Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.
  1. voedingsallergien bij kind van bijna 7

Bij onze jongste is voedingsallergie vastgesteld, geen tarwe (hele korrel), alle dierlijke melksoorten, soja, pinda en kippenei-eiwit.
    Wie weet waar ik lekkere recepten kan vinden die makkelijk aan te passen zijn aan deze voedingsrichtlijnen? De diŽtiste kon me niet helpen. Ze kwam telkens met recepten aanzetten waar toch de allergenen inzaten....

Alvast bedankt,

Caatje
    Women are angels. And when someone breaks our wings, we simply continue to fly.... on a broomstick.
  1. Laat eens wat van die foute recepten zien. Dan kunnen we je helpen om die om te zetten naar goede recepten. Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat je zelf nergens op komen kan. Je moet voortaan alles vers kopen & koken. Meer niet toch?

Het probleem is niet de recepten, maar hoe je toch het volledige nutriŽntenpakket op gevarieerde wijze binnenkrijgt als de allergieŽn op meerdere terreinen voorkomen.
  2. Als dat is vastgesteld zul je een verwijzing krijgen voor een diŽtiste die dit soort zaken vaker onder handen heeft. Ga daarheen en luister naar wat ze zegt en doe dat dan ook. Je kunt nog zoveel goede en goed bedoelde adviezen van lotgenoten en andere lieve mensen krijgen, de diŽtiste die met de gegevens van de artsen werkt, zal een goed dieet opstellen met genoeg lekkernijen erin.
    Account verwijderd
  3. Wat moeilijk moet dat zijn voor je jongste. Misschien heb je hier iets aan.
    Misschien is er ook wel een forum.
  4. Hallo caatje ,
    ik ken je probleem . Ik ben ook voor veel dingen allergisch . Toch kan je op internet veel vinden . Ik zet het in je inbox .
    Ook een goed idee van Sueann , laat ons weten wat je voor je dochter wild koken en wij denken mee .
    groetjes Biene
    Wie niet gelukkig is waar hij is , zal het ook niet zijn waarheen hij gaat .
  5. Die site van Greorgina lijkt me erg nuttig! Verder denk ik dat je de recepten zo simpel mogelijk moet houden, hoe minder ingediŽnten, hoe minder kans op allergenen.

bijvoorbeeld: glutenvrije pasta met een simpele verse tomatensaus met knoflook en basilicum. Heerlijk! En er zit bijna niets in.
  6. Voor sommige dingen die je noemt zijn vervangers op de markt. Je kind mag geen tarwe, maar wel andere granen? Dus glutenvrij hoeft niet in principe? Naast tarwe zijn er genoeg, zoals haver, rogge, boekweit, spelt, rijst, mais. Voor dierlijke melksoorten zijn er vervangers zonder soja: rijstmelk en havermelk. Van de laatste is er ook room te koop, doorgaans heet dat Oat (= haver in het Engels) Cuisine, of Oatly (Hafer Cuisine). Deze melksoorten vind je in de betere supermarkt, de room is wat moeilijker aan te komen, verkoopadressen kun je vinden door de producent te mailen (van Ricedream, adres staat op een pak). Wil je oosters koken dan kun je geen ketjap of andere sojasaus gebruiken, een alternatief is Worcestershiresaus van L&P (Lea en Perrins), ook te koop in de (betere) supermarkt. Ook voor ei is een vervanger te koop (in dieetwinkels).

Je kind mag geen pinda's, zijn noten wel toegestaan? Overigens moet je bij een allergie voor pinda en soja ook letten op peulvruchten. Dit is vaak een kruisallergie, voorzichtigheid is geboden.

Handig is het basisboek:
    "Kookboek voor mensen met een voedselallergie (trucs en recepten voor een leven zonder eieren, melk, soja, arachide (=pinda) ..."
    (de puntjes staan voor enz., er staan ook recepten in die tarwe- en/of glutenvrij zijn). Uitgeverij Lannoo (zie lannoo.com).
    In dit boek staan ruim 400 recepten en bij elk recept staat duidelijk aangegeven (dmv pictogrammen) welke allergenen er niet in zitten of waarvoor vervangers zijn gebruikt
    Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland)
  7. www.livaad.nl

Misschien is het iets voor je.
    kalm aan en rap een beetje
  8. Mamacaatje, heb je iets (gehad) aan de reacties op jouw vraag hier?
  9. Hier nog iets dat ik hoorde in 1Vandaag van zaterdag 22/08/2009

http://www.naet.nl/
    Account verwijderd
  10. Hoi Beekje,

Ja ik heb veel aan de reacties gehad. Sorry voor de late reactie maar de artrose gaat nu ook beginnen in mijn polsen en dan is internetten geen pretje.

Het probleem is de combinatie van allergenen. Vaak is iets kant en klaars (ook bij natuurvoedingswinkels etc.!) of zo'n mix voor pasta etc. vrij van allergenen behalve eentje! En dan mag ik het niet meer gebruiken.

Wel zijn er nieuwe ontwikkelingen. De HA heeft onze jongste zoon nu, na 1 jaar zeuren!, doorverwezen naar een allergoloog die ook in het WKZ in Utrecht werkt. Zij is 1x per week een dagdeel in het regionaal ziekenhuis hier in de buurt. Zij heeft de opdracht gegeven voor opnieuw bloedprikken (is vorige week gedaan!) en morgen krijgt hij een krastest op zijn rug. Op basis van de nieuwe uitslagen wordt een nieuw behandelplan opgesteld en kan het zijn dat we met hem naar het WKZ moeten voor verder onderzoek. Ook kan het zijn dat de waarden nu zo goed zijn dat hij mogelijk wel weer soja mag gaan gebruiken. Als dat zo is dan spring ik een gat in de lucht. Dan is het voor hem zo veel makkelijker. Kijk met een tarwe- en melkallergie is goed te leven. Maar die combinatie van 5 dingen is zo lastig. Zijn uitslagen voor de pollen testen zijn ook heftig. Uitslag 1 mix 1885 punten... Nu is het dus mogelijk dat door de combinatie van inhalatie allergenen en voedingsallergenen nieuwe allergieŽn op komen die als een soort kruisbestuiving werken. Dus bijv. Groene appel kan ademhalingsproblemen veroorzaken vanwege gelijke reactie als bepaalde pollen...

Ja het Voedingscentrum geeft lijsten uit met producten waarop staat welke allergenen er in zitten. Een groot probleem met deze lijsten is dat het gebaseerd is op informatie die de fabrikanten zelf aanleveren. Niet door testen van het VC. Mocht een fabrikant een "verbeterde" versie van zijn product op de markt zetten en vergeet de nieuwe receptuur op te sturen naar het VC dan kan het zijn dat je producten gebruikt waar de allergenen WEL inzitten terwijl ze op de "goede" lijst van het VC staan!

Ik heb van alle verpakkingen die ik in de kast toentertijd had staan alle leveranciers/fabrikanten opgebeld, gemaild etc. Van vele kreeg ik het eerlijke antwoord terug dat mijn zoontje hun producten niet mag gebruiken. Van andere fabrikanten kreeg ik dikke boekwerken toegestuurd met al hun producten er in vermeld met alle stoffen die ze gebruikten en wat aangemerkt was als allergeen of niet.

Livaad is een fijne site die door vrijwilligers bijgehouden wordt. Tik de barcode van een product in en je krijgt de hun bekende allergenen te zien.

Zijn er meer moeders met kinderen met voedingsallergie op de site?

Groetjes,

Caatje
    Women are angels. And when someone breaks our wings, we simply continue to fly.... on a broomstick.
  11. Oh ja, voor ik het vergeet te melden grinnik, ik ben ook met hem bij een dietiste geweest. Heb een eetdagboek voor 1 maand bijgehouden. Kreeg complimenten van haar. Haar advies: meer vet vleeswaren geven om bepaalde eiwitten binnen te krijgen. En calcium kauwtabletten met vitamine K en D. Verder kreeg ik van haar 10 recepten. Waar ze bij was heb ik ze met haar collega doorgenomen. Geen van de 10 recepten was te gebruiken omdat er toch allergenen konden zitten in de bestanddelen.

En vaak wordt er gezegd dat mensen met een soja allergie wel soja lecithine kunnen gebruiken maar ons ukkie is een van de 5% die ook dit niet mogen gebruiken.
  12. Hallo mamacaatje ,
    ik denk jullie hebben nog een lange weg te gaan voor je precies weet wat je kunt eten en de berijddingen ervan .
    Ook een allergoloog kan niet alles via de bloedtest vinden . Ik ben er ook geweest . Pas het Europees laboratorium in Bunnik kon bij mij de juiste allergie vaststellen .

