Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.

CalorieŽn per gerecht vermelden op de kaart

1. Als je echt wilt afvallen moet je niet in een restaurant gaan eten, de verleiding om dan toch iets te nemen dat veel calorieŽn bevat is best groot, iets met roomsaus is lekkerder dan een kale hap groenten, in roomboter gebakken aardappeltjes smaken beter dan een gepofte droge aardappel met een theelepeltje zure room, een goed glas wijn verdient de voorkeur boven een glas water en als je als voorgerecht kunt kiezen tussen een groene salade en een garnalencocktail is de keuze snel gemaakt (tenzij je niet van garnalen houdt). Het is ook verleidelijk een nagerecht of kaasplateau'tje te nemen in plaats van alleen een kop koffie (waar meestal ook nog bonbons en een likeurtje bij worden geserveerd).
    Op het bovenstaande berust copyright©
  2. Ja en nee.
    Snackbars zouden van mij die verplichting wel krijgen, maar chique restaurants niet.
    Er wordt meer gesnacked dan chique gegeten, als mensen bij de snackbar zien hoeveel caloriŽn er in hun frikadel zitten en ze schrikken daar van: goed idee.
    Hoewel ik wel twijfel hoeveel mensen weten wat een normale calorie inname is.
    Die ene keer dat ik chique ga dineren wil ik genieten en niet de meest verantwoorde keus maken.
    Geef mij dan maar die in roomboter gebakken aardappels.
    Veel mensen die dieten eten veel te weinig waardoor ze juist aankomen in plaats van afvallen. Die lichamen gaan op de spaarbrander.
    Als voedingsdeskundige is mijn motto:
    Wie goed en gezond dieet, die eet gezond en goed.
  3. Rema, ik begrijp je helemaal, ik word ook simpel van die kilo's. Maar gezond eten is niet alleen voor de lijn, maar ook voor hart en bloedvaten. Dus eigenlijk is het calorieŽn verhaal niet volledig. Voedingsleer zou een basisvak moeten zijn op school, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Dit in combinatie met meer beweging zou een hele verbetering zijn.
    vandaag is een mooie dag
  4. Lijkt me niks mis mee. Dat geeft de mensen de mogelijkheid te kiezen tussen de gerechten met de menste calorieŽn. Prima plan, zeker nu dat "dik" worden zo in opmars is, door alle toevoegingen aan het eten. Ben alweer een week of 3 aan het lijnen en bijna 4 1/2 kilo kwijt, door stug volhouden en echt volgens het lijstje te werken. Dieet heb ik van een ziekenhuisdietiste, ik heb hem jaren geleden ook gebruikt, werkt als een tierelier, maar je moet wel wŪllen! En ik wil, want het gewicht zit me straks anders danig in de weg als ik weer naar de warmte ga om de kids op te zoeken......
    Ik lig vast goed in de markt, waarom zou iemand anders een speciale weblog aan me wijden?
  5. Op zich is er niks mis mee om de calorieŽn per gerecht op de kaart te vermelden. Al vraag ik me wel af wie zich daar iets van aan zal trekken. De mensen die echt ongezond en te veel en te vet eten, die weten dat best wel van zichzelf. Ik denk niet dat ze minder ervan zullen kunnen gaan nemen als het aantal calorieŽn vermeld is. Het is net als de rokers die de pakjes sigaretten voor zich hebben liggen met die dikgedrukte teksten erop en toch flink blijven doorpaffen.
    Maar juist voor mensen die wat bewuster eten kan het heel interessant zijn om het aantal calorieŽn wel te vermelden. Ikzelf houd me normaal gesproken aan een best wel strak eetpatroon, zeker door de week. Als ik uit ga eten ben ik daar minder bewust mee bezig. Maar als er calorieŽn op de kaart vermeld staan en ik zou moeten kiezen uit twee lekkere gerechten dan zal ik zeker dat kiezen met de minste calorieŽn.

