- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 59 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 15-02-2010 14:24.
Wieke - Slijmen met de baas?
- Geplaatst op maandag 08 februari 2010 11:12internetredactie
Plaats hier uw reactie voor Wieke - Slijmen met de baas? - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 11:58mariaw
Ha ha ha ik vind m geweldig dat slijmen.
Ik doe het met verve en ik ontvang het met plezier.
Een grapje, een complimentje, belangstelling tonen hoe oppervlakkig dan ook voor iemands prive leven, het werkt om de onderlinge verstandhouding soepel te houden.
Je hebt daardoor als het ware altijd de deur open staan, je houdt de lijntjes open en kan daardoor ook sneller iets vragen of ergens voor gevraagd worden. Je bent zelf daardoor ook benaderbaarder.
Ik doe het naar beneden, naar boven en gelijkwaardig. Ik noem het netwerken, mag dat ook? Ik slijm niet om het slijmen zelf overigens of zeg iets wat ik niet meen.
Als mijn baas afschuwelijke schoenen aan heeft zou ik hem dat ook zeggen als hij het vraagt. Ook ongevraagd geef ik hem wel een mijn mening over zijn kleiding aangezien hij super ijdel is.
Dit is de directeur van mijn regio. Hij is al jarenlang mijn leidinggevende en toen ik bij hem begon hebben we tijdens mijn 1e teamvergadering een enorme knallende ruzie gehad. De toon was gezet ha ha ha. Een uur later dronken we samen een biertje.
Kortom, mijn ervaring is dat als je in t algemeen zacht op relatie bent je ook een keer kan knallen want je hebt beide wat goodwill bij elkaar opgebouwd. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 12:14pake_rinse
Slijmen, het klinkt zo negatief maar als je het bv smeren zou noemen, net als dat je een piepend scharnier smeert is dat mi neutraler, smeren werkt ook, kijk naar je auto. Was daar echt een onderzoek voor nodig? Hóe het werkt ok, maar dat het werkt is toch allang bekend?
Er zijn natuurlijk ook wel gradaties, het te hard lachen om een te flauwe grap is ook zonder een baas erbij erg ongemakkelijk vind ik, het alternatief van die plots invallende stilte wordt echter ook niet door iedereen gewaardeerd.
Wat zou die helft van NL zo storen aan de slijmerij? Dat baas+collega het zo overduidelijk kunnen vinden niet lijkt me, je stoort je toch niet aan een ander zn geluk/succes? Dat zij het zelf minder goed met de baas kunnen vinden (evt ondanks prestaties oid) lijkt me waarschijnlijker, verdekte afgunst zou dat dan zijn. Niet betrokken te zijn bij dat gezamenlijke voordeel.
Iemand om een gunst vragen heeft ook andere effecten las ik ooit, als die gunst verleend wordt komt niet altijd vrager in het krijt te staan maar soms juist gever. Die moet na het verlenen van de gunst voor zichzelf ‘goedpraten’ waarom de gunst is verleend-> dat doe je alleen voor ‘vrienden’
ik vond het zo’n grappig inzicht en herkende het toen ik het probeerde bij de projectleider van een erg grote opdrachtgever, we zijn nu professionele vrienden.
Zijn project moest uitgesteld worden om een project van ons voor een andere klant eerder te kunnen afronden. Contractueel lag het anders vast. Hij moest het dus intern verantwoorden en toen hij terugbelde was hij hoorbaar opgelucht dat het hem gelukt was om mij een gunst te verlenen. Ik kreeg gelijk zo’n boeddhistische monnikeninstelling dat ik door te bedelen een ander de kans gaf om goed te doen
Om heel eerlijk te zijn had ik hem meer gewaardeerd als ie me had doorgezaagd of we alle andere opties wel echt hadden bekeken, als ie zich zoals nu al door een lulletje-rozewater als mij voor een karretje laat spannen...
Dat van het indirecte slijmen geloof ik, je betrekt de secretaresse in je spel, die kan je eigenlijk niet weerspreken dus werken jullie vanaf dan leuk samen voor die leuke baas.
