Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.
  1. kan je rauwe tauge invriezen of moet je dat eerst blancheren?
  1. rauwe taugé kun je niet invriezen, dat wordt een vieze smurrie! Of je het in kunt vriezen na het blancheren weet ik niet, geen ervaring mee helaas.
    Ik denk dat je dit het beste gewoon kunt kopen en meteen gebruiken.
  2. Bij mijn weten kun je dat helemaal niet invriezen! In taugé zitten de meeste vitamine C van alle groentes en moet je dus meteen eten! Heel erg gezond! Wordt idd een vieze smurrie als je t invriest!
    People say nothing is impossible, but I do nothing every day. - Winnie the Pooh
  3. Het heeft zeker niet mijn voorkeur maar je kunt taugé wel rauw invriezen. Ooit kreeg ik een enorme zak van mijn groenteboer om het te proberen. Het kan dus echt. Ik weet niet wat ermee gebeurt als je het laat ontdooien, ik heb het direkt uit de vriezer verwerkt.
  4. tauge,gelijk uit de diepvries gebruiken niet ontdooien
  5. waarom ik het wil weten is.vanavond had ik nasi gemaakt en vergeten tauge te kopen en dus dacht ik als ik nu een voorraadje in de vriezer heb ,heb ik het altijd in huis.ga het toch 1 keer proberen en zie dan wel hoe het smaakt.
    allemaal bedankt voor jullie reactie
  6. ik laat sowieso de groenten uit de diepvries nooit ontdooien. Meteen hup het water of gerecht in!

succes met de taugé, ik ben het ook weleens vergeten. En ja... bami of nasi zonder taugé, kan niet! [knip]
  7. Nasi zonder taugé kan prima! De nasi (goreng) van mijn moeder bevatte geen een sliertje taugé! Ze komt uit Indonesïe [:)]
    Tauge is een groente waar veel water inzit, net als sla, andijvie e.d. als je dat invriest, wordt het slap.
  8. ja zonder tauge kan nasi wel ,maar wij vinden het toch iets lekkerder met.
  9. Ik ben het met Marry eens, in de nassi geen taugé, (maar wie het lekker vind moet het zeker niet laten). Wel in de bami. Het invriezen van taugé raad ik ook niet echt aan. Taugé wordt daar slap van terwijl het juist knapperig hoort te zijn. Er bestaan ook potjes met taugé en blikjes, kan je nog beter die achter de hand hebben. (vind ik ook niks aan) Waar ik woon is het heel moeilijk aan taugé te komen wel jammer, maar niks aan te doen.
  10. Zou je het niet zelf kunnen kweken? Net als Alfafa? Of broccoli spruiten. Die zijn ook supergezond. Naast de basilicum in de vensterbank van je keuken....
    Account verwijderd
  11. Ik heb het wel eens geprobeerd. Rauw invriezen en dan zo de pan in en heel kort mee roerbakken. Het wordt wel wat slapper. Maar voor de Indische mensen zal dit wel vloeken in de kerk zijn.
    Wie in strijd is met een ander, is niet in vrede met zichzelf.
  12. Taugé hoort niet in nasi maar goed, als je het lekker vindt moet je het niet weglaten. Invriezen is geen succes, de boontjes worden stug, de stengeltjes slap.
    Op het bovenstaande berust copyright©
  13. Beste Sharky,

Je kunt de zaadjes/boontjes waaruit taugeh wordt gekweekt bij een reformzaak kopen. In een grote glazen pot doen met een lapje katoen erover en dan elke dag spoelen met water. Na een paar dagen heb je verse taugeh. Er bestaan ook kant en klare kweekbakjes voor. Dus 1 keer naar een grote stad en je hebt voor maanden taugeh in huis.
    Het is misschien wel handig om eerst even de desbetreffende reformzaak op te bellen.

succes,
    Liseth
  14. Jazeker!

Sinds deze ontdekking krijgen zeelieden geen scheurbuik meer. Bonen, zaden, linzen etc. meenemen de zee op en daaro laten ontspruiten.
    Idd een goede plek in huis (voldoende zon) en een kweekbakje met wat water.

De "gewone" tauge is meen ik van katjang idjoe, ofwel kleine groene bonen van de toko.
    Maar met linzen, bruine bonen, witet bonen etc. gaat het ook prima.
  15. Boter invriezen?

Hallo, ik heb even een vraag over zelfgemaakte kruidenboter (roomboter met knoflook en bieslook). Ik heb nogal wat over en wil dat nu niet meer allemaal opeten of weggooien. Kan ik zo'n portie invriezen en zo ja, hoelang?
    Libelleforum wijzigde dit bericht op 05-01-2010 21:40 met 5%: Oorspronkelijke topictitel toegevoegd
    kalm aan en rap een beetje
  16. Ja hoor, dat kan gemakkelijk. Houd je zeker drie maanden goed. Ik heb het toevallig gisteren ook weer gedaan.
    Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.
  17. Ja hoor, ik doe het ook altijd. Ik maak kleine portie,s en vries het in en als ik wat nodig heb haal ik er uit wat ook echt nodig is!!
  18. Super! Bedankt dat jullie even gereageerd hebben! Ik ga het invriezen. Kun je losse bieslook ook invriezen? (ik heb nog aardig wat over nl)
  19. Ja hoor!! De bieslook doe je bevroren in het gerecht!! Eigenlijk kun je heel veel invriezen.
  20. Kruidenboter vries ik vaak in hoor.
    Bieslook, seldery, koriander, ik vries veel in, prei, bosuitjes.
    Je kan inderdaad veel invriezen.
    Om Je Dromen Waar Te Maken Moet Je Eerst Wakker Worden
  21. Prima: de bieslook heb ik ook in de vriezer gedaan. Die potjes zijn best wel duur (zeker met de kerst: 1,99!!!) en dan wil ik dat niet weggooien natuurlijk. In de zomer kweek ik zelf bieslook e.d. in potjes.
  22. Amelie; bijna alle kruiden kun je invriezen ( ik had laatst munt en dat werd snotterig...)
    Ik gebruik zelf van die ZIP zakjes; kun je er uit halen wat nodig is en je rits hem daarna weer dicht.

kokosmelk bijv vries ik ook in; in doe vloeistoffen vaak in ijsblokjes bakjes en daarna ook in zo' n zipzakje.

laatst moest ik 1 limoen hebben; werden per 5 verkocht; gooi ik de rest zo in de vriezer; of ik pers het uit en dan ook in een zakje ( eerst ijsblokjes maken)
    Als je regelmatig dit soort zaken gebruikt bij het koken of bakken is het vreselijk handig.
    Mijn middelste diepvries la is gereserveerd voor kruiden en van alles.

Een kontje (beetje uitgedroogde) kaas ?
    Raspen met keukenmachine of staafmixer>> vriezer
    Prima voor gratin of over pasta.
    Je schrikt als je ziet hoeveel geraspte kaas er van zo' n klein stukje komt..

gut ik kan zo in de vrekkenkrant :D
  23. Kun je paprika ook invriezen,want heb er nog eentje over.
  24. Ja hoor maar eerst klein snijden.