Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Reacties op Libelle.nl
  4. Wieke - Een nieuwe wereldkaart

Dit onderwerp heeft 27 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 20-12-2009 15:29.

Wieke - Een nieuwe wereldkaart

Ga naar een onderdeel
  1. internetredactie
    Afbeelding van internetredactie

Plaats hier uw reactie voor Wieke - Een nieuwe wereldkaart

2. geertjeF
    Afbeelding van geertjeF

Happy homecoming Wieke..jaja, da\'s een goeie. Ik denk dat er grensen zijn om anderen landen, die vooral gepaaid zijn op ruzie maken, juist de nodige kwaaie gedachten ingeven om die grenzen te willen verleggen, en vooral natuurlijk in hun eigen voordeel. En wat je al aangaf, helemaal als daar kostbare grondstoffen in zitten.
    Kijk maar naar b.v Zuid Afrika, als mensen denken dat het het mooie weer is dat de blanken daar houd dan houden ze zichzelf voor de gek natuurlijk, want als er geen schat aan diamanten en goud in die aarde had gezeten dan waren de boeren natuurlijk allang al met de noorderzon vertrokken.

Als al de duizenden verschillende groeperingen die deze aardkloot bevolken allemaal vredeslievend met elkaar over(1)weg konden gaan, dan was er helemaal geen noodzaak voor grensen. Het is juist het afrasteren van de lappen grond, en wat die grond opbrengt, die oorlogen veroorzaakt. Want jij hebt wat ik wil hebben en als je het niet geeft dan nemen we het toch, maar dan wel met een kanon op je muil.
    Met allemaal rustig aan een bakje koffie en een koekje rond de tafel zitten is er in deze wereld helaas nog maar weinig overwonnen.

En patriotisch bloed is ook zoveel krachtiger dan water. Hoewel daar straks ook om zal worden gebikkeld en gevochten, reken maar van yes, water wordt straks nog veel kostbaarder dan welke grondstof dan ook, want zonder water is er geen leven en soldaat noch passieve burger kan dan ook letterlijk geen dag zonder dat kleurloze goedje...ik bedoel maar..

Je hoeft alleen maar naar Nederland te kijken om te zien hoe ver mensen gaan om hun eigen cultuur in stand te houden, en dan hebben we het over de culturen die naar nederland,the land of milk and honey, zijn getrokken om aan hun eigen regimes, armoe en sorres en oorlogen te ontsnappen. Ondertussen bouwen ze hun geleende grond vol met ghetto\'s om maar vooral niet te hoeven intrigeren met een volk dat ze nieteens apprecieeren voor hun moderne vooruitstrevende manier van leven. Liever nog willen ze de bevolking van hun gastland tot hun gewoontes en geloof bekeren. Doch wordt hen gevraagd of ze dan toch niet liever in hun geboorteland willen wonen, waar alles is zoals ze het gewend zijn wordt je voor rassist uitgescholden..dus snap jij het dan nog?

De aardbol is van nature grenzenloos, maar je moet je kop niet boven het koren steken want dan maait een of andere despot het er af.....Het mooie woord \'vrijheid\' is eigenlijk een leeg begrip.
    ik ben een kleine mier, die eigenlijk niets te vertellen heeft, ik werk en zwoeg en af en toe pak ik mijn paspoort en boek een reis naar een ander land en dan hoop ik maar dat ik er veilig aankom en weer heeldhuids mag vertrekken...ik zou eigenlijk willen zeggen dat grenzen alleen maar in je hoofd bestaan..maar als je de nauwgezette markering overtreed dan heb je al gauw kans op grote bonje...Peace on earth?..je kunt beter zeggen..the world consists of pieces and is being abused and bombed to hell..lang leve de vrede op aarde.

Love is not a feeling it is a way of life.

3. valkenoog
    Afbeelding van valkenoog

Hmm, ik weet het niet met al die nieuwe grenzen. Willen we weer dezelfde lappendeken van voor de de 1e wereldoorlog? Zou dat bijdragen aan vrede op arde en een eerlijker verdeling?

