Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.
  1. Mag gehandicapten wel kinderen hebben ? Kunnen ze wel voor kinderen zorgen
    Zet is je berichtje
    (u kunt in uw onderschrift geen plaatje plakken, moderator1)
  1. Ik neem aan dat je het hebt over mensen met een geestelijke beperking. Die kunnen best voor een kind zorgen, samen met familieleden, maatschappelijk werker, mensen van jeugdzorg en Raad voor de Kinderbescherming, gezinsvoogd, GGD, huisarts, psycholoog en een oppas.

Mensen die geen geestelijke beperking hebben zorgen samen voor een kind.
    Op het bovenstaande berust copyright©
  2. waarom zou dat niet kunnen maar ze moeten wel genoeg begeleiding krijgen.
    Maar niet gehandicapten maken er soms ook een potje van.
    BEGIN DE DAG MET EEN LACH
  3. De ironie in mijn eerste reactie was klaarblijkelijk niet helemaal duidelijk.

Tien hulpverleners om een kind groot te brengen dat van zijn ouders als het eenmaal op school zit niets meer kan verwachten en dat als het gaat puberen volkomen afhankelijk is van anderen dan zijn ouders, dat op jonge leeftijd de verzorger en begeleider van zijn ouders wordt. Iemand die niet zelfstandig voor een kind kan zorgen moet geen kinderen op de wereld zetten, daar draaien anderen dan voor op. Daarvoor zijn niet alleen onvoldoende mensen beschikbaar maar het kost de maatschappij ook nog eens een godsvermogen. Het kind zelf doe je er ook geen plezier mee. Luister maar eens naar de verhalen van kinderen die wel over normale verstandelijke vermogens beschikken maar van wie de ouders geestelijk hulpbehoevend zijn. Dat zijn geen leuke verhalen.
  4. Ach, er zijn ook zat voorbeelden van geestelijk gezonde stellen die er een nog grotere puinhoop van maken en zelfs hun eigen gezinsleden vermoorden.

Van mij mag de enkele hulpbehoefende ouder best semi-zelfstandig kinderen opvoeden.
    I want to believe!
  5. Mensen die kinderen mishandelen moeten maar gedwongen worden gesteriliseerd. Sommige van die idioten zetten als een kind uit huis geplaatst is meteen een volgend kind op de wereld, dat wordt dan ook weer uit huis geplaatst en hoppa, dan komt er weer een volgende. Leuk leven hebben die kindertjes. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
  6. quote:
    marijke1 schreef op 21 juli 2009 @ 23:02:
    Mensen die kinderen mishandelen moeten maar gedwongen worden gesteriliseerd. Sommige van die idioten zetten als een kind uit huis geplaatst is meteen een volgend kind op de wereld, dat wordt dan ook weer uit huis geplaatst en hoppa, dan komt er weer een volgende. Leuk leven hebben die kindertjes. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
    Hier ben ik het volkomen met je eens. Maar volgens mij richt dit topic zich meer op dat geestelijk gehandicapte echtpaar wat onlangs toch de zorg mocht krijgen over hun kind.
    I want to believe!
  7. Laat ik je vraag met een tegenvraag beantwoorden.
    Mag je iemand verbieden een kind te krijgen?
    En zo ja: wie bepaalt dan de criteria? Gaat het op IQ? EQ? Opleidingsniveau? Sociale klasse? Gewicht? Haarkleur?

Ontraden mag, moet in sommige gevallen zelfs, naar mijn mening.
    Verbieden gaat me een stap te ver.
  8. quote:
    Jessicad schreef op 21 juli 2009 @ 21:45:
    Mag gehandicapten wel kinderen hebben ? Kunnen ze wel voor kinderen zorgen
    Zet is je berichtje
    Taalgebruik...??!!??
  9. Taalgebruik is tenenkrommend, ja. Maar tegenwoordig kunnen ze er niets aan doen, omdat ze zulk abominabel slecht onderwijs krijgen.
    Account verwijderd
  10. Andere invalshoek; kinderen hebben recht op goede ouders.