Om even nog te reageren op dat stukje over dat men in het onderwijs al van jongs af aan erop zou moeten letten wat gezond en niet gezond is het volgende. Ik werk in het onderwijs en bij ons op school wordt er helemaal niet getrakteerd als een kind - groep 1 tot en met groep 8- jarig is. Alleen gezongen en iets voor dat kind gemaakt. Ook worden er regelmatig lessen gegeven over gezond eten en mogen kinderen alleen maar fruit en geen koeken of zoete drankjes meenemen.
    Maar wat zie je soms na school? Kinderen die met grote zakken chips over het schoolplein lopen. Ouders weten soms zelf niet wat de kinderen allemaal doen met hun zakgeld, of misschien weten sommigen dat juist ook wel en houden ze op deze manier de kindjes zoet?
    En die ene keer dat er wel snoep meemag en dat is op schoolreisje sta je versteld van de hoeveelheid zoetigheden die er van thuis meegaat in de rugzak. Zoveel had ik vroeger na veertig dagen vasten nog niet in mijn trommeltje bij elkaar gespaard. :D
    Ik vind het vreemd dat bij alles wat maar fout gaat in onze maatschappij tegenwoordig heel snel naar het onderwijs wordt gewezen. We kunnen wel heel mooi een voorbeeld zijn en mooie lessen geven, of mooie projecten uitzoeken, maar de basis ligt toch in het eigen gezin.
    En als ik het vergelijk met vroeger, besteden we nu al enorm veel uren aan de maatschappij, het omgaan met elkaar, waar we vroeger alleen maar rekenen, taal, schrijven, lezen, biologie, aardrijkskunde, godsdienst op het programma hadden staan.
  6. quote:
    rema schreef op 13 augustus 2009 @ 13:03:
    Niejel, ik ben het niet helemaal met je eens, ik heb fors overgewicht, maar eet nauwelijks iets van een fastfood restaurant of cafetaria.
    Als ik bij ons in de familie kijk, moeder, oma, overgrootmoeder, zus, zie ik overal overgewicht, maar bij iedereen pas na het krijgen van kinderen.
    Ik geloof er heilig in dat het vooral in de genen zit, anders was ik als puber, of jonge vrouw ook wel dik geweest, want mijn eetpatroon is eerder gezonder geworden dan ongezonder sinds ik ouder werd, en nu zit ik in het begin van de overgang, en merk alweer een stijgende lijn in mijn gewicht.
    En als ik in de supermarkt zo eens om me heen kijk wat er in andere karretjes ligt aan kant en klaar voer, snacks en chips, dan begrijp ik niet waar ik zo dik van ben.

In mijn laatste alinea probeerde ik uit te leggen dat je van te weinig eten ook dik wordt/blijft. Een gezond voedingspatroon bevat voldoende calorieen en voldoende vetten koolhydraten en eiwitten. Als de gemiddelde nederlander gaat lijnen gaan eerst de vetten op rantsoen, daarna de koolhydraten en daardoor is de voeding uit balans. Ik ben opgeleid tot voedingskundige/dietist ik weet dus waar ik over praat. Ik heb altijd gewerkt als voedingsdeskundige en voor familie of goede vrienden heb ik wel eens een evenwichtig dagmenu samengesteld waarmee ze op een gezond gewicht konden komen. Steevast was de opmerking na een paar weken: "Ik moet meer eten dan ik deed en toch val ik af." Vandaar mijn motto: Wie gezond en goed dieet, die eet goed en gezond. Voldoende van alles maar niet teveel, en ga je een keer in de fout met een ijsje dan doe je de volgende dag echt een strenge dieetdag.
    Als je op de goede manier lijnt is er zelfs ruimte voor een patatje zo eens in de maand. Ga eens naar een echte dietiste en vraag haar om raad, want al die hypes als brooddieet (jaren 80) Montignac (jaren 90) en Sonja helpen wel maar niet voor de lange termijn.
  7. Ik ben het met je eens niejel, ik heb een dieet van een ziekenhuisdietiste, het gaat erom wŠt je eet en hoe je alles mixed.De combinatie van hoe en wŠt je eet, de hoeveelheid. Als ik mijn dieetlijst volg, heb k gťťn honger. Je moet ook rustig eten, de tijd nemen, goed kauwen. Niet haasten, des te langer geniet je van je eten.
    Vandaag heb ik bijvoorbeeld gegeten:
    vanmorgen 2 bruine boterhammen met magere kaas
    vanmiddag 1 banaan en een stuk appeltaart
    vanavond : 100 gram vis, 2 eetlepels aardappelsalade , portie krobsla en 1 flesje bier.
    Morgen eet ik
    Ontbijt 1 bruine boterham 2 gekookte eiereren
    lunch 2 bruine boterhammen , 100 gram rookvlees, (dat vind ik erg veel, dus neem ik op iedere boterhem 2 dunne plaatjes en 1 sinaasappel
    diner1 portie goulash (ik neem 2 flinke eetlepels, 2 aardappeltjes en 1 portie krobsla
    Ik lig vast goed in de markt, waarom zou iemand anders een speciale weblog aan me wijden?