4. slangenmens
    Afbeelding van slangenmens

Ha, dat nieuws had ik gisteren toevallig op tv gezien. Ik begreep ook dat de makers van de nieuwe wereldkaart een aantal ambassades op hun dak kregen, die waren bang of zo.
    Ach, ik weet niet hoor, Is het niet van alle tijden dat er grenzen vervagen, een land groter of kleiner wordt. Ik vind het gewoon mooi dat we een wereld hebben met zoveel verschillende culturen en mensen erop. Het is leuk om al die verschillen te kunnen ontdekken in de loop der tijden.
    Ontdekken en respecteren hoe het ook kan.

5. wieke
    Afbeelding van wieke

Geertje:

Je noemt Zuid-Afrika. Typisch een land waarvan ik denk: waren de blanken er maar nooit naar toe gegaan. Officieel is de apartheid verboden, toch is het verschijnsel er niet uit te rammen. Wij komen net terug uit Namibië, waar je hele delen hebt waar Duits wordt gesproken. Bizar om door een serveerster in het Duits benaderd te worden. Ook opvallend om dan te merken dat ze veel vriendelijker wordt als je zegt dat je uit Nederland komt en niet uit Duitsland. Probleemloos schakelt ze over op Afrikaans, wat voor ons goed te volgen is. Het rare is, dat dit kennelijk niet wordt geassocieerd met de Nederlandse boeren van toen, die echt niet leuk met hun zwarte personeel omgingen.

Taal schept grenzen, maar ook mogelijkheden tot communiceren.
    In Ghana is ooit gezegd: wij zijn allemaal Ghanezen en we nemen afscheid van het gedoe met : jij hoort bij die stam en ik bij deze. Dat is een goed besluit geweest. Je ziet tot welke ellende het stambewustzijn leidt in bijvoorbeeld Kenia. Dat land is tot op het bot aan het verpauperen.

Mensen willen graag ergens bij horen en omdat iedereen dat vindt, zijn er grenzen om het gebied af te bakenen. Dat zal nooit veranderen maar ik vind het wel eens leuk om te filosoferen over hoe het zou zijn als je al die bevolkingsgroepen die denken recht te hebben op een bepaald stuk land, hun zin geeft.

6. wieke
    Afbeelding van wieke

Valkenoog: het is niet echt een plan dat uitgevoerd zou moeten worden, maar een discussiestuk. De wereld zal altijd wel een lappendeken blijven. Wie had er nou voor het uiteenvallen van de Sovjet Unie van al die landen als Uzbekistan en zo gehoord?

Vanochtend las ik in de Volkskrant een verhaal over een vrouw die opkomt voor de Oeigoeren in China. Ik zie China nog niet zo snel uit elkaar vallen, maar het wemelt daar van de groeperingen die graag autonoom willen zijn.

Kijk naar ons eigen Europa. Een bonte verzameling en hoe het ooit moet komen tot echt een Verenigde Staten van Europa? Met nu de Belg als president? Als ik in mijn eigen hart kijk wil ik Nederlandse blijven, met de huidige grenzen. Ik wil ook de Friezen gezellig bij ons houden. Diversiteit in een land zonder ruzie, als dat zou kunnen?

7. wieke
    Afbeelding van wieke

Slangenmens: het wantrouwen is altijd zo groot als het om het vaststellen van grenzen gaat. Niemand wil opgeven wat er al is. De makers van de nieuwe (fictieve) kaart vinden het zinnig om te discussiëren over het hoe en waarom van landsgrenzen, die altijd aan het verschuiven, verdwijnen of het opkomen zijn. Hoe je daar een verstandige richting aan zou kunnen geven. Maar ja, dat vereist tolerantie en samenwerking. Zijn we nooit heel goed in geweest. Als het ons uitkomt wel, beperkt het ons in onze bewegingsvrijheid of onze financiën, dan weer niet!

