Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.
  1. Lactosevrije melk

Dames , het heb goed nieuws .Maanden geleden vroeg ik jullie hulp om
    de supermarkten te bewegen om lactose vrije melk artikelen in hun aanbod op te nemen .
    Het is gelukt !!!!!!!!
    De "blauwe "super met de hoofdletter A heeft lactose vrije melk . (Ik bedoel geen sojamelk ) jammer , andere melkproducten kon ik nog niet vinden . Ik heb na 3 jaren de eerste keer lekkere zelfgemaakte toetjes gegeten .
    Het begin is er .
    ModLibelle wijzigde dit bericht op 30-07-2011 14:03 met 3%: Oorspronkelijke topictitel toegevoegd
    Wie niet gelukkig is waar hij is , zal het ook niet zijn waarheen hij gaat .
  1. quote:
    biene schreef op 23 december 2012 @ 00:18:
    Hallo allemaal ,
    Ik wens jullie een gezellig kerstfeest en een heel gezond 2013.
    Ik hoop dat wij veel lactose vrije producten kunnen kopen .

Ik heb een heerlijke cake met lactose vrije roomboter gebakken . Deze heb ik zelf van slagroom gemaakt , die je ook in N.L kan kopen

Fijne dagen , groetjes van Biene
    Hiervoor geldt hetzelfde, 100% lactosevrije roomboter en/of slagroom bestaat niet.
    Alleen in helder water zie je diepte (Rutger Kopland)
  2. quote:
    zustruus schreef op 14 april 2013 @ 14:39:
    Soms is niet duidelijk waar wat nu in zit
    Ik kreeg erge last toen ik vis had gegeten van ah. Zo'n biologische stukje vis met een soort topping voor in de oven.
    Bij de ingredinten stond geen melk of id.
    Er stond wel bij de allergie-informatie dat er lactose en melk in zat. Maar dat kon ik dus niet terug vinden bij de ingredinten
    Na een mailtje naar ah weet ik nu dat lactose ed in het AROMA zit!!!!!????
    Ik vind dit wel vreemd, de mate waarin ik buikpijn en borrels kreeg moet er dus aardig wat hebben ingezeten
    U bent dus gewaarschuwd!!

Als AH of een andere fabrikant aangeeft dat er lactose en/of melk in een product zitten dan kun je er maar beter vanuit gaan dat het er ook daadwerkelijk inzit, al kun je aan de ingredinten niet zien waar het in zit.

Als erop staat dat het erin zit, zit het er ook in.

Aan de andere kant komt het bij AH-producten ook voor dat erop staat dat het lactose- en/of koemelkvrij is en dat het er toch inzit. En jij dus met de gebakken peren zit omdat je er toch goed beroerd van wordt.
    Komt overigens niet alleen bij AH huismerk voor maar ook bij andere merken, zelfs bij A-merken zoals Un*x.

Als je een allergie hebt voor een voedingsmiddel is het altijd erg oppassen geblazen. En zeker sinds de nieuwe wet is aangenomen. De termen "bevat mogelijk sporen van" en "wordt gemaakt in een omgeving waar ook met .... wordt gewerkt" hoeven er tegenwoordig niet meer op te staan. Sterker nog, MOGEN en niet meer opstaan, TENZIJ de fabrikant kan bewijzen dat kruisbesmetting bij de fabricage onvermijdelijk is.

Met andere woorden, kan een fabrikant dat niet bewijzen of heeft ie geen zin om zoveel moeite te doen, dan staat het er gewoon niet op. En dat terwijl kruisbesmettingen in fabricage-processen en in keukens (dus ook in bakkerijen, ovens van supermarkten, restaurants en andere eetgelegenheden) veel voorkomen.
  3. Ik zag het wat laat, maar AH heeft nu de lactosevrije melk van Campina in de aanbieding. Van 1,79 voor 99.
  4. SUEANN
    Heb jij die melk al gebruikt?

Als dat zo is hebt nog een pak kun je dan voor mij kijken hoeveel calcium erin zit en of er extra toegevoegd wordt.
  5. quote:
    rommeldam schreef op 19 april 2013 @ 13:10:
    SUEANN
    Heb jij die melk al gebruikt?