Veel succes bij het lezen van al die site

Biene
  13. Hoi Biene,

Vandaag de uitslag van de bloedtesten, de krastesten en andere onderzoeken gehad. Onze jongste is nog heftig allergisch voor diverse pollen en huisstofmijt. Van de voedingsproblemen zijn voor nu alleen nog de tarwe en melk overgebleven. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat hij over de soja, pinda, kippenei-eiwit en kabeljauw allergie heen is gegroeid. Ik heb zijn snoetje nog maar weinig zien stralen in het ziekenhuis maar nu... Als een zonnetje dankte hij de arts en rende de behandelkamer uit om iedereen in de wachtkamer te vertellen dat hij niet meer allergisch is. Het wel een beetje getemperd door te zeggen dat we nog zeker 1 tot 2 jaar geen tarwe en melk mogen geven en dat hij daarna nogmaals alle onderzoeken moet ondergaan. Het WKZ is dus afgezegd voor dit onderdeel. (de allergologe had haar collega's gewaarschuwd dat we er aan kwamen.) Nu alleen nog naar de kinderarts omdat hij door alle gezondheidsproblemen achterblijft in zijn groei. 7 jaar 118 cm en 16 kilo.

Groetjes

Caatje
  14. Hallo, fijn dat het goed gaat met je zoontje.
    Zo'n 12 jaar geleden woonde bij ons in de buurt ook een jongetje dat extreem allergisch was voor alle voedingsmiddelen. De artsen dachten in eerste instantie dat hij niet oud zou worden, maar hij in inmiddels 17 jaar. Ik weet niet hoe erg z'n allergieen nog zijn.
    Alle nieuwe voedingsmiddelen, bv eiwit, werd eerst iets op de rug van z'n hand gesmeerd, dan op z'n kin, dan op z'n lippen, dan heel iets op de tong, net zolang tot er reactie kwam (of niet, dan was hij daar niet allergisch (meer) voor.
    met gebalde vuist kun je moeilijk iets door de vingers zien
  15. mamacaatje , gefeliciteerd met deze uitslag .
    let wel op soja producten . Hiervoor kan hij , als hij te veel gebruikt , weer allergisch voor woorden .
    maak een lekker toetje voor hem vandaag , met cocosmelk en rijst

Groetjes Biene
  16. quote:
    mamacaatje schreef op 31 augustus 2009 @ 14:18:

Zijn er meer moeders met kinderen met voedingsallergie op de site?

Caatje

Ik heb te maken met een combinatie van meerdere allergieŽn.

Dat dit moeilijk is weet ik uit ervaring, ik weet ook dat je heel veel producten dan niet kunt gebruiken, vrijwel alles moet je zelf maken. Lijsten die van welke organisatie dan ook in omloop zijn heb je niet zoveel aan omdat die lijsten vaak combinaties van allergieŽn uit de weg gaan en bovendien niet snel genoeg up-to-date worden gehouden. Fabrikanten veranderen de samenstelling van hun producten regelmatig zonder dat te vermelden, het blijft dus zaak om elk etiket van elk product (dus ook als je er drie tegelijk koopt) te lezen.

Ik ben blij te lezen dat jouw zoontje over een aantal allergieŽn heen is gegroeid, maar ik wil je toch (ook weer uit ervaring) waarschuwen voorzichtig te zijn met alle voedingsmiddelen waarvoor hij allergisch is geweest. Het kan namelijk terugkomen.

Ook weet ik uit ervaring dat een test lang niet altijd een allergie aantoont, of je dan kunt spreken van een allergie of een intolerantie is van minder belang als de reactie behoorlijk heftig is. Een intolerantie is eigenlijk nooit aan te tonen (niet in het bloed en niet met plak- en priktesten) en een allergie bij een combinatie van bepaalde voedingsmiddelen is ook mogelijk en niet aantoonbaar omdat combinaties er in vele vormen kunnen zijn (je kunt nooit alle combinaties testen).

Het is overigens bekend dat allergieŽn voor bepaalde pollen kruisallergieŽn met bepaalde voedingsmiddelen kunnen veroorzaken. Dus zolang hij nog allergisch is voor bepaalde pollen (berkenpollen zijn bijvoorbeeld berucht) kan hij allergisch zijn of opnieuw worden voor bepaalde voedingsmiddelen (soja is hier slechts een voorbeeld van).

Het door mij genoemde boek is ook te gebruiken voor combinaties van allergieŽn, ik heb er dan ook heel veel aan gehad.