8. mariaw
    Afbeelding van mariaw

Hoi Wieke,
    Goh Kosovo !!! Als er nu een land is waar ik de grens van heb gezien is dat juist dat land wel.
    In de rij om over de grens heen te komen was waar t mee begon.
    Als je t land inrijdt vanaf Macedonie kom je uit de bergen en dan kom je op een soort van plateau en zit je op een gegeven moment op 1 lange weg met aan weerszijde hotels en benzine pompen. Ontelbaar veel een km of 50 lang.
    Op mijn vraag waarom was t antwoord, dat is witwassen van geld door russen.
    In Pristina is het helemaal een ratjetoe. Daar lopen en rijden achter elkaar door UN wagens en soldaten. Allemaal om die grens te bewaken of de rust of wat dan ook.
    Ga je shoppen in een Mall bij de basis struikel je over de geweren van de soldaten die even op hun knieen onder in t schap iets moesten pakken. (ze mogen niet ongewapend vd basis af)
    Verder t binnenland in zie je de verschillende dorpen. De een is Albanees de ander Servies, die grenzen houdt men daar akelig goed in de gaten. Ik ben in 1 dorp geweest waar we in gesprek raakten met bewoners en dit was toevallig 1 vd dorpen waar men naast elkaar woonden in rust, maar de albanese groep mocht niet overal komen zolang ze zich daar aan hielden ging t goed.
    Mijn zoon ging met vriend mee de basis van de VS op. De knul was geschokt tot op t bot. Zoveel veiligheidsmaatregelen had hij alleen maar op tv gezien en nu mocht hij het zelf ervaren hoe de auto uitgeplozen werd en hij gefouileerd etc etc.
    Waar ik maar mee wil zeggen dat ik door deze ervaringen vooral voel dat grenzen ook met angst te maken kunnen hebben, of op zijn minst een verlangen naar vrijheid en veiligheid.

9. wieke
    Afbeelding van wieke

Hoi Maria,

Poeh, dat klinkt ernstig! Kreeg je daar niet een heel vervelend gevoel bij?

Dat hele gebied is al zo lang een kruitvat, als je het gaat uitpluizen kom je de meest bizarre conflicten tegen. Als ze nu min of meer de vrede weten te bewaren met de huidige grenzen: dan moesten ze die maar angstvallig zo laten voort bestaan. Nu Kosovo onafhankelijk wordt, zullen ze hun landsgrenzen met hun leven bewaken denk ik.

10. marg
    Afbeelding van marg

Je zegt ergens: \"Je noemt Zuid-Afrika. Typisch een land waarvan ik denk: waren de blanken er maar nooit naar toe gegaan.\"
    Dat was niet te voorkomen, het hoort bij het ontdekken.
    Wat er fout was dat men mensen met dwang uit ging voeren naar andere werelddelen, daar werden ze eigendom van anderen. De meeste mensen weten uit ervaring dat de maatschappij in elkaar zit met rangen en standen, maar niemand hoort een ander in eigendom te hebben.
    Daarom zou het fijn zijn als er geen grenzen zouden bestaan, nergens op de wereld.
    Maar dat is onmogelijk als we geen respect voor de ander, of andermans bezittingen kunnen hebben, het mijn en dijn niet respecteren.
    Kortom...een utopie?
    Fijn dat je er weer bent Wieke.....welkom terug.

11. Izaline
    Afbeelding van Izaline

Hoi Wieke, welkom terug!

De grenzen die we nu in Europa hebben zijn zwaar bevochten en ik ben blij dat er nu eindelijk geen geruzie en geen oorlog meer om is. Daarover nu weer opnieuw discussiëren brengt het risico met zich mee dat er weer opnieuw conflicten ontstaan, en daar zit toch niemand op te wachten?

Over de Caprivi Strip waarover jij het hebt is ook lang onenigheid geweest. Zo\'n 10 jaar geleden heeft het International Court of Justice uitgesproken waar de grens tussen Namibië en Botwana precies ligt en daar legt iedereen zich nu bij neer.

Nu nog een paar duizend andere grensconflicten oplossen, en dan zijn we een wereld mét grenzen, maar zonder oorlogen :-)

12. Rebecca1980
    Afbeelding van Rebecca1980

Hee Wieke! Leuk onderwerp om mee terug te komen, zeker voor iemand die al zoveel grenzen heeft gezien!

Hier op Curacao leeft al jaren de angst dat Hugo Chavez van Venezuela (dat hier maar 60 km vandaan ligt) ons eiland zal opeisen. Gelukkig is het nog niet zo ver gekomen. Ook de discussie van de verzelfstandiging van de Antillen, heeft natuurlijk te maken met het leggen van grenzen. In hoeverre horen deze eilanden nog bij het Nederlandse Koninkrijk enz enz.

Het bepalen van grenzen is naar mijn idee altijd een ego-kwestie. Als er iemand is met een groot ego, vaak een dictator, dan wordt er al snel land van een ander bijgepakt. Het lijkt dan nooit genoeg te zijn.

Zijn er eigenlijk op dit moment grenzen aan het verschuiven, ergens ter wereld? Weet iemand dat?