Als dat zo is hebt nog een pak kun je dan voor mij kijken hoeveel calcium erin zit en of er extra toegevoegd wordt.

Campina:
    - calcium 120mg = 15% ADH
    - vit.B2 0,13 mg = 9% ADH
    - vit.B12 0,42 = 17% ADH

Arla (ook AH) was vorige week in de aanbieding en dat leek beter te vallen.
    - calcium 110 mg = 14% ADH
    - vit.B2 0,16 mg = 11% ADH
    - vit.B12 0,45 mg = 18% ADH

Allebei halfvolle melk met lactose 0,01 g; alle hoeveelheden per 100 ml.

Sojayoghurt Mild & Creamy, driekwartpak nl 750 g, is nu ook 99 ct (ipv 2,xx)
    - calcium 120 mg = 15% ADH
    - vit. B2 0,21 mg = 15% ADH
    - vit. B12 0,38 ug = 15% ADH
    - vit. D2 0,7t ug = 15%
  6. SUEANN

Bedankt voor je snelle reactie, kan ik het vergelijken met de melk die ik gebruik.

Soja producten kan ik niet gebruiken.
  7.  Beste Alle, 

Zelf ben ik lactose intolerant en ben dus gelukkig met deze form. Wellicht dat dit ik hier een toevoeging voor heb. 
    Namelijk, een vriendin van mij (joods) wees mij erop dat er een kosher restaurant is in Amsterdam. Dit restaurant gebruikt wegens geloofsovertuigingen gn enkele vorm van lactose. 
    Ben er zelf gaan wezen eten (ik woon in Eindhoven) maar is zeker de moeite waard! Je hoeft je eindelijk een keer niet druk te maken over het menu of desserts. Ge-wel-dig! 
    Wellicht een toevoeging.

Hun website is: www.h-baron.nl 
    Hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Groet!
  8.  Beste galletje , 
    bedankt voor je reactie . Wij zijn altijd blij met een nieuwe tip . Jammer dat ik te ver van Amsterdam woon anders  zou ik er morgen al naar toe gaan .Maar wie weet kom ik eens in de buurt . 

Kent iemand nog meer kosher restaurants in een andere stad ?

Rommeldam , heb je de melk al probeerd. Van mijn dochter hoorde ik dat de nieuwe grote winkel in Breda ( J....o) veel lactose vrije producten heeft , ook schokola 
  9. Soja producten kan ik, net als Rommeldam, ook niet gebruiken.
    beekje wijzigde dit bericht op 07-06-2013 16:20 met 19%
  10. BIENE
    Ik gebruik nog stees de melk van de Lidl, die is goed en ik weet 100% zeker dat ik er tegen kan.

Had laatst wer een iets, nam een volkoren koekje maar niet die ik alijd had maar wel hetzelfde merk en ik werd erg beroerd , wat bleek na het vergelijken van de etiketten dat in die waar ik ziek van werd, wijnsteenzuur zat en verder alles hetzelfde.
    Had daar nog nooit van gehoord dus maar weer in mijn boekje bijgeschreven en in oktober melden bij de allergoloog.

Ik kom hier in de stad ookbij een jumbo en daar hebben ze ook veel lactosevrije dingen.

Ik moet volgende week weer gaan starten met volorenbeschuiten ten en kijen hoe dat gaat en als at goed gaat moet ik fruit uit blik weer gaan proberen, van een van de twee krijg ik darmklachten.
    Kan aleen banaan eten als vrs fruit maar  niet als ik tramadol moet slikken.

Het is dat ik heel graag puzzel aarandrs werd ik er simpel van.

Fijne avond

11. Wijnsteenzuur is een alternatief rijsmiddel. Gist is namelijk niet echt gezond. Het is een nevenprodukt waar nuttig gebruik van gemaakt wordt. De meeste mensen zuller er wel gewoon tegen kunnen.