Wie dat gaan worden, valt moeilijk te voorspellen.
    Dat geestelijk gehandicapten geen goede ouders zullen zijn, is niet moeilijk te voorspelen (met hun vermogen om liefde te geven is niets mis, maar een kind heeft meer dan liefde alleen nodig).

Maar gedwongen sterilisatie - brrr... (Dat hoort bij een politiestaat en dar pas ik voor.) Alleen in uiterste noodzaak, na gerechtelijke uitspraak.
    Mijn schoonzusje ("langdurig functionerend op het niveau van een kind van 3") heeft de prikpil, dat gaat prima.
  11. Het werkt aan twee kanten, het krijgen van kinderen. Je baart ze (als moeder) en je voedt ze op (samen). Zo zou het moeten zijn. Helaas is daar vaak in de praktijk weinig aan te merken. Bij welke ouders dan ook. Door geld/tijd/interessegebrek kan het allemaal z anders lopen. Dan heb je als niets mankerende ouders ook nog te maken met de maatschappij, en alles wat daarbij hoort ...tel uit je winst, het valt vandaag de dag niet mee om kinderen te krijgen en op te voeden, tot een goed mens. Hoewel ik een voorstander zou kunnen worden van het steriliseren van ouders, die hun kinderen mishandelen of misbruiken! Verstandelijk gehandicapten hebben m.i. net zoveel recht om een kind te produceren als gehandicapten. Ieder mens heeft dat recht. De vraag is alleen: kan iemand met een verstandelijke handicap wel voor kinderen zorgen? Kan een gehandicapt persoon dat wel? Ik heb voorbeelden genoeg gezien In Het Dorp bij Arnhem, waar mensen echt wel in staat zijn, om voor hun kinderen te zorgen. Al dan niet met hulp. Hoe denk je, dat een lichamelijk gehandicapte zich voelt, als de verlangens naar een kind de kop op steekt en men niet in staat blijkt, zonder enige hulp, zelfs maar gemeenschap met de partner te krijgen? Ook dat gebeurt. Dan moet er met enige discretie "hulp" worden geboden. Je wilt niet weten wat dat doet met de intimiteit van mensen, die grg een kindje willen. Daar zijn al de nodige gesprekken aan vooraf gegaan met artsen, psychologen, kinderartsen, revalidatieartsen, begeleiders enz....leuk, om op zo'n manier tch zwanger te proberen te raken, uit liefde voor je partner.. Verstandelijk gehandicapten zien die reikwijdten allemaal wat minder diep en zullen wat meer met rust worden gelaten, al vallen er hier en daar wel kreten als: tochmaar steriliseren , misschien....Wat ik persoonlijk niet fair vind, kunnen anderen wel weer normaal vinden om te voorkomen, dat er wr een verstandelijk gehandicapte o de wereld wordt gezet. Maar dat hoeft niet altijd pers zo te zijn.....
    Ik lig vast goed in de markt, waarom zou iemand anders een speciale weblog aan me wijden?
  12. Voorkomen is beter dan genezen in dit geval. Vind ik.
    kalm aan en rap een beetje
  13. Daar wachtte ik op, Amelie. Dank je wel. Op het topic over eicellen bevriezen heb ik al een en ander duidelijk gemaakt, maar dat ga ik nu verder doen.

Ik ben mordicus tegen het zwanger laten worden door verstandelijk gehandicapten. Trouwen tot daar aan toe, maar wel zorgen dat er geen kinderen komen. Het gaat nl niet om de verstandelijk gehandicapte, maar het gaat om het kind. Ook zij kunnen 100% gezonde kinderen krijgen. Ook geestelijk gezond dus. Zodra die kinderen een jaar of 6 worden, begint het kind meer te weten dan de ouders. Vanaf een jaar of 10 beginnen ze het gezin draaiende te houden. Enkele jaren terug was er een schrijnend voorbeeld van op TV. Meisje heette Claudia, meen ik me te herinneren. Die is nu de OUDER en haar ouders zijn haar KINDEREN. Claudia is nu zelf volwassen, maar moet blijven zorgen voor haar kind-ouders. Alleen laten is geen optie, dus Claudia kan ook niet beginnen aan een eigen relatie. Zelf zei ze duidelijk dat het beter was geweest, als ze er niet was. Iedereen denkt alleen aan de ouders en dan vooral aan de moeder, maar m.n. dze ouders zijn ongeschikt om aan kinderen te beginnen. Behalve dat het voor het kind zeer schadelijk is, kost het kapitalen om er voortdurende zorg op te moeten zetten. Ook kleine Hendricus had eigenlijk nooit geboren moeten worden. Telkens weer komt deze disucssie boven. En telkens weer zeg ik wat ik zojuist zei. Men mag het gierend oneens zijn met me, maar besef dat even alleen dit: HET GAAT ALTIJD OM HET KIND!

Ik weet heel goed dat het moeilijk ligt, maar in dit soort gevallen ben ik dus wel voor verplichte sterilisatie en vasectomie. Voor de bescherming van het eventuele kind en ook voor hun eigen bescherming.
    Account verwijderd
  14. Toots, bepaalde lichamelijk gehandicapten kunnen uitstekend aan kinderen beginnen. Ze zijn niet verstndelijk gehandicapt. Ze zijn er voor de volle 100% geestelijk bij betrokken. Lichamelijke hulp vind ik iets heel anders dan de totale hulp bij verstandelijk gehandicapte ouders en kinderen.
    Account verwijderd
  15. Eigenlijk ben ik er steeds vanuit gegaan dat het hier om verstandelijk gehandicapten gaat. Een lichamelijk gehandicapte die in staat is voor zichzelf te zorgen kan ook voor een ander zorgen. Ben je zo ernstig gehandicapt dat je zelf verzorgd moet worden, dan niet. Maar de meeste mensen met een handicap kunnen uitstekend voor zichzelf zorgen en dus ook voor een ander.
    Voor wat betreft de verstandelijk gehandicapten sluit ik me aan bij Kattekop. Hoe tragisch het ook is voor diegenen die je op deze manier in hun kinderwens dwarsboomt, het is nog veel tragischer voor het kind. Het voorbeeld dat Kattekop hier noemt heb ik ook gezien en dat was heel, heel schrijnend.
    Everything will be alright in the end And if it's not alright, it's not the end
  16. http://www.ikonrtv.nl/uit ... tType=12&lIntEntityId=486

De rechter heeft deze week beslist dat Baby Hendrikus bij zijn verstandelijk beperkte ouders mag blijven. Maar hoe is het nou werkelijk om als kind op te groeien met ouders met een verstandelijke beperking? In Spraakmakende Zaken het aangrijpende verhaal van de nu 28-jarige Claudia van Thor.

Haar moeder heeft een verstandelijke beperking, haar onlangs overleden vader was zwakbegaafd. Claudia vertelt dat haar ouders niet in staat waren haar op te voeden. “Ze lagen vaak overdag op bed. Er was geen structuur. Ze konden geen klok kijken, dus mij op tijd naar school brengen was heel moeilijk. Ik was meestal bij opa en oma.” Tot haar zesde woonde Claudia bij haar ouders, daarna kwam ze in pleeggezinnen terecht. “Ik was heel moeilijk opvoedbaar. Mijn ouders hadden geen consequente aanpak. Je gaat dan van alles doen wat niet mag.” Claudia heeft door de verstandelijke beperking van haar ouders haar jeugd als bijzonder traumatisch ervaren. “Gelukkig heb ik geen broertje of zusje. Er is een heleboel ellende geweest. Achteraf denk ik: mijn leven had me bespaard moeten blijven. Ik had hier eigenlijk niet moeten zitten.”

De laatste maanden is de discussie over de kinderwens van verstandelijk gehandicapten weer actueel, naar aanleiding van de geboorte van baby Hendrikus. Hendrikus wordt onder zwaar toezicht door zijn verstandelijk beperkte ouders opgevoed. In de studio zijn Arry en Corry van Katwijk, familieleden van de ouders van Hendrikus, die samen met veel anderen een oogje in het zeil houden. Anders dan in het geval van Claudia, is het sociale netwerk rond de ouders van Hendrikus groot en hecht. “Wij maken ons geen zorgen”, aldus Arry en Corry van Katwijk.

Hulpverlener Ineke Verdonk begeleidt veel mensen met een verstandelijke beperking. Komt de kinderwens aan de orde, dan legt zij de nadruk op het samen zo goed mogelijk in kaart brengen van wat de consequenties van het krijgen van een baby zijn. “In praktijksituaties probeer ik hen iets te laten ervaren van wat hen te wachten staat. Kleine opdrachten die je voorbereid en nabespreekt, dt zijn leermomenten. Hen de kinderwens afraden, werkt averechts.”

De PvdA heeft een wetsvoorstel ingediend voor een tijdelijke maatregel, waarbij ouders wiens eerste kind uit huis is geplaatst gedurende twee jaar worden gedwongen tot anticonceptie. Als het kind na die twee jaar weer thuis is, wordt de regeling opgeheven. Is dat niet het geval, dan wordt de situatie opnieuw bekeken. PvdA Tweede Kamerlid Marjo van Dijken licht het voorstel in de studio toe. Hans Reinders, hoogleraar ethiek aan de VU, vindt het op voorhand onzinnig. “Het gaat uit van de vooronderstelling dat het mislukken van het ouderschap het effect is van de conditie van de ouders. Maar dat zou ook wel eens aan heel andere factoren kunnen liggen.”

Persoonlijk vind ik die Ineke Verdonk te soft reageren. Misschien werkt het soms, maar nogmaals, het gt niet om de ouders. Ze willen een baby, net alsof ze een treinset willen hebben. Het MAG ook niet om de ouders gaan, maar alleen om het kind. Dat is de belangrijkste mens (toekomstige) in dezen.
    Account verwijderd
  17. Alhoewel ik graag kleinkinderen wil te zijner tijd; hoop ik dat mijn ene dochter geen kindjes gaat krijgen...

Licht verstandelijk gehandicapt idd.....

Er komt zoveel bij kijken bij het opvoeden van een kindje; ik zie haar dat gewoon niet doen.....
  18. Binnen de opvoeding van zo'n verstandelijk beperkt kind kun je als ouders ook proberen duidelijk te maken dat het niet goed is om een kind te krijgen. Heel vaak neemt zo'n kind dat ter harte en neemt deze goede raad aan van de ouders, heb ik in mijn eigen omgeving gezien (ben vrijwilliger bij een woonvorm voor verst. gehandicapten geweest). Vaak krijgen de meisjes/vrouwen de prikpil of ze worden gesteriliseerd. Maar ouders kunnen een grote rol spelen en moeten het denk ik vooral ontmoedigen, als hun kind over een eigen kind begint. En ook als het kind met een verstandelijke beperking van het mannelijke geslacht is moet daar over gesproken worden (dit wordt vaak over het hoofd gezien heb ik gemerkt).
    kalm aan en rap een beetje
  19. Zo maak ik me toch wel grote zorgen om de verstandelijk gehandicapte dochter boven me. Die is een jonge, gezonde vrouw met een verstand van een 12 jarige... De ouders een beetje kennend, geloof ik niet dat het hebben van sex ooit ter sprake zal komen....
    Account verwijderd
  20. Mijn ervaring is anders. Jong volwassenen met een lichte tot matige verstandelijke handicap willen er graag bij horen. Net zo zijn als de rest. En daar horen ook kinderen bij. Ouders kunnen soms praten wat ze willen maar soms is de enige oplossing toch echt gedwongen anti conceptie
    \"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\"