Ik kan alles weerstaan...behalve verleiding... ;-)

13. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Van zo'n volksverhuizing probeer ik me een voorstelling te maken. De halve wereldbevolking op zoek naar een eigen plekje, de één met een rugzak, de ander met een camper, volslagen ontheemd. Waar hoor ik thuis? In Zeeland waar mijn grootouders vandaan kwamen, of in Frankrijk waar de ouders van mijn betovergrootouders werden geboren? Frankrijk heeft zich diep in mijn genen genesteld. Of toch in Rotterdam waar mijn ouders geboren werden en waar ik ben geboren en getogen? Krijgen we er een stukje bourgondisch België bij?

Op het bovenstaande berust copyright©

14. mariaw
    Afbeelding van mariaw

Wieke, nee ik kreeg er geen vervelend gevoel bij. Wel het gevoel dat je het gewoon niet echt snapt wat de bevolking etc zelf erbij voelt. Het staat echt zo ver van mij af dat mensen die op steenworp afstand van elkaar hun hele leven lang en generaties lang elkaar negeren. Dat ken je denk ik alleen als je er uit vandaan komt.

Het Merelveld ligt in Kosovo. De slag om t merelveld moet je anders maar eens even Googelen dat is de kiem van de shit van nu.
    slag om merelveld

En hier nog een link naar de grote roerganger die zeer druk is geweest met grenzen op de balkan.
    Wat ben ik blij dat ik hier woon........

slobo

15. wieke
    Afbeelding van wieke

Hoi Marg,

Ik had het anders moeten formuleren: het was inderdaad niet te voorkomen dat Nederlanders de hort op gingen (hebben we altijd gedaan, eeuw in eeuw uit). Alleen is het gedrag van onze voorouders daar wel heel laakbaar. En eigenlijk is het nog steeds zo. In wezen kijkt de blanke nog steeds neer op iemand met een donkerder vel. Ook degenen die zeggen dat ze dat niet doen...Met eigen ogen weer gezien in Namibië. Hoe hondjes worden afgericht om alleen zwarten te bijten. Gehoord hoe blanke Namibiërs het hebben over 'zij en wij'.

16. wieke
    Afbeelding van wieke

Marijke:

Van zo'n volksverhuizing probeer ik me een voorstelling te maken. De halve wereldbevolking op zoek naar een eigen plekje, de één met een rugzak, de ander met een camper, volslagen ontheemd. Waar hoor ik thuis? In Zeeland waar mijn grootouders vandaan kwamen, of in Frankrijk waar de ouders van mijn betovergrootouders werden geboren? Frankrijk heeft zich diep in mijn genen genesteld. Of toch in Rotterdam waar mijn ouders geboren werden en waar ik ben geboren en getogen? Krijgen we er een stukje bourgondisch België bij?

Een soort Kruistocht in spijkerbroek! Een grens steekt nauw, o wee als je probeert je een stukje van een ander land toe te eigenen. Ik zou terug moeten naar de Biesbosch, waar de familie van mijn vader wortelde, ergens in de 14e eeuw. Mijn moeders familie is een samenraapsel van Duitsers en Amsterdammers. Wat maakt dat je 'recht' zou hebben op een plek? Toch maar vasthouden aan de status quo van nu, denk ik. Althans, wat Europa betreft. Daar zie ik, op de voormalige oostbloklanden na, geen problemen meer ontstaan. In de Balkan rommelt het altijd.

Ik wil wel de Vlaamse frieten, maar niet de Belgen in huis :) Kortom, de lusten en niet de lasten. Ik woon tegenwoordig in Noord-Limburg, en als ik in Zuid-Limburg ben, versta ik helemaal niemand. Ik vind de Limburgers Belgischer dan de Belgen zelf. Hopenlijk trap ik nu niet op allerlei tenen. Het is slechts een (door eigen waarneming gekleurde) observatie!

wieke wijzigde dit bericht op 20-12-2009 15:30 met 0%: naam vergeten te vermelden

17. wieke
    Afbeelding van wieke

Rebecca:

Hoe reëel is dat gevaar? Dat Chavez denkt: komaan, we pakken het eilandje er effekes bij? Dat kan hij toch niet maken? Al is het geografisch gezien logischer dat het eiland bij Venezuela gaat horen, je kunt het zelfs zien liggen op een heldere dag! Of het wenselijk is, is wat anders. Het eiland is allang vervreemd van het vasteland. Laten ze het maar bij de handel over en weer houden!

