeg materiaal kunt verzamelen om er werkelijk een biografie van te kunnen maken.
    Daarom zou ik eerst eens willen weten: beste forummers, kennen jullie Diet Kramer nog? Waren jullie ook enthousiast, of vond je het vreselijk? Wat herinneren jullie je van haar boeken? Alles interesseert me, ook de negatiefste commentaren, dus geneer je niet!

sabra wijzigde dit bericht op 09-02-2010 09:04 met 0%

2. Anky
    Afbeelding van Anky

Ik heb vroeger ook boeken van Diet Kramer gelezen. Met name
    Roeland Westwout en Razende Roeltje, ging over dezelfde persoon.
    Vond ze prachtig, heel indringend geschreven. Nu was ik nog erg jong toen ik die boeken las maar het was inderdaad heel anders dan wat ik ooit gelezen had. Ik kan me zo gauw geen andere titels herinneren maar ik vond het een erg goede schrijfster.

Anky wijzigde dit bericht op 09-02-2010 08:45 met 0%

3. annebeth59
    Afbeelding van annebeth59

http://www.gendergeschiedenis.nl/icons/weken/2006/kramer.jpg
    http://www.zaalbooks.nl/img_books/18831.jpg

vandaag is een mooie dag

4. valkenoog
    Afbeelding van valkenoog

Oh ik ben ook fan van Diet Kramer. De bikkel was 1 van mijn favorieten en Ruth en Roeland Westwout. Het zijn gedateerde boeken, maar tegelijk hebben ze iets tijdloos.

5. sueann
    Afbeelding van sueann

Echt van die oude boeken uitpuilend van deugdzaamheid, met heel veel plicht en petiterige zonnestraaltjes om je aan vast te klampen. Dus Roeland Westwoud was van haar? Razende Roeltje kwam toch uit Australië met "de rode bergen" en in het begin dat irritante lesje over spel-knikkers?
    In die tijd keek ik niet echt naar auteurs, dat werd niet zo gestimuleerd, want de boeken waren genummerd opgeborgen. Je ging verder waar je gebleven was, keek of dat beviel en schoof door. Af en toe terugschuiven, want met elke week een stapel kon de bieb je niet bijhouden, vooral niet met oudere zussen wier boeken je meelas. Tegen de C-tijd waren de voorkeuren natuurlijk wel uitgekristralliseerd.
    Het lijkt me echt vervelend voor de kinderen dat de boeken niet meer op A, B en C geordend zijn.

6. winnieke
    Afbeelding van winnieke

O ja, vooral Roeland Westwoud heb ik meerdere keren gelezen, was een van mijn liefste boeken.

Tel geen dagen maar zorg dat de dagen tellen

7. kattenvreugde
    Afbeelding van kattenvreugde

Razende Roeltje had vroeger mijn voorkeur.
    Maar het is al zoooooooooo lang geleden dat ik het heb gelezen.
    Zou het nog in de bieb te vinden zijn?
    In onze bieb is de kinderboeken op een aparte verdieping gnigni....
    Ga binnenkort toch maar even zoeken want idd vroeger onthield je de schijver of schrijfster niet.

8. Anky
    Afbeelding van Anky

Volgens mij heb ik Razende Roeltje en Roeland Westwout nog ergens op zolder liggen. Lang geleden heb ik die boeken van iemand gekregen en aangezien ik nooit een boek weggooi moet ik ze nog hebben.

9. valkenoog
    Afbeelding van valkenoog

quote:
    kattenvreugde schreef op 14 februari 2010 @ 14:50:
    Razende Roeltje had vroeger mijn voorkeur.
    Maar het is al zoooooooooo lang geleden dat ik het heb gelezen.
    Zou het nog in de bieb te vinden zijn?
    In onze bieb is de kinderboeken op een aparte verdieping gnigni....
    Ga binnenkort toch maar even zoeken want idd vroeger onthield je de schijver of schrijfster niet.
    Op boekwinkeltjes.nl vind je een ruim aanbod. Voor een paar euro heb je een exemplaar.

10. sabra
    Afbeelding van sabra

Dank je wel voor jullie reacties! Grappig om te zien dat de meesten zich toch beperken tot Razende Roeltje en Roeland Westwoud, waarschijnlijk omdat die het meest toegangelijk zijn. Ik neem jullie input mee in het 'rondje langs de velden'.