Ik slijm nu met mn aandacht, tijd en reactie, weet alleen nog niet wat ik er ooit voor terug zou willen, oja je waardering natuurlijk. Daar draait alles om. Please?Iedereen is uniek, behalve ik. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 13:02valkenoog
Het is maar wat je slijmen noemt. Gewoon vriendelijke manieren kun je het ook noemen. Vorige week stond ik in de drogist te wachten voor de kassa toen er een man binnenkwam. De juffrouw die dicht bij de deur een vak stond te vullen zei beleefd: goedemorgen meneer.
Waarop meneer antwoordde: hee slijmerd, ik maak zelf wel uit of het een goede morgen is.
Maar een beleefde verkoopster verdient nog altijd meer aan me dan een typje dat ongeinteresseerd zegt: als het er niet ligt hebben we het niet. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 13:17geertjeF
O Wieke, wat vind ik jou toch een leuk mens zeg, ja\' je bent echt een kanjer hoor.Jij bent zo\'n beetje de allerbeste collumniste op dit forum.En dat Oranje jasje dat je hier op de foto draagt staat je echt geweldig!!....Uh, ik heb hier een dijk van een script liggen, zou jij dat een keertje voor mij kunnen lezen.???.
Nou dat is wel weer genoeg geslijm op een maandag ochtend...gniffle gniffle...
Enne echt slijmen om een treetje hoger te komen?..Nee daar doe ik niet aan mee.Ik ben van de spontaan, tegen iedereen, of het nou de kantine jufrouw is die ik op een complimentje trakteer omdat die lippenstift haar zo goed staat, of mijn baas, de hoofdleraar, complimenteer over zijn kranten artikel. Want ik ben me wel bewust van de kracht van een positief complimentje. Als ik tegen de kantine juf zeg dat die lippenstift haar voor geen meter staat is dat mens de hele dag uit haar hum. Het is ook al uitgewezen dat positieve uitstraling positieviteid bevorderd en vice versa.Maar een negatief blijft veel langer \'hangen\' dan een positief en dat is dan wel weer interessant..En ik ben ook wel van de recht voor zijn raap, ook als ik iets negatiefs Moet zeggen...iets verkappen omdat je aardig gevonden wil worden..nee dat vind ik ook niet nodig, hoewel het er wel aan ligt hoe je de negatef dan brengt natuurlijk........Love is not a feeling it is a way of life. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 13:21Annika73
Haha een autistische samenzwering; die vind ik echt goed klinken!!
Voor wat betreft het slijmen en het opbouwen van een slijmsaldo; ik vind het allemaal geweldig klinken!
Maar even naar mezelf kijkend; doe ik dat? Ik zou wel willen, maar ik kan het niet.....echt waar niet!! Tenminste niet op die manier, ik kan wel oprecht aardig zijn tegen iemand, maar iemand die ik niet mag krijgt van mij ook geen aardig iets terug omdat ik het gewoon niet kan. Het komt niet uit mijn mond en het komt dan ook helemaal niet over.
Nou moet ik ook zeggen dat ik zeer gevoelig ben voor mensen die niet oprecht of echt zijn; mensen die inderdaad dingen zeggen om punten te scoren bij een ander. Volgens mij ben ik daar gewoon heel erg allergisch voor. Een collega die extra aardige en \"goede\" dingen zegt als de baas erbij zit; ik krijg er kippenvel van en vraag me dan af of de baas dat niet doorheeft. Mensen die bij mij slijmen bouwen juist geen krediet op, daar erger ik me alleen maar aan. Ik doe er dan verder niets mee maar kijk dan wel de club collega\'s rond om te zien hoe anderen reageren en of zij het wel als een oprechte reactie oppakken. Eigenlijk zeg je met het slijmen dus; ik doe aardig tegen jou, dus verwacht ik ook dat jij het tegen mij doet?
Wat mariaw schrijft over dat als in het algemeen zacht bent in een relatie, je ook een keer kan knallen want dan heb je goodwill bij elkaar opgebouwd. Daar ben ik het helemaal mee eens; van iemand die echt aardig is kun ik veel meer hebben, van slijmjurken kan ik minder hebben. Dat saldo dat ze dan opgebouwd zouden hebben kunnen ze wat mij betreft inleveren bij hun airmiles, maar niet bij mij! - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 13:51gloei
Wieke, het is hoe je op welke manier 'slijmt' bij je baas.
Tijdens mijn tweede gesprek van vorige week is de vraag in soorgelijke bewoordingen aan mij gesteld, hoe ik daarop zou reageren. Ik wil het eerst op een diplomatieke manier oplossen door er over te praten. 'En als die er niet is?', was de vervolgvraag. Toen heb ik gezegd, dat ik er op een hele directe manier er niet van gediend ben. Ik blijf overigens in dat geval wel tot op zekere hoogte wel altijd rustig en vriendelijk. Ik zal dan voor die collega geen stap extra zetten, als die met dat gedrag doorgaat.
Wat mij ook de aandacht trok in je column was de 'autistische samenzwering'. Ik denk dat Vonk nooit de bedoeling heeft gehad om volwassen mensen met autisme of daar aan gerelateerde stoornissen in een bepaalde hoek te zetten. Ik denk dat ze wat anders bedoelt te zeggen. Als iemand overduidelijk aan een leidinggevende 'slijmend' gedrag vertoont en ook laat merken door bijvoorbeeld heel hard te werken, dan hoeft dat helemaal niet te betekenen, dat die persoon een autitische stoornis heeft door zich op één doel te focussen, wat bij een autist voor komen kan. Dat zelfde geldt dan ook voor de leidinggevende en dat er dan een autistische samenzwering is tussen de slijmerd en de geslijmde.
Alleen al bij het woord slijmsaldo rijzen mijn haren overeind. Je bereikt er niet mee.
Met diplomatiek overleggen met je baas over allerlei dingen of zaken of zelf initiatief nemen in bepaalde zaken, die met jouw baan te maken hebben, bereik je veel meer dan openlijk slijmen bij je baas, waar je collega's bij zitten.
The greatest glory in living lies not in falling, but in rising every time we fall.~Nelson Mandela~ - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 14:34wieke
Maria:
Maar WAT is dan de definitie van slijmen? Die van jou, nl.'....een grapje, complimentje, etc.,...dat is toch geen slijmen? Ik associeer het woord met hielen likken. Volgens mij slijm jij niet, maar probeer je goed met iedereen om te gaan. Ik haat het woord 'slijmen' en daarom verbaast het me dat het onderzoek van Vonk aan het licht brengt dat we ons er groen en geel aan ergeren, maar er toch aan mee schijnen te doen (we zouden dat dan niet merken). Ik vraag me af of ik het zelf ook doe. Ik zeg wel eens iets aardigs tegen mijn baas en dat meen ik oprecht. Maar wij hebben gelukkig een baas tegen wie je ook kunt zeggen wat je niet bevalt. En die van ons heeft volgens mij feilloos door wie er slijmt of niet. Ze is er niet gevoelig voor.
Ik kan me vinden in wat je zegt over een werkrelatie opbouwen die een stootje kan hebben. Maar als ik het gevoel heb dat ik heeeeeel veel moeite moet doen om een werkrelatie goed te houden, dan laat ik het er uiteindelijk bij zitten en denk: zoek het uit! - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 14:43wieke
Pake Rinse:
Ik vind 'smeren' een leuke. En of dat onderzoek nodig was? Natuurlijk niet. Maar het is gedaan en als half Nederland zich blijkt te ergeren, vind ik het lollig om er hier wat mee te doen. Ik denk wel eens dat de ene helft van Nederland de andere helft onderzoekt en vice versa. Zo houden we elkaar van de straat, verdienen we nog wat, etc.
Ik zei bij Maria al dat ik slijmen ervaar als 'hielen likken'. Vooral naar boven toe. Nooit naar beneden. Ik ben met jou benieuwd naar wat ons nou zo stoort. En jij zegt nu wel zo losjes: 'je stoort je toch niet aan een ander z'n geluk of succes?' Nou, ik denk dat dit behoorlijk tegenvalt in de praktijk. Ik werkte vroeger op een school, waar een extreem slechte leerkracht werkte. Hij holde in en uit bij de directeur. Hij kwam nog net niet binnen met de krant in z'n bek. Die man werd continue de hand boven het hoofd gehouden. Reken maar dat zoiets kwaad bloed zet bij collega's. Ordinaire jaloezie? Vaak wel. Maar ook een gevoel van: 'jemig, wat onrechtvaardig!' Het zegt ook iets over de baas natuurlijk.
Lollig dat je het hebt aangedurfd om uit te proberen waartoe jouw 'gunst' zou leiden.
Slijmen, zo zie ik het nog steeds, is proberen je zin te krijgen op een wat glibberige manier
. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 14:47wieke
Valkenoog:
Die vent in de winkel is dan toch een hufter? Op een normaal 'goedemorgen meneer' zo reageren is echt debiel! Of misschien dacht hij leuk te zijn, kan ook nog.
Ik heb dat onderzoek van Vonk gekozen deze week, omdat ik het zo frappant vond dat zij 'slijmen' nog loopt te promoten ook. Ze heeft wel vaker spraakmakende onderzoeken en dit vond ik opvallend.
En ik vind 'goede manieren', of mensen vriendelijk tegemoet komen helemaal niets met slijmen te maken hebben. Het blijft een rotwoord. Met het risico dat mensen langs elkaar heen blijven praten, want de één vindt slijmen best normaal, maar bedoelt eigenlijk wat anders, en de ander is enorm tegen, maar bedoelt ook wat anders. Pfffff.
Het lijkt mij 't beste dat iedereen zich niet beter of slechter voordoet dan hij of zij is. Al zijn er tig gelegenheden te bedenken waarbij we zowel het een als het ander proberen te verhullen. En is het dan slijmen? - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 14:57wieke
Geertje:
Haha! Hoewel het natuurlijk enorrrrrm waar is wat je hier zegt, ga ik je manuscript niet nakijken! Van niemand, haha. Heb al genoeg aan mezelf.
Als ik vind dat iemand er heel raar uitziet, zeg ik niks. Waarom zou ik? Dat maakt die persoon maar ongelukkig. Alleen als ik het kledingstuk/hoedje/haar/brilletje/ heel erg leuk vind, zeg ik er wat over. Meestal onthoud ik niet wat mensen aan hebben.
Slijmen om hogerop te komen...al nadenkend over hoe ik 19 jaar geleden bij Libelle ben terechtgekomen, besef ik dat ik enorm mijn best heb gedaan op een originele brief. Ik moest en zou die baan hebben, nog nooit heb ik zo sterk het gevoel gehad: dit wil ik. Misschien was het wel een slijmerige brief, ik heb 'm niet meer. Ik kreeg de baan, dat wel. Ook bij randstedelijke kantoren kwam ik altijd binnen op mijn brieven (en wat waren ze opgelucht als ik weer weg ging). In die brieven zette ik mezelf kennelijk zo neer, dat ik ze een rad voor ogen draaide. Ik was een waardeloze secretaresse.
Als nu iets me niet zint, probeer ik argumenten aan te voeren waarom het zo is. Redelijk blijven zonder negatief over te komen is best lastig. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 15:03wieke
Annika:
Jij zegt: 'Eigenlijk zeg je met het slijmen dus; ik doe aardig tegen jou, dus verwacht ik ook dat jij het tegen mij doet? '
Ik zeg: 'Eigenlijk zeg je met slijmen: ik moet iets van je en daarom doe ik leuk, anders had ik dit reuze aardige iets niet tegen je gezegd.'
Dat slijmsaldo vind ik ook niks. Ik vind het nog steeds een fout woord. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 15:07wieke
gloei:
Natuurlijk heeft Vonk niet voor ogen gehad om de autisten eens lekker dwars te zitten. Maar hoe vaak wordt dat woord niet gebruikt om duidelijk te maken dat iemand wel heel erg op zichzelf of op één doel gericht is? Ik gebruik het zelf ook, als ik eerlijk ben. Gisteren nog: '' wat moet je met die halve autist?" heb ik over iemand gezegd. Net zoals ik ook wel het woord 'debiel' gebruik.
Als zij het heeft over een 'autistische' samenzwering, vind ik dat wel grappig, want ik heb wel meteen door wat ze bedoelt. Baas en slijmbal bewegen zich op hetzelfde niveau en hebben niet door wat het achterliggende belang van slijmbal is. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 15:42RosesIk heb vrouwelijke collega\'s gekend die daar gretig gebruik van hebben gemaakt in combinatie met hun schoonheid en decolleté had het voor hun wel een gunstige uitwerking. Ze kregen meer betaald en de leukere klusjes.
- Geplaatst op maandag 08 februari 2010 15:45wieke
Roses:
Slijmen met je decolletée...die kwam nog niet voorbij! Slijmen blijft niet beperkt tot verbale uitvoering er van natuurlijk. Lichaamstaal werkt ook.
Het toppunt van slijmerigheid vind ik die eeuwige knipoog van Gerrit Zalm. Braak. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 17:15TrulyMeSlijmen kan best, zolang het niet over de rug van een ander gaat! Vind ik!
Ik denk inderdaad dat we er allemaal aan mee doen. Iets expres niet of wel zeggen omdat je weet dat de consequentie ervan belangrijk is voor je.
Ik probeer in mijn leven me niet aan anderen te ergeren als ik er verder niks mee te maken heb. Als iemand zo doorzichtig wil slijmen zoals in een paar voorbeelden hier, dan doet die iemand zijn of haar best maar...daar kan ik niet mee zitten!
Ze zeggen wel eens dat als je je vreselijk ergert aan een ander dat datgene waar je je aan ergert iets in jezelf is waar je aan moet werken (van jezelf).
Dus Wieke, als jij je vreselijk aan die slijmerds stoort.....werk aan je (innerlijke) winkel! ;-) - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 17:31clineke
quote:valkenoog schreef op 08 februari 2010 @ 13:02:
Het is maar wat je slijmen noemt. Gewoon vriendelijke manieren kun je het ook noemen. Vorige week stond ik in de drogist te wachten voor de kassa toen er een man binnenkwam. De juffrouw die dicht bij de deur een vak stond te vullen zei beleefd: goedemorgen meneer.
Waarop meneer antwoordde: hee slijmerd, ik maak zelf wel uit of het een goede morgen is.
Maar een beleefde verkoopster verdient nog altijd meer aan me dan een typje dat ongeinteresseerd zegt: als het er niet ligt hebben we het niet.
Een New Yorkse zou dan zeggen, "Prima, meneer, laat me maar weten wanneer u eruit bent wat het moet zijn."
Ik zeg maar zo, dat figuur moet verder leven met zichzelf maar voor die vriendelijke winkeljuffrouw is het slechts een "blip on the screen" (als ze verstandig is)."To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 17:33clineke
Wat mij opvalt is hoe mensen zich zo slecht bewust zijn van dit soort gedrag en ook nog eens steevast geloven dat ze er zelf niet aan meedoen. Kom op zeg...
Je komt ver met je eigen kwaliteiten maar uiteindelijk ben je heel erg afhankelijk van de gunsten van een ander (en zij soms van jou). Dat werkt heen en weer en iedereen gebruikt dat systeem, overal. De een wat geraffineerder en sympathieker dan de ander, okay
"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 18:44margriet43duh, ik ben secretaresse maar dan wel zo'n slimme die de slijmerds er tussenuit haalt ...... Oprechte interesse in je collega's van hoog tot laag, daar is volgens mij nog niemand minder van geworden. Slijmen om promotie te krijgen?? en het lukt?? dan zit je volgens mij echt in een fout bedrijf; als het management zich daar mee inlaat krijg je een foute "top" met graai-en snaaiwerk zowel voor opdrachten als op financieel gebied brrrr moet ik niet aan denken.
- Geplaatst op maandag 08 februari 2010 18:51gloei
Dat kan ik begrijpen, Wieke, dat je dat zegt. Ik heb bij de werkgevers, waar ik gewerkt heb, niet meegemaakt, dat dat gezegd werd. Bij een autist kun je (vaak) niet zien dat de persoon in kwestie een vorm van autisme heeft.
Zelf zal ik nooit bij een leidinggevende gaan slijmen, omdat ik meer de weg van diplomatiek overleggen bewandel.
Ik ben het met Clineke eens, dat je met je eigen kwaliteiten ver kan komen, maar ook met je zwakke eigenschappen (die kun je nl. op een positieve manier versterken). Moet je daarvoor dan slijmgedrag als hulpmiddel inzetten om je doel te bereiken. Ik heb vanmiddag tijdens het sollicitatiegesprek ook gezegd dat je door kennis en ervaring op een hoger level verder kan komen.The greatest glory in living lies not in falling, but in rising every time we fall.~Nelson Mandela~ - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 19:26margEr zit een heel groot verschil in iemand ongezouten je mening geven, of zeggen wat je denkt! In de jaren \'60 was ik nog het type rode rakker, maar inmiddels weet ik dat je daar jezelf mee gaat benadelen. Soms heb ik nog wel van die buien. Het ligt ontiegelijk aan het type werkgever. Echt slijmen vind ik niet prettig, en ook niet slim. Want die werkgever komt geheid bij jou...slijmen!
- Geplaatst op maandag 08 februari 2010 19:56OlgashanghaiUh..... hier kan ik dus deze week niet op reageren, Wieke, omdat ik weet dat er collega\'s op deze site meelezen. Maar uit deze reactie denk ik dat jullie je eigen conclusies wel kunnen trekken! Laten we zeggen dat ik het Margriet43 eens ben en dat is eigenlijk te triest voor woorden, toch?
- Geplaatst op maandag 08 februari 2010 20:45wieke
TrulyMe:
Zou slijmen niet altijd over de rug van een ander gaan? Je doet jezelf dan iets leuker voor dan in werkelijkheid, opdat je gunsten kunt verwerven, hetzij meteen, hetzij op een later tijdstip. Volgens onderzoekster Vonk heeft de slijmerd het niet eens door. Dat vind ik dus eng, want het zou kunnen betekenen dat je het zelf ook doet en daardoor een bron van ergernis bent voor je collega's. Zonder dat je het in de gaten hebt.
Ik ken een paar mensen (niet eens in mijn eigen werkkring, maar in andere dan de mijne
, die ongelofelijke slijmballen zijn. Daar erger ik me aan ja. Omdat ze dat inderdaad over andere ruggen dan die van zichzelf doen. IOmdat ze de ene dag doen alsof ze persoon A. geweldig vinden, maar net zo gemakkelijk weer switchen naar persoon Bl, als ze dat beter uitkomt.
Ik sta daar echt niet de hele dag, of zelfs de hele week bij stil, maar als het me wordt verteld denk ik: wat zou ik jou graag door de wc trekken...Dat is dan al gedacht voordat ik de kans heb om me met mijn eigen gedachten(war)winkel bezig te houden.
Als iets moeilijk te sturen is, zijn het wel je gedachten. - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 20:48wieke
Clineke:
Da's een leuke van de New Yorkse!
Hoe zou je nu kunnen uitvinden of je zelf ook slijmt? Jij zegt dat we het vast allemaal wel eens doen en dat ben ik met je eens. Al denk ik nu: 'wanneer heb ik voor de laatste keer geslijmd?' Daar moet ik echt voor in mijn geheugen graven. Als ik wat opgegraven heb, zal ik het hier eerlijk vertellen. Dan hebben we het dus over slijmen om er beter van te worden hè? - Geplaatst op maandag 08 februari 2010 20:49wieke
Margriet:
Mee eens. Oprechte interesse is iets totaal anders dan slijmen, waarmee je in wezen onoprecht bezig bent. Of zie ik dat te somber en te dramatisch in?
Dit onderwerp heeft 59 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 15-02-2010 14:24.
Wieke - Slijmen met de baas?