Of er nu grenzen aan het verschuiven zijn? Op de driehoek Thailand, Cambodja en Birma is het altijd prijs met een beetje schieten en dreigen over en weer. In Suriname is nog steeds een gebied dat Brazilië ook claimt. In Papua is al decennia lang gedoe aan de gang.

Er is altijd wel iets gaande langs grenzen. Dat zal niet veranderen. Vandaar het idee van de kaartenmakers om iedereen op papier zijn zin te geven en de wereld op te delen naar die wensen. En dan krijg je dus die lapjesdeken met veel meer landen dan er nu zijn.

18. wieke
    Afbeelding van wieke

Maria:

Dat we nu in 2009 nog met de shit uit 1389 zitten, niet te geloven hoe lang die dingen dooretteren. Dan is het een illusie om te hopen dat men in de Balkan het nuchtere verstand terug krijgt. Te veel emoties en als je die als buitenstaander niet voelt, kan je geen zinnig woord zeggen over het al dan niet terecht zijn van de grenzen daar.

19. marg
    Afbeelding van marg

Wat leuk van die Belgen...dat komt omdat jij uit noord-west Nederlands gebied komt..denk ik! Onze familie is uit elkaar gevallen, wij hebben er in Aalsmeer, en in Geleen. En uiteraard de oceaan over.
    Aalsmeer verstaan we altijd, Geleen heeft meer een Duitse link in hun praten, en inderdaad, voor mij erg moeilijk te volgen.
    Maar wat erg wat je schreef, dat africhten van die hondjes op uiterlijke tint.
    Over grenzen, dieren geven ook automatisch grenzen aan met bijvoorbeeld reuksporen. Wij groeiden op in een groot gezin, we hadden weinig of niets van onszelf, je moest echt alles delen, zelfs je ondergoed.
    Maar je bed, dat was van jezelf, ook al sliep daar vaak een kleintje naast je.
    Alleen het woord grenzen roept al zoveel op...
    Wieke, ook voor jou en de jouwen sfeervolle dagen en alle goeds voor 2010!

20. Rebecca1980
    Afbeelding van Rebecca1980

Wieke, weet jij eigenlijk hoe de makers van die kaart dat hebben gedaan met stukjes land die door twee partijen willen worden verkregen?

En de dreiging van Chavez wordt hier als heel reel ervaren. Hij heeft de olieraffinaarderij (Isla) al van Curacao 'gehuurd', waardoor een deel van Curacao, door de passaatwind die altijd hetzelfde waait, permanent in de kankerverwekkende dampen zit. Meneer heeft dit 'huren' gewoon afgedwongen. En sinds een tijdje heeft hij een andere tijdszone voor Venezuela bedacht, daar is het nu een half uur later dan hier. Volgens mij krijgt die man gigantisch veel voor elkaar...

Ik kan alles weerstaan...behalve verleiding... ;-)

21. Olgashanghai
    Afbeelding van Olgashanghai

Wij hebben ooit in Berg aan de Maas gewoond, ook in Limburg, met als enige grens tussen NL en Belgie, je raadt het al, de Maas. Wij maakten toen al grapjes als de Belgen aan het ruzien waren over hun land: als we heel Belgie nu eens afgraven, dan heten wij voortaan Berg aan Zee, wonen we weer lekker aan de kust! Haha! Blijkbaar hadden de Belgen overigens ook moeite met die Maasgrens, want heel regelmatig kwamen de Belgische straaljagers te hard aanvliegen en dan zag je ze als een jonge hond die de bocht op parket probeert te halen de bocht nemen, want boven DSM, dat was helemaal uit den boze...

22. luz
    Afbeelding van luz

Hoi Wieke, hoe was de reis? Vast geweldig, in Afrika ins gewoon onmogelijk om je te vervelen en het niet leuk te hebben!
    Dat van die wereld kaarten heb ik hier uiteraard niet meegekregen. Bijzonder allemaal, hoor. Maar, laat Gadaffi het maar niet horen, want sinds wij vorig jaar hier zoontje Hannibal plus hoogzwangere vrouw in de gevangenis hadden gestopt omdat zij hier hun personeel hadden afgeranseld en dat mag hier nu eenmaal niet. Sindsdien hebben de zwitsers het helemaal bij hem gedaan (en de zwitsers het inmiddels met hem totaal gehad). Hij blert nu wereld wijd rond dat Zwitserland een roofridderstaat is en dat het land moet worden opgedeeld tussen Duitsland en Frankrijk. Kijk anders even voor me na, of we soms al zijn opgedeeld zonder het te weten??? Je weet maar nooit, hahaha!

23. gloei
    Afbeelding van gloei

Wieke, welkom terug. Hoop dat je een goede en fijne vakantie gehad hebt en weer voldoend inspiratie opgedaan voor je columns.

Voor wat betreft de nieuwe kaart: zo'n vaart zal het niet lopen, dat België opgedeeld wordt. Feitelijk gaan we dan terug naar de middeleeuwen. Ik zie het al voor mij: Vlaanderen wordt een onderdeel van Brabant, Noord- en Zuid Holland wordt weer het gewest Holland.

Na het opheffen van het IJzeren Gordijnen en opheffen van de USSR als natie zag je dat 'onderdrukte' volkeren ook in opstand kwamen, waardoor nu er veel relatief nieuwe landen bijgekomen zijn. Men moet dat respecteren en toloreren, maar je kunt na een periode van ruim 80 jaar communisme niet verwachten, dat van de ene op de andere dag in één keer het land zelfstandig kan draaien zoals wij dat in Nederland al vanaf 1815 kennen. Voor hetzelfde had België nooit bestaan als ze destijds Vlaanderen aan Nederland, Wallonië aan Frankrijk en de Ardennen aan Luxemburg toegewezen hadden.

Toen de oorlog op de Balkan voorbij was, hebben ze toch ook tijdens de vredesconferenties letterlijk met kaarten gewerkt, waarbij elke cm van Joegoslavië over de landen verdeeld werd? Dus een discussie-kaart. Alleen zal de etnische spanning tussen de diverse bevolkingsgroepen nog wel jaren en jaren doordreunen? Dus een kwestie van geven en nemen en elkaar leren toloren en accepteren. Die mensen hebben daar jarenlang na de tweede wereldoorlog in vrede geleefd en ineens door een paar gekken wordt dat helemaal verstoord en zal altijd verstoord blijven.

The greatest glory in living lies not in falling, but in rising every time we fall.~Nelson Mandela~

24. wieke
    Afbeelding van wieke

Marg:

Leuk toch, al die associaties die je krijgt bij het woord 'grens'? Alleen dat van die onderbroeken is minder! Ik had er niet aan moeten denken die te moeten delen met mijn zusje. Op dit ogenblik loopt er w.s. wel een Namibische mevrouw in mijn onderbroeken, want ik heb een zak met vijftien onderbroeken laten staan. Ergens. Hier zou je ze onmiddellijk weggooien (ik wel), maar ik vermoed dat die mevrouw ze door een sopje heeft gehaald en er nu veel plezier van heeft.

Een beetje familie zorgt er voor dat ze enigszins los komen van elkaar. Da's beter voor de voortplanting, het voorkomt inteelt, zo gaat het in de dierenwereld ook, als wij mensen ze tenminste niet in de weg zitten met onze meningen over hun al dan niet gewenste aanwezigheid in 'ons' gebied. Terwijl zij er het allereerste waren. Oneerlijk.

25. wieke
    Afbeelding van wieke

Rebecca: geen idee hoe die kaartenmakers het hebben aangepakt. Zinnige vraag, want je kunt het nooit mensen totaal naar de zin maken. Geef je een stukje Frankrijk aan de Basken, dan slaat Sarkozy aan het piepen. Als Friesland ineens een eigen koning wil, hoe zouden wij dan reageren? Als ze het mij zouden vragen (doen ze niet), dan zou ik zeggen: ze gaan hun gang maar.

Chavez: hij heeft nu op zijn donder gehad van Maxime Verhagen, maar in hoeverre hij daar van onder de indruk is? Eng mannetje, agressief ook en uit op de uiteindelijke confiscatie van het eiland, daar ben ik wel bang voor als ik zijn uitlatingen lees. Kan een tijd duren, en hopenlijk is hij dood voordat een en ander zou escaleren, maar ik zou niet graag op het eiland zitten als de Venezolanen oprukken.