AH heeft nieuw lactosevrije yoghurt in het assortiment, al enkele maanden geleden las ik dat in een van hun blaadjes, maar er werd stom gekeken toen ik er naar vroeg. 
    Het is nu met langloopkorting van 2,49 voor ik meen 1,87. Vergeten om het kaartje verder te bestuderen, weet hoe lang die periode (nog) duurt.
  12. SUEANN

Bij Appie komt van Arla in de winkels lactosevrije melk, yoghurt en roomkaas en ik heb een mail gestuurd en antwoord gekregen dat ze geen extra calcium erin doen, dus die zou ik kunnen gebruiken.
    Is nog niet in de winkel hier want is een kleine Appie maar ze hebben wel de yoghurt van eigen merk maar daar zit voor mij al teveel calium in.

13. Het is de lactosevrije yoghurt van Arla. Calciumgehalte 120 mg, 15% van de ADH.
  14. SUEANN

Heb gisteren die yoghurt geprobeerd maar wordt er misselijk van dus toch teveel calcium erin.

Jammer maar dan maar geen yoghurt.
  15. Ik vroeg me opeens af of je bij melkeiwitallergie/intolerantie hetzelfde hebt als met gluten: dat de eiwitten overal aan blijven vastkleven, dat je met glutenallergie een gescheiden keuken moet voeren.
  16. Zijn er melk- en sojavrije alternatieven voor de karnemelk in Iers brood?
  17. quote:
    sueann schreef op 16 oktober 2013 @ 09:46:
    Zijn er melk- en sojavrije alternatieven voor de karnemelk in Iers brood?
    Misschien amandelmelk met een klein scheutje azijn of citroensap?

Voor mezelf is dit geen oplossing omdat ik niet tegen amandelen kan.
  18. quote:
    beekje schreef op 18 oktober 2013 @ 15:49:
    [...]
    Misschien amandelmelk met een klein scheutje azijn of citroensap?

Voor mezelf is dit geen oplossing omdat ik niet tegen amandelen kan.
    Bedankt voor de tip. Heb hiermee directer gegoogled en gezien dat het inderdaad ook met citroen of azijn kan. Het gaat gewoom om zuur, dus niet per se melkgezuurd o.i.d.

Krijgen jullie eigenlijk notificaties? Ik niet meer sinds dit vernieuwde systeem, met uitzondering van een testbericht dat wel doorkwam.
  19. Iemand zei een keer blij dat AH lactosevrije chocolade heeft. Welke is dat?
  20. Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.
  21. Bedankt, gevonden. Eerst zag ik het niet, want ik keek uit macht der gewoonte bij de gewone chocolade.

Het is me te zoet. Wat heb ik er een hekel aan, dat al die vervangende middelen mierzoet gemaakt worden. Maar het is gemaakt in een bedrijf waarin ook melk verwerkt wordt en ik denk dat de melkeiwitten (dus o.a. de casene) net zo hardnekkig blijft kleven en besmetten als gluten (graaneiwit). 

Bij de gewone chocolade ligt Delicata Chocolade extra puur, ten minste 72% cacaobestanddelen, 100 gram, 89 ct meen ik. Zit geen melk in. Over gluten wordt niet gepraat. Wel is het gemaakt in een bedrijf waar ook pinda's en noten verwerkt worden.
  22. http://nl.wikihow.com/Amandelmelk-maken

Het resultaat lijkt me wel gunstiger dan de gekochte pakken amandelwerk.
    Maar het moet gezeefd worden om de amandelpulp eruit te halen. Is dat echt nodig? De pulp wordt dan bewaard om andere gerechten vezels te geven.
  23. Na een poosje waren er drie lagen. Ik denk: pulplaag, waterlaag, vetlaag. Maar ik zie dat geprutst met kaasdoekjes niet zitten.

Om zo te drinken is wat lastig door het korrelige. Om mee te koken zal dat niet hinderlijk zijn.
  24.  Ik ben lang niet meer langs gekomen , maar vergeten heb ik ons niet . 
    Heeft iedereen lekker en gezond kunnen eten met de kerstdagen ? 

Ik ik heb wel af en toe op de site van Renate gekeken . Deze is het laatste jaar behoorlijk uitgebreid . Je kan hier ook alles over lactose kwijt . Ook met heerlijke recepten , restaurant enz. 

Als je zin hebt , kijk eens naar www.lactosevrij genieten.nl  

ik ik wens iedereen nog een gezellige dag en een gezond 2014

lieve groet van Biene 
  25.  Jullie snappen het zeker al , het is www.lactosevrijgenieten.nl