Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.
  1. stoofpotje te bitter........ wie weet raadt

Hallo allemaal,

Al verschillende keren heb ik een stoofpotje gemaakt en of ik het nou met bier of wijn maak, ik vind ze net te bitter.
    Die ik gister heb is naar recept van de keurslagersite: runderlappen, uien, knoflook, tijm, tomatenpuree, kastanjechampignons, rode wijn, vleesfond, zout en peper.
    Komt het door de tomatenpuree dat het een wat bittere smaak heeft?
    Wat doe ik fout of kan anders?

groetjes Fem78
    Libelleforum wijzigde dit bericht op 10-01-2010 20:36 met 6%: Oorspronkelijke topictitel toegevoegd
  1. Het lijkt me niet aan de tomatenpuree te liggen dat kan wel een zurige smaak geven. Die raak je kwijt als je het even meebakt. Hoe heb je de uien gedaan? als die te donker en te hard gebakken worden kan dat wel een bittere smaak geven. Wat je ook kan doen is een halve appel raspen en erdoor doen of plak ontbijtkoek. Dan wordt de smaak wel wat anders door de kruiden maar misschien is dat net wat jij lekker vindt.
  2. Ik zou sowieso de alcohol eruit laten!
  3. Soms als je de knoflook er te vroeg indoet en dat in wat olie gaat fruiten; wat je in veel recepten ziet staan; is het te hard gebakken en dat kan die bittere smaak geven.
  4. quote:
    job schreef op 10 januari 2010 @ 21:35:
    Ik zou sowieso de alcohol eruit laten!
    wat is daarvan de reden Job? De wijn geeft een lekkere smaak, en maakt het vlees mals. fem 78, wat voor wijn gebruik je?
  5. Om te proberen of het dan minder bitter is Sharky,ik gebruik het nooit en het is ook nooit bitter.
  6. De alcohol en tomatenpuree (wel bakken het laatste) maakt de structuur van het vlees anders en juist mals. Knoflook kan door te lang bakken bitter smaken.
    Fem78, welke pan gebruik je? Zit daar misschien een Teflon aanbaklaag in? Die kan ook een vieze geur/smaak afgeven.
  7. Probeer het eens met verse tomaten in plaats van puree.
    Op het bovenstaande berust copyright©
  8. @ job, ik begrijp het. Maar veel recepten zijn gebaseerd op wijn, denk eens aan Coq au vin, zonder wijn zou het iets totaal anders zijn.
  9. De alcohol verdampt wel maar je kunt niet iedere wijn gebruiken om mee te koken. Ik gebruik vaak rode port als het om een gerecht gaat dat "een zoetje" kan verdragen zonder dat dat overheerst.
  10. lekker Marijke! Wij bottelen onze wijn tegenwoordig zelf :mmm: en de wijn die we hebben is zeer geschikt voor de Franse keuken. Iets waar ik me steeds vaker in begeef.
  11. quote:
    sharkyafrance schreef op 11 januari 2010 @ 14:34:
    lekker Marijke! Wij bottelen onze wijn tegenwoordig zelf :mmm: en de wijn die we hebben is zeer geschikt voor de Franse keuken. Iets waar ik me steeds vaker in begeef.
    En zo hoort het ook ;)
  12. Ik doe in een stoofpotje altijd een paar plakjes peperkoek,erg lekker en bind de saus ook nog eens mooi.
    Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan.