Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.
  1. Beste forumsters,
    Op een ander topic kwam ik te praten over boeken van vroeger. Aan welke boeken bewaar jij goede herinneringen?

Ben jij ook nog van de generatie van de romans " voor oudere meisjes" ? O.a. de Leni Saris boeken? Of heb je daar ook nooit wat aan gevonden? Ik heb wel een periode gehad dat ik die boeken verslond. Ze gingen vanzelf vervelen.
    Mijn ouders waren lid van de " Arbeiderspers". Ook daar hadden we thuis boeken van.
    Ook de "witte raven"pockets schieten me nu te binnen.

http://lenisaris.nl/subsite/borrebach/tocht_licht.jpg

Dit boek beschrijft het leven van Karin Geraeds, een meisje met een uitzonderlijk muzikaal talent. Ze heeft echter een moeilijk karakter en door haar eigengereidheid moet ze het conservatorium verlaten. Haar laatste kans iets in de muziek te bereiken, vormen de lessen van een beroemd violist in Parijs. Maar met haar leraar Richard komt het tot conflicten. Dan slaat het noodlot toe. Door een val raakt Karin blind en alles lijkt verloren. Maar toch blijkt er voor Karin nog een grote toekomst in het verschiet te liggen...

Dit werk, dus.
    Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.
  1. Willy, hier is het vanaf €3,50 verkrijgbaar. Ik gebruik deze site vaker om boeken te bestellen die via de winkel niet meer verkrijgbaar zijn. Heb er goede ervaringen mee.

http://www.boekwinkeltjes.nl/

En nee ik heb er geen aandelen in of zo, ik ben deze site ook per toeval tegengekomen omdat ik heel graag een boek wilde hebben wat ik vroeger (toen ik studeerde) niet kon betalen; en een tijdje geleden voor €8,15 in bezit heb gekregen.
  2. Ik kan me niets over een lawine herinneren. Komt het stukje over de sneeuw 's ochtends op haar bed er in voor ?
  3. zijn het niet die boeken van inge naar het sanatorium ? Dat is wat mij nog bijstaat over een meisje dat voor tbc in een sanatorium in de bergen/bossen lag. Ik heb ze zelf niet , maar ooit eens gelezen
  4. Ik las dat redactrice Margreet Botter vroeger de boeken van Louis Couperus verslond, behalve "Van oude mensen ..." Ik ben vroeger zelfs niet verder gekomen dan "Eline Vere" en "De Stille Kracht", maar heb deze winter genoten van: "Van oude mensen..." Ik moet zeggen: een echte aanrader voor bibliofielen, al is het taalgebruik inderdaad oubollig. Moet je echt lezen Margreet, een boek met een verrassend plot, vond ik.
    Ik heb me voorgenomen ook ander werk van Couperus te gaan lezen.
    Sinds mijn kinderen op de bovenbouw zitten heb ik trouwens meer schrijvers ontdekt aan wie ik vroeger, in mijn eigen boekenlijst-periode, niet ben toegekomen, omdat het vaak te zware kost was.
    Onze eigen home-boekenclub hebben we zo, samen lezen en bespreken.
  5. Opeens schieten me de Pixieboekjes te binnen. Kleine vierkante boekjes. Er waren ontelbaar veel verschillende van.
    Anders goed, is ook goed
  6. http://home.tele2.nl/salverda/z01_arjen/pixi/pixi_nl/nl_014.jpghttp://home.tele2.nl/salverda/z01_arjen/pixi/pixi_nl/nl_032.jpghttp://home.tele2.nl/salverda/z01_arjen/pixi/pixi_nl/nl_036.jpg

Ja...deze!

Je had ook de gouden boekjes. Die wil ik nu weer gaan kopen voor mijn kleinkinderen. Leuk!
  7. Irmgard Smits, het meisje wat in een sanatorium lag, ik heb de boeken verslonden, maar heb ze helaas niet meer
    www.jeugdsentimenten.net/2004/12/02/blijf-lachen-irmgard/
  8. Ja, heb ik ook gelezen.
    Het sprak me zo aan omdat ze net zo oud was als ik, volgens mij. Het was haar eigen verhaal. Ik geloof dat haar moeder haar heeft geholpen om de boeken te schrijven.
    Zou ze als volwassene ooit nog geschreven hebben? Wat zou er van haar zijn geworden?
  9. quote:
    Ja, heb ik ook gelezen.
    Het sprak me zo aan omdat ze net zo oud was als ik, volgens mij. Het was haar eigen verhaal. Ik geloof dat haar moeder haar heeft geholpen om de boeken te schrijven.
    Zou ze als volwassene ooit nog geschreven hebben? Wat zou er van haar zijn geworden?

Haar zuster Hedwig heeft in de Zeeuwse politiek gezeten. Ze was geloof ik betrokken bij de Zeeuwse afdeling van de Lijst Fortuyn. Ze vertelde in een interview over haar beroemde zus, die nog steeds in het Limburgse land woont.
    Wellicht brengt Google meer uitkomst. Veel succes.

Groeten, André62
    I want to believe!
  10. wat leuk al die oude jeugdboeken, als kind was ik al verzot op lezen en nu nog

kent iemand de boekjes lente, zomer, herfst en winter? 4 deeltjes met versjes door Rie Cramer

Koosje en het wonderketeltje wie het geschreven heeft weet ik niet alleen dat ik het heel spannend vond

later was er een meisjesboek dat heette Annemarieke er was ook een hoorspel van op zondagavond
    sol omnibus lucet
  11. rie cramer wordt nog steeds uitgegeven
    dacht zelfs bij blokker of speelgoedwinkels zoals bart smits
  12. Ja....lente,zomer,herfst en winter ken ik ook!
    Bij mij ligt 't helemaal uit elkaar,maar ik wil 't toch niet weg doen....

Het Nestje

Weet je,in 't bosje,daar weet ik een nest,
    Vlak om de hoek bij het paadje,
    Vijf blauwe eiertjes liggen daarin,
    Van een klein vinkenmamaatje!

Nu houd ik de wacht bij dat vinkennest,
    En als iemand de eitjes wil stelen,
    Zal ik hem slaan met mijn vaders stok,
    Of 't pijn doet,kan mij dan niets schelen!
    Als niets je meer raakt,mis je alles.
  13. ik heb alleen nog zomer over en bij mij ligt het ook uit elkaar, ik wil het liefst weer de uitgave zoals ik ze had, uit de 50er jaren

Mariolijne

Mariolijne, dodijne-dodon
    Broertje z'n wiegetje staat in de zon
    Wat danst er om broertje z'n wiegetje?
    Een geel-groen-gouden vliegetje
    Soeme soem soem, dodijne- dodon
    Danst er dat vliegetje in de zon

mooi he die versjes

ik geniet er nu nog van
    sol omnibus lucet
  14. hallo, ik heb voor jullie gegoogled en het volgende interview met irmgard smits gevonden, gedateerd 9 september 2005. zelf wist ik dat ze al jaren uit limburg weg was, maar ik had geen idee waar ze nu zit, in groningen dus. haar boeken heb ik als limburgse leeftijdsgenote ook gelezen, regelmatig passeer ik de straat waar zij woonde als kind, als ik weer eens met auto, fiets of te voet door valkenburg kom.Klein interview met Irmgard Smits1. Irmgard, vind je het leuk om herinnerd te worden aan de tijd dat je 'Nederlands jongste schrijfster' was?
    - Echt vervelend vind ik het niet, maar het hoeft niet echt meer voor mij.
    2. Heb je overwegend goede herinneringen aan die tijd? Of waren er achteraf bekeken ook negatieve kanten van het, zo jong al, beroemd zijn?
    - In principe alleen maar goede herinneringen, met name omdat ik er veel van geleerd heb. Tegen de tijd dat ik 18 werd, vond ik het wel genoeg. Ik wilde toen toch wel wat meer privacy.
    3. Kun je het je voorstellen dat er zoveel 'meisjes van toen' nog geïnteresseerd zijn in jou?
    - Nee, absoluut niet. Echt nooit in de gaten gehad dat het bij zo velen zo leefde.
    4. Ben je direct na de middelbare school een medische opleiding gaan volgen? Klopt het dat je nu hoofd van het Operatie Complex van het UMCG te Groningen bent? Wil je daar iets over vertellen?
    - Ik ben de opleiding tot operatieassistent gaan volgen in Sittard en Eindhoven. vervolgens in Leiden, in New York en in het UMCG gewerkt. Tot op heden veel opleidingen, met name manegementopleidingen gevolgd. In het UMCG heb ik veel (diverse) management functies vervuld, de laatste jaren steeds a.i. functies, tijdelijk managment. Sinds twee jaar ben ik manager Opercatiecentrum.
    5. Heb je na je laatst verschenen boek 'Die bovenste beste Babs' nog meer geschreven? En heb je ooit de ambitie gehad om volwassen romans te gaan schrijven?
    - In totaal heb ik tien boekjes geschreven, 8 over mij zelf en twee over Babs. Tot nu toe heb ik geen ambities om volwassen romans te schrijven, maar misschien komt dat nog na mijn pensionering??
    6. Je bent getrouwd? Heb je ook kinderen gekregen?
    - Getrouwd en een kind, een jongen van ruim 19 jaar. Verder in het bezit van kippen, pauwen, fazanten, twee hangbuikzwijnen, twee honden, twee katten en een paard.
    7. Wil je zelf nog iets vertellen aan je fans van toen?
    (Misschien een foto, maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd?)
    - Ik heb geen idee wat men van mij nog zou willen weten.
    Ik ga akkoord met plaatsing interview op www.boekenrijk.web-log.nl
    Dank je, Irmgard, voor dit interview.
  15. Nog ff een Rie Cramertje...

Geheimpje

Moesje,nu weet ik een heerlijk geheim,
    Zal ik het zeggen-of niet?
    't Is klein en geel,het staat op een steel,
    't Is iets dat je buiten ziet!