21. Wat ik hier teruglees, correct me if I'm wrong (Rijkje, Kattekop), is dat de rechten van een kind beschermd moet worden zolang het een kind is. Zo gauw een kind volwassen is en een verstandelijke beperking blijkt te hebben (lees: de verstandelijke vermogens van een kind) vervallen alle rechten en mag er ineens 'gedwongen anticonceptie' of 'verplichte sterilisatie' aan te pas komen.

Vind ik niet alleen vreemd, maar vooral ook eng...

22. Niet alle rechten, bij lange na niet. Een volwassenen met de verstandelijke vermogens van een zes jarige maar wel met een libido van een volwassene moet beschermd worden tegen zich zelf. Niet alleen in verband met voor die persoon gewenste zwangerschappen maar ook met ongewenste. Dit soort beslissingen gebeuren echt niet klakkeloos daar wordt zorvuldig mee omgegaan.Het is een laatste mogelijkheid
    \"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\"
  23. Het topic gaat over (verstandelijk) gehandicapten en natrlijk wordt er weer gezeverd over sociaal gehandicapten. Maar dat is voor een ander topic, omdat het een andere problematiek is. Ja hoor, kan raakvlakken hebben en zelfs overlap. Maar praat dan over de overlap, niet over het deel van de andere problematiek.

Ooit hoorde ik als argument om zwakzinnigen kinderen te laten krijgen: ze hebben zo'n behoefte aan liefde. Ja leuk, geef ze een baby als teddybeertje.

Melle, ik heb er geen bezwaar tegen dat kinderen die dan al als zwaar gehandicapt gediagnosteerd zijn (lichaamlijk, verstandelijk) en op de buikoperatietafel liggen, gelijk gesteriseerd worden. Het is wat anders om een vijfjarige even uit huis te rukken voor dat preventieve sterilisatieklusje. Aangezien de kinderen steeds jonger rijp worden en nog jonger van alles te zien krijgen, is een jaar of 12 zo'n beetje de einddatum. En dat vinden we inderdaad helemaal om alle kinderen te beschermen, ook die kinderen die op 40ste nog steeds kind zijn en behoed moeten worden tegen de frustrerende illusie van het ouderschap. Daarnaast moeten alle kinderen, ook het buurmeisje van KK, sexuele voorlichting krijgen. De gehandicapte kinderen en de kinderen van gehandicapte ouders moeten dat dus van de lieden van het leger begeleiders te horen krijgen, ruim vr hun 12e. De verstandelijk gehandicapten moeten het tot en met de rest van hun leven ingepompt krijgen.
    KK, wat krijgen je bovenburen voor begeleiding/"begeleiding"?
  24. Sueann, iedere wereldburger heeft het recht zelf te beslissen over zijn of haar leven. Dat geldt k voor iemand met een verstandelijke beperking.
    Ik weet waarover ik praat.
    Juist bij diegenen waarbij een kinderwens tot uiting komt is er ook een wens om serieus genomen te worden, om niet betutteld te worden. Dat willen jij en ik toch ook niet? Dus hoeven zij dat ook niet te accepteren.
    Het is zaak om met hen in gesprek te gaan en hen zelf tot de conclusie te laten komen dat een kind voor hen niet is weggelegd. Als ze zorgvuldig worden begeleid, dan kan dit probleem bijna altijd in goede banen geleid worden zonder dat er sprake is van dwang.
    Gelukkig is de cultuur binnen de zorg voor verstandelijk gehandicapten inmiddels zover gevorderd dat 'over en zonder' is veranderd in 'samen met'.
    't Kost wat meer, maar het levert zo veel op!