En als je het weet,zeg dan maar van neen,
    Want ik wou het zo vreselijk graag
    Zelf zeggen dat er -zal ik-of niet-?
    Al een crocusje uit is vandaag!
    Als niets je meer raakt,mis je alles.
  16. Ach, wat was het leven nog eenvoudig en zoet, als je dit zo leest.
    Bedankt sjwerbelke voor de info over Irmgard Smits. Leuk, is nu ook een vijftiger natuurlijk. Ik vond het toen nogal interesssant, zo'n jaar in een sanatorium.. Maar ja, ik wilde ook wel op kostschool, of kuren in Zwitserland. En een deftige moeder in de serre met een kop thee van een huis dat de
    Tuinfluiter heette of zo,en een boudoir, dat leek me ook wel wat. En dan zo'n dienstmeisje, daar hadden ze ook nog zo'n jolige ( ook al een vergeten uitdrukking haast) naam voor. Kan ik even niet opkomen. Het hele taalgebruik kwam mij vreemd voor, maar o wat heb ik genoten. De meisjes hadden ook allemaal onvoldoendes voor proefwerken, problemen op school, konden zgn. niet goed leren, maar deden wel allemaal HBS.
    Maar zelf was ik een meisje uit Rotterdam met een vader die in de haven werkte en een moeder die thuis zelf het huishouden deed. Niks chiques, doe maar gewoon. En de MULO was wel het hoogst haalbare. De HBS kon ik wel aan, maar was niet voor ons soort mensen, de hogere burgerschool.

Hoe lag dat bij jullie. Pasten die boeken bij het milieu waar jullie uitkwamen? Kwamen de schrijfsters uit een dergelijk milieu?

Oja, zo'n diensmeisje heette " het juweel" of de " maagd".
  17. Beste Avana,
    Ik wil je even bedanken voor je tip van het boekwinkeltje,
    morgen krijg ik de boekjes al thuis.
  18. willemijn ik heb ook de MULO gedaan terwijl ik liever naar de MMS was gegaan maar de leraar van de lagere school vond de MULO geschikter
    Ik heb er nog spijt van, volgens een toets die ik later gedaan heb was de MMS echt iets voor mij
    en naar de HBS kon bij ons iedereen, die kon leren, maar daar zag ik niets in, mijn man heeft er wel opgezeten, terwijl wij ook uit een gewoon millieu komen, zou het in Amsterdam dan anders geweest zijn dan in Rotterdam????
    sol omnibus lucet
  19. Graag gedaan Willy; ik kom er zelf ff niet zo vaak; ik word er zo hebberig van.
  20. http://www.zegelhofje.com/index.html

als hier geen jeugdsentiment tussen zit dan weet ik het niet meer,
    kwam deze site vanmorgen tegen, wil hem jullie niet onthouden
  21. Leuk, Annlies. Ik herkende onmiddellijk weer een schrijfster: Anneke bloemen, van de boeken van Polly Parker en Wies Beekman. Leuk!
  22. quote:
    willemijn ik heb ook de MULO gedaan terwijl ik liever naar de MMS was gegaan maar de leraar van de lagere school vond de MULO geschikter
    Ik heb er nog spijt van, volgens een toets die ik later gedaan heb was de MMS echt iets voor mij
    en naar de HBS kon bij ons iedereen, die kon leren, maar daar zag ik niets in, mijn man heeft er wel opgezeten, terwijl wij ook uit een gewoon millieu komen, zou het in Amsterdam dan anders geweest zijn dan in Rotterdam????

Leuke vraag, want ik ben de Mulo begonnen in Rotterdam en heb hem ( door een verhuizing) afgemaakt in Amsterdam. Daarna als eerste lichting naar de Havo, 4e klas.
    Dat was toen geen probleem meer. Ik was het oudste (klein) kind in onze familie en de HBS was echt niet gebruikelijk. De Mulo werd al gezien als "doorleren". Later veranderde dat. Het is wel goed gekomen met mij hoor! [knip]
  23. quote:
    Leuk, Annlies. Ik herkende onmiddellijk weer een schrijfster: Anneke bloemen, van de boeken van Polly Parker en Wies Beekman. Leuk!

ja grappig he,veel oja gevoel

ik heb trouwens vorig jaar ofzo nog n boekje herlezen van vroeger, en dan zie je pas echt wat er allemaal veranderd is
    Boek speelde in Friesland maar de hoofdpersoon gaan logeren in amsterdam ofzo, weet niet precies meer: nou de verbazing ten top : verkeerslichten die je voor het eerst van je leven ziet, is toch niet meer voor te stellen
    Ik las dat boek trouwens ong 40 jaar geleden (pppfff ook nioet voor te stellen ;))
  24. Ik zoek al jaren een boek van vroeger, Snabbeltje gaat over een klein eendje. Iemand enig idee welk boek dat is en welke schrijver, mijn vader las het me vroeger altijd voor, zou het graag willen hebben.
    Luctor et emergo
  25. OMDAT IK TOCH AAN HET NACHTBRAKEN BEN BEN IK EIGENLIJK EENS GAAN GOOGLEN EN WAREMPEL OP MARKTPLAATS HEB IK HET OUDE BOEK GEVONDEN WANT HET BESTAAT DUS NOG STEEDS, HEB METEEN EEN BOT UITGEBRACHT.
    Luctor et emergo